Muutamme Vantaalta pois - Vantaan ratikka syy
Lähdin mukaan Vantaan kunnallispolitiikkaan vuonna 2021 pitkälti vain yhdestä syystä, koska Vantaan ratikan rakentaminen vaarantaa kaupungin taloudellisen kantokyvyn vuosikymmeniksi ja voi johtaa lopulta vararikkoon.
Tein heti valtuustokauden alussa omat laskelmani ja esitin, että Vantaan ratikka tulisi maksamaan yli miljardi euroa. Silloin laskelmiani pidettiin liioiteltuina ja niille naurettiin. Nyt ei naurata enää. Kun lasketaan yhteen ratikka-allianssin tämänhetkiset arviot pelkistä raidekustannuksista (750 milj. € + 25,5 % arvonlisävero) sekä varikon, vaunujen, tietotekniikan, HSY:n, Vantaan Energian ja HSL:n kustannukset sekä jo toteutetut toimenpiteet kaupungin eri toimialoilla, nousee kokonaiskustannus yli 1,5 miljardin euron.
Vantaa ei yksinkertaisesti kestä tätä taloudellisesti. Siksi olemme vaimoni kanssa pohtineet vakavasti muuttoa pois Vantaalta, mikäli ratikan rakentamista ei lopeteta tai keskeytetä toistaiseksi.
Lukijan on hyvä ymmärtää, että mahdollinen muuttopäätöksemme ei liity siihen, että Vantaa vetää valtavasti maahanmuuttajia. Maahanmuuttajat ovat rikkaus ja voimavara, jos politiikka on ennakoivaa ja innovoivaa. Maahanmuuttajat ovat ratkaisu työvoimapulaan, koska kantasuomalaisia ei lasten tekeminen kiinnosta. Vantaan kaupungin johdon keskeinen tehtävä on mahdollistaa kevyen kynnyksen työpaikkojen synnyn, esimerkiksi kokoonpanoteollisuudessa, elintarviketuotannossa ja muissa käytännönläheisissä elinkeinoissa.
Vantaalla on tulevaisuus, jos uskallamme tehdä rohkeita ratkaisuja.
Vantaan pimeäkin puoli on käännettävissä
Kaupungin toinen karu puoli on kuitenkin julkisen sektorin sisälle juurtunut rakenteellinen korruptio. Tätä varten ajoin heti valtuustokauden alusta asti kaupungille korruption vastaista ohjelmaa ja lyhyen, mutta sähäkän valtuustokauden aikana sen sainkin aikaiseksi. Tulevaisuus näyttää otetaanko se käytäntöön vai jatkuvatko vanhat perinteet.
Kaikki on kuitenkin korjattavissa, avoimuudella, tiedottamisella ja ennen kaikkea sillä, että paikallinen media, kuten Vantaan Sanomat, ryhtyy tekemään sitä tehtävää, joka sille kuuluu. Valvomaan vallankäyttöä ja kertomaan asioista tasapuolisesti.
En siis ole lähdössä Vantaalta maahanmuuton vuoksi, vaan siksi, että näen kaupungin ajautuvan taloudelliseen umpikujaan, jos ratikkahanketta ei pysäytetä.
Vantaalla eletään nyt ratkaisevia vuosia. Kaupunkia vuosikymmeniä hallinneet SDP ja Kokoomus ovat murrosvaiheessa, ja vanhat sotaratsut siirtyvät vähitellen sivuun. Se avaa mahdollisuuden uudelle ajattelulle ja vastuullisemmalle taloudenpidolle. Tämä on jo nyt todettavissa, kun seuraa uusien valtuutettujen kannanottoja.
Yrittäjänä olen aina optimisti, ja niin olen myös Vantaan tulevaisuuden suhteen. Uskon, että nykyiset valtuutetut ymmärtävät tilanteen vakavuuden ja tekevät päätöksiä, jotka kantavat yli sukupolvien eli päätöksiä, jotka varmistavat, että Vantaa säilyy elinvoimaisena ja suomalaisen työn kaupunkina myös tulevaisuudessa.
ps. Mikäli Vantaan ratikan rakentaminen pysäytetään, niin en näe toistaiseksi tarvetta palata kuntapolitiikkaan.
Tekstin aiheet:
Demarit haalii maahanmuuttajia siksi, että heistä saa leivottua uskollisia äänestäjiä vaaleissa. Kokoomus sen sijaan pyörii tuossa sosialismissa kuin kala vedessä. Vastavuoroinen korruptio demareiden ja kokoomuksen välillä on surullista katsottavaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ratikan unohtaminen Vantaalla on järkevää, koska asukastiheys on liian alhainen ja Vantaa liian laaja, vaikka se voisi kauppakadulla palvella joidenkin satojen metrien matkalla. Kaupunki sijaistee liian monien runkoteiden ympäröimänä paloina, jossa pitäisi rakentaa satoja siltoja ja tunneleita, jossa siltikin yhdisteltäisiin vain omakotitalo asutusta. Vantaan asukastiheys on vain luokkaa 1100 asukasta neliökilometrille, kun vaikka Sao Paolossa tuo on noin 8000 ihmistä neliökilometrille ja vaikka Helsingissä on noin 3050 asukasta neliökilometrille. Lisäksi asiaan vaikuttaa kaupunkien laajuus ja sijainti tieverkostossa. Vantaalle ratikka sopii kuin sateenvarjo ratikkalohelle:)
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä, Vantaan ratikkalohi on uusi laji, ja sen latinankielinen nimi on Salmo tramvia vantaensis. Lajin levinneisyys on Länsimäestä Kivistöön, nähty myös Tikkurilan asemalla. Ei vielä uhanalainen, mutta on vaarassa jäädä ratikan alle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ratikka oli ihan sairas ajatus alusta asti, mutta kannattaako sen takia muuttaa toiseen kuntaan?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti