Perussuomalaiset

Nico Ojala

Menetetyt miljoonat.

Me jotka asumme saaristossa, olemme onnekkaassa asemassa kun saamme joka päivä ihmetellä sitä luonnon kiertokulkua sekä vuodenaikojen vaihtumista sen omalla verkkaisella vauhdilla. Olemme myös onnekkaita, että asumme maailman kauneimmassa saaristossa jota tullaan ihastelemaan pyöräillen, autolla ja osa jopa kävellen aina ulkomaita myöten. Näin ainakin meille ollaan sanottu ja näin me olemme myös uskoneet, näin siis myös minä vielä hetki sitten uskoin.

Jotta asiaan saadaan oikeaa näkemystä niin on varmasti syytä palata aivan saariston rengastien alkuvaiheisiin, rengastie avattiin kokonaisuudessaan 1996 kun Houtskarin ja Iniön välille saatiin lautta, hankkeeseen haettiin myös EU-rahoitusta. Ensimmäisenä vuonna kävijöitä rengastiellä oli noin 5000 joista suurin osa autolla. Saariston rengastietä ei juurikaan markkinoitu suurelle yleisölle, toki rengastietä markkinoitiin muutamilla messuilla, kylläkin maakunnan parhaana EU-hankkeena.

Vasta vuonna 2001 saariston rengastie sai näkyvyyttä, kun tienvarsiin ilmestyivät ruskeat opasteet jotka edelleen kertovat rengastien olemassaolosta. Pian saariston rengastie sai rinnalleen myös pienen rengastien joka kulkee Nauvosta Seilin kautta Naantaliin. Nykyään saariston rengastietä käy ihailemassa vuodessa noin 48000 ihmistä, joista noin 85% on Suomalaisia ja loput 15% ulkomaalaisia. Toinen tärkeä tilasto on se tapa jolla ihmiset rengastiellä liikkuvat. 48000 kävijästä vain murto-osa on liikkeellä pyörällä, tilasto jonka löysin asiasta on vuodelta 2019 ja silloin pyörällä liikkujia oli 2500 eli vain 5,2% kaikista kävijöistä.

Vuodepaikkoja rengastiellä on reilut 2000 ja matkailijoita palvelevia yrityksiä noin 300. Suoria yhteiskunnallisia kustannuksia saariston rengastiestä on kertynyt reilussa 20 vuodessa noin 10 miljoonaa euroa ja suoria matkailutuloja saariston kunnille ja kaupungeille noin 50 miljoonaa euroa, valtaosa matkailutuloista kertyy Paraisten kaupungille, mutta tarkkoja määriä ei ole julkaistu, joten asiaa voin vain arvuutella. Oli miten oli niin saariston rengastie tuottaa selvää voittoa vuosittain, varsinkin kun tähän lisätään EU-rahoitus tiestön ylläpidon ja markkinoinnin tuomiin kustannuksiin niin saariston rengastie on varsinainen rahasampo.

Vai onko?

Jos mietitään vuotuista kävijämäärää ja sitä pientä joukkoa joka rengastien kiertää polkupyörällä, on kuitenkin toteen näytettävissä, että pyörällä liikkuvat matkaajat jättävät saariston palveluihin huomattavasti suuremman euromäärän kuin autolla liikkuvat. Pyöräilijät myös poikkeavat reitiltä ja löytävät sellaisia palveluita joita ei juuri päätien varressa markkinoida. Toisinsanoen pyörällä liikkuvat käyttävät merkittävän määrän rahaa saaristotien yrityksiin suhteessa koko kävijämäärään. Jos pyörällä liikkuvien määrää saataisiin nostettua esimerkiksi 20% :iin koko kävijämäärästä, tarkoittaisi se merkittävää työllisyyden lisääntymistä jo olemassa olevissa yrityksissä sekä useiden kymmeniä uusien yritysten perustamista. Tällä olisi merkittävä rahallinen vaikutus saariston rengastien kuntiin ja kaupunkeihin.

Onkin siis ihme, että esimerkiksi Parainen, joka on suurin kunta koko saariston rengastien alueella, ei ole panostanut juuri lainkaan pyöräilyn lisäämiseen, vaikka asiasta on puhuttu jo liki 10 vuotta. Toki Paraisia ei voi moittia ettei mitään olisi ainakaan yritetty tehdä. Asiasta on tehty lukuisia suunnitelmia sekä teetetty useita konsultti toimeksiantoja, mutta ainoa mitä käteen on lopuksi jäänyt on hyvin kapea hiekkapolku Paraisilta Lillmälön lautalle joka kaiken lisäksi kasvaa pitkää heinää ja horsmaa jo ennen turistikauden puoltaväliä. Kaikki jotka ovat ajaneet autolla rengastietä Paraisilta kohti Nauvoa ovat varmasti huomanneet ne pyöräilijät jotka henkeään uhmaten yrittävät polkea autotien reunaa pitkin, koska aikoinaan rakennettu kevyenliikenteen väylä on täysin kelvoton ja hengenvaarallinen, eikä vähiten sen johdosta että väylä puikkelehtii aivan yllättäen tien yli toiselle puolelle, kunnes taas muutaman sadan metrin päästä jälleen tien yli toiselle puolelle.

En ole mikään maanrakennuksen asiantuntija, mutta kuvitellaan tilanne jossa rengastien kunnat ja kaupungit päättävät rakennuttaa kokonaan uuden kevyenliikenteen väylän koko saariston rengastien matkalle, jokainen kunta maksaisi oman osuuden suhteessa pinta-alaansa rengastien osalta, tämä tarkoittaisi että Parainen maksaisi noin 50% koko kustannuksista. Toki tähän rakentamiseen voisi saada niin EU-rahoitusta kuin valtion rahoitustakin mikäli sitä ei ole jo haettu ja käytetty toimikuntien, konsulttien ja työryhmien kustannuksiin. Joka tapauksessa Paraisten maksama osuus olisi varmasti useita kymmeniä miljoonia. Mutta jos tällä panostuksella ja pyöräilyä tukevilla palveluilla saataisiin nostettua pyöräilijöiden määrää kokonais kävijämäärästä 20-35%:iin niin hanke maksaisi itsensä takaisin vielä tällä vuosikymmenellä.

Ei voi kuin ihmetellä tätä haluttomuutta olla rakentamatta kevyenliikenteen väylää saariston rengastielle ja näin tukea paikallista yrittäjyyttä ja hyvinvointia. On valitettavaa että varsinkin Parainen on tyytynyt tilanteeseen jossa rengastie markkinoi itse itseään ja kunta saa vuotuiset matkailusta kertyvät miljoonat tekemättä mitään.

Tosiasia on kuitenkin se että saaristo rappeutuu, palvelut katoavat ja miljoonat eivät enään hetken päästä kilahda laariin. Ei rengastie ole mikään lehmä mitä voidaan vain lypsää loputtomiin, sitä pitää hoitaa ja siihen pitää investoida. Meillä on käsissämme maailman kaunein saaristo jota tulee vaalia.

Nico Ojala

nico.ojala72@gmail.com

Toimittaja, blogisti

Kuntavaaliehdokas PS

Iniö

Osallistu keskusteluun!


12 kommenttia
Lasse Hietanen
Iloinen
#1

Hei. Kiitos Micokin. Osasitpas asiallisen kauniisti kertoa tärkeän ja järkevän asian. Ihanhan tuo inspiroi, melkeinpä, ”pyörän selkään”, vaikka ikää on jo 81 vuotta. Toivotaan, ja Rukoillaan ajatuksillesi: TaivaanIsän menestystä. Kiitos. Siunaten, Lasse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nico Ojala Toimittaja blogisti
Iloinen
#5

Kiitos Lasse kommentista. Toivotaan todella että saamme kauniiseen saaristoomme jatkossakin matkailijoita jotka voivat pyöräillä turvallisesti.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#2

Hei. Anteeksi Nico. Kiitos. Siunaavin terveisin Lasse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#3

Hei Nico! Olen käynyt reitillä Paraisilta Houtskäriin asti. Se oli kesää joskus 2000-luvun alussa. Oltiin liikkeellä prätkällä. Muistan jonot lautalle autotiellä. Lopulta Houtskärissä oli ihastuttavaa, kun siellä oli hiekkateitä ja horsmat kukki. Oli ihan kuin olisi tullut 60-luvulle 🙂

Mites, jos siellä olisikin lauttarannassa valvottu parkkipaikka ja saarissa olisikin tarjolla sisäinen kuljetus – polkupyörillä, hevoskärryillä, autoilla. Maksua vastaan tietenkin. Silloin saaria ei tarvitsisi täyttää autoilla ja tulijoille voisi räätälöidä kuljetus- ja ”viipymis”paketteja myös pääreittien ulkopuolelle.

Tästä sisäisestä ”syöttöliikenteestä” raha jäisi saarille, ja näin autottomatkin pääsisivät liikkumaan saarilla ketterästi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nico Ojala Toimittaja blogisti
Iloinen
#7

Kiitos Johanna hyvästä kommentista, Varsinkin Juhannuksena ja heinäkuussa rengastie ruuhkaantuu pahoin koska yhteysalukset voivat ottaa kyytiin vain rajallisen määrän autoja. Idea siitä että esimerkiksi Paraisten tai Kustavin ysteisalusten läheisyydessä olisi esimerkiksi vuokrapyörät saatavilla on miettimisen arvoinen ja asiaa kannattaa lähteä miettimään enemmänkin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

”on kuitenkin toteen näytettävissä, että pyörällä liikkuvat matkaajat jättävät saariston palveluihin huomattavasti suuremman euromäärän kuin autolla liikkuvat.”

Tuo johtuu siitä että polkupyöräilijöitä ei suomessa veroteta tiukasti. Autoiluun kohdistuva verotus taas on suorastaan laillista ryöstämistä, mistä johtuen varsinkin pienituloisemmat ja ehkä jotkut keskituloisetkin autoilijat joutuvat karsimaan muusta rahan kulutuksesta esim. tuotteista(jotkut jopa ruoan laadustakin), palveluista yms. rahoittaakseen autoilunsa kulut. Mitä suuremmaksi verot nousevat sen enemmän karsintaa on muista kuluista tehtävä että autoilu onnistuu pienituloisemmilta, ehkä joiltakin keskiluokankin autoilijoilta jatkossakin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Jos vertaillaan suomea maihin, missä autoilu on halvempaa kuin suomessa. Esim. yhdysvallat(toistaiseksi) niin autoilijat käyttävät erittäin paljon rahaa tuotteisiin, palveluihin sillä seurauksella että auto saattaa olla välillä sisäpuolelta kuin kumipyörillä liikkuva roskalaatikko joka on täynnä elintarvikkeista tyhjiä pakkauksia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#10

Drive-in kulttuuri on Jenkeissä voimissaan. Kun joka paikkaan pääsee autolla, hyötyliikunta vähenee ja lihominen alkaa. Vestigia terrent.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Autoilu ei itsessään aiheuta mitään lihoamista. Vaan se todellinen syy lihavuuteen on liiallinen syöminen. Yleisemmin roskaruoka kuten pizza, hampurilaiset, ranskalaiset perunat, sekä makeiset ja sipsit. Toisena syynä sairaus tai periytyneet lihavuuden geenit.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nico Ojala Toimittaja blogisti
Tyytyväinen
#8

Kiitos kommentista. Mitä tulee auton verotukseen niin olen kanssasi samaa mieltä että se on aivan kohtuuton, mutta mielestäni veron suuruudella ei ole merkitystä kuinka suuri ero autolla ja pyörällä kulkevilla matkailijoilla on rahan käytössä. Rengastien pääsee kulkemaan autolla 6-7 tunnissa kun taas pyörällä aikaa kuluu helposti 1-2 päivää joten jo ajallisesti pyöräilijät viipyvät pidempään saaristossa kuin autoilijat ja tämän takia he myös käyttävät enemmän palveluita.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Patikointi on myös yksi hyvä vaihtoehto. Ei aina tarvitse mennä vuorille kokeakseen jotakin ainutlaatuista. Kesän tuoksut saaristossa tuntee parhaiten, kun liikkuu pää raittiissa ilmassa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#11

Tässä olet hieman väärässä. Nimenomaan verotuksella on suora vaikutus rahankäyttöön koska autoilun verotusta on nostettu yli 6 kertaa 15 vuoden aikana ja kohta verotus nousee vielä lisääkin. Mutta palkat eivät ole nousseet kovinkaan paljoa. Siksi moni pienituloinen, ehkä keskituloinen autoilija joutuu suunnittelemaan rahankäyttöään jo ennen matkan alkua esim. taulukkolaskentaa hyödyntäen varmistaakseen että pankkitilille jää riittävästi rahaa seuraavaan palkan saanti päivään asti.

Digitalisaation ja internetin ansiosta moderni autoilija kyllä pystyy löytämään useimmat kaupat, palvelut matkakohteestaan. Tässä toimii silmien lisäksi apurina ajan tasalla oleva navigaattori (joidenkin ohjelmisto pitää itse silloin tällöin päivittää), karttapalvelut kuten esim. Google Maps. kolmantena apurina on sitten matkustelevat sukulaiset tai kaverit. Neljäntenä internetin keskustelupalstat. Viidentenä sitten yrittäjien ja kauppiaiden omat nettisivut.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000