Perussuomalaiset

Tuukka Saimen

Kiinan omistama Logicor on Suomen suurin logistiikkayritys

Suomen virkamiesten ja poliittisen johdon huomio on viime aikoina keskittynyt voimakkaasti Venäjään ja Ukrainan sotaan, mutta samaan aikaan Kiina on vaivihkaa vahvistanut asemaansa maamme logistiikan ytimessä.

Olen tutkinut viimeiset kolme vuotta Vantaan ratikan päätöksenteon taustoja ja niihin liittyviä epäselvyyksiä. Tutkimuksissani olen kiinnittänyt huomiota Kiinan valtion merkittävään rooliin Vantaalle suunnitellun raitiovaunureitin varrella.

Kiina tunnetaan pitkän aikavälin strategisesta ajattelustaan, ja se on jo vallannut Euroopassa useita keskeisiä satamia, kuten Kreikan Pireuksen sataman, osuuksia Rotterdamin satamasta ja 85 % Zeebruggen konttiterminaalista Belgiassa.

Suomessa Kiina on nyt yksi suurimmista, ellei jopa suurin toimija logistiikka- ja varastointialalla. Kiinan valtion sijoitusyhtiö China Investment Corporation osti vuonna 2017 Blackstone Groupilta eurooppalaisen varasto- ja logistiikkayritys Logicorin. Nykyään Logicor on Pohjoismaiden suurin ja yksi Euroopan johtavista logistiikkayrityksistä. Suomessa Logicor hallinnoi yli miljoonaa neliömetriä logistiikkatilaa, ja sen laajeneminen jatkuu nopeasti. Strategisia kiinteistöjä on hankittu erityisesti logistiikkapääkaupunki Vantaalta, Vuosaaren satamasta ja muista Suomen suurimmista kaupungeista.

Vantaalla kiinalaiset ovat vältelleet suorien kiinteistö- ja raakamaakauppojen tekemistä. Sen sijaan heidän taktiikkanaan on ollut hankkia omaisuutta ns. apporttikaupoilla. Apporttiomaisuuskaupan kautta kiinalaisten haltuun siirtyy kiinteistöjä, varastoja ja laitteita kauppasopimuksilla, jotka eivät näy tavanomaisissa kiinteistökaupparekistereissä tonttikauppana. Maanmittauslaitoksen tiedossa olevat kiinalaisten kauppasopimukset on määrätty salaisiksi.

Nykyisessä kansainvälisessä tilanteessa, mikäli Kiina päättäisi ottaa Taiwanin haltuunsa, Euroopan ja Suomen johtajat saattavat jäädä voimattomiksi, sillä kiinalaiset hallitsevat merkittäviä osia Euroopan ja Suomen logistiikkaverkostoista. Politiikan vaihtoehdot ovat rajalliset, kun vastassa on riski oman infrastruktuurin ja jakeluverkoston vahingoittumisesta.

Mitä Suomen viranomaisten ja poliittisen johdon tulisi tehdä? Ensisijaisesti Kiinan toimintaa on tarkasteltava laajasti ja välittömästi. Tarvittaessa on rajoitettava Kiinan omistuksia strategisilla alueilla ja harkittava niiden purkamista.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


24 kommenttia
Nimetön
#1

Kiina nyt kaataa jo Euroopan autoteollisuuttakin, ainakaan VW:n talous ei lehtien mukaan kestä sähköautokilpailun kyydissä. Ilmastonmuutosta jankutetaan nyt median tehoelektroniikan voimalla, mutta talous on kuitenkin ensimmäinen joka kaatuu. Ilmastonmuutos tulee vasta satojen tai tuhansien vuosien päästä. Etenkin Yle ja maikkari ovat alkaneet tappavan kampanjan lämpöennätyksistä. Kuitenkin juuri taistelu ilmastonmuutosta vastaan on aiheuttanut säteilyn rajun lisääntymisen, rikitön ilmakehä on vaarallisin ihmiskuntaa kohtaava vaaratekijä tällä hetkellä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Kiinalla ei tuota vaikeuksia kaataa koko Euroopan talous, jos ei tahti muutu.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#11

Kiina on velkaisen eu ja usa: n suurin luotottaja , siis velkakirjojen omistaja. Jokainen tietää sen että se kenellä velkakirjat on taskussa sen sana on laki.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#17

Kiina ei myöskään tykkää kun eu ja usa alkoi sotiin venäjän kanssa ukrsinasta ja nosti siksi korkoa

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#22

Näin Kiina päästi lama pirun irti jotta sota halut vähenisivät velkaisilla mailla

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#23

Maksaja sanoo mitä esson baarissa syödään,mäin tulee käymään eu: ssa kin kun Kiina viimeisen sanan sanoo…. hyvä niin koska parempi paha lama on kuin ydin sota

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#20

Miten olisi Sirpa jos ei, pysytä aiheessa, niin silloin ne viestit poistettaisi, vain??!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Nyt on alkanut massiivinen mikromuovikampanja, jossa pitäisi päästä muoveista eroon. Totuus on kuitenkin se, että maapallon mikromuovit ovat suurimmalta osin peräisin muoviperäisistä maaleista, rakennuksien maaleista mm. purkumateriasta tai saneerauksista, joista ei päästä eroon tuskin koskaan, koska ne ovat suurelta osin vanhoilta avokaatopaikoilta ym.. Vihreiden mikromuovinäytteet ovat olleet samasta pussista väriskaalasta päätellen, eli käytännössä he muovi- ja öljyvihassaan huijaavat tutkimuksillaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Ihmisille ja vesistöille tuhoisin on vihreiden ja vasemmistotoliiton suosima sosiaalikuluilla rahoitettava 80 miljardia vuosi suurin harmaan talouden ala (huumebisnes )
Miksi persut ei tee asialle mitään hallituksessa ? sosiaali kulut pitäisi puolittaa välittömästi.
Sosiaali kulut aiheuttaa myös suomelle erittäin haitallista ihmiskauppaa ( pakolaisbisnestä )
Miksi tällaista hommaa harjoitetaan velkarahalla ?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Kiinalla menee hyvin, saihan se mm. Afrikan Kongon kobolttikaivokset haltuunsa. Tilanne on sähköautojen akkujen osalta kaamea, vaikka alkuaineiden kierrätyksellä voitaisiin pelastaa tilanne, niin alkuaineita ei ole tunnetuissa alkuainevarannoissa tai kaivoksissa edes murto-osaan neitseellisten alkuaineiden tarpeisiin. Sähköautojen valmistus on liian kallista Euroopan autoteollisuudelle, ja jopa biljoonia euroja maksaneet autonvalmistuslinjat eri tehtaille menevät täysin uusiksi. Tuo tietää jättimäisiä konkursseja Euroopan autoteollisuudessa, ja miljoonia työttömiä koko teollisuuden valmistusketjujen osalta, jossa väkeä on jos ei satoja miljoonia, niin ainakin kymmeniä miljoonia työntekijöitä, kun alihankkijat huomioidaan. Halvempia maita ei tänään Euroopasta löydy, ei edes idästä, kun teollisuus perustuu suurelta osin lisäksi automaatiosta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#10

Saasteiden osalta sähköautot tulevat tarpeeseen Kiinan ja esim. Intian kaltaisten tiheästi asuttujen maiden kannalta, joten koboltti menee hyviin osoitteisiin. Sen sijaan pieniruokaiset bensa-autot sopivat hyvin esim. Suomeen. Itse tankkasin pikkuautoni 2023 lopulla, ja tämäkin vuosi menee kevyesti samalla tankkauksella, eikä mitään huolia akkujen latauksesta tai vanhenemisesta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Tämä on väärin
#16

Raskaat sähköautot lisäävät tiestönhoitokuluja myös raskaasti, mutta sähköautot pääsevät kuin koira veräjästä verotuksen kannalta. Tämä on täysin väärin. Autoista maksettavia veroja on aina perusteltu mm. tiestön ylläpidolla, mutta nykyisessä viherhulluudessa tiet on tyystin unohdettu, ja pikeä tuottavat öljynjalostamotkin on romutettu, vaikka kyllä se on kelvannut vihreidenkin liikkua busseilla sileillä asfalttiteillä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#21

Kyllä se on niin, että Suomen hevosiin ollaan palaamassa, ne eivät tarvitse latausverkkoja tai latauspisteitä, ei tarvitse muuta kuin säkki kauraa mukaan, niin eteenpäin pääsee kelillä kuin kelillä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Utelias
#18

Sinulla taitaa olla polkuauto?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#13

Kiina on Kingi joka alalla nykyään…vaikka se on väkiluvultaan maailman suurin maa ,loppuu sieltäkin työn tekijät niin hyvin sen taloudella menee.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Päästö väärennökset velkaannutti Hitlerin perustaman vw niin pahoin että turha siitä kiinaa on syyttää.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#14

Tavallinen kansa ajoi vw,Mutta Hitler ajoi itse Mersulla ja laittoi juutalaiset junan kyytiin

Niihän politikoi suomessa toimii edelleen herrat ajaa Mersulla ja Audilla ja Tavallinen hansa skodalla ja kadulla ja viher kommunistit. Menee ratikalla ha junalla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Median ilmastohihhulismi on kasvanut ennätysmittoihin vuosituhansiin. Golfvirran raju jäähtyminen johtaa siihen, että tuleva talvi tulee olemaan vuosituhansiin kylmin koskaan pohjolassa. Tuo johtuu siitä, että kylmän Labradorin virran ja Golfvirran risteävässä osassa Golfvirran lämpö on jo laskenut vaarallisen alas. Systeemissä toimii puhtaasti geologiset voimat, jossa Baffininlahden merenpohja nousee jääkauden jäljiltä, ja muuttaa kylmän virtauksen suuntaa, josta seuraa kahden virtauksen törmäys ja sekoittuminen. Kaikki tuo näkyy Golfvirran rajusti heikentyneenä matalapainetoimintana ja vallitseva tuulensuunta on muuttunut pysyvästi siperialaiseen. Ihmisen toimilla ei ole mitään tekemistä, ei etenkään ns. helle-ennätyksien synnyssä, sen tekee Siperia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Iloinen
#2

Vaasan koulusta nähdään, kuinka oppimisen arvostus on nolla. Onneksi itse opiskelin matematiikkaa ja fysiikka silloin, kun oli koti, uskonto ja isänmaa. Aasiassa arvostetaan opiskelua. Suomen tärkeimmät ammatit ovat sensitiivisyystarkkailijat, mielensä pahoittajat ja sampanjasosialistit.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Iloinen
#3

Jännää tämä Kiina viha. Miettikääpä, että maahanmuutto voi romauttaa koko lännen. Aasia Kiinan ja Intian johdolla ovat vielä järjissään enkä näe wokea noissa valtioissa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Miksi valtio valta lietsoo Kiina ja Venäjä rasismia?

Venäläiset on Suomen suurin ulkomaalis ryhmä,jotka ei kuitenkaan ole rikos tilastojen kärjessä eikä lähelläkään .

Kiinalaisetkin Suomessa on maksavia turisteja,ei turvapaikka turisteja !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#15

Eikö kunnollisia ihmisiä ja kansallisuuksia pitäs tukea ja kannustaa ja paskoja painaa pois Suomesta ?

Miksi valtiovalta toimii päinvastoin?

Kyllähän jokainen tietää mistä raiskaajat ja huuekauppiaat ja turvapaikka turistit tulee,niihinhän valtiovalan pitäisi rasismi keskittää että päästäiin niistä eroon.

Eikä Thaimaalaiset marjan poimijatkaan mitään pahaa Suomelle ole tehneet

Tyhmää politiikkaa Politikoilta !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#19

Miksi turvapaikkka turistille maksetaan 2000,-/kk ja Suomalaisilta leikataan ja veroja korotetaan ja meidän piikkiin velkaa otetaan ?
Miksi vaikka persut on Hallituksessa? Helvetti !

NYT JÄRKI KÄTEEN PERSUT !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#24

Suomeen on saatava laki että turvapaikka turisteille ei makseta enempää kuin heidän lähtömaansa keskimääräinen kuukausi palkka on.
Sekin on aivan liikaa loisimisesta !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000