Tarvitaan pakitusta verojen alennuksista
Suomen on mietittävä taas uusia leikkauksia. Nyt kannattaisi kuitenkin ensitöiksi pakittaa päätetyistä verojen alentamisista. Sillä saataisin helposti ja kenenkään suuremmin kärsimättä sopeutettua taloutta. Hallituksen toteuttamat leikkaukset ovat suurelta osin olleet tarpeellisia, mutta laaja-alaiset verojen alentamiset ovat pitkälti syöneet saavutetut säästöt. Useampi asiantuntija on jo esittänyt, ettei yhteisöveron alennus ollut tarkoituksenmukaista tässä taloustilanteessa.
Myös hyvätuloisten veroalesta olisi syytä pakittaa. Kyselin asiasta myös Helsingin kauppakamarin talousasiantuntijalta. Hänen mukaansa hyvätuloisten veroale ei juuri lisää työntekoa ja sitä kautta verotuloja. Veroale ei kannusta kovapalkkaisia enää lisätöiden tekemiseen mm. siitä syystä, että heidän palkkansa ei tyypillisesti ole sidoksissa tehtyihin työtunteihin. Kovapalkkaisten veroalen voikin nähdä kokoomuksella eräänlaisena ideologisena tavoitteena samalla, kun se tietenkin tuntuu mukavasti myös omassa palkkapussissa – ansaitsivatpa he tuota lisärahaa työnsä tulosten perusteella tai eivät.
Suomalaiset arvostavat, jos kuunnellaan riittävän laaja-alaisesti asiantuntijoita ja ollaan valmiita korjaamaan tehdyt virheet. Sitten ei ole vastapuolellakaan enää nokan koputtamista, kun vanhojen muistelu voi pahimmillaan jatkua vaikka kuinka pitkään aina sopivan tilaisuuden tullen. Voidaan vedota siihen, että nyt on kokeiltu, etteivät veroalet lisänneet suomalaisten kulutuskysyntää. Itse olin tästä jokseenkin varma jo etukäteen, koska Venäjän hyökkäyssota ja Trump ovat vieneet itseltänikin pitkälti kulutushalut ja enemmän kiinnostaa varautuminen niin pitkään kuin epävarma maailmanpoliittinen tilanne jatkuu. Ihmiset eivät totu tilanteeseen varsinaisesti, koska uutisvirta ylläpitää tehokkaasti ihmisten huolta huomisesta.
Veroalennusten lisäksi hallituksen olisi tarpeen voida tarkastella sovittua hallitusohjelmaa myös uudelleen kesken kauden, jos vaikka tilanteen vakavoiduttua löydettäisiin konsensus tehdä joitain muutoksia sinne. RKP on varmasti turkistarhauksen lopettamisen esteenä hallituksesta toiseen – voitaisiinko RKP:ltä kysyä, kun vanhuksien ja vammaisten sotepalveluista ollaan nyt leikkaamassa tuntuvasti, että onko eläinrääkkäyksen tukeminen verovaroilla tärkeämpää kuin vanhusten ja vammaisten hyvinvointi? Tähän päälle mietittäisiin myös hevosurheilun tuki. Voiko hevosurheilun tukeminen olla enää prioriteettilistalla tällaisessa talouden sopeuttamistilanteessa? Kaikki liikenevä tuki urheilulle olisi järkevää kohdentaa selkeästi ihmisten terveyttä palvelevaan urheiluun.
Toivon, että perussuomalaiset säilyy kristillissosiaalisena puolueena, eikä siitä tehdä oikeistopuoluetta. Perussuomalaiset ovat tärkeä puolue suomalaisille ensisijaisesti maahanmuuttopoliittisten tiukennusten vuoksi ja nämä hyödyt tuntuvat niin oikealla, keskellä kuin etenkin vasemmalla. Tiukennukset ovat tietenkin tärkeimpiä eniten olemassaolostaan kamppaileville. Vaikka maakunnissa ei maahanmuutosta kärsitäkään suoraan, välilliset seuraukset on tärkeää ymmärtää. Kun pääkaupunkiseudun kaupunkien ja kuntien taloudet luhistuvat, ne eivät enää kykene ylläpitämään myöskään maakuntia.
Tekstin aiheet:
Kaikenlainen maahanmuutto SEIS.
Sosiaaliturvan jako pakolaisille SEIS.
Ulkomaalaisten sosiaaliturva Suomessa SEIS.
Ilmastohölmöilyt SEIS.
Sotahulluus SEIS.
EU-rahoitus ja varojen kippaus ulkomaille SEIS.
Kaivosvaltaukset ja ulkomaisten kauppaketjujen vyöry Suomeen SEIS.
Kaikkien pakolaisten kotiinpaluu KYLLÄ.
Sosiaaliturvalla olevat työperäiset maahanmuuttajat pois KYLLÄ.
Euroero KYLLÄ.
EU-ero KYLLÄ.
NATO-ero KYLLÄ.
Hyvä suhteet naapurimaihin KYLLÄ.
Suomalainen raha vain suomalaisille KYLLÄ.
Ulkomaanapua lähtömaihin, kun varoja jää yli KYLLÄ.
Itsenäinen ja hyvinvoiva Suomi KYLLÄ.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ilmaiset tulkkauspalvelut rajattava esim. 1-2 vuotta. Sen jälkeen jokainen maksaa itse.
Tulkkauspalvelut maksavat Suomelle merkittävästi, sillä julkinen sektori (kuten hyvinvointialueet, Kela, poliisi, oikeuslaitos, TE-toimistot) ostaa niitä miljoonilla euroilla veronmaksajien rahoilla, kattaen mm. asioimistulkkaukset, rikos- ja oikeustulkinnat sekä kotoutumiseen liittyvät palvelut, ja hinnat vaihtelevat kielten harvinaisuuden ja tulkkaustyypin mukaan, mutta tulkki on usein maksuton palvelun käyttäjälle, kuten Yle raportoi toukokuussa 2025. Viime vuosina kustannukset ovat kasvaneet, erityisesti rikosasioissa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomessa on Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen edelleen suomea taitamattomia mm. somaleja ja afgaaneja (osalla taitaa olla Suomen kansalaisuus?), jotka käyttävät ilmaisia tulkkipalveluja. Täysin järjetön systeemi, joka pitää katkaista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kun tarkastelee Ylen loppuvuoden tarjontaa, niin järkyttävä määrä on uusintoja (jopa useaan kertaan).
Eikös Areena ole uusintoja vasten?
Siis Yle veroa on laskettava ja rutkasti. Miksi uusinnoista pitää maksaa? Uusi toimitusjohtaja on ottanut säästölinjan, jotta bonuksia sataa johtoryhmälle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pakitusta voidaan harrastaa myös veropohjan laajentamisessa. Asunto ei juurikaan tuota vaikka palkkaveroja, mutta syö tulot. Kun -yksityinen- vuokra-asuminen vapautetaan veroista, asumisen hinta alkaa viimein käyttäytyä kuin markkinaehtoinen kustannus eikä verokiilan läpi kulkeva pakko. Kun vuokranantajan kulut kevenevät, vuokrat joustavat alas – ei siksi, että joku käskee, vaan siksi että kilpailu tekee tehtävänsä. Ja kun asuminen vie vähemmän, raha ei katoa seinien väliin, vaan virtaa takaisin talouteen; palveluihin, ostoksiin, arjen valintoihin, jotka kaikki ovat valmiiksi verotettuja äärimmillee. Jokainen euro, joka vapautuu vuokrasta, palaa kierrolle moninkertaisena. Asumisen verottomuus ei siis ole tulonsiirto vuokranantajille, vaan talouden uudelleenviritys; siirretään verotus sieltä, missä se tukahduttaa, sinne missä se kiertää.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Asuminen tuottaa valtiolle sekä verotuloja, mutta myös huijauksen kaltaista remonttivähennysoikeuksia, jonka tavoite on vain saada asunnosta korkeampi myyntihinta. Jokainen järjestelmän porsaanreikä nostaa hintoja, ei laske niitä. Kun verotuksen logiikka vääristyy, markkina ei enää hinnoittele asumista kustannusten mukaan, vaan se mukaan, kuinka paljon vähennyksiä ja tukia järjestelmästä saa irti. Siksi rehellinen, suora veronkevennys on aina parempi kuin monimutkainen vähennysviidakko; se ei kannusta huijauksiin, se ei nosta hintoja, ja se tekee asumisesta aidosti edullisempaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On turha puhua työväen toimeentulosta, ostovoimasta tai palkkakehityksestä, jos asumisen kustannuksiin ei puututa tosissaan. Nykyinen linja – lisätään asuntoja, niin markkina hoitaa loput – ei ole laskenut hintoja, koska se ei koske itse ongelman ydintä; kallista maata, kallista rakentamista ja rakenteita, jotka pitävät hinnat korkealla riippumatta tarjonnasta.
Jos asumisen kulut halutaan oikeasti alas, tarvitaan ratkaisuja, jotka muuttavat kustannusrakennetta, eivät vain lisää neliöitä. Se tarkoittaa halvempaa rakennusmaata, kustannusperusteista vuokra-asuntotuotantoa ja rakennusoikeuden vapauttamista niin, ettei maa-arvo paisu loputtomasti. Vasta silloin asuminen voi olla kohtuuhintaista tavalliselle palkansaajalla – ja vasta silloin palkka riittää elämiseen ilman jatkuvaa taistelua.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomen asumisen hinta ei koostu vain vuokrasta tai lainasta, vaan myös energiasta, joka on väistämättä kallista. Lämmityskausi on pitkä, rakennukset vaativat paksut rakenteet ja korkean energiatehokkuuden, ja silti kulutus on moninkertainen verrattuna eteläisiin kilpailijamaihin. Etelässä talot ovat kevytrakenteisia, lämmitystä tarvitaan vähän ja energiakulut ovat murto-osa suomalaisesta tasosta. Kun suomalainen kotitalous maksaa talvikuukausina satoja euroja lämmityksestä, etelässä sama raha jää kulutukseen, säästöön tai yritystoimintaan. Tämä rakenteellinen ero tarkoittaa, että suomalaisen työväen on pakko ansaita enemmän vain pysyäkseen kylmässä ilmastossa, kun taas etelässä palkka riittää elämiseen. Jos asumisen kustannuksia halutaa todella laskea, myös energiakulujen rakenteellinen ero on tunnustettava ja otettava mukaan politiikan ytimeen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomessa asuminen on rakennettu niin, että jokaisesta tuli pienyrittäjä ilman pääomaa. Miljoona osakasta, miljoona taloyhtiötä, miljoona riskikeskittymää. Jokainen vastaa putkista, katoista ja lainoista, mutta ilman mittakaavaa tai neuvotteluvoimaa.
Korkovähennysoikeus kiihdytti tätä; hinnat nousivat, ja järjestelmä toimi niin kauan kun väestö kasvoi ja arvot nousivat. Kun tuki poistui, riskit jäivät. Nyt korot nousevat, remontit kallistuvat, pankit kieltäytyvät lainoista ja syrjäseuduilla putkiremontti maksaa enemmän kuin asunto on arvoinen.
Samaan aikaan pakolliset menot – vesi, lämpö, sähkö, vastikkeet, liikkuminen – syövät kaiken liikkumavaran. Kulutus ei hiivu siksi, että ihmisen olisivat haluttomia, vaan siksi, että he varautuvat laskuun, joka on suurempi kuin heidän kotinsa.
Tämä ei ole yksilöiden vika, vaan järjestelmän suunnittelun seuraus. Kun asumisen kustannukset laskevat ja riskit jakautuvat, talous alkaa liikkua ja ihmiset voivat taas elää, eivä vain selviytyä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti