Perussuomalaiset

Jarmo Hussi

Nostalgiaa: kepu polttoaineveroa laskemassa

Se joka vanhoja muistelee, sillä muisti pelaa. Kun bensan tolppahinta maassa lähentelee kahta euroa tarjoan teille nostalgiapläjäyksen ajalta jolloin kepu oli laskemassa polttoaineveroa. Tällaisiin toimiin kepu voi ryhtyä, luonnollisesti, vain silloin kun on oppositiossa. Jotta kirjoituksella olisi kontaktipintaa nykypäivään keskityn niihin poliitikkoihin jotka yhä vaikuttavat eduskunnassa ja hallituksessa ja ovat istuneet rahaministerin pallilla.

Polttonesteiden hintojen alentaminen……………………………………… 2468 Välikysymys VK 2/2000 vp Keskustelu Käyty 9.6.2000.

Otteita välikysymystekstistä: Verrattaessa toukokuun puolivälissä bensiinin hintoja Euroopan unionissa ja Norjassa ylittää Suomen bensiinin hintataso, 6,80 markkaa litralta, keskitason 6,11 markkaa litralta.

Matti Vanhanen /kesk (vastauspuheenvuoro ): Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz on aivan oikein ymmärtänyt keskustan verolinjan. Kysyn oikeastaan kokoomukselta: Kumpaa tässä tilanteessa kokoomus alentaa: maailmanmarkkinahintoja vai suomalaista polttoaineveroa? Ylipäätäänkin tässä keskustelussa hallitusrintama on hakenut aina verukkeita, miksi ei tehdä mitään. Vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuorossa sanottiin, että tämä ei ole aito päätöksentekotilanne, vaan että hallituksen pitää pohtia. Te olette puolitoista vuotta nyt pohtineet, hinnat ovat nousseet, ja hallituksen vastaus osoittaa, että tässä asiassa ei tulla tekemään mitään.

Ed. Kokkonen kokoomuksen ryhmäpuheenvuorossa totesi verukkeena, että veronalennus ei tule siirtymään hintoihin. Eiköhän nyt sen verran kannata markkinatalouteen edes kokoomuksen luottaa, että kilpailu on veristä asemien välillä, ettekä omaksuisi niin voimakkaasti veronkerääjäpuolueen asemaa, että tässäkin pelkäätte, että markkinat eivät toimisi, vaan ne imisivät veronkevennyksen itselleen. Varmasti hinnat laskevat kentällä, jos hallitus veroa alentaa.

Matti Vanhanen /kesk: Arvoisa puhemies! Talouspolitiikkaa ja veropolitiikkaa pitää tehdä ajassa. Ihan riippumatta siitä, mitä hallitusohjelman neuvottelijat puolitoista vuotta sitten sopivat, pitää pystyä reagoimaan niihin muutoksiin, joita silloin ei voitu nähdä, ja polttoaineiden hinnan kohdalla on tapahtunut juuri näin. Polttoaineiden hinnannousu on ylittänyt sietorajan tavalla, johon hallituksen on vastattava todella täysin riippumatta siitä, mitä hallitusohjelmassa ehkä on sovittu.

Korkeista hinnoista aiheutuu perheille tuhansien markkojen ylimääräiset vuosikulut, ja monen liikenteestä toimeentulonsa saavan talous on pahassa vaarassa. Siksi tiistain välikysymysäänestyksessä, varsinkin tänään käydyn keskustelun jälkeen, jossa kansanedustajat laidasta laitaan ovat jakaneet sen huolen, joka myös kansalaisilla on sietämättömän korkeista polttoaineiden hinnoista, tähän huutoon ja keskusteluun pitää vastata, ja se mitataan tiistaisessa äänestyksessä. Se on todellinen äänestys siitä, kantaako tämä sali huolta polttoaineiden korkeista hinnoista vai ei.

Hallitus on vain hykerrellyt hiljaa, koska valtion kassaan virtaa joka päivä suunnitelmiin nähden aivan ylimääräisiä arvonlisäveromarkkoja. Eduskunnan kyselytunneilla polttoaineiden korkeat hinnat ovat olleen vakioaihe jo kuukausien ajan ja ministereillä on ollut aina sama vakiovastaus: Mitään ei tehdä. Välikysymyksen tekeminen oli lopulta ainoa keinoa, jolla asia saadaan sellaiseen keskusteluun, että siihen on pakko ottaa kantaa. Kun keskusta teki välikysymyksen, emme tienneet, että samaan aikaan autoilijoiden etujärjestö Autoliitto on lähdössä liikkeelle omalla kampanjallaan, jolla se kerää kansalaismielipiteitä veronalennusten puolesta.

Toivon, että tämä välikysymyskeskustelu ei haittaa nimien keruuta, vaan kansalaiset laajoin joukoin nyt ilmaisevat mielipiteensä. Välikysymys on perusteltu, sillä viime kädessä vain äänestäjien pelko ajaa hallitusta toivottavasti asiassa liikkeelle. Keskustalle välikysymyksen teko juuri liikenteen kustannuksista sopii sitä paitsi parhaiten, koska edustamme keimmin koko tätä laajaa maata. Välikysymys käsittelee polttoaineverotusta, ja siinä tarvitaankin kiireisimpiä alennuspäätöksiä sekä liikenteen että myös lämmityksen kustannusten helpottamiseksi.

Mutta tämän ohella meidän olisi vähitellen käytävä keskusteluun ylipäätään liikenteen kustannusrakenteesta ja siitä, millainen kansallinen strategia meidän olisi omaksuttava. Yhteismarkkinoilla ollessamme myös liikkumisen kustannukset pitää suhteuttaa siihen, miten parhaiten kansantaloutena pärjäämme yhteismarkkinoilla. Pitäisi omaksua sellainen yksinkertainen ajatus, että kun olemme EDmaiden joukossa pisimpien etäisyyksien harvimminasuttu maa, meillä liikenteen kulujen olisi oltava halvimmasta päästä. Sen sanoo järki.

Mutta sekä bensa että autot ovat Suomessa kalliimmasta päästä. Tässä ei oikein ole logiikkaa. Syy tähän on historiallinen. Me olemme maa, jolla ei ollut omaa autoteollisuutta, ja valuuttasääntelyn ja vaihtotaserajoitusten aikana autojen tuontia piti rajata, mutta se aika on jo takanapäin. Liikenne on myös ollut valtiolle tarpeellinen raha-automaatti verojenkeruussa, mutta nyt pitäisi tätäkin arvioida siltä kannalta, mitä mahdollisesti häviämme näillä korkeilla kustannuksilla. Eikö kokonaiskansantaloutemme pärjäisi paremmin, kun emme antaisi tässä asiassa muille etumatkaa? Kansantaloudessa verojen kertymäkin on aina monimutkainen yhtälö. Liikenteen verorasituksen kevennys ei merkitse automaattisesti sitä, että valtio menettäisi kaikki nämä verotulot, vaan kyllä raha kiertyy myös muuhun toimintaan, josta valtiokin veronsa kerää.

Suomen pitäisikin asettaa selkeäksi liikennepoliittiseksi strategiaksi ja tavoitteeksi se, että meillä autojen ja bensan hinta olisi EU :n keskitason alapuolella. Siihen on hyvät perusteet olemassa.

Minua suoraan sanoen harmittaa se, että alkoholiverotuottojen miljardialennuksiin ollaan kyllä Suomessa varautumassa, mutta liikenteelle ei aiota tehdä mitään. Esimerkiksi käytettyjen autojen verotus nykymuodossaan ei minusta millään istu yhteismarkkinoiden pelisääntöjen sisälle. Kyse sekä polttoaineveron että autoveron kohdalla on valtiolle niin suurista tuloista, että merkittäviin muutoksiin voidaan yltää vain vaalikauden yli ulottuvan ohjelman alussa. Siksi painotan sitä, että eduskunnan olisi tavalla tai toisella määriteltävä strateginen tavoite, jota nykyisen ja myös seuraavan hallituksen olisi määrätietoisesti vietävä eteenpäin.

Kirjoitin alussa: Tällaisiin toimiin kepu voi ryhtyä, luonnollisesti, vain silloin kun on oppositiossa.

Kun kerran olette tänne asti päässeet minulla on teille kysymys: Montako kertaa vuoden 2000 jälkeen Matti Vanhanen on ollut a) ministerinä, b) pääministerinä c) valtiovarainministerinä?

Montako kertaa kepun ollessa hallituksessa a) pääministeripuolueena b) valtiovarainministeripuolueena on autoveroa tai polttoaineveroa laskettu?

Siitä vaan muistelemaan.

Ja vielä:

Edellinen kirjoitukseni koski Rittenhouse oikeudenkäyntiä ja siitä esitettyjä yle-totuuksia. Tänään sain vastauksen yleltä ja lupasivat päivittää kirjoitusta. Kysyin kumpaa, sillä yletotuuksia sisältäneessä kirjoituksessa oli linkki toiseen kirjoitukseen jossa oli lisää yletotuuksia. Eipä ole korjattu. Rittenhousea koskevasta kirjoituksesta oli vaivauduttu korjaamaan yksi kohta: Korjattu 10.11.2021 kello 16.30. Oikeudenkäynnissä Grosskreutz myönsi osoittaneensa Rittenhousea aseella. Aiemmin jutussa sanottiin, ettei Grosskreutz olisi osoittanut Rittenhousea aseella.

Ohessa linkki Kenoshan tapahtumiin jos englanti taipuu. Toisaalta kuvatkin kertovat jotain. Oliko ylen vai Foxin toimittaja lähempänä totuutta. Muistuttiko meno illalla mielenosoitusta vai mellakkaa?

Jaa-a, moneskohan kerta tämä oli tänä vuonna kun valtamedia on joutunut vuokseni joutunut korjaamaan uutisointiaan. Se, jolla on vielä lapsenuskoa siihen että mediamme kertoo asioista tasapuolisesti, vääristelemättä ja virheitä tekemättä kerron teille että sinisilmäisyysgeeni on resessiivinen.

Em. sinisilmäisille kerron, jälleen, että Jouluaattona Joulupukki lähtee Korvatunturilta matkaan poroillaan ja tuo teille hienon koronatukipaketin, EU-sosiaalitukipaketin sekä hallituksen maksaman sähköauton. Lisäksi Suomi on saanut mojovat voitot osallistumisistaan EU-tukipaketteihin. Jos vanhasta polttomoottoriautosta ei hankkiudu heti eroon bonuksena pankkitilille ilmestyy rahaa kuten liikenneministeri Timo Harakka lupasi.

Kun valtamedia jatkaa edelleen Joe Bidenin dissaamista jää hänen saavutuksiensa kertominen minulle. Joe Biden pani haisemaan kun tapasi Camillan, nyt hän on pannut tuulemaan. Jenkkilässä suurin inflaatio kolmeenkymmeneen vuoteen. Tätä kelpaisi median jälleen rummuttaa: Tähän ei Trump pystynyt.

Tapaus 290. Dasani K. Lapsen pahoinpitely.

Tapaus 291.

Tapaus 292. Pelottava esimerkkitapaus rasismista yhteiskunnassa. Mamujoukkue ahdistelee mamutuomaria.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


40 kommenttia
Nimetön
#1

Ei siitä niin pitkä aika ole, kun viidellä markalla sai kymmenen litraa bensaa. Nyt odotellaan, että saako kahdella kymmenellä eurolla enää kohta litraakaan. Rahan arvo menee lujaa alas, kuin sodan ajan natsi Saksassa, miljoonalla litra? Vain hullut kiihkoilee hyperinflaatiolla, jota hallitus koettaa saada aikaiseksi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Hyperinflaatio tarttuu vientihintoihin nopeammin kuin korona heikkokuntoiseen. Lopputulos on äärimmäinen katastrofi, suomalaiset yritykset kaatuvat kuin keilat, kuten kaatuu kepun himmelit jne.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#14

Kepu on nyt jakamassa loputkin kannatuksensa, eli kysymys kuuluu, kenelle kepun loputkin kannatuksen rippeet menee? Ainoa puolue maassa, joka on koko maan väestön puolue, on Perussuomalaiset, kuten pitää suomalaisten puolta EU:n rakentamassa vallankumouksessa, jossa itsenäisiltä valtioilta viedään itsenäisyys vaikka väkisin ja kiristämällä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Onneksi automaateille kelpaa vielä kahden kympin setelit, ei sitä kassalle enää ilkeäisi mennä maksamaan surkealla kahdenkympin setelillä. Kyllä se hävettää, että jo kaksikymppinenkin menettää arvonsa, ennen euroa se oli sentään noin 120 markkaa, jolla jo sai jotakin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#15

Mutta eurohan on ollut meille siunaukseksi ja eurotukipaketit Suomelle reilusti voitollisia. Kysy vaikka Matti Vanhaselta. Noin miljardi tuottanut vähän yli 70 miljoonaa korkoina noin kymmenessä vuodessa miinus inflaatio.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#20

Ja tuo oli vasta kreikka ykkönen. Ai miten on mahtanut Jutan takuutukset meille tuottaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#27

Jutan takuutukset perustuvat sosialidemokraattisiin kuvioihin ja lupauksiin, joita mm. Josif Stalin oli ollut rakentamassa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#28

Olikohan tuosta nyt unohtunut auttamisen hinta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#2

HEI. KIITOS JARMOKIN NOSTALGIA STALIN. OLEN SOTAAJAN LAPSI SILLOIN SOI RADIOSSA PALJON KAPPALE: KODIN KYNTTILÄT; JOKA TAITAA TAAS OLLA EDESSÄPÄIN, KUN SÄHKÖNHINTAKIN KALLISTUU: ”NYT OON VANHA, JA IKKUNAN LUONA, KATSON KAIHOTEN YÖNTÄHTIHIN, MUISTAN TAAS, LAPSUUSAIKANI ARMAAN; KOTIIN KAUAKSI KAIPUUNI VIE.” KOTI ON ❤️ MEILLE: RAKAS, JA TÄRKEÄ PAIKKA, JA SE ON ❤️ TAIVAASSA: SIKSI JEESUS TULI TÄNNE MEIDÄN LUOKSEMME, ETTÄ MEISTÄ JOKAINEN PÄÄSISI SINNE: MISTÄ ME OLEMME TULLEETKIN: ISÄMME ☮️ LUOTA: AJATTELE RAKAS TUOTA. * .

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Tyytyväinen
#3

Benasa maksoi 20 vuotta sitten 1e/litra. Vuonna 1977 astuin työelämään ja silloin palkkani oli urakkaluonteisissa metallikäsitöissä noin 15-16mk/h. Nyt sama työ maksaa saman euroissa. Bensa maksoi 1977 noin 2.50mk/l. Miksei se nyt maksa 2.50€/l jos se on aina ollut yhtä kallista?

Eli voidaan sanoa, että bensan hinta on ihan linjassa tulotasoon, ellei jopa edullisempi!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Toivotko todella, että bensa maksaisi nyt noin 15 markoissa litralle, kun mm. eläkeläisten määräkin on kasvanut, jossa indeksit on leikattu. Jos vaikka vuokrat ovat luokkaa 1000 euroa kk, ja eläkkeet ovat 1000-1600 euroa, mitä helvettiä kenellekään jää käteen? Suomessa kasvaa joku ihme inflaatiojengi, joka vaatii, että kaikki pitäisi maksaa ihmiset hengiltä tasoon. Rahat laitetaan Afrikkaan tai eteläiseen Eurooppaan ja valtion hallinto pursuaa joutavaa väkeä, tietotekniikan kehityksestä huolimatta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Tyytyväinen
#16

Ei kukaan toivo hinnan korotuksia, en minäkään, mutta silloin kun populistisesti ilman faktoja puhutaan hinnoista, niin jonkunnon siihen puututtava. Bensa reaalihinta eri vuosina on se johon on verrattava.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Öljy ei ollutkaan loppumassa
#21

Painopiste elämisen kustannuksissa vaihtelee, missä pula, siellä nousevat hinnat. Nykyisin asunnosta saa maksaa Helsingissä, siis vain esim., jopa miljoonia markoissa. Bensiini on vain yksi tisle öljyn jalostuksessa, josta saadaan myös esim. maantiepiki. Myös tuotantokustannukset ovat suhteessa laskeneet, kuten öljy ei ollutkaan loppumassa. Naurettavaa on verrata myös autojen nykyhintoja alkuaikoihin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Pikeä ei synny aurinko- tai tuulivoimalla
#29

Juuri näin, nyt maanteiden päällystäminen loppuu, kun öljyjalostuksen loppumisen myötä. Tästä kärsii kaikki, myös sähköautoilijat ja vaikka lastenvaunujen työntäjät.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#22

#13. Hienoa. Vanhanen ja kepu olivat tosi kovia populisteja tuolloin. Onko Vanhanen nykyään kovempi populisti?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Sinä sinä ja sinä. Mites minä minä ja minä? Kun ostin ensimmäisen auton maksoin siitä kymppitonnin ja bensa oli kaksi markkaa litra. Viime vuodet olen ostanut autoja jotka markoissa maksavat siinä kolmen tonnin paikkeilla ja bensan hinta lähestyy kahtatoista markkaa. Osaatko yhtään sanoa miltä bensan hinta minusta tuntuu jos tuolle linjalle lähdetään.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#13

Hopi hopi korjaamaan Hesarin uutisointia. Saat laajemman foorumin faktoillesi.
”Ei näillä hinnoilla pysty enää kohta ajamaan” – Tunnelma kiristyy bensa­pumpuilla, kun kahden euron kipuraja menee rikki hetkenä minä hyvänsä https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008391831.html
Kerro sinne mistä sitä halpaa tai ilmaista bensaa saa. Kiinnostaa varmasti kaikkia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Vihainen
#18

Tänään Tampereella 98 E5 maksoi jo 2,009 euroa litra!!!!!Että silleen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#25

ABC ja Neste nostelevat vuoronperään hintoja. Kilpailu puuttuu.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#32

Sossukauppa osti Esson pois pelistä, varmana että kohta pääsee tienaamaan. Neste on sen sijaan valtion kommunistien hallinnassa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#33

Autoilu loppuu Suomessa vuoden sisällä, kallistuu tuo menoliemi siksi nopeasti. Nyt ei auta muu, kuin uudet vaalit ja lisää kilpailua maahan polttoaineiden jakelussa ja maahan tuonnissa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#34

Ei enää koskaan Suomeen kommunistihallitusta, pyydän.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#35

Näin on, viherkommunistit poistavat köyhemmiltä ajo oikeuden, jotkut sanoisivat että voi helvetti. Ja vielä talveksi, kun pitää kulkea kilometrejä talvisia metsäteitä kävellen, kun ei rahat riitä elämiseen muutoinkaan, niin vielä bensa piti viedä väestöltä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Vihainen
#36

Tuo edellä mainitsemani 98 E5 2,009 euroa litra oli kyllä TB:n hinta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#37

TB on venäläisten omistuksessa, että kyllä sitä hypritiä löytyy sieltäkin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Tyytyväinen
#4

Lisäisin vielä sen, että -70 luvun autot kuluttivat monin verroin nykyautoihin, eli jos hintaa ja kulutusta yhdessä mitataan, niin bensa on ilmaista!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Se kun menet ostamaan ilmaiseksi bensaa, ole onnellinen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Tyytyväinen
#10

#11. Laita nyt nimesi ja osoitteesi sekä kerro milloin käyt tankkaamassa. Tulen sinne niin laita minunkin auton tankki täyteen ilmaisella bensallasi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Tyytyväinen
#17

Suhteessa ansiotasoon ja autojen kulutukseen versus 1970 luku/2021, niin bensa on halpaa!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Maan kilpailukyvyn tahallinen heikentäminen sairasta
#23

Kaikki on suhteellista, halvin bensa maailmalla on kolme eurosenttiä litralle. Toisaalta Suomessa painopiste nykyään on siirtynyt polttoöljyyn, joka maksaa toista euroa litralle. Kaksi euroa litralle bensa on suhteettoman kallista, huomioiden se, että valmistuskustannukset ovat alhaisemmat. Hintaa pitääkin seurata yleisen kustannustason kulmasta, kaikki muukin on kallistunut, ansiotasot ovat maan kilpailukykyyn nähden liian korkeat, kuten on elinkustannuksienkin taso. Kanadassa bensan hinta on luokkaa 0,70 euroissa, ehkä luokkaa 0,80-0,90 E tänään. Elinkustannuksien nostoa ei voida perustella 50 vuoden takaisiin, vaan nyt eletään tässä maailmassa ja ajassa. Bensan hinta Suomessa on liian korkea, ja joka johtuu mielettömästä verotuksesta, ei valmistuskuluista. Kaikkien hintojen nosto vain ilosta on sairasta inflaation ruokkimista, jos aiotaan pitää maa vientikilpailukykyisenä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Demarivihreät ovat ahnaita työläisen ryöstäjiä
#30

Kommunistit eivät ole uskaltaneet nostaa bensaveroja enempää, olisi vaalit mennyt pieleen. Jos se olisi vain demareiden hyväntahdosta kiinni, niin bensan hinta olisi ainakin sata euroa litralle, ja vihreät pyytäisivät paljon enemmän, on ne niin hullua porukkaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Demareiden lupauksiin kannattaa suhtautua varauksella
#31

Nyt kannattaa olla tarkkana, demarit varmaankin lupaavat bensaveron laskua, ja omatunto sanoo, kyllä ne saatanat uskoo, vaikka mitä, on ne ennenkin uskonut kaikki valheet.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#24

#21. Jos se nyt edelleen on halpaa niin laitapa nimesi ja osoitteesi ja kerro milloin käyt tankilla niin tankkaat minunkin autoni tankin sillä sinulle halvalla bensalla. Pidä kiirettä kun ilmainen bensa näyttää jo sinulta loppuneen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Tärkeintä on nyt unohtaa ne ilmastonmuutos asteet, ja keskittyä kivihiililaitosten ylös ajoon, ja nopeasti, aikaa ei ole hukattavaksi. Venäjä valmistautuu selvästikin sodan aloittamiseen Euroopassa ja siinä ensimmäisten joukossa energiatuonti Venäjältä kaatuu. Kuvat Valko-Venäjän rajamailla eivät valehtele.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nyt on aika valmistautua pelastumaan kylmältä
#11

Juuri näin, meillä on tulevaisuudessa paljon myös muitakin ongelmia, mm. ilmasto, joka kylmenee. Maapallon asennonmuutos radallaan aiheuttaa mm. maapallon pohjoisen puoliskon kylmyyspisteen siirtymisen kohden väkirikasta Aasia, 0,27 astetta vuosisadassa. Muutos on jo pitkällä. Tuossa asennon muutoksessa myös Golfvirta muuttaa muotoaan (Tiihonen) ja heikkenee, josta seurauksena on se, että emme kuole pelkästään kylmään, vaan myös nälkään. Nyt on aika keskustella myös ilmaston kylmenemisestä, eikä juorukokousteltava (lasten ilmastosirkus) vain olemattomasta lämpenemisestä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#19

Unohdit mainita perihelin!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#26

Pitää korjata, siis perihelikiertymä on se, joka vaihtaa eteläisen ja pohjoisen pallonpuoliskon jääkausia keskenään ja kaikki siltä väliltä. Prekessioliike, eli akselin hyrräliike aiheuttaa jääkauden vaikutusalueiden siirtymää, eri tahtisesti, kuin perihelikiertymä, eli molemmilla on oma aikataulu ja kulkevat ajallisesti lomittain. Prekessionliikkeen täysi ympyrä ottaa aikaa noin 26 000 vuotta ja perihelikiertymän täysi ympyrä maapallon kiertoradalla on noin 21 000 vuotta, joka tarkoittaa napojen vaihtumista keskenään aurinkoon nähden, joka ei ole sama, kuin napaisuuden vaihtuminen. Täsmälleen nykyiseen tilaan palaaminen ottaa aikaa noin 130 000 vuotta, jossa myös napataivaat ovat nykyisen kaltaisia. Esim. nyt Pohjantähden tilalle on kasvamassa Lyyran tähdistön päätähti Vega. Nyt tuli mainittua perehelikiertymä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000