Sähkölentokoneet tulevat – Malmin lentokenttää tarvitaan
Lentokoneteknologia kehittyy kovalla vauhdilla, eri puolilla maailmaa suunnitellaan kilpaa sähköliikennelentokoneita. Esim. ruotsalainen Heart Aeropspace kehittää 19-paikkaista liikennekonetta, jonka kantama on 400 km. Kaupalliseen liikenteeseen se voi tulla jo niinkin aikaisin kuin 2025.
Suomen pienempien lentokenttien merkitys kasvaa sitten, kun niiltä lennetään lyhyemmän kantaman sähkölentokoneilla (HS 29.5.), sanoo Merenkurkun neuvoston johtaja Mathias Lindström.
Koneet ovat ympäristöystävällisiä ja hiljaisia, polttoainekulut ovat vain kymmenesosa perinteisestä lentokoneesta samoin kuin huoltokulut (HS 29.5.), toteaa Suomen yksi johtava sähkölentämisen asiantuntija Janne Vasama.
On pomminvarmaa, että lentäminen mullistuu rajusti tulevaisuudessa. Ensin sähköistyvät pienkoneet, sitten lyhyen kantaman liikennekoneet, ja lopuksi isot pitkän kantaman liikennekoneet.
Suomi on laajan asuttu maa, joten maakuntalentokenttien kuten vaikkapa Kokkola tai Joensuu merkitys kasvaa. Maakuntalentokenttien säilyttäminen on tärkeää myös Suomen poikittaisliikenteen kannalta.
Helsingin Malmin lentokentän merkitys tulevaisuudessa nousee arvoon arvaamattomaan. Monessa eurooppalaisessa kaupungissa on kaupunkilentokenttänsä kuten Lontoossa, Tukholmassa ja Reykjavikissa.
Mutta Suomessa Helsingin päättäjät lyhytnäköisyydessään ovat lanaamassa upean ja historiallisen Malmin lentokentän asuinrakennusten alle.
Suomessa riittää lääniä rakentamiseen, Helsingissäkin. Asuntopolitiikassa pääkaupunkiseudun kaupunkien pitäisi tehdä yhteistyötä. Tiedetään, että pääkaupunkiseudulle muuttaa paljon ihmisiä, mutta ei heitä kaikkia tule sijoittaa ruuhkautuvalle Helsingin niemelle.
Espoossa ja Vantaalla on tilaa. Vantaalle rakennettiin muutama vuosi sitten loistava kehämäinen Lentokenttärata, joka on nopeuttanut liikkumista merkittävästi ympäristöystävällisellä tavalla. Lentokenttäradan reuna-alueet kumisevat tyhjyyttään, metsää, pusikkoa ja peltoa riittää.
Nyt järki käteen ennen kuin on liian myöhäistä.
Jos ei muu auta, niin valtion on puututtava voimalla Helsingin Malmin lentokentän tuhoamissuunnitelmiin.
https://kaiarilundell.blogspot.com/2020/05/sahkolentokoneet-tulevat-malmin.html
* * *
29.5. HS
Matkustajalennot sähköllä toki kuulostavat vielä utopialta, mutta eri ennusteiden mukaan niitä voisi olla maailmalla jo noin viiden vuoden kuluessa, ehkä aiemminkin.
”Suomessa on paljon pieniä lentokenttiä, joiden osalta on pohdittu, pitäisikö ne lakkauttaa vai ei. Meidän mielestämme ehdottomasti ei, koska tällaiset uudet ratkaisut, kuten sähkölentokoneet, voivat vaikuttaa kustannuksiin rajusti”, Mathias Lindström sanoo.
Hänen mukaansa Suomen pienempien lentokenttien merkitys kasvaa sitten, kun niiltä lennetään lyhyemmän kantaman sähkölentokoneilla. Nämä yhteydet toimisivat parhaiten esimerkiksi suurten kaupunkien välillä.
”Sähköinen lentäminen tulee mullistamaan liikkumista”, Janne Vasama sanoo.
”Se on edullista. Polttoainekulut ovat noin kymmenen prosenttia perinteisestä lentokoneesta, samoin moottorin huoltokulut. Sitten, kun sähkölentokoneita tulee, niitä operoivat yhtiöt saavat niistä niin suuren taloudellisen edun, että koneista tulee hyvin haluttavia.”
”Helsingissä tarvittaisiin kaupunkikenttä. Sähkölentokoneet eivät sovi Helsinki-Vantaalle isojen koneiden joukkoon. Ne ovat niin paljon hitaampia ja pienempiä, että ne vaikeuttaisivat lentokentän liikennettä.”
”Helsinki on niin keskeinen paikka. Jos Helsingissä ei ole paikkaa sähkölentokoneille, niin Suomeen ei oikein tule sähkölentokoneverkkoa.”
Tekstin aiheet:
Eikö joku järkevä insinööri voi laskea kuinka paljon kone tulee painamaan akkujen kanssa, ei mitään järkeä sähkölentokoneilla
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
2016 vuonna aurinkolentokone lensi maapallon ympäri.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Se on paljolti vuodenajoista ja auringonsäteilystä kiinni. Yöaikaan nuo koneet tuskin lentävät pitkälle, ja akkuja on käytettävä tuossakin. Matkustajaliikenteeseen noista tuskin on viellä pitkään aikaan, ja pelkkään liitelyyn riittää vaikka kuumailmapallo tai ilmalaiva. Lyhyen matkan lentelyyn sähkökneista voisi olla hyvä alku, jossa Malminkenttää tarvitaan, kuten sitä tarvitaan pienkoneille muutoinkin. Näiden lentely suurilla kentillä voi aiheuttaa vakavia vaaratilanteita.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
oli varmaan matkustajia paljon!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tämä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Helsinkin Kaupunki on tehnyt Arvovalinnan jo ajat sitten,on aivan turhaa jankuttaa sitä vastaan.
Malmin lentokenttää tarvitaan pakolaisten asuntojen rakentamiseksi,ei heitä mihinkään kehä 3 ulkopuolelle voi asuttaa ! Varsinkin kun kaikki Meren rannat Helsingissä on jo rakennettu heidän käyttöönsä.
Lentokoneet joutaa väistymään Kehä 3 taakse !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Samaa olen ajatellut. Myönnän etten ole sähkötekniikan asiantuntija, mutta kun ajattelee miten tämän vihreän sähkön rummutus on niin voimakasta, niin mistä ihmeestä sitä sähköä tehdään kaikkiin uusiin käyttökohteisiin? Tuntuu, että tarvitaan vähintään yksi uusi ydinvoimala Suomeen, tai ehkä jopa kaksikin tai kolme. Nyt jo tehtaat ja ylipäätään teollisuus kuluttavat ihan valtavasti sähköä, kotitaloudet myös; ihanko tämä kaikki kasvava sähkön määrä tuotetaan vain tuulimyllyillä ja aurinkokennoilla?? Ja mitä sekin maksaa rakentaa valtavia tuulimyllypuistoja ja aurinkokennoplantaaseja, niidenkin rakenamisen nielemät raaka-aineresurssit tyhjentävät jo monta kaivosta. Ei ole kyllä järjen häivää vihreässä energiassa(kaan), kuten ei missään näiden vihreien utopioissa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sähkökäyttöiset lentokoneet on ollut miljoonien unelma jo paljon ennen vihreiden ilmastokauhuja. Ongelma on ollut akut, tai soveltuva käyttövoima, jolla voitetaan maan vetovoima. Tätä nykyä vain kiinteäsiipiset voivat kehittyä akku- ym. käyttöiseksi, koska jo helikopterin ilmassa pitoon tarvittaisiin jättimäinen määrä tehoja. Pieniä lentokenttiä on oltava ja niitä jopa lisättävä, jotta pienillä kiinteäsiipisillä voitaisiin korvata vaikka helikoptereita, joita tarvitaan vaikka sairaskuljetuksiin paikkakuntien välillä. Malmin kentän tuhoaminen olisi vuosituhannen järjettömin teko, muistaen sen, että suuremmilla koneilla vähäinen liikennetarve olisi korvattavissa varsin taloudellisesti juuri kevyillä sähkökoneilla, varsinkin akkutekniikan kehittyessä, ja sehän kehittyy.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hyvä kirjoitus, Lundell!
Aivan ihmeellistä on tämä Hki-Malmiin kohdistuva vaino. Kuka yrittää netota ja kenen rahoista?
https://blogit.perussuomalaiset.fi/johanna-sirn-kaplas/helsinki-malmin-lentokentan-arvo-puolustusvoimille/
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kannattais tutkia Islannin paikallisia, pieniä lentokenttiä.
Islannissa ei ole junaa, joten pienet lentokoneet suhailevat sinne tänne.
Reykjavikin keskustassa on pieni sisäisten lentojen lentokenttä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Millaiselle maalle Malmin lentokenttä on aikoinaan rakennettu?
Ovatko perustukset kyllin tukevat? Silloin ei ole ollut voimassa sellaisia määräyksiä kuin on nykyään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Malmin kentän alla on paksu savikerros, jonka alla runsaasti salpavettä, joka on peräisin alkujaan Päijänteestä ( Mäntsälä-Hunttijärven kautta) ym., eli sitä riittää. Tuhannet tarvittavat paalutukset lävistävät savikerroksen, josta salpavedet vuotavat pintaan, ja muodostavat rakennuksien alle savivelliä. Tuosta seurauksena on ikuinen homehaitta rakennuksissa. Savi sisältää myös ympäristölle erittäin haitallisia aineksia, jotka valuvat aikanaan Itämereen valumaveden mukana, myrkyn kulkeutuessa lopulta kalojen kautta ruokapöytään. Malmin savikolle ei koskaan pitäisi rakentaa yhtään mitään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kestääkö nykyinen lentokenttä lentokenttätoimintaa tulevaisuudessa?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei Malmin kenttä juuri muuta kestäkään, nykyistä toimintaa. Voi tietysti veistellä, että alue muutetaan puistokäyttöön, mutta kulunsa siinäkin. Savikossa tuskin muu kasvaa, kuin joutava risukko, jos ei pintamaata vaihdeta kasvualustaksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti