Jätkäsaaren liikenneongelmien ratkaisu löytyy Koivusaaresta
Vaalikoneissa kysyttiin, kannatanko Jätkäsaaren liikennetunnelia? Vastasin kannattavani. Oikeasti kannatan Länsiterminaalin siirtämistä sopivampaan paikkaan. Sopivampi paikka on nimeltä Koivusaari ja se sijaitsee Lauttasaaren länsipuolella. Koivusaareen on suunniteltu suuri asuinalue ja saari mullistuu täysin lähivuosina. Jutun lopussa olevista linkeistä voitte tutustua aiheeseen.
Länsisataman siirtäminen Koivusaareen on halvempi ja parempi vaihtoehto kuin mietitty Jätkässaaren tunneli ja ratkaisee liikenneongelmat oikeasti. Koivusaaren eteläosan muuttaminen laivaterminaalikäyttöön ei haittaa mahdollisuutta rakentaa Koivusaareen suunniteltu pohjoispuolen asuinalue, sekä Koivusaareen Länsiväylän päälle suunniteltu Ikea. Tarvittaessa Koivusaaren ja Hanasaaren väliin voi mahtua myös toinen terminaali nyt Hernesaareen meneville valtameriristeilijöille.
Ikea ja Länsiterminaali vierekkäin voisi olla jopa matkailuvaltti, sillä tuskin missään muualla pääsisi Ikeaan laivalla. Ympäristönä paikka on myös erinomaisen kaunis ja taustalla siintävä Keilaniemi on eräänlainen Suomen käyntikortti, joka valitettavasti jää matkailijalta usein näkemättä. Espoon puolella sijaitseva Hanasaari on Koivusaaren välittömässä läheisyydessä ja sen kehitys voisi hyvin tukea kansainvälistä matkailua. Espooseen päin jatkaessa matkustaja voi vaihtaa metrosta pikaraitiotiehen ja saavuttaa Pohjois-Helsingin huomattavasti nykyisiä liikenneyhteyksiä helpommin.
Metron ja pikaratikan vuoksi Koivusaaren laivaterminaaleja palvelisi yhden sijasta kaksi rautatieasemaa: Päärautatieasema Helsingissä ja Leppävaaran asema Espoossa. Koivusaaren metroasemalta on vain viiden minuutin matka Helsingin keskustaan. Matkustajaliikenteen purkamiseen metrolla on huomattavasti suurempi kantokapasiteetti kuin Jätkäsaaren ratikalla. Suurin osa laivoissa kulkevasta auto- ja tavaraliikenteestä pyrkii Länsiväylälle, jolloin Kehä I:n kautta on helppo yhteys myös idän suuntaan.
Jätkäsaaressa satama on erittäin sumpussa maaliikenteen suhteen ja vie paljon potentiaalista tilaa asumiselta. Siirtämällä laivaterminaalit pois Jätkäsaaresta, mahtuisi nykyisen satama-alueen 30 hehtaarin tontille noin 280 000 kerrosneliömetriä merenranta-asuntoja, työpaikkoja ja julkisia palveluita (tehokkuus nykyinen e=0,52).
Jätkäsaaren satamasta vapautuvan rakennusoikeuden arvo olisi Helsingille noin 300 miljoonaa euroa, minkä lisäksi Koivusaaren suunnitellusta rakennusoikeuden arvosta toteutuisi puolet eli noin 125 miljoonaa euroa. Länsisataman uusi hieno terminaalirakennus voitaisiin muuttaa kauan himoituksi Arkkitehtuuri+Desingmuseoksi tai Guggenheim-museoksi, ellei rakennus ole siirrettävissä Koivusaareen.
Jätkäsaaren tunnelin kustannusarvio on 180 miljoonaa ja sen ei uskota poistavan liikenneongelmia. Länsiterminaalin rakentamiskustannukset olivat 45 miljoonaa euroa.
https://www.rakennuslehti.fi/2014/10/koivusaari-ahdetaan-tayteen/
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007632679.html
https://www.rakennusfakta.fi/lansisataman-matkustajatermina-lansisatama/project.html
Tekstin aiheet:
Onko Koivusaaressa tarpeeksi syvä ranta isoille laivoille ja satamalle?
Mitä sataman/ laiturien ja tarvittavien rakennusten rakentaminen maksaa?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jätkäsaari on nykyisellään kaoottinen paikka liikenteen kannalta.
Sen kai jokainen tietää.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti