Tulevaisuuden terveydenhuolto vaatii digiharppauksen
Päädyin äskettäin kokeilemaan Eksoten tarjoamia digipalveluita. Niitä voi hyödyntää mm. tekemällä automatisoidun oirekyselyn tai lähettämällä viestin sähköiseen asiointipalveluun, myös soittopyyntöjä voi jättää puhelimessa jonottamisen sijaan sähköisesti.
Kaipasin kiireettömään vaivaan lähinnä asiantuntijan mielipidettä, ylimalkaista arvioita tai ohjeistusta, milloin on syytä hakeutua vastaanotolle.
Oiretestistä ei ollut minulle hyötyä, sen toiminta on rajattu vain joihinkin yleisimpiin tulehduksiin ja koronaan. Päätin lähettää asiani viestimuodossa digipalvelun kautta. Sainkin vastauksen yllättävän nopeasti, alle vuorokausi viestin lähetyksestä, keskellä sunnuntain ja lauantain välistä yötä. Harmi, että vastauksessa ei ollut pienintäkään viittausta kysymääni asiaan, vaan sen arvokkain sisältö oli ”Jos oireet ovat häiritseviä, hakeudu lääkäriin”. Viestipalvelutkin on ilmeisesti rajattu joihinkin erikoistilanteisiin, mikä ei minulle selvinnyt viestiä lähettäessäni. Viimeiseksi koitin jättää soittopyynnön, vastauksena oli järjestelmähäiriö, soittopyynnön jättäminen epäonnistui. Jaaha.
On hyvä, että Eksotella on jo nyt joitain digipalveluita. Huonoja palveluita on paljon helpompi lähteä kehittämään kuin alkaa rakentamaan aivan nollasta. Kehitettävää tässä kuitenkin on paljon. Yksityisellä puolella asiat tehdään aina mahdollisimman tehokkaasti, joten sieltä on hyvä ottaa mallia. Tällä hetkellä yksityiset terveyspalvelujen tuottajat hyödyntävät jo monenlaisen kirjon digipalveluita kuten chat-toiminnot, digilääkärin vastaanotot yms.
Kun terveysasioissa voi saada apua diginä, ei kaikkien tarvitse päätyä fyysisesti vastaanotolle. Tämä on luonnollisesti myös asiakkaan etu, koska verkossa saatu apu tai neuvonta riittäisi monessa tapauksessa. Digipalvelut voisivat toisaalta myös madaltaa kynnystä hakeutua hoitoon, kun hoidon tarve on ensin varmistettu, ja osa sairauksista saatettaisiin näin havaita aiemmin.
Samalla ne, ketkä oikeasti tarvitsisivat fyysistä kohtaamista hoitohenkilökunnan kanssa, pääsisivät hoitoon nopeammin.
Tehokkaissa digipalveluissa on nähdäkseni pelkkää voitettavaa; tehokkaampi resurssien käyttö, henkilökunnan kuormittavuuden pienentyminen, nopeampi hoitoon pääsy. Lisäksi digipalvelut ovat koko ajan kasvavalle väestönosalle se kaikista luontevin toimintatapa. On silti hyvä muistaa, että digin ei ole tarkoitus korvata fyysistä hoitoa, vaan kasvaa luontevaksi osaksi palvelukokonaisuutta.
Tekstin aiheet:
Julkisen vallan keskeinen ongelma on se, että kampaviinerikokouksissa kaikki toimii. Kukaan vaan ei koskaan vaivaudu selvittämään oikeilta potilailta, toimiiko se. Ihan heti en usko digiloikkaan tulee sen verran iso hallinnon uudistus, joka tarkoittaa tuhansia kampaviinerikokouksia. Yksityisellä puolellahan jo etävastaanotot työterveydessä toimivat. Yksityisillä ei ole samaa määrää kampaviinerikokouksia vatvomiseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hyvä ja herättelevä kirjoitus! Mutta nyt pitäisi alkaa herätellä niitä äänestäjiä!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti