Perussuomalaiset

Johanna Sirén-Kaplas

Helsinki–Malmin lentokentän arvo puolustusvoimille?

26 kommenttia

Sodassa lentokenttä tuhotaan pommittamalla. Suomessa rauhan aikana yrittää punavihervasemmisto Anni Sinnemäen (vihr) johdolla hävittää lentokentän maan tasalle, keppihevosenaan ”asuntotuotanto”.

Aika herätä, puolustusvoimat. 

Vasta nyt heräsin itsekin tähän Helsinki–Malmin lentokentän maanpuolustukselliseen näkökulmaan.

Monta vuotta olen puhunut Helsinki–Malmin lentokentän puolesta entisenä siviili-ilmailun harrastajana. Ja luultavasti moni suomalainen ajatteleekin, että lähinnä ilmailijat tässä nyt vänisevät – ei koske muita suomalaisia. Mutta nyt tuli herätys!

Kenraali Gustav Hägglund herätti. Tai no, vuonna 1975 kirjoitettu Suomen Sotilastieteellisen Seuran julkaisu, jossa Hägglund on ollut yhtenä kirjoittajista.

Ja nyt tuvassa herätys, koko Suomi ja kaikki suomalaiset!

– – – – –

Vuonna 1975 Gustav Hägglund ei vielä ollut kenraali vaan oli tuolloin juuri lopettanut silloisen Sotakorkeakoulun strategian opettajana.

Sotakorkeakoulu, jossa annettiin ylintä sotilaskoulutusta Suomessa ja josta valmistui yleisesikuntaupseereita Suomen puolustusvoimille yhdistyi vuonna 1993 Taistelukoulun ja Kadettikoulun kanssa, jolloin muodostui nykyinen Maanpuolustuskorkeakoulu.

Hägglund jatkoi Sotakorkeakoulusta Puolustusneuvostoon, joka tuolloin oli presidentin alainen sotilas- ja turvallisuuspoliittinen hallintoelin.  

Siitä Hägglundin matka jatkui suomalaisen rauhanturvajoukon komentajaksi UNEF II:ssa Siinaille vuosiksi 1978–1979, ja sitten YK:n rauhanturvaoperaatioon UNDOF:in komentajaksi Golanilla 1985–1986. Ja vielä UNIFIL:in komentajaksi Libanoniin 1986–1988.

Lisäksi Gustav Hägglund on opiskellut US Army Command and General Staff Collegessa (Leavenworth, Washington) ja Harvardin yliopistossa (Cambridge, Massachusetts).

Mitä ikinä näiden vuosien jälkeen Hägglundille onkaan tapahtunut, kuten esimerkiksi – monien muiden suomalaisten tavoin – joutuminen WinCapita-pyramidihuijauksen uhriksi vuonna 2008 (pörssin hullujen vuosien alku), mikään ei pyyhi pois sitä perusteellista tarkkanäköisyyttä, joka vuonna 1975 oli voimissaan, kun Hägglund huippuluokan ammattilaisena tarkasteli Suomen maanpuolustuksen tulevaisuudennäkymiä, nuorin terävin aivoin.

Suhtaudun erittäin vakavasti tähän mainitsemaani Suomen Sotilastieteellisen Seuran julkaisuun, jota en tässä nimeä tarkemmin. Siinä on Suomen puolustus ruodittu halki, poikki ja pinoon nuorten, tuoreiden, terävien aivojen voimin, jotka vastikään ovat Sotakorkeakoulussa askarrelleet strategioiden parissa.

Kannattaa muistaa, että Suomi ei maantieteelliseltä sijainniltaan ole liikahtanut metriäkään. Geopoliittinen asemakin on jotakuinkin sama. Brysseli on Brysselissä, Suomi ei ole NATOssa ja punavihervasemmisto vihertää. EU ei meitä auta, jos itse tuhoamme omat lentokenttämme.

– – – – –

Suomi on maanpuolustuksen oppikirjojen mukaan ”merivaltio” – valtiollista rajaa merenrannalla piisaa.

Venäjä on toisenlainen merivaltio. Hägglund mainitsee kirjassa, että ”Tanskan salmien kuten Jäämeren rannikonkin laivastotukikohtien perinteistä merkitystä Neuvostoliitolle on lisännyt se, että siitä on kehittynyt ensiluokan merivalta”.

Tämä on kiinnostavaa, mutta ei vielä blogini pääpointti.

Pääpointti alkaa hahmottua seuraavassa: ”Ruotsin puolueettomuus muodostaa strategisen asemamme toisen tukipilarin, kilven, joka suojelee meitä hyökkäykseltä lännestä.” (s.120)

Tämähän ei enää pidä paikkaansa. Kuten esimerkiksi Riikka Purran (PS) kirjoitus esittää, Ruotsin asema tukipilarina horjuu. Maanpuolustuksen näkökulmasta Ruotsia ei voida pitää enää yhtä vakaana valtiona kuin vuonna 1975. Päinvastoin. Ruotsin nykyinen sisäinen epävakaus luo painetta päivittää näkökulmia.

https://www.suomenuutiset.fi/purra-ruotsin-vaestonmuutosta-enaa-pysayttaa/

Kun sitten kirjassa tarkastellaan teoreettista asetelmaa, jossa Suomenlahdella tarvittaisiin laivaston kulkua turvaamaan ilmatukea, mainitsee Hägglund Etelä-Ruotsin lentokentät: ”Ruotsin lentokenttäverkko on tiheä. Ilmavoimien käytössä on noin 60 varsinaista lentotukikohtaa sekä lukuisasti maantietukikohtia ja laskeutumispaikkoja. Yksinomaan Tukholman – Göteborgin – Malmön alueella on noin 30 suurehkoa lentokenttää. Yhdessä sotilaskenttiin liittyvien varakiitoteiden ja maantietukikohtien kanssa nämä muodostavat erittäin käyttökelpoisen tukeutumisalueen suurillekin ilmavoimien osastoille.” (s.78)

Tämä siis vuonna 1975. Nyt ollaan vuodessa 2020: Tukholma, Göteborg ja Malmö alueina epäilyttävät. Niiden turvallisuus asuinalueina epäilyttää. Alueen lentokenttien turvallisuus ja käyttökelpoisuus Ruotsin nykyisessä käymistilassa jää Suomen puolustusvoimien arvioitavaksi.

Omalla maalaisjärjellä ajateltuna kuvio menisi näin: mikäli olosuhteet ja käytettävyys Etelä-Ruotsin lentokentillä heikkenee, muuttuu Suomen lentokenttien strateginen merkitys pohjoismaisessa kokonaisuudessa. Suomen lentokenttien merkitys kasvaa. Myös Helsinki–Malmin taktinen merkitys sotilaallisen yhteistyön näkökulmasta kasvaa.

Etelä-Suomen lentokenttien osalta Hägglund toteaa: ”Etelä-Suomi (Oulun – Kajaanin tasalle) mahdollistaa huomattavien ilmavoimien tukeutumisen. Alueella on kaksikymmentä sotilaskäyttöön soveltuvaa lentokenttää sekä valtateille rakennettuja varalaskupaikkoja. Vaikka osa kentistä onkin pienehköjä ja kiitoteidensä vuoksi rajoitetusti suihkukonekäyttöön sopivia, on xxx–xxx [kirjoittajan sensuuri tässä] lentokoneen vahvuisten ilmavoimien yksiköiden tukeutuminen Etelä-Suomeen mahdollista. Lisäksi eräitä pienkonekenttiä voidaan helposti parantaa sotilaslentokentiksi.” (78)

Jos joku ei älyä, mitä kaikkea lentokentän kautta voi liikkua, niin mainittakoon tässä sivumennen, että niinkin yksinkertainen asia kuin ruokahuolto, voi hyödyntää logistiikassaan myös lentokoneita. Ruokahuoltoa järjestämään kelpaavat pikkukoneetkin.

Jos vielä pudottaudun maanpuolustuksellisista näkökulmista ihan normi Helsinki–Vantaan (EFHK) siviili-ilmailun tasalle, niin kyllähän nyt vain on niin, että pieni Helsinki–Malmi (EFHF) toimii tarvittaessa hyvänä back-uppina Hki–Vantaalle. Tarvittaessa pois isojen koneiden tieltä pienemmät rahtikoneet voidaan ohjata Hki–Malmille.

Hki–Vantaan lennonjohto voi suvereenisti kommunikoida Hki-Malmin lennonjohdon kanssa. Jo rakennettu ja käytössä oleva lennonjohtotorni on huomattavasti edullisempi ratkaisu kuin lähteä pykäämään uutta tornia jonnekin ties minnekin.

Asuntotuotanto, jota Anni Sinnemäki (vihr) ja kumppanit käyttävät keppihevosenaan saadakseen Hki–Malmin lentokentän tuhottua, on pelkkä keppihevonen. Kuka tahansa laskutaitoinen ymmärtää, että edullisemaksi tulee rakentaa asuinalue sellaiselle alueelle, josta ei tarvitse purkaa mitään pois tieltä – eikä häätää edes liito-oravia kuten olisi laita Malmilla – vaan voi tyhjälle tontille alkaa heti rakentaa asuintaloja. Tyhjää tilaa Helsingin ympärillä kyllä riittää.

Hki–Malmin lennonjohto, samoin kuin siis lentokenttä, toimii sekin hyvänä back-uppina Hki–Vantaan lennonjohdolle.

Isoa kuvaa kaikkine yksityiskohtineen toki valvoo Etelä-Suomen lennonvarmistuskeskus (EFES). Hki–Vantaa valvoo omaa ilmatilaansa ja Hki–Malmi omaansa. Kuitenkin nyt, kun dronet alkavat täyttää ilmatilaa uudella, ennennäkemättömällä tavalla, kaikkia valppaita silmiä lentokenttien lähistöllä (ja muuallakin) tarvitaan.

Ihan jo tästäkin syystä Hki–Malmin monesti VFR:ssä (visual fligt rules) lennetyt lennot, jotka ovat voimassa ns. näkölento-olosuhteissa VMC (visual meteoroligical conditions), ovat arvokas lisä drone-liikenteen valvontaan.

Näkölento-olosuhteissa lentävät siviili-ilmailijat pyörittävät päätään kuin hyrrää ja tarkkailevat lennon aikana kaikkea ilmatilaa joka suuntaan. Mikäli alueella havaittaisiin droneja väärässä lentokorkeudessa tai väärissä paikoissa, tiedot näistä menisivät nopeasti eteenpäin lennonjohtoon ja siitä muille valvontaviranomaisille.

– – – – –

Edellä esitettyyn perustuen esitän, että Helsinki–Malmin lentokentän kohtalo arvioidaan uudestaan, ja tällä kertaa maanpuolustuksellisista näkökohdista käsin.

Isänmaanpetturuutta osoittavia toimia ja voimia ei pidä päästää liikkeelle lentokenttien lähistöllä eikä etenkään lentokentillä.

”Taistelua vaikutusvallasta käydään herkeämättä joka päivä”, kirjoittaa Gustav Hägglund.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


26 kommenttia
Nimetön
Utelias
#1

Sinnemäen Annin suunnitelmat on monesti olleet vähän kyseenalisia , tämmöinenkäsitys minulle on jäänyt vuosien , saatossa !? En tosin enään muista , kaikkia asioita niiltä ajoilta !?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#2

Hki-Malmin lentokentästä on väännetty kättä vuosia, mutta se ihmetyttää, että erityisesti Vihreät, jotka mieltävät itsensä luonnonsuojelijoiksi, ovat nyt niin intona vaanimassa aluetta, jolla tunnetusti viihtyy lentokentän laidalla hieno lajien kirjo (en nyt muista, oliko jotain paahdelajejakin siellä) ja jossakin siellä myös LIITO-ORAVIA.

Kun Vihreät toimivat näin ”omaa luontoaan” vastaan, niin kyllähän herää kysymys, että eikö vain ole jokin PUNAvihreä manööveri menossa? Tästä yritän nyt blogissa varoittaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#4

Varmaankin Sinnemäki Tännemäki tovereineen suunnittelee.Helsinki-Malmin kentälle ”Susipuistoa”,missä voivat käydä ”Lemmikkejään rapsuttelemassa?!!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#11

Suomen susi- ja karhukanta kasvoi, kun DDR lakkautettiin ja Itä-Saksa yhdistettiin Länsi-Saksaan. Venäjän varuskunnat vedettiin DDR:stä ja niille rakennettiin kokonaan uusi toimintaympäristö keskelle Venäjän metsiä.

Tämä laaja rakenneusprojekti osui tottakai susien ja karhujan asuinsijoille. Eläimet väistivät rakennettua aluetta ja osa tuli Suomen puolelle.

Eniten huolettaa tällä hetkellä villisiat, jotka voivat kantaa afrikkalaista sikaruttoa, joka voi tarttua tavallisiin sikoihin. Villisioille ei tule kantaa metsään mitään ruokaa eikä opettaa niitä minkäänlaisille ruokintapaikoille.

https://mmm.fi/asf

Muistutan vielä, että supikoirat saattavat kantaa rabiesta eli vesikauhua. Supikoiria ja minkkejä saa metsästää ilman metsästyskorttia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Vihainen
#18

Tiedän tuon Supikoira ongelman koska olen jo lähes 70nen.Supikoirathan tulivat joskus 1970 luvulla Venäjältä suomeen.Mutta tuo Suurpetopolitiikka pistää vihaksi,etenkin Suden kohdalla,kun siitä on tehty”Pyhimys”eläin.Arvokkaampi kuin Ihminen.Asun Maaseudulla Isojen metsäaluiden laidalla.Ja täällä on Susia pyörinyt jo 2006 vuodesta lähtien,ja ihan myös pihamaalla.Mutta Luken mukaan täällä ei niitä ole,vaikka tältäkin vuodelta on havaintoja.Ja Naapurin Riistakameraan jäi kaksi 4jalkaista Filmitähteä ennen Joulua.Aloitin koulunkäynnin 1950 luvun lopulla,koulumatka yhteensuuntaan 7.5km josta suurinosa oli silloin asumatonta Korpea.Ei kunnon tietä vain Kärrypolku pahanen.Talvella piti hiihtää umpihangessa,ja pimeässä,Syksyisin,ja Keväisin tahkota polkupyöränrämällä kivien ja kantojen välissä.Mutta silloin ei Susia juurikaan ollut,joskus joku harhaileva yksilö/Susipari Maakunnissa.Jotka heti poistettiin jos ampumaetäisyydelle päästiin.Eli Koulumatka oli aikas turvallinen.Toista olisi nyt!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#20

Tää menee varmaan väärään kohtaan, mutta tarkoitettu jatkoksi 70 v. (seitsemänkymppisen) kommenttiin.

Olen täysin samaa mieltä tosta järjettömästä susipoliitikasta, josta päätetään Kehä III:n sisäpuolella. Pedot pitäisi päästää hengiltä, ja asioista pitäisi voida päättää niiden, jotka susien keskellä elävät.

Yhtään ei tässä nykyisessä susikeskustelussa oteta esiin sitä mahdollisuutta, että sudet ovat myös taudinkantajia (esim. just oi rabies). Marginaalinen, mutta kuitenkin mahdollinen asetelma.

Seikkailin tuossa syksyllä maastoissa, joissa on sekä susia ja karhuja. Jokunen vuosi sitten naapuri oli siellä nähnytkin karhun, eikä edes kovin kaukaa. Karhu nousi takajaloilleen ja kun naapuri lähti siitä hissukseen takaperin menemään, niin teki vielä pari valehyökkäystä perään.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Vasemmsitonuori
#15

Me tarvitsemme kipeästi asuntoja .
Afganistanista,Irakista,Iranista,Syyriasta,Libyasta, ym. koko Afrikasta on tulossa kymmeniä ellei satoja Miljoonia Pakolaismiehiä Eurooppaan .
Kalasatama ja Rastila ym. on jo täynnä !
Ei ole muuta keinoa kun rakentaa uusia laadukkaita asuntoja tulijoille,ei ne muuten tule ellei vetovoima tekijät ole kunnossa.
Sosiaaliturva meillä on jo kunnossa ,me tarvitsemme vain asuntoja ja Lentokenttä saa väistyä ystäviemme tieltä.
Lentokenttä saastuttaa jotyen tämä on Ilmasto tekokin samalla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Vihainen
#17

Me emme tarvitse niitä pakolaismiehiä tänne sosiaalieläteiksi,raiskaamaan,tappamaan ym.muita rikoksia tekemään.Rehellisesti turvapaikkaa tarvitsevat saavat tulla,jos ovat myös valmiita tekemään työtä elättääkseen itsensä,ja perheensä.Ja maksamaan veronsa,sekä elämään tämän yhteiskunnan säännöillä.Mutta ei kaikkia voi Pääkaupunkiseudulle asuttaa.Elämää on muuallakin kuin Helsingissä,ja asuntoja voi rakentaa muuallekin!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#21

Saamani käsityksen mukaan Saksan talous heikkenisi merkittävästi, jos maahanmuuttajien varaan rakennettu asuntomarkkina yhtäkkiä pyyhkiytyisi kartalta siellä.

Siinä on menossa ”hei me tienataan” -kuvio, ja sen jälkeen vedenpaisumus?

Toivon, ettei Suomessa mennä samaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

SuomenHuippu
Iloinen
#3

Vihreethän ja äärivasemmisto valtiovastaisia ja pyrkivät valtion kaatamiseen ja taloudellisen toiminnan sabotoimiseen (energiaverotus, Suomen teollisuuden alasajo pyrkimys jne). Vihreet perustamisesta alla oleva linkki. Paavo Lippostahan rahoitettu Nordstream osalta Venäjältä, kuten demareita muutenkin viime vuosina.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikkopaunio/220951-kuva-jonka-maailman-vihreat-haluaisivat-havittaa/

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#10

Eniten käy sääliksi nuoret ihmiset, jotka tosissaan uskovat, että Vihreät ovat puolue, joka suojelee luontoa.

Kaikki suomalaiset haluavat suojella luontoa, sillä onhan suomalaisilla maailman mittakaavassakin aivan harvinaislaatuinen suhde luontoon.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

🙂
#5

Komppaan. 🙂

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Malmin lentokenttäalueesta voisi hyvin muodostaa puiston. Lentokenttärakennus voisi toimia pienenä museona tai taidehallina, sekä kahviona/ravintolana.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#9

Mites toi sisälukutaito? Maltoitko ollenkaan lukea blogia? Vai onko meillä tässä trolli kylässä?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Uo lentokenttäalue olisi jo rakennettu, jos maaperä olisi rakennuskelpoista, mutta kun ei ole. Jopa liki 30 metrinen savialueen alla on sapavesiä, jotka geohydrogisessa mielessä voivat olla peräisin jopa Päijänteestä. Rakentaminen vaatisi tuhansia paalutuksia, joka puhkoo savikon, ja josta vesi alkaa nousta rakennuksiin ja lopputulos on homerakentamista pahimmillaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Juuri näin, Malmin kenttää voisi jopa laajentaa, toimiakseen varalaskupaikana hieman suuremmilekin koneille, vähintään sisäisen liikenteen koneille. Jos Suomessa ei ole paremaa asuntorakennusalustaa olemassa, nykyisenä metroaikakautena, jätettäköön rakentamatta, ja vihreät pois kaikesta päätöksen teosta; täysin stalinistipuolue.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Case Haaviston taustat :
Perussuomalaisten kansanedustajat Mika Niikko ja Ville Vähämäki salasivat osakkuutensa Kiinan valtioon kytkeytyvässä teknologiayhtiössä
Ulkoasianvaliokunnan puheenjohtaja Niikko ei ole kertonut Kiinaan linkittyvän yhtiön sidonnaisuuksistaan.

SU vaikenee. Kommettipalstat suljettu ?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#13

Kerro ihmeessä yhtiön nimi, kun tunnut tietävän. Olen uskis ja tuntenut Mikan kauan. Vaikea uskoa, että Mika olisi sotkeutunut mihinkään epämääräiseen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#14

Joulukuussa 2017 Kiinan valtion rahoittama Realmax Group -teknologiakonserni kertoi investoivansa miljoona euroa toimipisteeseensä Vantaalla.

Arvaappa ketkä bulvaaneina ?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#16

Niikko toimii ulko- ja turvallisuuspolitiikan asioita käsittelevän valiokunnan puheenjohtajana, mutta hän tai Vähämäki eivät ole julkistaneet osakkuuttaan Kiinan valtion sijoitusyhtiöön kytkeytyvässä yrityksessä.

Niikon 20 prosentin omistusosuus Realmaxissa ei käy ilmi hänen kansanedustajana tekemistään sidonnaisuusilmoituksista.

Sakenee. Taitaa palaa keitos pohjaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#22

No, toivotaan, että Mika seuraa tätä keskustelua ja palaa asiaan.

Sen verran, mitä olen esim. Carl Haglundin ja Kaidi-nimisen yrityksen taannoisesta yhteistyön alusta ymmärtänyt, niin Suomeen nimenomaan jotkut tahot toivovat kiinalaista rahaa.

Jossakin vaiheessa, oliko jo reilut 10 vuotta sitten, Mehiläisen suurin yksittäinen omistaja oli kiinalainen eläkerahasto.

Ja Kouvolassakin kiinalainen raha on näkynyt ratakiskoilla.

Mahtaako kenelläkään olla kattavaa dataa kiinalaisten sijoituksista Suomessa?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#19

Tuolla aikaisemmassa komentissani totesin,että Supikoirat tulivat Venäjältä Suomeen 1970 luvulla.Mutta onhan niitä joitain yksilöitä ollut jo aikaisemminkin.Ensimmäinen havainto kaiketi jo 1939,mutta suurempi levinneisyys tapahtui Suomeen 1970 luvulla,niinkuin Eurooppaankin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#23

Hieno tarkennus, jotta saadaan perspektiiviä aikajanaan tilannekuvan kehittymisessä. Kiitos!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#24

Tervehdys JSK ja anteeksi etten vastannut aikaisemmin matkan vuoksi. Mikan lobbaus sähkötupakoinnin edistämiseksi on ollut Teillä tiedossa jo aikaa sitten. Puoluehallituksessa oli tiedossa Mikan sitoumukset teeveyshaittoja aiheuttaviin tuotteisiin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#25

No terve! En ole tiennyt Mikan ja sähkötupakan nipusta. Tottakai olen pettynyt siihen, jos Mika on mennyt tupakan kanssa kimppaan.

Tupakka ja alkoholi luovat vakavia riippuvuussuhteita, ja jos porttiteoriaa tarkastellaan, niin myös tupakka voi olla portti seuraavaan riippuvuuteen.

Jos tätä haluaa jotenkin todentaa, niin sellaista tilastotietoa löytyy, että vain 2 % huumeidenkäyttäjistä on sellaisia, jotka _eivät_ tupakoi.

Helluntaiseurakunnissa pidetään päivänselvänä, että kun ihminen tulee uskoon, Jumala haluaa vapauttaa uskoontulleen kaikista riippuvaisuuksista, myös tupakasta. Aina se ei näytä onnistuvan, mutta monelle se on onnistunut.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#26

Hei. Kiitos Johannakin. Ja varsinkin, jos tehtäisiin väärä ratkaisu ja asunnot asutettaisiin vielä sellaisella, kansanosalla; ketkä pitävät meitä vääräuskoisina; Olisi tehty kaksi pahaa virhettä; koska sieluvihollis’ sydämiset; ovat armotonta väkeä. Kiitos. Siunaten, Lasse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000