Autoilijan mitta tuli täyteen
Juha Sipilä on ehdottanut uutta veroa yksityisautoilijoille. (1.) Valtio kerää polttonesteistä tällä hetkellä energiaveroa ja arvonlisäveroa, ja Sipilän mukaan polttonesteisiin pitäisi saada uusi veromomentti, josta kerättäisiin n. 150 milj € vuodessa, sen ollessa viisi senttiä per litra. Jalona tavoitteena on tiestön ylläpidon parantaminen.
Valtion talousarviossa 2015 todetaan, että tiestön korjausvelka on n. 2,3 miljardia euroa ja ylläpitoon pitäisi saada nykyiseen tasoon nähden 100 milj € vuodessa lisää, jotta korjausvelkaa saataisiin taitettua. Valtion talousarvion viimeisimmän päivitysversion mukaan vuonna 2015 tiestön ylläpitoon käytetään 510 milj €. (2.) Tämä on alhaisin määräraha yli kymmeneen vuoteen. Samaan aikaan valtio kerää yhä enemmän tuloja sekä ajoneuvoveron että bensa- ja dieseltuotteiden energiaverojen muodossa. Autoverosta kerätty veropotti on ollut kymmenen vuoden ajanjaksolla tarkasteltuna tasaisessa laskussa. (taulukko 1) Kun vuonna 2007 valtio keräsi ajoneuvoverosta, autoverosta sekä bensan ja dieselin energiaveroista yhteensä 4,1 mrd €, vuonna 2013 se oli 4,5 mrd €. (3.) Talousarvion ennuste vuodelle 2015 on jo 4,6 mrd €. Etenkin dieselin energiaverokertymä on noussut, kun vastaavasti bensan on pysynyt lähes stabiilina.
Kun lasketaan tiestön ylläpito sekä väylähankkeet (jotka sisältävät myös raidehankkeet), (taulukko 2) ja vähennetään näiden kustannukset yllä mainituista tuloista, on valtio jäänyt aina reilusti plussalle. Tieliikenteestä saadaan useita muitakin verotuloja ja autoalan tiedotuskeskuksen katsauksen mukaan kokonaispotti on lähes 8 mrd €. Vuoden 2008 – 2009 notkahdusta lukuunottamatta, joka aiheutui lähes kokonaan autoveron määrän notkahduksesta, valtion saamat verotulot ovat kasvusuunnassa. (taulukko 3) Tieliikennettä ja yksityisautoilijaa käytetään siis tuloautomaattina kattamaan valtion muuta rahankäyttöä, ja tiestön annetaan rapautua.
Sipilän esitys jatkaisi tätä autoilijan kurittamisen linjaa. Keskustan ajatus näyttääkin olevan, että autolla ajava ja keskioluensa kaupasta hakeva suomalainen on syntinen, ja häntä tulee rangaista. Kurittamisen kohteeksi joutuisi etenkin maaseudulla asuvat, sillä polttoaineen hinta nousisi.
Perussuomalaiset on esittänyt autoverosta luopumista, joka ei tietenkään ole useampien pirtaan sopinut. Perussuomalaisia on syytetty auton omistajien omaisuuden tuhoamisesta sekä siitä, ettei suomalaiset yritykset saa mitään voittoja, sillä autotehtaat ovat ulkomailla. (4.) Ensinnäkin kokemukseni mukaan juuri kukaan ei osta autoa sijoituskohteeksi, vaan käyttöesineeksi. Jokainen auton ostaja tietää, että auton arvo putoaa vuosien ja kilometrien myötä. Autoveron poisto aiheuttaisi nopean arvonaleneman, joka olisi lyhytkestoinen kirpaisu. Markkinat tasoittuisivat jo vuoden – parin päästä. Uuden auton autovero on 5 – 50 %, suomalaisten suosikkiautoissa keskimäärin n. 15 – 20 %. Tästä tullaan siihen toiseen väitteeseen, ettei suomalaisia yrityksiä autoveron poisto auta. Autoveron poisto vilkastuttaisi autokauppaa, ja autokaupat ovat lähes poikkeuksetta Suomeen veroja maksavia ja suomalaisia työllistäviä yrityksiä. Lisäksi kuluttajille jäisi tuhansia euroja rahaa taskunsa pohjalle käytettäväksi ja tuhlattavaksi. Kuluttajien ostovoiman kasvamisesta hyötyisi suomalaiset yritykset merkittävästi. Suomen automarkkinat eivät maailman mittapuulla kuitenkaan ole niin merkittäviä, että meidän tulisi miettiä vaikkapa saksalaisen autotehtailijan liikevoittoja. Suomen autokannan uusiutuminen olisi hyvin tärkeää uudempien autojen ympäristöystävällisyyden ja turvallisuuden vuoksi.
Liikenteen verotus on nykyisellään aivan liian rankkaa. Muita maksuja ei saa kasvattaa ja autoverosta tulisi luopua, eikä vähintään siksi, että se on EU:n säädösten vastainen. Vastustan jyrkästi ns. satelliittipohjaisen ruuhkamaksun käyttöönottoa. Autoilun kalleuden hellittäessä suomalaisten kuluttajien ostovoima kasvaisi. Ulkomaalaisilta ajoneuvoilta tulisi rajanylityksessä periä kertaluonteinen tienkäyttömaksu, joka olisi raskaalta liikenteeltä hieman suurempi. Suomi tarvitsee liikenteen kokonaisremontin.
1. Iltasanomat: Uusimaa: Keskustan Sipilä esittää uutta lisäveroa autolijoille – ”väliaikaisesti”
2. Valtion talousarvioesitys 2015, perusväylänpito
3. Autoalan tiedotuskeskus: Valtion tulot tieliikenteestä 2007 – 2013
4. Iltasanomat: Perussuomalaisten veroehdotuksella yllättävä seuraus – näin sinun autosi arvo putoaisi
Tekstin aiheet:
Hyvä kepu! 🙂 Näitä aivopieruja lisää vielä näin ennen vaaleja, niin varmistetaan uusi jytky. Olli ylimielinen jo sai ainakin prosentin kepua alas. Jos tämä toisi toisen.. 🙂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eihän auto onnettomuus uhreja saa maistraatteihin kätkeä ja jakaa veroparatiisi osinkoja ja peitellä konserni velkoja
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
-Sipilä menköön vaikka Lappiin asumaan ILMAN omaa autoa, ILMAN mersun takapenkkiä, niin tulisi tuntumaa siihen, mitä ei kaupungissa asujat ovat mieltä. Auto on niin kallis kapine nykyään, että pitääkö mummojen ja pappojen kävellen lähteä 23km:n päähän kauppaan? Vai miten sen Sipilä on ”ajatellut”. Aika törkeitä heittoja tuollaiset jatkuvat kiristykset ja tiemaksuja kerättäköön ulkomailta tänne tulevilta…rekoilta eniten, tietenkin. Kyllä luulisi jo nyt autoilijoilta kerättyjen rahojen riittää tien kunnostuksiin y.m., mutta taitavat vain herrojen taskussa kumottaa ja LISÄÄ PITÄISI SAADA!!!!!!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Oikealla asialla ehdokas. Silloin kun markkinoitiin EU:hun liittymistä autojen hinnatkin piti pudota muun euroopan tasolle, vaan eipä niin ole käynyt. Nyt auton käyttäjät erityisesti ovat joutuneet kohtuuttomasti virhepolitiikan rahoittajaksi ja nyhdettäviksi Suomessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Erittäin hyvä teksti! Toivottavasti tällä saadaan heräteltyä kansaa! Suomalaiset kun ovat niin jäärää kamsaa, että täällä voidaan polkea tavallinen tallaaja maanrakoon kenenkään sanomatta mitään, mutta nyt tähän pitää saada muutos! Länsi- ja keskieuroopassa ei menisi tällaiset herrojen kommervenkit ikinä läpi niin, että kansa ei menisi yleislakkoon ja kaduille mellakoimaan, mutta suomalaiset vain kiroavat partaansa kotona ja rohkeimmat ehkä mainitsevat epäkohdasta sosiaalisesaamediassa.
Ja mihin tämä ”väliaikainen autovero” on sijoitettu? Teiden kunnosaapitoon suunniteltu vero on hävinnyt kuin pieru saharaan ja moottoritiet ovat kuin perunapeltoja!
Tässä alkaa ihmettelemään, että ovatko kaikki päättäjät pääkaupunkiseudulta missä julkinen liikenne toimii ja sekin vain sen takia, että siellä yhteydet menee joka suuntaan ja keskimäärin 8 min välein. Ei tarvitse kauas lähteä kehä kolmosesta kun bussit menevät 20 min välein ja ainoa tapa matkustaa viereiseen kaupunginosaan on kahdella bussilla vaihto keskustassa mikä tarkoittaa n. 45min rupeamaa kun omalla autolla tähän menee 5-10min!
Ja tällaisia muualle kotipaikkakunnalta muuttaneita bensan hinnat sorsivat! Ei ole kohtuullista nostaa benaan hintoja niin, että ei pääse tapaamaan sukulaisia, vanhempia, sisaruksia ja kavereita sen takia, että ei ole varaa bensaan! Tämäkin on onneksi eduakunnassa hoidettu matkakorvauksilla mitä voi saada useamma tuhannella eurolla vain sillä, että kirjat ovat jossain piha vajassa paikalla missä ei ole ikinä asunutkaan!
Ja seuraavana aasinsillalla pääsee junien hintoihin mitkä ovan niin tähtitieteelliset, että edea yksin matkustaminen junalla ei ole halvempaa kun omalla autolla! Miten tämä kannustaa ketään käyttämään julkisia kun tre – hki väli maksaa 50e suunta ja omalla autolla menee max 20e?
Kysympä vaan!
Vielä voisin avautua asiasta lisää, mutta tyydyn tähän. Muuten pitää alkaa kirjoittamaan jo omaa blogia!
-TH-
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti