Keltainen valo (t)yössä
Viime aikoina on puhuttanut liikennekaariesitys. Lopullisen päätöksen tekee eduskunta, esitys on olemassa. Tutkin tässä tätä esitystä, josta liikkuu otsikkotason juttuja. Lähteenä käytin Liikenneministeriön esitystä.
Taksit, nuo suomalaisen suviyön kulkijat. Taksijärjestelmästä ollaan poistamassa lupakiintiö, asemapaikka ja enimmäishintasäännöstely. Voiko meistä kuka vaan ruveta ajamaan taksia? Ei voi, taksiyrittäjäksi ryhtyvällä täytyy olla vähintään B-luokan ajokortti joka on myönnetty vähintään vuotta ennen taksilupahakemusta Suomessa tai Eta-valtioissa. Terveysvaatimukset ovat korkeat ja lääkärin arvioima toimintakyky, henkilökohtainen sopivuus alalle eikä rikostaustaa saa olla. Ajolupavalvonnasta tulisi vastaamaa itse yrittäjä, eli isäntä valvoo renkiään.
Esityksen mukaan asemapaikkavelvoite poistuu, joten taksin käyttö vapautuu muihinkin tehtäviin. Näemmekö pian että postikin alkaa ajamaan taksia, yrityshän on laajentanut toimintaansa aiemmin jo lumitöihin ja nurmikon leikkaukseen? Kalustoa heiltä jo löytyy. Syrjäseudulla on pian pula takseista. Ei kukaan yrittäjä rupea seisottamaan kallista pirssiään, kyllä taksit siirtyvät keskustoihin joissa on enemmän asiakkaita. Digitaalisuus voisi olla ratkaisu tähän, esim. pirssi tulee toiselta kyydiltä ja huomaa ruudulta kyydin olevan matkan varrella.
Uuden lakiesityksen mukaan yhden miehen taksiyritykset tulevat olemaan katoavaa kansanperinnettä. Suunta on suurempiin monen auton yrityksiin.
Hintasääntelystä ollaan luopumassa. Kaupunkialueelle taksin saa helpoiten lennosta kadulta tai tolpalta. Haja-asutusalueella taksi on tilattava keskuksen kautta tai netin kautta, jolloin asiakas tietää taksimatkan kustannukset etukäteen. Uuden esityksen mukaan tulemmeko näkemään taksin ikkunoissa hinnastot? Miten sitten saadaan selkeä helppolukuinen hinnasto josta selviää matkan hinta lisineen, vaikkapa vilkkaana pikkujouluaikana yön pikkutunneilla? Jonkinlainen hintasääntely kyllä on tarpeen.
Muuttuuko taksiliikenne tässä murroksessa myös kauppa-autoksi? Jos taksilla voi tilata myös 100 kiloa tavaraa, monipuolistuuko taksitoiminta? Se jää nähtäväksi, varovasti veikattuna kyllä monipuolistuu. Lakiuudistus antaa mahdollisuuden valita vaihtoehtoja taksiliikenteeseen, mikä vain kulkuneuvo voi tulevaisuudessa toimia taksina, vaikkapa mopoauto. Taksivaloa lakiuudistuksen mukaan saavat käyttää vain ne, joilla on ammattimainen taksilupa. Myöskään mittareita lakiuudistus ei velvoita taksiin sijoitettavaksi. Kärjistäen voi ajatella, miltä tuntuisi kun tilattu taksi olisikin paikalle saapuva mönkijä?
Reuna-alueiden ihmisiä kiinnostaa varmasti tämä lakiesityksessä oleva traktoriuudistus. Enintään 40 km/h kulkeva maataloustraktori ei tarvitse liikennelupaa. Lakiin on merkitty ajoneuvoluokat joiden rakenteellinen nopeus ei ylitä 40 km/h, silloin ei tarvitse liikennelupaa. Tarkoittaa sitä, että jos omistat traktorin, voit alkaa kuljetusyrittäjäksi ilman liikennelupaa. Tulemme ehkä näkemään muuttopalveluita, mopolähettejä sun muita.
Vain taivas on rajana suomalaiselle kekseliäisyydelle mitä lakiesitys voi tuoda tullessaan. Tästä hyvänä esimerkkinä oli aikaisempina vuosina ns. piilopakettiautot. Suomalainen keksi rakentaa farmariauton katon päälle kopin, ja kas näin ajoneuvo muuttui pakettiautoksi ja saatiin verohyöty! Tämä oli tee-se-itse-miesten kulta-aikaa.
Traktoriuudistus voi olla myös mahdollisuus maaseudulle, näillä koneilla voidaan suorittaa pieniä kuljetustoimenpiteitä ja täytyy muistaa tämä mahdollistaa kuljetusyritystoiminnan jo 15vuoden iässä. Kuljetusyrittäjille tämä tekee hallaa, heillä on kalliit kuorma-autot ja liikennelupa, myös vakuutukset ovat traktorissa halvemmat kuin kuormurissa. Onkin aiheellista kysyä, onko 15-vuotias sovelias kuljettamaan raskasta yhdistelmää? Tässä tapauksessa, liikenneluvan poistaminen tuo varmasti muutoksia myös tavaraliikennelain 7 pykälään. Paljon on vielä työ tehtävä ja monta kysymystä ratkaistavana.
Tekstin aiheet:
Tässä pienessä kaupungissa on asemapaikkavelvoitteena vain se, että tolpalla ollaan vain tässä kaupungissa. Naapurikaupungin tolpille ei saa mennä.
Meillä on päätaksiasema (koppi) ja tolppia kymmenkunta. Kuski saa valita vaåaasti mille tolpalle aikoo mennä. Meno riippuu monesta eri tekijästä, mm tolpalla olevien autojen määrästä, mahd. kyydin saamisesta siltä tolpalta pikapuoliin ja siitäkin että siinä on esson baari.
Kuski siis tietysti valitsee sellaisen tolpan josta luulee saavansa nopeimmin kyydin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti