Raideleveyskeskustelu: Miksi korjata, jos ei ole rikki?
Suomen nykyinen raideleveys (1524 mm) on palvellut maatamme hyvin yli vuosisadan. Nyt EU:n painostus standardileveyteen (1435 mm) herättää kysymyksen:
Miksi muuttaa toimivaa?
✔️ Jättimäiset kustannukset (koko rataverkon ja kaluston uusiminen)
✔️ Vuosien häiriöt liikenteelle rakennustöiden aikana
✔️ Turvallisuusuhkaa ei ole – sama raideleveys Venäjän kanssa on ollut strateginen etu
Neljä vaihtoehtoa – kaikki ongelmallisia
1. Kapeammat raiteet – vaatisi täydellisen uudistuksen
2. Kolmas kisko – kallis ja teknisesti haastava
3. Vaihtokalusto – ei ratkaise logistiikkaongelmia
4. Oikoradat uudella leveydellä – edelleen valtava investointi
Kuten Yle toteaa, ”yksikään vaihtoehto ei ole optimaalinen”.
EU:n rooli: Maksaja vai pakottaja?
✔️Jos EU rahoittaa koko projektin (radat + kalusto), harkinta on eri
✔️Mutta jos Suomi joutuu osittain maksajaksi, se on talousuhka
✔️Irlanti sai poikkeuksen – miksi Suomi ei?
Meillä ei tarvitse olla sama raideleveys ja raideleveyden muuttaminen olisi järjetöntä.
Hiilijalanjälki? Unohdettu argumentti
Rataverkon täysin uusiminen ja kaluston vaihto tuottaisi valtavat päästöt – ristiriidassa EU:n omien hiilineutraalisuustavoitteiden kanssa.
Parempi ratkaisu
✅ Säilytetään nykyinen raideleveys – toimiva ratkaisu
✅ Keskitytään oikoratojen rakentamiseen nykyisellä leveydellä
✅ Vaaditaan EU:lta poikkeus kuten Irlannille
Lähteet:
Tämän takia EU yrittää pakottaa Suomen muuttamaan junaraiteiden leveyttä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/4516c87d-bad3-43c3-b0c6-e44c04e4a3e3
Kapeammat junaraiteet voitaisiin toteuttaa ainakin neljällä tavalla – kaikki vaihtoehdot eivät sovi Suomen olosuhteisiin
Tekstin aiheet:
Onko Brysselissä keksitty kelluva ratakisko?Onko se kenties laivarautaa,että pysyy pinnalla?Vai minkä helvetin takia ne tämmöistä muutosta jaakaa?Onko tarkoitus rakentaa junarata itämeren pinnalle Helsingistä Saksan Rostoviin?Sillä ei ole hevonvitun merkitystäkään onko meillä leveämmät junaraiteet kuin muualla Eu:ssa.Eikö näillä Eu:n mulkuilla ole muuta tekemistä?Kun tuollaista suunnittelevat?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos EU maksaa koko homman niin sitten vaan rautatiet remonttiin! Jos Suomi joutuu itse tämän maksamaan niin sitten jää haaveeksi.
Jos/kun suhteet Venäjän kanssa vuosikymmenien päästä normalisoituvat: mitäs sitten Helsinki-Pietari välille keksitään? Olisiko kaksoisraide?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miinat takaisin itärajalle, muuta ei tarvitse. Näin se kauppa ja liikkuminen toimi aikaisemminkin. Raideväli olkoon mikä on.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, ja voihan rajalta tulevat Junaradat miinottaa
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pöljä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Se joka toista haukkuu pöljäks on ite pöljä😄🤪
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eurooppalainen raideleveydestä on liian kapea, koska pohjoisessa routa tekee muutoinkin kulun huteraksi. Raideleveydestä pitäisi olla mieluummin olla vaikka 1600 mm.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, eurooppalaisesta raideverkostosta voisi tehdä erillisen pistoraideverkoston pohjoiseen ja itään tarpeiden mukaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Totta turiset!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos olette matkustaneet junalla esimerkiksi Italiassa, niin varmaan muistatte pelon mitä kapeat raiteet aiheuttivat, kun maa vähänkään antoi toisella puolella periksi. Sitten mennään kävelyvauhtia, ettei juna kellahtaisi eikä kallistumat lisääntyisi tärinän takia. Hallelujaa. TYHMÄ EU!!!!!!!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eikös nämä penteleen bendoliinot kulje leveää yksiraiteista kiskoa pitkin?siellä Martcelino Magaronien maassa?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hyvä idea, sitten niitä voisi alkaa taas seurata.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On se kumma kun peräpohjolassa halutaan olla niin eurooppalaista että ja nyt jo kiskotkin pitää muuttaa eurostandardin mukaiseksi maksoi mitä maksoi. Kyllä hölmölässä osataan pevkele.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Maglev-junat tulevat joka tapauksessa aikanaan, vaikka ne ovatkin kalliimpaa infraa, ne syrjäyttää nykyisen ratajärjestelmän. Nyt kannattaa laittaa jäitä hattuun, ja säästää nekin rahat tähdellisempään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ehdottomasti näin, maglevit nostetaan omalle korotetulle radalla, joka jättää maanpinnan turvaan 500-600 km7h kiitävien junien osalta, kuten vaikka eläimet jne. Tämä on todellisuutta tulevaisuudessa ja vaikka pohjolaan ja itään rakennettaisiinkin vielä Eurooppa-standartileveyksisiä raiteita, se ei tarkoita sitä että kaikki raiteen tulisi vaihtaa jo tietoisesti aikanaan vanhentuvaan kiskojärjestelmään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, maglevin voisi rakentaa vaikka Helsinki-Truku välille ensin, jossa matka-aika putoisi noin 15 minuuttiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vuonna 2050 nykyinen raideverkosto on purettu, oli kuin höyryveturiaikaa. Vanhaa kiskoverkostoa löytyy tuolloin enää sosialisti- ja kehitysmaista. Etuja tuossa uudessa on lentoliikenteen korvaantuminen muualla kuin mannerten välisissä yhteyksissä. Samoin kiskoverkoston alueet voidaan laittaa viljelyksille, joka vahvistaa ruoantuotantoa, ja se mikä on tärkeää, uusi systeemi voidaan rakentaa vanhan systeemin toimiessa häiriöttä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä se NATO meillä kaikkea teetättää.
Joskus sanottiin että ei NATOON liittyminen muuta tule maksamaan kun pienen jäsenmaksun joka on muutamia kymmeniä miljoonia.
Mutta mikä tulee olemaan totuus maksujen määrässä?, sitä ei tiedä edes vanha Erkki.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Alkaa haisemaan samalta kusetukselta kuin EU. Kokkarit vie ja muut hölmöt kaivaa nenäänsä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
kyselyyn vastasi 183 suurten ja keskisuurten yritysten toimitusjohtajaa ja yritysvastuusta vastaavaa johtajaa tai päällikköä välillä 7. marraskuuta 2024–31. tammikuuta 2025.
Lähes kaikki Fibs-yritysvastuuverkoston kyselyyn vastanneista yrityksistä sanovat sitoutuneensa edistämään toiminnassaan DEI-teemoja eli monimuotoisuutta, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta. Yritysten ylimmästä johdosta kolme neljästä vastaajasta on sitoutunut edistämään niitä julkisesti.
Valtaosa yrityksistä sanoo tehneensä konkreettisia toimenpiteitä DEI:n osalta. Määrällisiä tai laadullisia tavoitteita sille on asettanut vain joka toinen yritys.
Lisäksi 87 prosenttia yrityksistä vastasi olevansa sitoutunut YK:n yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia koskeviin periaatteisiin.
ELI SUOMEKSI NÄMÄ YRITYKSET OVAT LIBERALI VASEMMISTON HALUSSA
PS
PALKATAANKO NÄIHIN YRITYKSIIN EDES OIKEISTON EDUSTAJIA
VAI **SYRJITÄÄNKÖ** HEITÄ VÄÄRISTÄ MIELIPITEISTÄ
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Raideleveyksiä on kaksi, muu on homotusta
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Toivoa sopii yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaa asiaan kantaa mahd. nopeasti.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jarna pusu pusi hali hali 🤗🤭🫣🤪
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
No mutta mutta, mitenkäs sen resiinan kanssa🤔
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti