Perussuomalaiset

Kari Lindbom

Taksari valtuutettuna

Kirjoitukseni on seurausta siitä, kun imoitin facebokissa (20.10.2016), että pyrin Tampereen Perussuomalaisten kuntavaaliehdokkaaksi. Työkaverit kyselivät toimintaani vaikuttavia ajatuksia, jos tulen valituksi!

t. KL

Sillä lailla. Tässä vastauksia ammattiveljien kysymyksiin ja kommentteihin! Olen (tietysti) samaa mieltä kuin veli Paukku! Koko tuo lista on tavoitteenani. Lisäksi aion tehdä myös paljon aloitteita ja kerätä taakseni mahdollisimman vahvan kannattajajoukon aloitteisiini. Näinhän vaalien alla kaikki politiikkaan osallistuvat!!!

Mutta realismi! Tarmo se kyseli, että mitä kannatan, en vastusta. Kannatan vastustamista, kun on kyse surkeasta Tampereen taloudenhoidosta. Täällä rahaa mätetään vaikka mihin, ja tilanne ei kun pahenee. Puhutaan investoinneista. Olen ehkä ymmärtänyt jotain väärin, kun käsitän niin, että investointi on rahan laittamista sinne, mistä odotellaan tulevan lisää tuloja?!

Eli kun investoitiin tunneliin, saatiin samalla mittavat tunnelin huolto ja hoitokustannukset! No se ehkä oli investointi sujuvampaan liikennöintiin mutta millä hinnalla? Halvemmalla olisin uskonut ratkeavan tuonkin ongelman. Vaihtoehtoja oli muitakin. Itsellä päällimmäisenä ajatus, että olisi rakennettu Tampellan rantaan Hämeenlinnan (Goodmanin tunnelin) tapainen putki. Sillä olisi turvattu alueen rakentamismahdollisuus tien päälle. Se kun näyttää olevan se tien ”akenda”, saadaan tonttituloja!

Asiassa ei yhtään ajateltu mahdollisuutta, että koko maakunta olisi hyötynyt toisenlaisista vaihtoehdoista. (Ohitustiet, lähijunaliikenne)

Mutta se siitä tunnelista, sen suhteen on löysät housussa!

Ratikkakaan ei tule olemaan tässä minun mittapuussani mikään investointi. Siihen tulee kulumaan yhtä paljon, ellei enemmän ylläpito ja huoltokustannuksia kuin vaihtoehtoiseen bussiliikenteeseen. Tietysti olisi hyvä päästöjen kannalta että saataisiin niitä kaasu tai sähköbusseja vanhojen dieseleiden tilalle. Mutta se valtava rahankulutus mikä ratikan tekoon menee. Kiskot ja sähköjohdot tulevat olemaan riesanamme vielä pitkään, kun on ehkä saatu kehitettyä vielä parempi joukkoliikenne väline.

Taustalla näyttää olevan kuitenkin Kokoomuksen ja Vihreiden ”unelma” autiosta maaseudusta. Kuvitelma siitä että parempi kaupunki on tiiviisti rakennettu, vähemmän infraa tarvitseva asuinympäristö, missä ei juurikaan kävelymatkan päässä ole viihtyisä puistoalueita. Nyt jo suunnitteluvaiheessa on poltettu rahaa yli 10 miljoonaa. ( Sillä olisi potilaan poliklinikkamaksut hoidettu pariksi-? vuodeksi.)

Mutta siis se hinta! Meillä on valtava joukko syrjäytymisvaarassa olevia nuoria ja lapsia joihin pitäisi todella investoida. Kerrotaan että yksi syrjäytynyt nuori aiheuttaa yhteiskunnalle yli miljoonan menot elämänsä aikana. Kun saisimme tällaisen nuoren, kenellä siis saattaa olla jo huonoista koti oloistaan alkaen olla ”pudotusuhka” koska mielenterveysongelmiin ei saada puututtua riittävän aikaisin, mukaan terapia ja terveys ”putkeen”. Niin hänen aiheuttamansa menopuoli voisi muuttuakin riittävän aikaisin tulopuoleksi. Seurausta näistä tuhlatuista vuosista voi kuka vaan keskenään miettiä.

Vanhukset! Vaikuttaa todella siltä että valtuustomme ei arvosta vanhusta, koska hän vaan aiheuttaa yhteisöllemme kuluja. Hänet syrjäytetään joka paikassa, missä tarvittaisiin lisäresursseja. Ei kouluteta, eikä osteta heille riittävää hoito-auttaja henkilöstöä. Kotihoitajien asema on edelleen tosi surkea, ja he vanhenevat kokoajan.

Koska nyt näyttää niin tärkeältä että pitää ”investoida” yhdyskuntarakenteeseen. Rahaa otetaan vaikka velaksi, jotta tuo unelma saadaan toteutettua. Mittasuhteiltaan kuitenkin puhutaan aivan eriluokan asioista. Ratikkaan mennee ainakin tuo ½ miljardia (500,000,000 miljoonaa). Mitä saataisiin aikaan 10% tuosta, 50 miljoonalla vanhuspalveluissa tai siinä nuorten kuntoutusohjelmassa!

Kaavoitus. Tontteja pitää olla koko ajan tarjolla riittävästi. Tilanne pitää olla niin päin, että on valmis teollisuustontti tai omakotitontti, jos tänne on tulossa rakentaja tai yrittäjä. Niin ettei hänen tarvitse odotella kaavojen tai muun valmistumisia jotta pääsee aloittamaan. Rakennustoiminnan vilkastuminen tuo niitä kaivattuja työpaikkoja ja markkinoiden vilkastumista. Miksi, jumalaut, ei Tarastejärven aluetta ole jo saatu niin pitkälle että siellä olisi näitä tarjolla? Täällä on sellainen kuin Tummaverkkoperhonen, lisääntymisalueineen. Kaikki arvo sillekin, mutta niitä kyllä tavataan pitkin Pirkanmaata muuallakin. Mutta tuossa edellä mainitussa ratikka huumassa ei näytä se tärkeä liito-oravan suojelu painavan paljoakaan. Hallilan ja Hervannan takamesien oravayhdyskunnat ei näytä nyt Vihreiden omatuntoa paljon painavan.

Asia kun asia menettää näköjään merkitystään. Ideologiat voidaan aina tarvittaessa unohtaa. Se on nähty viimeksi tunneliäänestyksen kohdalla, kun neljä Demarinaista (Ollila, Jokinen, Loukaskorpi ja Tainio) käänsivät takkinsa, vaikka olivat juuri edellisessä kuntavaalikampanjassaan kertoneet äänestäjilleen vastustavansa tunnelin rakentamista!

Mitä sitten apuna taksien suhteen olen tai voin tehdä, on hyvinkin tapauskohtainen. Asia jota ajoin, ja joka aiheutti sen, että Yliopiston apteekin edestä siirrettiin se yksi kukkapurkki pois. Nyt pääsemme paremmin jalkakäytävälle.

Toinen asia mihin olen päässyt vaikuttamaan pari-kolme vuotta sitten. Keskustorin apteekin edessä, Hämeenkadulla, oli suojatien kohdalla viemärikaivon painuma. Siihen kun ajoi, niin oli aika ”tössäys”. Pari puhelinsoittoa oikeille henkilöille ja ongelma oli tasattu viikon sisällä! 

On myös muita taksin asioita, joissa olen yrittänyt olla aktiivinen. Mm. tein ehdotuksen Ossi Ahon kautta lautakunnassamme, että kaupunki kilpailuttaisi Kuohken toiminnan. Arkumenttina oli se että Pirkkala ja Lempäälä välittää tuota välitystoimintaa Aluetaksin kautta halvempina puhelinmaksuina kuin Kuohke. Siinä näyttää olevan valtuuston valtakoalitio kehittämässä omaa liiketoimntaansa, eikä he kaipaa kilpailua hinnoittelulleen!

Muutenkin tulen yrittämään kaikkeni parantaakseni taksien asemaa Tampereella ja myös maakunnan tasolla, sitten ja jos pääsen etenemään ”korkampiin” lauta- toimikuntiin. Jatkan edelleen työtä Tampereen taksiautoilijoiden ja Aluetaksin, sekä asiakkaidemme etua ajatellen!

Tällaista, nyt näin, vähän äkkiseltään. Eli vaikka kaupunkia pitää kehittää jotta täällä viihtyisi yrittäjä, turisti ja mahdollinen opiskelijakin vielä, niin kaikilla, ja etenkin vanhenevalla, veroja maksaneella kaupunkilaisella on arvonsa!

Taksiautoilija

Kari Lindbom

PS- varavaltuutettu

Tampere

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


0 kommenttia

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000