Perussuomalaiset

Jarmo Juntunen

Itä-Lapista koko Lapin veturi

Itä-Lapista kuuluu hyviä uutisia. Sopivasti porrastaen liikkeelle lähtevät suuret hankkeet tekevät Itä-Lapista koko Lapin veturin. Sokli- hanketta ei voi enää pysäyttää. Radan rakentaminen ei jää kymmenestä miljoonasta kiinni. Rata rakennetaan, kaivos käynnistyy ja satoja ihmisiä työllistyy.

Myös toinen Itä-Lapin suurhanke etenee. Lapin liitto esittää tänä keväänä aloittavan uuden hallituksen ohjelmaan Kemihaaran tulvasuojelualtaan rakentamista. Ennakkotiedot kertovat, että seuraavan hallituksen mitä todennäköisimmin muodostavien puolueiden puheenjohtajat kaikki suhtautuvat myönteisesti hankkeeseen. Itä-Lapille ja Rovaniemelle se on ilouutinen.

Erittäin harvinainen, mutta mahdollinen suurtulva 1/250 aiheuttaisi Rovaniemellä yli 100 milj. euron tuhot. Nyt tämä tosiasia tiedetään. Tuon tason tulva voi tulla jo tänä keväänä. Lunta on paljon. Tulvan syntyminen riippuu toukokuun säästä. Rovaniemellä kysymys ei ole vain maisemansuojelusta, vaan tulvavaara-alueen ihmisten koko omaisuuden suojelusta.

Kemijoki Oy:llä ei oman ilmoituksensa mukaan ole mitään suunnitelmia tai tarpeita uuden altaan rakentamiseen, mutta jos yhteiskunnalliset syyt vaativat, niin yhtiö voi toteuttaa sen. Allas lisää kuitenkin säätöenergian tuottoa 8 %, mikä euroiksi muutettuna on 8 -10 milj. euroa joka vuosi rakennuskustannukset poisluettuna. Koska jokiyhtiö ei tulisi rakentamaan allasta voitontavoittelu mielessä, niin monet Kemijärven ja Pelkosenniemen valtuutetuista näkevät Kemihaaran altaan uusia mahdollisuuksia tarjoavana alueen kehittämiskysymyksenä.

Itä-Lapin valtuutetut esittävät, että jos allas rakennetaan, niin altaan tuottama hyöty tai ainakin suurin osa siitä pitää ohjata allasalueelle.  Viisas ja hyvä esitys. 

Kemihaaran allas pitää rakentaa ja altaan tuottama hyöty pitää ohjata allasalueen kunnille vuosittain maksettavana säännöstelymaksuna, kompensaationa tilapäisesti haitoista kärsiville (porotalous ja kalastus), Kemijärven kunnostamiseen, kalateiden rakentamiseen, vaelluskalojen siirtokuljetuksiin, sekä kalasataman ja kalakenttien rakentamiseen altaan rannoille.

Osallistu keskusteluun!


0 kommenttia

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000