Kunnon kippari ei luota säkään
Kippari vastaa aluksestaan ja sen henkilöstöstä. Vaikka muut peuhaisivat, hän pysyy skarppina. Päällikkö on yksin. Oikukas luonto ymmärtää vain merimiestaitoa sekä koeteltua kalustoa. Silti vesillä sattuu ja tapahtuu..
Entinen ystäväni oli poikansa kanssa nostamassa kalaverkkoa. Hän sai sairaskohtauksen. Pää painui veneen reunan yli mereen. Juniori ei jaksanut. Isä menehtyi.
Olin kaverini kanssa kajakkiyksiköiköillä kiertämässä Hirvensalo-Kakskertaa. Kesti tunteja. Välillä odottelin.
Myöhemmin maissa sain tietää, että hänellä oli hetkittäin taipumus pyörtyillä. Säpsähdytti!
Kipparin olisi hyvä olla perillä väkensä poikkeuksellisista ”tempuista”.
”Bravo!”, että ”paukkuliivien” käyttö vesillä on yleistynyt.
Mekanismiin perehdyttäessä on ensin kierrettävä CO2-kapseli irti. Jos et, niin keksintö laukeaa käsiin. Hylsy on tällöin vaihdettava. Muuten liivi ei toimi – paitsi varajärjestelmällä – puhaltaen!
Siksi ennen merimatkaa on syytä tarkistuttaa sekä hiilidioksidipatruunat että laukaisumekanismit.
Paukkuliiviä ei saa aktivoida uppoavan aluksen sisätiloissa. Muuten se kelluttaa kattoon.
Sukeltaminen tai pelastuslautan kääntäminen eivät myöskään onnistu!
Nuoret lähtivät pikaveneellään Nauvoon aterioimaan. Palattaessa oli pimeää. Airisto on avaraa selkää. Mutta sattumalta puhelin oli jätetty kompassin liki. Magneettinen pohjoinen hypähti länneksi. Ja eikun kivikkoon.
Stressissä hoksattiin hätäraketti. Se laukaistiin väärinpäin. Punainen tuli syttyi aluksessa, mutta sammuisi vain hiekan avulla.
Loppukiitos kuuluu paikaliselle mökkeilijälle.
Merikelpoisuuskatsustuksissa usein tsekataan vain kalusto. Harvoin osaamisen tasaa.
VHF radiokanavalta 16 kuultua:
-”Meidei, meidei – täällä moottoripurjehtija (NN), – Löpö loppunut.”
-”Täällä pelastusleskus – Nostakaa purjeet.”
-”Ei osata! – meidei…”
Alusten käsijarru on ankkuri. Sillä liike pysähtyy. Olettaen, että ankkurikettinki on kiinni rungossa. Ankkurin tulee olla laskuvalmiina ja sen käyttöä on harjoiteltava.
Seiskarilainen laivuri-isoisäni käytti ankkuria myös käsiluotina.
Kun ketjuun maalaa näkyvät mittamerkit, on turvalliseen syvyyteen laskettu ankkuri koeteltu tapa edetä sumussa ja tuntemattomilla vesillä
Jos ”fii ja lamda” ovat hakusessa, niin taitava merenkulkija pysäyttää aluksensa! Se ei ole häpeäksi. Päinvastoin.
Ei riitä, että hiljentäen arvuutellaan etulinjaksi Emäsalo tai takalinjaksi Taalintehdas! Tarkka paikka on aina tiedettävä ja merkattava karttaan.
Golfaajien suosima laser monokulaari on siihen verraton paikannusväline.
Harvinaista ei ole, että huvivene kyntää tuntikausia viranomaisaluksen tai autolautan ahterissa osuakseen Ahvenanmaalle. Tällöinkin on syytä pysytellä keskellä vanavettä. Muuten käännöksissä saattaa kolista. Vanavesi on laaja sektori.
Alusten runkolijan ja ohjailijan suuntalinjan tulee yhtyä!
Merellä liikutaan arvokkaasti ja malttaen. Ahdin valtakuntaa kunnioittaen.
360 astetta tähystyksen on aina toimittava. Sitä tehostavat, kun ohjailijan käytössä on ”rekka-auton” peili sekä paikallinen sääennuste.
Jo Aurajoesta irroitetettaessa on vaalittava ikivanhaa merimiestaidon oppia:
”Niitä on väistettävä, jotka mereltä leipänsä ansaitsevat!”
Mikael Miikkola
Paattisten Pursiseuran varakommodori
Tekstin aiheet:
Jos emme auta Ukrainaa niin hädän hetkellä ei sitten pidä pyytää apua vaan nieltävä mitä Venäjä meille syöttää. Hallitus ei vaadi ketään homoilemaan tai käyttämään huumeita. Tuollaista skeidaako siellä Pietarissa käskettiin levittämään?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kuinkas se Suomen sota menikään?? Oli n, 4 miljoonaa asukasta ja Ukrainalla vastaavasti 40 miljoonaa, repikää siitä !?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Slaavit taistelee keskenään, turha sinne on omaa nenää väliin työntää..
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Siellä pridessa massii myös bi-seksuaali kippari, Hölmölä saa mitä tilaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
*marssii ja linnan katolla liehuu mikä lie lippu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tottahan tuo on, selviää helposti googlettamalla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Koskahan siellä presidentinlinnan lipputangossa liehuu, kuukautisvuodosta punaiseksi värjäytyneet heteronaisen pikkuhousut?Ei muuten,mutta ihan tasapuolisuuden vuoksi? 😉
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Niitä kippareitakin on ainakin kahta sorttia, hyviä ja huonoja. Ilman koulutusta ei pitäisi edes kutsua itseään kippariksi. Kauppamerenkulussa vaaditaan pätevyyskirjat, huviveneillä ei mitään. Paksu lompakko riittää. Huviveneiden laivurikurssi olisi oltava pakollinen kaikille muille paitsi ei soutuveneen kippareille tai räpylöillä liikkuville.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Aivan ihanaa lukea aina näitä herra Miikkolan tekstejä!! Niin osuvia ja lämpimällä huumorilla höystettyjä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomi tarvitsee Kekkosen! 😉
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti