Kiinan omistama Logicor on Suomen suurin logistiikkayritys
Suomen virkamiesten ja poliittisen johdon huomio on viime aikoina keskittynyt voimakkaasti Venäjään ja Ukrainan sotaan, mutta samaan aikaan Kiina on vaivihkaa vahvistanut asemaansa maamme logistiikan ytimessä.
Olen tutkinut viimeiset kolme vuotta Vantaan ratikan päätöksenteon taustoja ja niihin liittyviä epäselvyyksiä. Tutkimuksissani olen kiinnittänyt huomiota Kiinan valtion merkittävään rooliin Vantaalle suunnitellun raitiovaunureitin varrella.
Kiina tunnetaan pitkän aikavälin strategisesta ajattelustaan, ja se on jo vallannut Euroopassa useita keskeisiä satamia, kuten Kreikan Pireuksen sataman, osuuksia Rotterdamin satamasta ja 85 % Zeebruggen konttiterminaalista Belgiassa.
Suomessa Kiina on nyt yksi suurimmista, ellei jopa suurin toimija logistiikka- ja varastointialalla. Kiinan valtion sijoitusyhtiö China Investment Corporation osti vuonna 2017 Blackstone Groupilta eurooppalaisen varasto- ja logistiikkayritys Logicorin. Nykyään Logicor on Pohjoismaiden suurin ja yksi Euroopan johtavista logistiikkayrityksistä. Suomessa Logicor hallinnoi yli miljoonaa neliömetriä logistiikkatilaa, ja sen laajeneminen jatkuu nopeasti. Strategisia kiinteistöjä on hankittu erityisesti logistiikkapääkaupunki Vantaalta, Vuosaaren satamasta ja muista Suomen suurimmista kaupungeista.
Vantaalla kiinalaiset ovat vältelleet suorien kiinteistö- ja raakamaakauppojen tekemistä. Sen sijaan heidän taktiikkanaan on ollut hankkia omaisuutta ns. apporttikaupoilla. Apporttiomaisuuskaupan kautta kiinalaisten haltuun siirtyy kiinteistöjä, varastoja ja laitteita kauppasopimuksilla, jotka eivät näy tavanomaisissa kiinteistökaupparekistereissä tonttikauppana. Maanmittauslaitoksen tiedossa olevat kiinalaisten kauppasopimukset on määrätty salaisiksi.
Nykyisessä kansainvälisessä tilanteessa, mikäli Kiina päättäisi ottaa Taiwanin haltuunsa, Euroopan ja Suomen johtajat saattavat jäädä voimattomiksi, sillä kiinalaiset hallitsevat merkittäviä osia Euroopan ja Suomen logistiikkaverkostoista. Politiikan vaihtoehdot ovat rajalliset, kun vastassa on riski oman infrastruktuurin ja jakeluverkoston vahingoittumisesta.
Mitä Suomen viranomaisten ja poliittisen johdon tulisi tehdä? Ensisijaisesti Kiinan toimintaa on tarkasteltava laajasti ja välittömästi. Tarvittaessa on rajoitettava Kiinan omistuksia strategisilla alueilla ja harkittava niiden purkamista.
Tekstin aiheet:
Kiina nyt kaataa jo Euroopan autoteollisuuttakin, ainakaan VW:n talous ei lehtien mukaan kestä sähköautokilpailun kyydissä. Ilmastonmuutosta jankutetaan nyt median tehoelektroniikan voimalla, mutta talous on kuitenkin ensimmäinen joka kaatuu. Ilmastonmuutos tulee vasta satojen tai tuhansien vuosien päästä. Etenkin Yle ja maikkari ovat alkaneet tappavan kampanjan lämpöennätyksistä. Kuitenkin juuri taistelu ilmastonmuutosta vastaan on aiheuttanut säteilyn rajun lisääntymisen, rikitön ilmakehä on vaarallisin ihmiskuntaa kohtaava vaaratekijä tällä hetkellä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiinalla ei tuota vaikeuksia kaataa koko Euroopan talous, jos ei tahti muutu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiina on velkaisen eu ja usa: n suurin luotottaja , siis velkakirjojen omistaja. Jokainen tietää sen että se kenellä velkakirjat on taskussa sen sana on laki.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiina ei myöskään tykkää kun eu ja usa alkoi sotiin venäjän kanssa ukrsinasta ja nosti siksi korkoa
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin Kiina päästi lama pirun irti jotta sota halut vähenisivät velkaisilla mailla
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Maksaja sanoo mitä esson baarissa syödään,mäin tulee käymään eu: ssa kin kun Kiina viimeisen sanan sanoo…. hyvä niin koska parempi paha lama on kuin ydin sota
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miten olisi Sirpa jos ei, pysytä aiheessa, niin silloin ne viestit poistettaisi, vain??!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nyt on alkanut massiivinen mikromuovikampanja, jossa pitäisi päästä muoveista eroon. Totuus on kuitenkin se, että maapallon mikromuovit ovat suurimmalta osin peräisin muoviperäisistä maaleista, rakennuksien maaleista mm. purkumateriasta tai saneerauksista, joista ei päästä eroon tuskin koskaan, koska ne ovat suurelta osin vanhoilta avokaatopaikoilta ym.. Vihreiden mikromuovinäytteet ovat olleet samasta pussista väriskaalasta päätellen, eli käytännössä he muovi- ja öljyvihassaan huijaavat tutkimuksillaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ihmisille ja vesistöille tuhoisin on vihreiden ja vasemmistotoliiton suosima sosiaalikuluilla rahoitettava 80 miljardia vuosi suurin harmaan talouden ala (huumebisnes )
Miksi persut ei tee asialle mitään hallituksessa ? sosiaali kulut pitäisi puolittaa välittömästi.
Sosiaali kulut aiheuttaa myös suomelle erittäin haitallista ihmiskauppaa ( pakolaisbisnestä )
Miksi tällaista hommaa harjoitetaan velkarahalla ?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiinalla menee hyvin, saihan se mm. Afrikan Kongon kobolttikaivokset haltuunsa. Tilanne on sähköautojen akkujen osalta kaamea, vaikka alkuaineiden kierrätyksellä voitaisiin pelastaa tilanne, niin alkuaineita ei ole tunnetuissa alkuainevarannoissa tai kaivoksissa edes murto-osaan neitseellisten alkuaineiden tarpeisiin. Sähköautojen valmistus on liian kallista Euroopan autoteollisuudelle, ja jopa biljoonia euroja maksaneet autonvalmistuslinjat eri tehtaille menevät täysin uusiksi. Tuo tietää jättimäisiä konkursseja Euroopan autoteollisuudessa, ja miljoonia työttömiä koko teollisuuden valmistusketjujen osalta, jossa väkeä on jos ei satoja miljoonia, niin ainakin kymmeniä miljoonia työntekijöitä, kun alihankkijat huomioidaan. Halvempia maita ei tänään Euroopasta löydy, ei edes idästä, kun teollisuus perustuu suurelta osin lisäksi automaatiosta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Saasteiden osalta sähköautot tulevat tarpeeseen Kiinan ja esim. Intian kaltaisten tiheästi asuttujen maiden kannalta, joten koboltti menee hyviin osoitteisiin. Sen sijaan pieniruokaiset bensa-autot sopivat hyvin esim. Suomeen. Itse tankkasin pikkuautoni 2023 lopulla, ja tämäkin vuosi menee kevyesti samalla tankkauksella, eikä mitään huolia akkujen latauksesta tai vanhenemisesta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Raskaat sähköautot lisäävät tiestönhoitokuluja myös raskaasti, mutta sähköautot pääsevät kuin koira veräjästä verotuksen kannalta. Tämä on täysin väärin. Autoista maksettavia veroja on aina perusteltu mm. tiestön ylläpidolla, mutta nykyisessä viherhulluudessa tiet on tyystin unohdettu, ja pikeä tuottavat öljynjalostamotkin on romutettu, vaikka kyllä se on kelvannut vihreidenkin liikkua busseilla sileillä asfalttiteillä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä se on niin, että Suomen hevosiin ollaan palaamassa, ne eivät tarvitse latausverkkoja tai latauspisteitä, ei tarvitse muuta kuin säkki kauraa mukaan, niin eteenpäin pääsee kelillä kuin kelillä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sinulla taitaa olla polkuauto?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiina on Kingi joka alalla nykyään…vaikka se on väkiluvultaan maailman suurin maa ,loppuu sieltäkin työn tekijät niin hyvin sen taloudella menee.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Päästö väärennökset velkaannutti Hitlerin perustaman vw niin pahoin että turha siitä kiinaa on syyttää.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tavallinen kansa ajoi vw,Mutta Hitler ajoi itse Mersulla ja laittoi juutalaiset junan kyytiin
Niihän politikoi suomessa toimii edelleen herrat ajaa Mersulla ja Audilla ja Tavallinen hansa skodalla ja kadulla ja viher kommunistit. Menee ratikalla ha junalla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Median ilmastohihhulismi on kasvanut ennätysmittoihin vuosituhansiin. Golfvirran raju jäähtyminen johtaa siihen, että tuleva talvi tulee olemaan vuosituhansiin kylmin koskaan pohjolassa. Tuo johtuu siitä, että kylmän Labradorin virran ja Golfvirran risteävässä osassa Golfvirran lämpö on jo laskenut vaarallisen alas. Systeemissä toimii puhtaasti geologiset voimat, jossa Baffininlahden merenpohja nousee jääkauden jäljiltä, ja muuttaa kylmän virtauksen suuntaa, josta seuraa kahden virtauksen törmäys ja sekoittuminen. Kaikki tuo näkyy Golfvirran rajusti heikentyneenä matalapainetoimintana ja vallitseva tuulensuunta on muuttunut pysyvästi siperialaiseen. Ihmisen toimilla ei ole mitään tekemistä, ei etenkään ns. helle-ennätyksien synnyssä, sen tekee Siperia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vaasan koulusta nähdään, kuinka oppimisen arvostus on nolla. Onneksi itse opiskelin matematiikkaa ja fysiikka silloin, kun oli koti, uskonto ja isänmaa. Aasiassa arvostetaan opiskelua. Suomen tärkeimmät ammatit ovat sensitiivisyystarkkailijat, mielensä pahoittajat ja sampanjasosialistit.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jännää tämä Kiina viha. Miettikääpä, että maahanmuutto voi romauttaa koko lännen. Aasia Kiinan ja Intian johdolla ovat vielä järjissään enkä näe wokea noissa valtioissa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miksi valtio valta lietsoo Kiina ja Venäjä rasismia?
Venäläiset on Suomen suurin ulkomaalis ryhmä,jotka ei kuitenkaan ole rikos tilastojen kärjessä eikä lähelläkään .
Kiinalaisetkin Suomessa on maksavia turisteja,ei turvapaikka turisteja !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eikö kunnollisia ihmisiä ja kansallisuuksia pitäs tukea ja kannustaa ja paskoja painaa pois Suomesta ?
Miksi valtiovalta toimii päinvastoin?
Kyllähän jokainen tietää mistä raiskaajat ja huuekauppiaat ja turvapaikka turistit tulee,niihinhän valtiovalan pitäisi rasismi keskittää että päästäiin niistä eroon.
Eikä Thaimaalaiset marjan poimijatkaan mitään pahaa Suomelle ole tehneet
Tyhmää politiikkaa Politikoilta !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miksi turvapaikkka turistille maksetaan 2000,-/kk ja Suomalaisilta leikataan ja veroja korotetaan ja meidän piikkiin velkaa otetaan ?
Miksi vaikka persut on Hallituksessa? Helvetti !
NYT JÄRKI KÄTEEN PERSUT !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomeen on saatava laki että turvapaikka turisteille ei makseta enempää kuin heidän lähtömaansa keskimääräinen kuukausi palkka on.
Sekin on aivan liikaa loisimisesta !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti