Raideleveyskeskustelu: Miksi korjata, jos ei ole rikki?
Suomen nykyinen raideleveys (1524 mm) on palvellut maatamme hyvin yli vuosisadan. Nyt EU:n painostus standardileveyteen (1435 mm) herättää kysymyksen:
Miksi muuttaa toimivaa?
✔️ Jättimäiset kustannukset (koko rataverkon ja kaluston uusiminen)
✔️ Vuosien häiriöt liikenteelle rakennustöiden aikana
✔️ Turvallisuusuhkaa ei ole – sama raideleveys Venäjän kanssa on ollut strateginen etu
Neljä vaihtoehtoa – kaikki ongelmallisia
1. Kapeammat raiteet – vaatisi täydellisen uudistuksen
2. Kolmas kisko – kallis ja teknisesti haastava
3. Vaihtokalusto – ei ratkaise logistiikkaongelmia
4. Oikoradat uudella leveydellä – edelleen valtava investointi
Kuten Yle toteaa, ”yksikään vaihtoehto ei ole optimaalinen”.
EU:n rooli: Maksaja vai pakottaja?
✔️Jos EU rahoittaa koko projektin (radat + kalusto), harkinta on eri
✔️Mutta jos Suomi joutuu osittain maksajaksi, se on talousuhka
✔️Irlanti sai poikkeuksen – miksi Suomi ei?
Meillä ei tarvitse olla sama raideleveys ja raideleveyden muuttaminen olisi järjetöntä.
Hiilijalanjälki? Unohdettu argumentti
Rataverkon täysin uusiminen ja kaluston vaihto tuottaisi valtavat päästöt – ristiriidassa EU:n omien hiilineutraalisuustavoitteiden kanssa.
Parempi ratkaisu
✅ Säilytetään nykyinen raideleveys – toimiva ratkaisu
✅ Keskitytään oikoratojen rakentamiseen nykyisellä leveydellä
✅ Vaaditaan EU:lta poikkeus kuten Irlannille
Lähteet:
Tämän takia EU yrittää pakottaa Suomen muuttamaan junaraiteiden leveyttä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/4516c87d-bad3-43c3-b0c6-e44c04e4a3e3
Kapeammat junaraiteet voitaisiin toteuttaa ainakin neljällä tavalla – kaikki vaihtoehdot eivät sovi Suomen olosuhteisiin
Tekstin aiheet:
Eikö ole järkevin tehdä Yksi uusi rautatie Turusta rannikkoa pitkin Haaparantaan (Kaikki teollisuushan on rannikolla Tornion ja Turun välillä tässä maassa) Muu maa elää siivellä !
Ihmisethän kulkee junilla ja lentokoneilla ,ei ne lähde Haaparannan kautta Eurooppaan aivan hullu ajatuskin siinähän menee ikä ja terveys.
Tätähän voi sitten jatkaa tarvittaessa vaikka Norjaan Jäämeren rantaan asti.
On Parempi muualla Suomessa säilyttää alkuperäinen raide leveys jos vaikka Venäjän kauppakin vielä alkaa uudelleen kun Eu ja Venäjä saa sotansa sodittua Ukrainasta ja kun selviää kumpi sen elätiksi saa.
Ja Jos jotain muuta tavaraa muualle Suomeen pitää sitä kautta kuljettaa niin tavarathan on kontissa sehän on helppo asemalla nakata junasta toiseen.
Järki käteen tässäkin asiassa !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kaikista järkevin helpoin ja kustannustehokkain ratkaisu tehdä Tornioon vierekkäin kapeat raiteet ja leveät raiteet johon Suomen junat tulee ja väliin raiteilla liikkuva kontti nosturi ?
Sehän on hetken homma kun yhden junan kontit on vaihdettu toiseen junaan kun janat seisoo molemmin puolin ja nosturi liikkuu välissä ja heittelee kontit junasta toiseen… eihän kontit ole edes kiinni millään junassa toisin kuin Rekassa jossa ne pitää olla kiinnitettynä ajon aikana.
Suomessahan on cargotec ja Konecranes jotka tekee tuollaiset nosturit hetkessä kun tilaa vaan .
Silloin ei tarvis edes pohjois Norjaan tehdä rautatietä riittäisi yhteys Kiirunan kautta jäämerelle .
Näin tavara saataisiin liikkumaan paikasta toiseen nopeasti ja kustannustehokkaasti. Joka olisi Suomen teollisuuden etu.
Jos Turun Saariston kautta Ruotsiin tehtäisiin joskus rautatie silloin vasta kannattaisi miettiä raideleveyden kaventamista.
Mutta sellaista ei taida suunnitelmissa olla eikä tulla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos Kiinasta alkaa tavaraa tulemaan Pohjoista Jäämeren reittiä pitkin (Kaikki tavarahan tulee Kiinasta ) ,niin silloin kannattaisi vetää rautatie Kirkkoniemeen.
Mutta siinäkään tapauksessa ei raiteita tarvitsisi kaventaa .
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tärkeää olisi että saataisiin Moottoritie Suomen läpi ? Tornio-Turku (Turusta -Helsinkiin on jo moottoritie) välille ja haara siihen Kokkola-Tampere (Tampereelta -Helsinkiin on jo Moottoritie) Eu:han sen maksaisi jos joku kehtaisi kysyä.
Onhan Eu tehnyt Espanjaankin Moottoriteitä joka paikkaa selalisiinkin paikkoihin missä ei ole edes liikenettä ja Lentokenttiäkiä on tehnyt sinne aivan turhaan sellaisiin paikkoihin missä ei ole edes lento liikennettä !
Onhan tämä Hullua että maassa ajellaan kärry polkuja pitkin 2025 !
Moottoritien pitäs mennä Satamiin asti Niin Helsingissä (etelä/länsi satamiin) kuin Turussa myös ,että liikenne ja tavaran kulku sujuisi paremmin. (silta tai tunneli) kun eihän keskelle kaupunkia muuten voi moottoritietä tehdä.
Miksi Poliitikot on niin ujoja ettei ne kehtaa kysyä moottoriteihin rahaa?
Pelkääkö ne että menee Brysselin virka kun rahaa on vailla ?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onko Brysselissä keksitty kelluva ratakisko?Onko se kenties laivarautaa,että pysyy pinnalla?Vai minkä helvetin takia ne tämmöistä muutosta jaakaa?Onko tarkoitus rakentaa junarata itämeren pinnalle Helsingistä Saksan Rostoviin?Sillä ei ole hevonvitun merkitystäkään onko meillä leveämmät junaraiteet kuin muualla Eu:ssa.Eikö näillä Eu:n mulkuilla ole muuta tekemistä?Kun tuollaista suunnittelevat?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miksi Korjata ?
VITTUILLESSAAN (Venäjälle)
Ja Nuolleessaan BRYSSELIÄ !
vaikka myöhemmin siitä voi olla enemmän itselle haittaa kun rajat ja kauppa aukeaa….
Tämäkin touhu liittyy 3. Maailmansodan lietsomis kamppanjaan jossa rahan menolla ja valtion velkaantumisella ei ole mitään rajaa eikä väliä.
Pääasia Päättäjillä on että kunhan saadaan vaan sota aikaan !
Reservin ikärajaakin nostetaan 50-> 65 vuoteen jotta Herrat saa käskeä ihmisiä kuolemaan…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
MUSTAKAA ETTÄ ASUMME SAARESSA (Venäjän kainalossa)
Muistakaa että meillä ei ole Eu:n kanssa edes yhteistä maarajaa kuin jossakin tornion joen saarissa joissa ei junat kulje.
Meillä on Käytänössä vain vesi rajaa EU:n kanssa
Juna menee Yhdestä kohtaa Eu rajan yli (Torniosta-Haaparantaan)
Helpompi ja halvempi on kontit vaihtaa rajalla toiseen junaan kuin kuin vaihtaa koko Suomen raidel leveys rautateille ja vetureihin ja Vaunuihin .
MEIDÄN TEOLLISUUS TARVITSEE VENÄJÄÄ (Metsä,metalli, kemian , kaivos jne…siis kaikki ) vaikka rajat on kiinni ja nyt liikenne on vähäistä se tulee kasvamaan se on aivan päivän selvä asia kun tämä sota Eu ja Venäjän kesken saadaan sodittua riippumatta siitä kumpi saa paska maa Ukrainan elätiksi.
Se on varmaa että liikenne tulee kasvamaan nykyisestään ,voi olla että tavaraa tulee Kiinasta asti Venäjän läpi.
Ei ole mitään järkeä Eu:ta Trollatessa tuhota meidän tärkeitä rautateitä ja tehdä kymmenä Miljardeja velkaa sillä .
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
LULU RANNE EI TULE SAAMAAN EU/BRYSSELIN MILJOONA VIRKAA VAIKKA SE KUINKA SUOMEA TUHOAISI !
Persujen pitää tajuta että Persut ei tule niitä virkoja saamaan ! (EI SAANUT SOINIKAAN VAIKKA TROLLASI TÄYSILLÄ MINISTERINÄ OLLESSA ! Rahat meni Kreikkaan ja Pakolaiset Suomeen !
Nyt Persuilla taas sama Peli Pakolaiset tänne ja rahat Ukrainaan ja velat Suomeen…
MIKÄ VITTU PERSUJA VAIVAA OIKEIN ?????
Tajutakaa nyt perkele että Persut ei pääse Miljoona virkoihin turhaa tuhota tätä maata sen takia !
Ja 3. Maailmansotaa lietsoa !
Ne paikat on varatttu Liperaali kommunisteille kansan homottajille ja humeistajille Pelkkä 3. Maailman sodan lietsonta ja maan velkaannuttaminen ei riitä !
LULUN PITÄISI VAIHTAA PUOLUETTA JOS MILJOONAT TODELLA KIINNOSTAA KOSKA PERSUT ON BRYSSELISSÄ MUSTALLA LISTALLA !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos EU maksaa koko homman niin sitten vaan rautatiet remonttiin! Jos Suomi joutuu itse tämän maksamaan niin sitten jää haaveeksi.
Jos/kun suhteet Venäjän kanssa vuosikymmenien päästä normalisoituvat: mitäs sitten Helsinki-Pietari välille keksitään? Olisiko kaksoisraide?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miinat takaisin itärajalle, muuta ei tarvitse. Näin se kauppa ja liikkuminen toimi aikaisemminkin. Raideväli olkoon mikä on.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, ja voihan rajalta tulevat Junaradat miinottaa
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pöljä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Se joka toista haukkuu pöljäks on ite pöljä😄🤪
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eurooppalainen raideleveydestä on liian kapea, koska pohjoisessa routa tekee muutoinkin kulun huteraksi. Raideleveydestä pitäisi olla mieluummin olla vaikka 1600 mm.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, eurooppalaisesta raideverkostosta voisi tehdä erillisen pistoraideverkoston pohjoiseen ja itään tarpeiden mukaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tyhmäähän niitä on kaventaa !
Kaatuu helpommin koko juna ,sanoohan se järkikin !
A-Mersukin kaatui ensimmäisissä vaatimuksen mukaisuus testeissä,Tehdas joutui korjaamaan asian hädissään ,sillä että levensi vanteilla raideleveyttä ja asensi niihin kalliimpiin malleihin tarkoitetut ajonvakautus järjestelmät ettei koko keksintö joudu myynti kieltoon.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Totta turiset!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos olette matkustaneet junalla esimerkiksi Italiassa, niin varmaan muistatte pelon mitä kapeat raiteet aiheuttivat, kun maa vähänkään antoi toisella puolella periksi. Sitten mennään kävelyvauhtia, ettei juna kellahtaisi eikä kallistumat lisääntyisi tärinän takia. Hallelujaa. TYHMÄ EU!!!!!!!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eikös nämä penteleen bendoliinot kulje leveää yksiraiteista kiskoa pitkin?siellä Martcelino Magaronien maassa?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eikö Formula 1 :stä kin voisi kaventaa raideleveyttä niin saataisiin katsojille enemmän hupia kun autot kaatuisi ja pyörisi kuin jokkis autot !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hyvä idea, sitten niitä voisi alkaa taas seurata.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On se kumma kun peräpohjolassa halutaan olla niin eurooppalaista että ja nyt jo kiskotkin pitää muuttaa eurostandardin mukaiseksi maksoi mitä maksoi. Kyllä hölmölässä osataan pevkele.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Maglev-junat tulevat joka tapauksessa aikanaan, vaikka ne ovatkin kalliimpaa infraa, ne syrjäyttää nykyisen ratajärjestelmän. Nyt kannattaa laittaa jäitä hattuun, ja säästää nekin rahat tähdellisempään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ehdottomasti näin, maglevit nostetaan omalle korotetulle radalla, joka jättää maanpinnan turvaan 500-600 km7h kiitävien junien osalta, kuten vaikka eläimet jne. Tämä on todellisuutta tulevaisuudessa ja vaikka pohjolaan ja itään rakennettaisiinkin vielä Eurooppa-standartileveyksisiä raiteita, se ei tarkoita sitä että kaikki raiteen tulisi vaihtaa jo tietoisesti aikanaan vanhentuvaan kiskojärjestelmään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, maglevin voisi rakentaa vaikka Helsinki-Truku välille ensin, jossa matka-aika putoisi noin 15 minuuttiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vuonna 2050 nykyinen raideverkosto on purettu, oli kuin höyryveturiaikaa. Vanhaa kiskoverkostoa löytyy tuolloin enää sosialisti- ja kehitysmaista. Etuja tuossa uudessa on lentoliikenteen korvaantuminen muualla kuin mannerten välisissä yhteyksissä. Samoin kiskoverkoston alueet voidaan laittaa viljelyksille, joka vahvistaa ruoantuotantoa, ja se mikä on tärkeää, uusi systeemi voidaan rakentaa vanhan systeemin toimiessa häiriöttä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti