Hallituksen möhläys eli pitääkö lakia noudattaa vai ei?
Vaalifarssi möhläsi Suomen maailmankartalle
Alussa oli THL, Salminen ja ”mallinnus”.
Sen jälkeen oikeusministeri ilmoitti, että kunnallisvaaleja siirretään ja että kaikki puolueet – paitsi yksi – on hyväksynyt tämän.
Junttaus meni läpi.
**
Oikeusministeri perusteli vaalien ”smuglausta” luvuilla”. Sitten laskutaitoiset havaitsivat, että näillä kertoimilla ja mallinnuksilla olisi ensi vuonna maassamme 7 miljardia koronatartuntaa. Maassamme noin noin 5,5 miljoona ihmistä.
Sen jälkeen keksaistiin että vaalit siirretään ns. ”kokonaisharkinnan” mukaan.
Salminen kuulemma itse kauhistui sitä, että lukuja oli käytetty päätöksenteon perusteena. Oikeusministeri ei.
Ilmoitus vaalien siirtämisestä tuli liian myöhään – laillisuuden kannalta
Vaalin siirtäminen nosti välittömästi esille perustuslaillisen ongelman a) lain noudattamisen merkityksestä b) perustuslain ja vaalien yhteydestä.
Lähtökohtana on se, että virkamiehet toimivat virkavastuulla ja voimassaolevan lainsäädännön perusteella. Virkamies tai esittelijä ei voi yllyttää rikkomaan lakia tai toimia väärän tai olemattoman lain perusteella.
Laki on voimassa aina 100% kunnes tulee uusi laki ja korvaa sen.
Tähän tilanteeseen oikeusministerin ilmoitus vaalien siirtämisestä iski kuin pommi.
Pitäisikö noudattaa voimassaolevaa lakia vai rikkoa sitä kuten oikeusministeriö toivoo? Voiko oikeusministeri antaa sellaisia sitovia ohjeita virkamiehille, jotka eivät perustu voimassaolevaan lakiin? Entä jos oikeusministeri rikkoo lakia – pitäisikö hänen erota vai onko asia taas tutkittava?
Nythän ei ole vain laki säätämättä. Edes hallituksen päätöstä ja ehdotusta eduskunnalle ei ole. Siis ei yhtikäs mitään paitsi lainsäädännön kannalta täydellisen merkityksetön riitainen puoluesihteerikokous!
Virkamiehen valinta – noudattaa lakia vai rikkoa sitä
Keskusvaalilautakunnat ja niiden virkailijat ovat nyt vaikeassa tilanteessa. He maksavat täyden hinnan tästä farssista.
Hallitus ei maksa.
Kuten tiedämme, kunnan keskusvaalilautakunta huolehtii vaalien yleisjärjestelyistä kunnassa. Kuntavaaleissa se huolehtii lisäksi ehdokasasettelusta ja tuloksen laskennasta. Vaalilain mukaan näiden pitää kokoontua 34 päivää ennen vaaleja ja vahvistaa ehdokkaat 32 päivää ennen vaaleja.
Ne ovat – kuten pitääkin – toimineet voimassaolevan lain mukaan.
Nykyisin voimassaolevan lain mukaan he ovat saaneet 9.3.2021 klo 16.00 mennessä puolueilta listat. Ne on nyt suljettu ja vaali-asiamiehet voivat vielä kiistatapauksissa esittää näkemyksensä. Lisää ehdokkaita ei voi kuitenkaan ottaa.
Jos esittelijä keskusvaalilautakunnissa ilmoittaa, että ei toimi vallitsevan lain mukaan (toimii siis kuten oikeusministeri haluaa) hän syyllistyy lainrikkomukseen ts .ei noudata voimassaolevaa lakia.
Samoin kaikki vaalilautakuntien virkailijat ja virkamiehet joutuvat valitsemaan rikkovatko he lakia vai eivät riko. Syytetäänkö näitä virkamiehiä nyt tämän jälkeen virkavelvollisuuden tietoisesta rikkomisesta? Joutuvatko virkamiehet käräjille?
Näitä asioita pohditaan epäilemättä niin lääninoikeuksissa, oikeuskanslerin virastossa ja ehkä myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa. Samoin on selvää, että Euroopan Neuvoston NGO verkosto tulee puuttumaan tähän asiaan (https://www.coe.int/en/web/electoral-assistance/ngos-network).
Voidaan painokkaasti todeta, että Sanna Marinin hallitus on tällä vaalien siirtämisellä möhläreerännyt Suomen maailmankartalle.
Me olemme pian hyvin kuuluisia.
Kuten eräässä videossa eräs tärkeä henkilö huokaisi kuuluvasti: ”Musta tuntuu, että meitä taitaa olla vähän liikaa tässä.”
Lukašenko Suomen presidentiksi!?
Vaalien siirtämisfarssi on edennyt nyt reippaasti – ei mihinkään suuntaan.
Mitään lakiehdotusta ei ole vielä olemassa. Eduskunta ei ole saanut sitä. Kun se tulee eduskuntaan pitää vaalilain muutos hyväksyä perustuslakivaliokunnassa, jonka pitää myös kuunnella asiantuntijoita. Siihen menee aikaa ja näyttää siltä, että lakiesitys ei valmistu kovin nopeasti.
Avoimia kysymyksiä on paljon.
Entä jos perustuslakivaliokunta ei hyväksy sitä? Entä jos se toteaa, että ilmoitus on tullut liian myöhään ja että keskusvaalilautakuntien on edettävä entisen vaalilain mukaisesti? Entä jos PEv lähtee siitä, että vaalilain muutokseen on oltava 5/6 enemmistö? Entä jos oikeuskanslerille lähetetyt valitukset todetaan oikeiksi? Entä jos kesäkuun mahdollisten vaalien jälkeen oikeuskansleri toteaa, että vaalitulos on laiton?
Ajatelkaa, jos presidentinvaaleissa toimittaisiin myös näin? Entä jos oikeusministeri toteaisi jonkun junttakokouksen jälkeen – kun oikeat ehdokkaat ovat lainmukaisesti tulleet selville – että odotamme jotain uutta ehdokasta. Kuten maan mainiota Valko-Venäjän presidenttiä – ”batkaa” – Suomen presidentin virkaan?
Se mikä tässä kaikessa on erinomaisen kummallista on se, että oikeusministerin farssismuglausta ei ole käsitelty valtioneuvostossa ollenkaan. Se on ollut pelkästään Ann-Maj’n ja puoluesihteerien käsittelyssä. Virallisesti ei muualla.
Voiko tästä tulla ennakkotapaus? Voiko vaaleja siirtää, kajota ehdokasasetteluun tai repostella vaaleja myöhemminkin.
Ehkä siirtää niitä vuodella tai 10 vuodella?
Sanna Marin – Lukašenko?
Hallituksen vaikeneminen tässä farssissa on ollut ymmärrettävää. Pääministeri ei ole puolustanut oikeusministeriä tai esittänyt omaa näkemystään.
On kuitenkin varma, että tämä tilanne kiehuttaa esille a) perustuslaillisen kriisin 2) kriisin laillisuudesta 3) kansainvälisen kriisin kun asia viedään oikeusoppineille ja kun kansainvälisen vaalien oikeellisuutta valvovat järjestöt nappaavat tästä kiinni.
Sanna Marin on päässyt nyt johtajana samalle viivalle kuin Valko-Venäjän presidentti Lukašenko, jonka järjestämien ja masinoimien vaalien laillisuutta on jouduttu tutkimaan.
Kevään kuuma peruna on – onko vaalin siirtäminen laillista ja miten kansainväliset vaalitarkkailijat suhtautuvat tähän farssiin.
Farssi tuhoaa tehokkaasti myös sen teflonin, joka on ympäröinyt pääministeriä. Kuherruskuukausi on päättymässä.
Lopuksi: ulkonaliikkumiskielto tulee olemaan toinen farssi. Minulle juuri soitti eräs vanha rouva. Hänellä on tapana käydä kävelyllä toisen rouvan kanssa. Mitä jos poliisi pysäyttää ja on antamassa sakot? Onko ainut mahdollisuus kertoa, että kyseessä on ns. rakastavaisten matka koska ainoastaan läheiset ja perheen jäsenet saavat liikkua ryhmissä?
Vielä kerran: kuka tätä hulluutta oikein valvoo? Minkälaisia sakkoja annetaan? Miten poliisit joutavat tällaiseen työhön kun muutenkin on kädet täynnä töitä ja liian vähän poliiseja??
Tekstin aiheet:
Erinomainen kirjoitus, kuten aina Luukkaselta! Koska Luukkanen ei ole liittänyt blogi-tekstiinsä mitään lukijavalintaohjetta niin minä ääripessimistinä luin myös tämän tekstin. Eka huomio liittyen vaalifarssiimme: aivan turha vedota mihinkään EU:n tuomioistuimiin tai toimielimiin, koska nehän juuri promotoivat kaikin mahdollisin porsaanrei’in uutta punaista maailman järjestystä (GreatReset), johon kuuluu myös Suomen vaalifarssi. Aivan sama koskee ”siistiä” oikeuskansleria, joka ei uskalla puoltaa mitään lainmukaisuutta, jos se on punavihreän agendan kanssa ristiriidassa – ja vaikka puoltaisikin niin ”so what”. Perustuslakivaliokunnan päätöksiä (niitä kaikkia) hallitus käyttää laudeliinoina naisten, korjaan naisoletettujen, saunassa. Kansalaisia on kielletty kokoontumasta: kaikki miekkarit esim. hallitusta vastaan on estetty ja kuten Marin on todennut (oliko se nyt IL vai IS), että muunnosten johdosta saatamme olla pandemiassa vielä vuosia. Aikamoinen letkautus pääministeriltä!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Marin kommentoidessaan somessa ja iltapäivälehdissä levitettyä häntä koskevaa ”käyttäytymisvideota” mainitsi, että oli juuri ennen käyttäytymistään käynyt puhelinkeskustelun pres. Macronin kanssa. No niin, itse asiassa Marin ilmoittikin, että nimenomaan Macron johtaa Suomea, ei Marin. Marin saa aivan rauhassa olla lehtien kansikuvissa, tissikuvissa, vessansiivouskuvissa tai missä vaan merkityksettömissä puuhissa, kunhan ei puutu Suomen poliittiseen päätöksentekoon. Marinin tehtävä on vain ja ainoastaan suomentaa Marcronin käskyt ja ohjeet.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Koko kirjoitus pelkkää roskaa, samoin kommentti #1 great reset hulluuksineen!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Untolla – vakitrollilla – taas kuplii… ja lääkkeet ottamatta! 🙂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ennemmin vaki järjenääni tai resident voice of reason kun kielellisiäkin kykyjäni tuossa alapuolella kyseenalaistettiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
jos nyt unski sattuisi osaamaan englantia vaikkei oikein suomeakaan osaa…
”There is an urgent need for global stakeholders to cooperate in simultaneously managing the direct consequences of the COVID-19 crisis. To improve the state of the world, the World Economic Forum is starting The Great Reset initiative.”
viralliset kotisivut: https://www.weforum.org/great-reset/
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
En löytänyt linkin takaa tietoa uudesta punaisesta maailmanjärjestyksestä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
et sitten osannut englantia… 🙂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miten yksi ministeri (rkp:n pakkoruotsittaja) voi yksin päättää siirtää vaalit???
Eikö vaalien siirtämiseen tarvittaisi vähintään koko hallituksen yhteinen päätös?
Suomesta on tullut demokratian irvikuva.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Puoluesihteerithän ne olivat asialla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Rkp-ministerin rkp-läinen avustajako oli asialla. Ja rkp:n pakkoruotsittaja-ministeri sitten vaan siunas jutun. Ai jai, aina vaan paranee tarina.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Henriksson vastusti keväällä rajojen sulkemista terveysturvallisuudestamme välittämättä. Korona levisi Helsinki-Vantaalta ja Haaparannalta Suomeen.
Henriksson vastusti syksyllä pakkotestejä rajoille terveysturvallisuudestamme välittämättä. Muuntovirukset levisivät H-Vantaalta, Virosta, satamista ja Haaparannalta Suomeen.
Henriksson siirsi vaaleja terveysturvallisuus (yllätys, yllätys) tekosyyllä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Monille tällä alustalla kommentoiville tuntuu olevan epäselvää, mitä vaalien siirtäminen vaatii, ja kuka sen päätöksen tekee. Siirtäminen vaatii lakimuutoksen, ja lait tässä maassa säätää eduskunta; ei hallitus, yksi ministeri tai kaikkein vähiten jokin politrukki- eikun puoluesihteeriplutoona. Viimeisin nettipläjäys asiassa: https://vaalit.fi/aikataulut-kuntavaaleissa
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiitos linkistä! Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi, mutta kun ne porsaanreiät. Eli kun on pandemian takia poikkeustila ja kansanterveyttä uhkaa mallinnusluvut niin juu vaalit on siirrettävä, koska pakko. No en minäkään kyllä ole tässä mikään juridiikan asiantuntija, mutta vaikka olisinkin niin kuitenkin luottamus hallitukseen on mennyt. Haavistokin suhmuroi lainvastaisesti ja istuu pallillaan edelleen. Kansalaisaloitteille viitataan kintaalla. Liittovaltiorahastoa lihotetaan vaikka sitä kuinka vastustetaan julkisuudessa. Hallituksella ei ole mitään rajaa… Toivotaan nyt, että Suomessa järki voittaa pandemian arvontaluvut ja vaalit pysyisivät paikallaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Käytännössä vaalien siirtäminen toteutuu, koska kaikki hallituspuolueet ovat nyöks nyöks siirron hyväksyneet ja heillä on enemmistö eduskunnassa. Luultavasti äänestyskuri on puolueissa tiukka.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Koska Suomi saa Lukashenkolta lisenssiluvan valmistaa Belaruksen traktoreita?Olisi mukava päästä ajelemaan”pelastuksella”! Jos talossa on Polariksen mönkijä ja Belaruksen traktori niin silloin luulisi olevan politiikan tasapainossa?! :):):)
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti