Hallitus hutiloi liikenteen uudistukset
Liikenteen sujuvuus on yhteiskuntamme toiminnan perusedellytys. Valtiovallan tulee huolehtia siitä, että pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassamme ovat liikenneverkko ja edellytykset kansalaisten tasa-arvoiselle liikkumiselle kunnossa. Nykyinen hallitus on kerta toisensa jälkeen osoittanut tässä asiassa tempoilua ja ideologian asettamista tosiseikkojen edelle.
Tuorein esimerkki tästä on kaavailu VR:n pilkkomisesta henkilöjunaliikenteen kilpailuttamiseksi. Tätä hallitus perusteli Euroopan unionin vaatimuksella, esittäen kuitenkin paljon enemmän kuin EU tosiasiassa vaatii. Hallituksen mallissa VR:n kalusto, huolto ja kiinteistöt erotettaisiin jatkossa omiksi yhtiöikseen, jotka olisivat jopa ulkomaalaisten veroparatiisiyhtiöiden palveluksessa alueellisen monopolin muodostamiseen.
Tällä tavoin toteutettuna uudistus olisi suorastaan vahingollinen. Valtionyhtiön arvo romahtaisi ja nykyisen käytössä olevan kaluston kunto heikkenisi. Kyse ei olisi aidosta kilpailusta, joka voisi hyödyttää kuluttajia. Lippujen hinnat todennäköisesti nousisivat tai kannattamattomia vuoroja karsiutuisi raskaasti. Uudistus ei todellakaan toisi lisää rahaa kaivattuun rataverkon kunnostukseen.
Samanlaisia tarpeettomia ja vaikeasti peruttavia hyppyjä tuntemattomaan on tullut liikenneasioissa ennenkin. Taksiuudistuksen lopputulosta ei tiedä kukaan, postilakiin jäi monia avoimia kysymyksiä. Tuntuu kuin yhden kauden ministeriksi ilmoittautunut Berner (kesk) painostaisi puolivalmiita ratkaisuja läpi kiireellä. Hätiköintiä koko maan etua ajattelematta – perävalotakuulla?
Perussuomalaiset toimivat jatkossakin johdonmukaisesti kansalaisten turvallisen ja kohtuuhintaisen liikkumisen puolesta. Liikennettä ei saa vaikeuttaa lisää myöskään ympäristövaatimuksilla. Hallituksen linjana on kasvattaa entisestään yksityisautoilijan maksurasitusta – tätä vastustamme. Auto on monille suomalaisille välttämättömyys käytännön elämän ja työnteon kannalta.
Tekstin aiheet:
Juu, se tässä ainakin minua eniten huolettaa, että kuinka harvaan asutuilla alueilla pysyy raideliikenne toiminnassa. Me ei täällä isojen kaupunkien keskustoissa voida edes täysin kuvitella, mitä se eläminen on jossakin kaukana taajamista, kyllä pitää turvata myös raideliikenteen avulla koko Suomen asuttaminen. Kaikkia matkoja ei voi tehdä omalla autolla eikä kaikilla ole omaa autoa. Ja tosiaan näpit irti yksityisautoilusta, jos kerran halutaan työvoiman liikkuvuutta nostaa, ei kaikki voi kotiaan muuttaa, moni perhe on onnellisempi, kun iskä tai äiskä tulee sentään joka ilta kotiin töistä, kun voi hurauttaa työmatkat autolla vähän kauempanakin olevan työpaikan takia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti