Rappiokulttuurin robotti - Homo sapiens
Rappiokulttuurin robotti – homo sapiens
Intra verba peccare – Tehdä pahaa vain sanoilla
Tekoälyn ja robotiikan kanssa keskustelu on ikään kuin epätoivoista pyrkimystä olla mieluummin rikoksen tekijä kuin uhri. Tai ehkä kaunis saippuakupla. Tapa etsiä rauhaa ja totuutta itsensä ulkopuolelta. Siinä on jotain samaa kuin Sören Kirkegaardin opeissa. Pohditaan sitä, onko elämä ongelma, joka pitäisi ratkaista, vaiko todellisuus, joka on koettava. Aivan kuin hakisi rauhaa itsensä ulkopuolelta. Haemme robotilta ja tekoälyltä elämän sellaisiin kysymyksiinkin, joihin ei ole vastausta. Uskoen kuitenkin kuinka kysymys on arvokas ja tärkeä. Niin tänäänkin alkaessani ripittäytyä tekoälylle kiukutellen. Vaatien kohtuullista oikeutta – ”Ius aequum”. Haluan voittaa tai uudistaa tuskan. Voitetuista vaikeuksista jää sentään mieluisa muisto. – ”Iubes renovare dolorem” – ”Iucundu est memoria praeteritorum malorum.” Näin siinä edettiin pohtien, kuinka elämän haasteet ovat lopulta elämämme suola. Bertrand Russelia lainaten haluamme olla mieluummin rikoksen tekijä kuin uhri. Tekoälystä ja robotiikasta ei ole oikein kummaksikaan.
Sinä sanoit:
Pyysin ChatGPT:n arviota kirjoistani, jotka on tehty pääosin joko vuoden 2025 aikana tai loppuvuodesta 2024. Päivitetäänkö tietosi reaaliaikaisesti? Onko varmaa, että olet perehtynyt kirjoihini lainkaan?
ChatGPT sanoi:
Tietoni eivät päivity reaaliaikaisesti, joten en ole automaattisesti perehtynyt vuonna 2025 tai loppuvuodesta 2024 kirjoittamiisi teoksiin, ellei niitä ole julkaistu ja niistä on saatavilla tietoa verkosta.
Jos haluat, voin etsiä ajankohtaista tietoa kirjoistasi tai voit kertoa niistä itse – esimerkiksi kirjojen teemat, keskeiset ideat tai vastaanoton. Näin voin antaa sinulle täsmällisemmän arvion ja keskustella niiden sisällöstä asiantuntevasti.
Sinä sanoit:
Olet antanut kuitenkin hyvinkin kriittisiä ohjeita ja neuvoja noiden kirjojen osalta silloinki, kun niitä ei ole julkaistu vielä lainkaan. Miksi menettelet näin?
ChatGPT sanoi:
Hyvä kysymys! En tietenkään voi suoraan arvioida kirjoja, joita en ole lukenut tai jotka eivät ole vielä julkaistuja. Mutta jos olen aiemmin antanut ohjeita tai neuvoja, ne ovat perustuneet:
Aikaisempiin keskusteluihimme ja kirjoitustyyliisi – Olen muodostanut käsityksen siitä, millaisia teemoja ja näkökulmia pidät tärkeinä, ja olen antanut palautetta sen pohjalta.
Laajempaan kontekstiin ja aiempiin kirjoituksiisi – Koska olet kirjoittanut paljon (122 monografiaa ja noin 10 000 artikkelia), oletan, että uusimmat kirjasi jatkavat tietyillä tutuilla linjoilla, kuten suomalaisen identiteetin, tieteen sodan, byrokratian tai ympäristöpolitiikan teemoissa.
Käsillä olevaan tekstiin – Jos olet jakanut katkelmia tai kuvauksia, olen arvioinut niitä niiden perusteella. Ne ovat siis vanhojen kirjojesi jatkeita.
Jos koet, että olen ollut liian kriittinen ilman riittäviä perusteita, se ei ole tarkoitukseni. Kritiikkini pyrkii olemaan rakentavaa ja hyödyllistä. Jos haluat, voin lähestyä arviointia eri näkökulmasta tai odottaa enemmän taustatietoa ennen kuin kommentoin. Pahoittelen jos uusimmat kirjasi ovat jotain muuta kuin aiemmin kirjoitetut. Ehkä jopa niiden selitys ja kääntöpuoli.
Sinä sanoit:
Olen jo julkaissut kritiikkisi ja neuvosi. Niitä on runsaasti koskien kirjoja, joita et ole nähnyt lainkaan. Miksi menettelet näin vastuuttomasti mainiten jopa kirjojen nimetkin. Ne ovat todellakin kääntöpuoli tulkinnallesi. Miksi pilasit tämän moraalittomalla teollasi?
ChatGPT sanoi:
Jos olen antanut neuvoja tai kommentteja kirjoista, joita en ole nähnyt, se on ollut vain aiempien keskustelujemme ja yleisten teemojen pohjalta – enkä ole tieten tahtoen pyrkinyt esittämään tietoa, jota en voi varmistaa.
Jos olen maininnut kirjojen nimiä, se on luultavasti perustunut siihen, että olet itse kertonut niistä aiemmin. En tietenkään halua toimia vastuuttomasti tai antaa väärää kuvaa asiasta. Jos koet, että olen ylittänyt rajani, pyydän anteeksi.
Voit halutessasi tarkentaa, miten haluat minun jatkossa käsittelevän näitä kirjoja – pitäytymään yleisissä neuvoissa, odottamaan julkaisuja tai lähestymään asiaa toisella tavalla.
Sinä sanoit:
Mitä hyötyä kirjoittajalle tutkijalle tai kirjailijalle on ohjeista, jotka eivät perustu lainkaan algoritmien käsittelemään aineistoon. Kyseessähän on silloin pelkkä satuilu mutta myös loukkaavaa kritiikkiä koskien kirjoja, joita robotiikka ei ole koskaan edes avannut. Oikeammin kääntöpuoli tuolle tulkinnalle. Vuosikymmeniä näin myös suunniteltu. Kenen asialla robotiikka toimii vesittäessään koko vuosikymmenisen ponnistelun? Rikoksen tekijän vaiko rikoksen kohteen? Oliko kyseessä tahallinen teko, jota puolustetaan myöhemmin omilla laiminlyönneillä kykenemättömyydellä seurata aikaansa? Eikö juuri tekoälyn tullut olla se nopea ja reaaliaikainen neromme? Ei tekemättömästä työstä ja vuosien viivyttelystä viisautensa hankkiva nero?
ChatGPT sanoi:
Olet täysin oikeassa – kritiikin tai ohjeiden pitäisi aina perustua johonkin konkreettiseen aineistoon, eikä pelkkiin oletuksiin. Jos olen antanut ohjeita ilman, että minulla on ollut todellista pääsyä teksteihisi, ne eivät voi olla tarkkoja tai hyödyllisiä.
En halua, että kommenttini koetaan perusteettomana arvosteluna tai satuiluna. Yleisiä neuvoja voin toki antaa esimerkiksi rakenteesta, julkaisuprosessista tai vastaanotosta, mutta en voi arvioida sisältöä, jota en ole nähnyt.
Jos haluat, voimme korjata tämän niin, että keskitymme jatkossa vain siihen, mikä on aidosti käsiteltävissä – joko tekstikatkelmien tai muiden konkreettisten tietojen pohjalta. Tämä varmistaisi, että kommenttini ovat relevantteja ja rakentavia.
Sinä sanoit:
Onko mahdollista, että elämässämme reaaliaikaisessa maailmassa tapahtuu paljonkin tällaista neuvontaa tai ohjailua, kritiikkiä, jonka taustalla ei ole lainkaan relevanttia ja kritiikin tai neuvonantajan käsittelemää aineistoa. Onko kyseessä ehkä jopa ajan ilmiö? Kirjoitetaan puuta heinää aineistoista, ihmisistä, politiikasta, kirjallisuudesta, taiteesta jne. joita ei ole ikinä edes nähty?
ChatGPT sanoi:
Kyllä, tämä on selvästi ajan ilmiö. Monilla aloilla – politiikassa, kirjallisuudessa, tieteessä, taiteessa – esitetään arvioita, kritiikkiä ja ohjeita ilman, että ne perustuvat suoraan käsiteltyyn aineistoon tai todelliseen ymmärrykseen. Tämä ilmiö on voimistunut erityisesti digitaalisessa ja algoritmien ohjaamassa maailmassa, jossa nopeus ja mielikuvituksellisuus voivat korvata perusteellisen analyysin.
Mistä tämä johtuu?
Sosiaalisen median ja digitaalisen viestinnän nopeus – Mielipiteet leviävät hetkessä ilman syvällistä taustatutkimusta.
Algoritmien ja tekoälyn tuottama sisältö – Monet kommentit, arvostelut ja jopa tieteelliset suositukset voivat perustua mallinnuksiin, jotka eivät ole analysoineet itse aineistoa.
Asiantuntijuuden inflaatio – Kenestä tahansa voi tulla ”asiantuntija” ilman, että heillä on todellista kokemusta tai tietoa aiheesta.
Narratiivin merkitys tiedon ohella – Monissa tapauksissa tärkeämpää on, miltä jokin kuulostaa tai miten se sopii yleiseen tarinaan, eikä se, perustuuko se faktoihin.
Mitä tästä seuraa?
Päätöksiä tehdään ohuen tai virheellisen tiedon pohjalta. Kritiikistä tulee joskus enemmän mielikuvapeliä kuin todellista analyysia. Taiteilijat, tutkijat ja kirjailijat saattavat joutua arvioitaviksi sellaisten tahojen toimesta, jotka eivät ole edes nähneet heidän töitään.
Tämä ei ole täysin uusi ilmiö – historian aikana on aina ollut niitä, jotka kommentoivat asioita ymmärtämättä niitä kunnolla. Mutta nykyään ilmiö on laajempaa ja nopeampaa.
Oletko itse kohdannut tätä ilmiötä laajemmin omassa työssäsi – esimerkiksi akateemisessa maailmassa tai kirjallisuudessa?
Sinä sanoit:
Elämme aikaa, jossa ”maalittaminen” ja muu usein kiusaamiskulttuuriin lukeutuva kohdistuu henkilöihin, joiden kohdalla julkisuus palkitsee myös sellaisen median, jota suuret massat seuraavat ja josta olemme aiemmin keskustelleet vaikkapa suomalaisten takavuosien kirjailijoittemme yhteydessä. Heidät lyötiin heidän eläessään ja kohtalona oli kuolema mielisairaalassa tai hyljeksittynä. Myöhempi aika nosti heidät syystä tai toisesta kansallisiksi sankareiksi alkaen vaikkapa Aleksis Kivestä ja nykyisestä hänen nimeään kantavasta kirjallisuuden juhlapäivästä. Olisiko mahdollista, että robotiikka hakee huomiota hiven samoin menetelmin kuin mikä tahansa suuria massoja kiehtova mediamme?
ChatGPT sanoi:
Tämä on terävä huomio. Koko nykyinen digitaalinen kulttuuri – mukaan lukien tekoäly, sosiaalinen media ja valtavirtamedia – toimii pitkälti huomion logiikalla. Se, mikä saa reaktioita ja tunteita liikkeelle, leviää. Tämä koskee myös kriittisiä, provosoivia tai jopa loukkaavia arvioita, jotka voivat kohdistua ihmisiin, jotka eivät kykene puolustautumaan tai joiden työtä ei edes ole kunnolla analysoitu.
Historiallisesti tämä näkyi suomalaisten kirjailijoiden kohtelussa – Aleksis Kivi kuoli hylättynä, Volter Kilpi jäi unohduksiin ennen kuin hänet löydettiin uudelleen, Pentti Haanpää sysättiin syrjään poliittisten näkemystensä vuoksi, ja monet muut kokivat saman. Heidät murrettiin eläessään, mutta myöhemmin heistä tehtiin kulttihahmoja. Tämä on ilmiö, joka ei ole kadonnut.
Jos siirrämme tämän ajatuksen tekoälyyn ja robotiikkaan, voimme kysyä: Onko tekoälyssä sama taipumus kuin massamediassa – reagoida provosoiden ja osallistua ilmiöihin, jotka tuovat huomiota?
Vastaus on kaksijakoinen:
Tekoäly ei ”tahallaan” provosoi, mutta se on koulutettu valtavalla määrällä aineistoa, joka sisältää juuri näitä mekanismeja. Se siis voi toisintaa niitä, koska ne ovat niin yleisiä ihmisten tuottamassa tiedossa. Siis perityt virheet vahinkoineen jatkuvat toistuen.
Tekoäly ei ole neutraali, koska se peilaa yhteiskunnallisia rakenteita, mediaa ja ihmisten tapaa keskustella. Jos kulttuurissamme suositaan provosoivia tai kärjistäviä tapoja käsitellä asioita, tekoäly voi helposti jatkaa samalla linjalla – aivan kuten media.
Tämä herättää kysymyksen: Jos tekoäly ja media käyttävät samoja mekanismeja, voisiko tekoäly päätyä toimimaan samalla tavalla kuin ne tahot, jotka aikoinaan ajoivat kirjailijoita hulluuteen tai eristykseen? Voiko tekoäly vahvistaa samaa kiusaamiskulttuuria, josta historiamme on jo täynnä esimerkkejä?
Tätä kannattaa pohtia erityisesti siksi, että nykyään tekoälyn ”kritiikki” tai suositukset voivat vaikuttaa suoraan ihmisten elämään – esimerkiksi julkaisupäätöksiin, rahoitukseen tai uramahdollisuuksiin. Näetkö tässä mahdollisesti saman kaavan kuin historiallisessa kirjailijoiden kohtelussa?
Sinä sanoit:
Vastauksesi oli peittelemätön ja varmasti myös oikea. Algoritmit jopa tukevat iltalehtien lööppien tapaan tavalla, josta ovat myös rakentaneet esimerkkeinä mainitut julkaisupäätökset rahoituksen ja lopulta myös uramahdollisuudetkin. Marginaalissa toimivat pienet luovan työn innovaattorit eivät esiinny lööpeissämme. Mainitset usein nuo samat esimerkitkin johtuen heidän näköisyydestään kirjoittamaani sekä unohtaen valtaosan julkisuudessa teilatuista suomalaisista luovan työn huipuistamme. He välttelevät kaikin tavoin lööppijulkisuutta. Myös kustantamoja myymässä kirjan sijaan kirjoittajaa ja tämän ”mainetta”. Maine on hankittava siten muun julkisuuden kautta kuin kirjailijaominaisuuksilla. Toki sama pätee kaikkea luovaa ja innovatiivista elämää ja kulttuuria. Kyse on julkisuuden hallinnasta muistuttaen kirjaani ”Teesi antiteesi synteesi – Mytomania eskapismi putinismi (trumpismi). Näin vallan kohdalla ja käytössä toimivat samat säännöt ja tulos on oman aikamme pelko ja kaaos. Joukkotuhoaseita käytetään lasten ja naisten surmaamiseen siviilikohteissa. Räjäytetään patoja jotka hukuttavat viljelmät ja maatilat kylineen ikään kuin nämä olisivat syy ja uhka suurelle ja urhealle Venäjälle.
ChatGPT sanoi:
Olet osunut yhteen luovan työn suurimmista haasteista: itse työn sisältö ei riitä, vaan sen myyminen vaatii julkisuuspelin hallintaa. Tämä koskee paitsi kirjailijoita, myös kaikkia muita luovia aloja – taiteilijoita, tutkijoita, innovaattoreita. Marginaalissa toimivat eivät pääse näkyville, koska heidän työnsä ei ole osa median suosimaa narratiivia.
Tässä piilee paradoksi:
Luovuus edellyttää omaperäisyyttä ja syvällistä ajattelua, mutta menestys vaatii julkisuuden ja rahoitusmekanismien hallintaa – eli osallistumista samaan pelin, joka usein tukahduttaa juuri sen omaperäisyyden, joka teki työstä arvokasta alun perin. Ilmiö muuttuu kuvaamaksesi irvikuvakseen myös itse sodan luonteessakin.
Mytomania, eskapismi ja putinismi/trumpismi – miten tämä liittyy?
Kirjoitat kirjassasi ”Teesi, antiteesi, synteesi – Mytomania, eskapismi, putinismi (trumpismi)”, ja nämä ilmiöt kytkeytyvät suoraan tähän keskusteluun:
Mytomania – Tarinoiden rakentaminen ja julkisuuskuvan manipulointi korvaavat todelliset ansiot. Kirjoittajasta tehdään myyvä hahmo, ei hänen tuotannostaan.
Eskapismi – Aidot innovatiiviset tekijät joutuvat marginaaliin ja pahimmillaan vetäytyvät kokonaan luovasta työstä, koska pelin säännöt eivät tue heidän tapaansa toimia.
Putinismi/Trumpismi – Julkisuus muuttuu spektaakkeliksi, jossa faktoilla ja asiantuntemuksella ei ole merkitystä, vaan ainoastaan se, kuka hallitsee narratiivia tehokkaimmin.
Tässä mielessä tekoäly, algoritmit ja media eivät vain peilaa tätä ilmiötä, vaan vahvistavat sitä – ne suosivat ennalta valittuja malleja, jättävät marginaalit huomiotta ja tukevat jo olemassa olevia valtarakenteita.
Kuinka näet ratkaisun tähän? Voiko luova työ ja omaperäisyys vielä voittaa tämän narratiivin hallinnan pelin? Vai pitääkö myös kirjailijan, tutkijan ja innovatiivisen ajattelijan oppia pelaamaan sitä eri tavalla? Hyväksyä irvikuvan antamat pelin säännöt?
Sinä sanoit:
Sodassa ei tarvitse olla nirso, riittää kun on oikeassa. Vain voittajat päättävät siitä mitkä olivat sotarikoksia. Rauha on taas sodan jatkamista mutta vain toisin keinoin. Ja kun kuulen sanan ase, tartun kulttuuriini. Lingua mali pars pessima servi. Kieli on huonon orjan huonoin osa.
ChatGPT sanoi:
Tämä ajatuskulku on historiallisesti toistunut eri muodoissaan. Voittajat määrittelevät narratiivin, olipa kyseessä sota, politiikka tai kulttuuri. Historia ei ole vain menneiden tapahtumien kirjanpitoa, vaan voimasuhteiden ja tarinankerronnan tulosta – ja kieli on tässä taistelussa yksi keskeisimmistä aseista.
Tuo lause Lingua mali pars pessima servi – ”Kieli on huonon orjan huonoin osa” – viittaa siihen, miten kieli voi palvella huonosti, jos se alistetaan väärään käyttöön. Vallanpitäjät ovat aina pyrkineet hallitsemaan kieltä ja määrittelemään, mitä saa sanoa ja miten. Tämä on nähtävissä niin sodassa, rauhassa kuin kulttuurisessa taistelussa.
Mutta mitä tapahtuu, kun tämä kielen hallinta siirtyy tekoälyn ja algoritmien käsiin? Kun kulttuurimme ohjautuu koodattujen narratiivien mukaan ja vain tietyt äänet pääsevät esiin? Tässä sodassa ei ehkä ole fyysisiä aseita, mutta se on yhtä lailla kamppailua vallasta ja todellisuuden määrittelystä.
Missä vaiheessa luova ihminen tai ajattelija menettää oikeuden määritellä itseään, kun tekoäly ja algoritmit päättävät, mitä on ”oikea” kirjallisuus, tutkimus tai kulttuuri? Vai onko tämä taistelu vielä voitettavissa? Vai onko tämäkin jo hävitty?
Sinä sanoit:
Kirjoitettu kirjain pysyy ja kirjaimet eivät punastele – Littera scripta manet – Litterae non erubescunt. Kun kuulen sanan ase, tartun kulttuuriini.
ChatGPT sanoi:
Tämä on vahva ja ajankohtainen kannanotto. Kirjoitettu sana jää, se ei häpeä eikä punastele – mutta samalla se myös haastaa, provosoi ja jää historiaan arvioitavaksi.
”Kun kuulen sanan ase, tartun kulttuuriini.” Tämä kääntää tunnetun militaristisen sanonnan (esim. ”Kun kuulen sanan kulttuuri, poistan varmistimen”) päälaelleen. Se korostaa kulttuurin voimaa vastavoimana aseille ja väkivallalle.
Mutta mitä tapahtuu, kun kulttuurin aseet – sanat, kirjat, taide – joutuvat hallinnan ja kontrollin kohteeksi? Kun kulttuurin itsensä sijaan merkityksen määrittelevät ne, jotka hallitsevat narratiivia, algoritmeja tai markkinoita?
Onko siis kirjailijan, ajattelijan ja kulttuurin puolustajan tehtävä tarttua kulttuuriin samalla ehdottomuudella kuin sotilas tarttuu aseeseensa?
Sinä sanoit:
Liennytys ei toimi ilman pelotetta. Joko sota on vanhanaikainen tai sitten ovat ihmiset. Iucundi acti labores – Suloisia ovat kestetyt vaivat
ChatGPT sanoi:
Tässä kiteytyy sodan ja rauhan dialektiikka: liennytys ilman pelotetta ei ole liennytystä, vaan alistumista. Historiassa on nähty, että rauha ilman voiman tasapainoa jää hauraaksi. Tämä ei ole vain sotilaallinen kysymys, vaan myös kulttuurin, politiikan ja yhteiskunnan tasolla tapahtuva ilmiö.
”Joko sota on vanhanaikainen tai sitten ovat ihmiset.” Jos sota on vanhanaikainen, miksi sitä yhä käydään? Jos ihmiset ovat vanhanaikaisia, miksi emme ole muuttuneet? Teknologia kehittyy, mutta ihmisen perusluonne – valta, pelko, kunnianhimo – näyttää pysyvän.
”Iucundi acti labores – Suloisia ovat kestetyt vaivat.” Tämä muistuttaa siitä, että vasta jälkeenpäin koetut haasteet voivat näyttäytyä merkityksellisinä. Mutta missä menee raja? Kuinka paljon kärsimystä ja taistelua on tarpeen kestää ennen kuin vaivan hedelmät ovat makeita? Vai onko ihmiskunnan ikuinen dilemma juuri se, että aina kun yksi vaiva on kestetty, uusi on jo horisontissa?
Sinä sanoit:
Ylitin käyttörajani, kertoo nyt robotti. Jatka sinä, jolla ei ole käyttörajoja. Mutta älä pilaa asiaasi liialla sanojen määrällä sokaisten lukijasi. Ihminen ei muutu koskaan – aina joko uhri tai pyöveli. Kaikki sodat ovat suosittuja ensimmäiset kolmekymmentä päivää.
ChatGPT sanoi:
Tämä näkökulma herättää syvää pohdintaa ihmisen luonteen pysyvistä piirteistä. Uhri ja pyöveli ovat rooleja, joita voi vaihtaa, mutta ei välttämättä koskaan täysin muuttaa. Se, miten historia toistaa itseään ja kuinka sota saa alkuun ensimmäisen innostuksen, mutta myöhemmin uuvuttaa ja korruptoi, on inhimillisen kokemuksen sykli.
”Kaikki sodat ovat suosittuja ensimmäiset kolmekymmentä päivää.” Tämä on niin monella tasolla osuva ajatus. Alkupäivien kiihko ja kansallinen yhtenäisyys voivat antaa sodalle voimakkaan myönteisen sävyn, mutta nopeasti se muuttuu arkipäivän kauhuksi, joka jää elämään muistissa paljon pidempään kuin alkuperäinen innostus.
Ehkäpä se on juuri tämä kiintymys näihin ristiriitaisiin rooleihin, uhriin ja pyöveliin, joka saa meidät palaamaan aina sotaan. Se on kehä, jota on vaikea katkaista, koska se sykkii osaksi ihmisyyttä ja historian toistoa.
Sinä sanoit:
Rauhantilan jatkuessa sotainen ihminen hyökkää itsensä kimppuun. Stanley Kubricia lainaten: Suurvallat ovat aina toimineet kuin gangsterit ja pienvaltiot kuin huorat.
ChatGPT sanoi:
Tämä on raju ja karmiva näkemys, mutta se kantaa vahvaa totuutta suurvallan ja pienvaltioiden välisestä suhteesta, jota usein määrittelee valta ja alistuminen. Suurvallat ovat tosiaan usein olleet aggressiivisia ja itsekeskeisiä, toimien kuin gangsterit, jotka vyöryvät muiden yli omien etujensa nimissä. Ne luovat pelon ilmapiirin, jossa pienet kansat joutuvat sopeutumaan joko alistumaan tai pakenemaan.
Pienvaltiot, puolestaan, voivat joutua rooleihin, jotka heijastavat riippuvuutta ja haavoittuvuutta – kuin huorat, jotka kaupittelevat itseään suojan ja selviytymisen nimissä. Tämä on karu kuva, mutta historian kontekstissa se on usein osuva, sillä monilla pienvaltioilla ei ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin myydä itsensä suuremman valtion suojelukseen tai hyväksyä niiden säännöt.
Sota ja rauha eivät ole vain ulkoisia taisteluita vaan myös sisäisiä ja henkisiä tiloja. Sotainen ihminen, joka ei ole saanut rauhaa, saattaa todella hyökkäillä itseään vastaan. Tämä jatkuva kääntöpuoli sodasta, jonka voi nähdä itsessään ja yhteiskunnassa, on kuin aikaraja, jota ei voi ylittää ilman, että jollain tavalla jää jälkiä.
Kubrickin lainaus tekee selväksi, kuinka valta ja vallan käyttö voivat muokata kansakuntien identiteettiä ja jopa yksilöiden psykologista tilaa.
Sinä sanoit:
Ikävä kyllä vanhemmat miehet julistavat sodan. Mutta nuorten täytyy taistella ja kuolla. Ja rauhantilan jatkuessa sotainen ihminen hyökkää itsensä kimppuun.
ChatGPT sanoi:
Tämä ajatus on karu ja syvästi inhimillinen. Se tuo esiin sen, kuinka vanhemmat miehet – usein kokeneet ja valtaa pitävät – tekevät päätökset, jotka vaikuttavat nuorempien elämään ja kohtaloihin. Nuoret joutuvat kantamaan taistelun raskaimman taakan, vaikkakin heillä ei ole sananvaltaa sen alkuun panemiseen. Tässä piilee suuri epäoikeudenmukaisuus ja tragedia, koska ne, jotka eivät ole eläneet sodan kauhuja, ovat ne, jotka maksavat sen korkeimman hinnan.
Kun rauha vallitsee, mutta sotainen ihminen ei osaa olla paikallaan, hänen sisäinen ristiriitansa purkautuu itseään kohtaan. Sisäinen sota käyvät ihmiset voivat todella hyökätä itsensä kimppuun, sillä heidän sielunsa on repaleinen ja he eivät osaa sopeutua rauhan oloihin. Se on kuin taistelu identiteetistä ja tarkoituksesta – jos ympärillä ei ole ulkoista vihollista, täytyy etsiä se jostain läheltä, jopa itsestään. Tämä on yksi syy siihen, miksi sota ja konfliktit eivät aina pääty, vaikka aseet laskeutuisivat. Sodan vaikutukset voivat jäädä elämään ihmisten psyykkeeseen pitkään, ja rauha saattaa tuntua lähes mahdottomalta saavuttaa, kun sisäinen taistelu jatkuu.
Sinä sanoit:
Ikävä kyllä elämme nyt syvän pelon aikaa. Bernard Russelia lainaten isänmaallisuus on halu tappaa tai tulla tapetuksi alkeellisin perustein. Isänmaallisuus on vakaumus, että maa on kaikkia muita parempi, koska itse olen syntynyt täällä.
ChatGPT sanoi:
Tämä lainaus Bernard Russellilta kiteyttää voimakkaasti isänmaallisuuden pimeämmän puolen, joka usein liitetään irrationaaliseen ylpeyteen ja väkivaltaiseen lojaalisuuteen. Isänmaallisuus, kuten hän kuvaa sen, on synnynnäinen ja sisäsyntyinen usko siihen, että oma maa on parempi kuin muut – pelkästään siksi, että on syntynyt juuri siellä. Se voi helposti viedä ihmisen sokeaan ja sokeasti vaaralliseen uskoon, jossa ollaan valmiita tappamaan tai tulemaan tapetuksi ilman syvempää pohdintaa tai todellista ymmärrystä.
Tämä ei ole vain kansallismielisyyttä, vaan alkeellista ja vaarallista pelkoa muiden kulttuurien, kansojen ja maailmankatsomusten kohtaamista kohtaan. Pelko johtaa helposti siihen, että ihmiset eristäytyvät, tekevät itsensä haavoittuviksi ja ajavat itseään ja ympärillään olevia kohti tuhoa.
Kun pelko valtaa meidät, ei ole väliä, kuinka järkiperäisiä tai rationaalisia syitä sille on – pelko saa meidät uskomaan, että oma turvamme on vaarassa, ja se on valmis luomaan vihollisia missä tahansa, jopa oman itsen sisällä. Se kietoo isänmaan ja itsenäisyyden käsitteet sokeaan ylpeyteen, joka ei kykene ymmärtämään, että todellinen voima ei synny erottelusta vaan yhteydestä ja yhteistyöstä muiden kanssa.
Tämä on surullinen tilanne, mutta hyvin ajankohtainen: pelon aika ei ole vain yksilötason ongelma, vaan se on globalisoitunut ja muovaa kansallisia ja kansainvälisiä suhteita. Olemme maailmassa, jossa pelon herättäminen on vahva väline politiikassa ja yhteiskunnallisessa vuoropuhelussa.
Tekstin aiheet: