Ydinvoimasta itäenergian korvaaja
Venäjän käynnistämä hyökkäyssota Ukrainassa on tehnyt kaikille selväksi, että länsimaiden Suomi mukaan luettuna, on mahdollisimman pian pyrittävä katkaisemaan riippuvuus Venäjän energiasta. Tämä ei ole helppoa eikä halpaa, mutta täysin välttämätöntä turvallisuutemme ja itsemääräämisoikeutemme kannalta.
Riittävien energianlähteiden löytämiseksi tulee käyttää kaikki kotimaiset keinot. Bioenergia, puun polttaminen ja turpeen uudelleen käyttöön ottaminen ovat hyvä alku. Vesi-, tuuli- sekä aurinkovoimalla voidaan tuottaa osa energiasta. Biopolttoaine ei riitä tai sovellu kaikkeen. Aina ei tuule eikä aurinko paista. Vesivoiman kapasiteetti maassamme on jo pitkälti valjastettu.
Tarvitaan olosuhteista riippumatonta saasteetonta perusvoimaa. Sellaisen tuottamiseen ainoa uskottava vaihtoehto on riskeistään huolimatta ydinvoima. Jos tuottaisimme enemmän energiaa kuin kulutamme, voisimme saada tuloja energian viennistä, sekä tuottaa synteettisiä polttoaineita korvaamaan fossiilisia polttoaineita.
Ydinteknologian toimittajaamme olisi syytä tarkistaa; venäläisten kanssa yhteistyö täytyy lopettaa ja ranskalaisen tekniikan toimituksen kanssa on ollut suuria viiveitä Olkiluodossa. Suomen tulisikin tiivistää ydinenergiayhteistyötään ja samalla muita kauppasuhteitaan Japanin suuntaan.
Suuret keskitetyt ydinvoimalat ovat kalliita ja pitkäkestoisia rakentaa, sekä kriisitilanteessa haavoittuvaisia. Suomen tulisikin tarttua myös pienydinvoimaloihin. Pienillä paikallisilla ydinvoimaloilla voitaisiin tuottaa energiaa ja lämpöä kaupunkien tarpeisiin. Tämän uuden teknologian kehitys on pitkällä esimerkiksi LUT-yliopistossa.
Tekstin aiheet:
Vihreät ja Elokapina ulvovat ilmastohätätilaa. Entäpä, jos ihan oikeasti energian säästäminen olisi trendi ja itse näyttäisi omilla valinnoilla esimerkkiä. Mökki Kuusijärvelle ZIL-157:llä olisikohan voinut viedä pyörällä teltan paikalle. Jos säästäminen olisi trendi, siitä kertyisi aika paljon.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kivihiili on puhdasta energiaa ja sitä saa maailmalta liki rajattomasti. Kannattaa muistaa, että puut eivät kasva maapallolla ilman kivihiilen palamisesta vapautunutta rikkiä, tai -lannoitetta. Kivihiilestä saa myös vaivattomasti kaasua eri käyttöön, lämpöarvon ollessa maakaasun luokkaa, kun tulistettua höyryä lisätään kivihiilen tilauksessa. Sivutuotteena saadaan myös terästeollisuudelle koksia, vaikka tuskin tuota teollisuutta halutaan pyörittää Suomessa, koska Kiina haluaa kaiken teollisuuden itselleen, samassa ilmakehässä. Ongelma tuossa Kiinan ”puhtaassa teollisuudessa” on äärimmäiset saastepäästöt.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, maapallon kuoressa on hiiltä luokkaa 16 000 miljardia tonnia, eli noin 3200 vuodeksi, kun kivihiiltä kaivetaan ja käytetään tänä päivänä noin 5 miljardia tonnia vuosittain, käytettiin sitä Suomessa tai ei. Uraani on loppusuoralla, joskin kehitys tuo varmasti ainakaan parempiakin ratkaisuja. Valtamerien pohjissa on lisäksi runsaat metaaniklatraattivarat, kuten tietysti öljyä, eli kyllä energiaa riittää, kunhan ei hirtä itseään matalaenergiaratkaisuihin, kuten tuuli- ja aurinkoenergiaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin se on, uraanivetoiset voimalat tulevat nopeasti päätepisteeseen. Rakentaminen on äärimmäisen kallista, jätteiden hautaaminen tulee kalliiksi, mutta ennen kaikkea ydinvoimaloiden tolkuton rakentaminen tekee polttoaineesta äärimäisen kallista, etenkin kun maailma on siirtymässä sähköautoihin, kaikkeen mihin ikinä voi laittaa akkuja. Pelkästään Suomen noin miljoonan auton sähköistäminen vaatisi noin 4,5 Olkiluodon tehoista voimalaa, pelkästään henkilöautojen lataamiseen. Jokainen vähänkin tajuissaan oleva ymmärtää, että tuo on mahdotonta käytännössä. Kaivoteollisuuden mukaan henkilöauton akkua varten on kaivettava noin 1250 tonnia malmia, ja lisäksi myös jalostettava. Miljoonaa henkilöautoa varten on käsiteltävä noin 1250 000 000 tonnia malmia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri nyt ja nykyisellä tekniikalla varustettuja sähköautoja ei edes kannata ostaa ja ottaa käyttöön, lähitulevaisuudessa uusi akkuteknologia ja latausmenetelmät hakkaavat nykyisen tekniikan mennen tullen. Latausajat putoavat vain kymmeniin sekunteihin, kun akut ladataan kukin kenno saman aikaisesti.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, vain muutamien vuosien kuluttua nykyiset sähköautot ovat pelkkää ongelmajätettä, nyt jäitä hattuun jo valmiiksi museosähköautojen levittämisessä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Aurinko ja tuuli ei oo mikään huuli.
Pitäis keksiä uusia tapoja tuottaa energiaa.
ydinvoimalle ehdoton EI.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kaikki energia on ydinvoimaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin juuri, ja kun siirrytään sähköön, emme tarvitse enää energiaa ollenkaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei ole.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Alun perin kaikki energia on peräisin auringon energiasta, joka on ydinvoimaa, eli ydinvoimaa. Mistä alkuenergia on sitten peräisin, on kokonaan toisen keskustelun aihe.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, pelikuvakin on ydinenergiaa, vaikka voi joku ajatella, että eihän peilikuva tarvitse energiaa, mutta kyllä sekin on itse asiassa ydinenergiaa pohjimmiltaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos saisi lainata Janin , palstaa , kun Lulu Ranteen , kirjoituksiin voi vaan kirjautuneena vastata ! Akku asia oli kuitenkin , niin kiinnostava , että kuorma-autoihin pitäisi , olla noin , 5000 kg akut , eihän siinä tuntuisi olevan , mitään järkeä ?! Käyttää sähkökuorma-autoa !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Myös kaivokoneet ovat menossa akkukäyttöisiksi, hyvin perusteltua, ja hyvä jos akkumateriaalit riittää edes tuohon tarkoitukseen, alkuaineet eivät vain yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Voisimme kutsua nykyaikaa akkuhulluuksien vuosiksi, mielipuolista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sähkö-Kramerin akut kestävät työmaakäytössä noin 2 h. Työpäivän pituus olisi 10 h. Todella edistyksellistä, että mm. pk-seudun urakoissa halutaan kaikki pienkalusto sähköistää. Veronmaksajahan sen hukkaan menneen koneajan sitten loppupelissä maksaa, jos kone seisoo suurimman osan päivää töpselissä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Naisoletetutkin varmaan muuttuu lähitulevaisuudessa akkukäyttöisiksi?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
No ne (*)saa ladattua vaikka polkemalla, mutta millä ladataan vaikka auton akut, kun sähkö ei riitä edes hammasharjaan? Ilmasto on viilenemässä ja energian kulutus on kasvussa. Kivihiilellä ei ainakaan Suomen käytöllä ole mitään merkitystä ilmastoon, ja silti vihersosialistit onnistuivat romuttamaan esim. Inkoon hiilivoimalan, joka ei edes ollut vanha. Kaiken takana on venäläisen maakaasun ns. mukavuus ja haju, mutta ennen kaikkea raha ja korruptio haisee maakaasun ympärillä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suolistokaasu pitää pystyä hyödyntämään energiakäyttöön.:):):)
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti