Lentorata olisi sulaa hulluutta
Ei helkutta!
Kaksi miljardia euroa = 2 000 000 000 euroa
Lentorata menisi maan alta Helsingistä Vantaan Lentoasemalle.
Vartin takia kallista lentoratainvestointia ei tule tehdä. Nykyinen Kehärata on jo toimiva yhteys.
Todennäköisesti hinta nousee kuten vastaavissa hankkeissa yleensä käy. Isoja hankkeita myydään poliittisille päättäjille alihinnalla. Vantaalla tylyimmät esimerkit viime aikoina ovat olleet Apotti ja Vantaan ratikka.
Kohta lentokentälle menisi kolme raidetta:
– Kehärata
– Lentorata
– Vantaan ratikka
Lentorata olisi päällekkäinen toiminto Kehäradan kanssa. Matkustajamääriltään Helsinki-Vantaa ei ole mikään John F. Kennedyn tai Naritan kenttä.
Järkevä vaihtoehto on pääradan kehittäminen:
”Lisäraide sijoittuisi tuolloin nykyisten raiteiden länsipuolelle lukuun ottamatta Tikkurilan aseman kohtaa, jossa uusi raide sijoittuisi nykyisten raiteiden itäpuolelle.”
Lentoradan rakentamisen sijaan päärataa Tampereelle asti on parannettava. Päärata on Suomen valtasuoni.
Kai-Ari Lundell: Lentorata olisi sulaa hulluutta (kaiarilundell.blogspot.com)
* * *
HS 10.11.
Lentorata nytkähti eteenpäin – Lyhentäisi matka-aikaa Helsinki-Vantaalle
Ratayhteys olisi pituudeltaan noin 30 kilometriä, josta 28 kilometriä kulkisi tunnelissa. Lentoradan ainoa asema olisi tunneliasema Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Lentorata lyhentäisi matka-aikoja lentoasemalle. Jos lentorata toteutuisi, matka-aika Helsingin päärautatieasemalta Helsinki-Vantaan lentokentälle nopeutuisi noin 15 minuuttia. Lentokentältä ei ole tällä hetkellä suoraa kauko- ja taajamajunayhteyttä valtakunnan rataverkkoon.
Pohjoisesta tultaessa on arvioitu, että lentorata nopeuttaisi matka-aikaa noin 24 minuuttia, kun vaihto Tikkurilassa jäisi pois.
Tekstin aiheet:
Ei nuo ainakaan liikenteen määrien mukaan ole mitenkään järjellä perusteltuja, ja käyttö ja huoltokulut jäävät syömään veronmaksien kukkaroa ajasta ikuisuuteen. Tilanne voi olla tai ei, vaikka 50 vuoden kuluttua toinen. Rahaa ei ole, eikä velanottokaan aina kannata, eli jos rahaa olisi liian kanssa, niin mikä ettei. Grynderit ovat taas asialla, ja näitä helposti lahjottavia poliitikkoja riittää, niin kannattaa olla varovaisia näihin kiihkeisiin vielä tarpeettomien rataverkkojen rakentamisiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eikös se Helsingin peruskallio ole jo louhittu niin täyteen tunneliverkostoja?Että kohta koko kaupunki romahtaa,ja merivesi valtaa tunnelit.Kun on se kauhea ilmastonmuutoskin,ja kokoajan pahenee vaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Etelä-Suomen kallioperässä on runsaasti radonia, joten pitkät tunneliosuudet voivat olla vakava terveydellinen uhka, joka ehkä tajutaan vasta liian myöhään. Liikkuvan kaluston ilmavaihto tulee pääasiassa tunnelin ilmakehästä, jossa pitkäaikainen oleskelu lisää vaaraa. Varauloskäytävätkään eivät pelasta, jos onnettomuudet eivät satu juuri uloskäyntien läheisyydessä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, tunneleiden ilmanvaihto johtaa siihen, että radon myös leviää ympäristöön ja saastuttaa raskaana kaasuna ympäristön ilmakehän. Radon aiheuttaa mm. keuhkosyöpää, pahempi kuin tupakointi. Tunnelirakentamista tulisi välttää viimeiseen saakka juurikin radonin takia. Turvallisinta on käyttää henkilöautoja ja julkista maanpäällistä liikennettä. Metrovaunujen riskeihin tulisi kiinnitettävä huomiota juurikin radonin vuoksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, Helsingin kadut on palautettava autokäyttöön, myös Hämeentie, kuten fillarinössöily Espalla on lopetettava. Kadunreunat ovat autojen keksimisestä saakka olleet autojen pysäköintiä varten, ja niin tulee olla jatkossakin, sanoi vihreät mitä hyvänsä. Tiet ovat autoja varten, jalkakäytävät jalankulkijoita varten.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, väestö vanhenee, nivelet vanhenee, auto on ihmistä varten ja sen tuleman palvelemaan ihmiskuntaa maailman loppuun saakka. Yhteiskuntaa ei voi muokata vain vihreiden haalarikuntoisen nössökulttuurin käyttöön, ja vanhemmalla väestöllä ei saisi olla asiaa palvelujen lähelle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Terroristit valtaa tunnelit!
Mamuille uusia asekätköpaikkoja, uusia piilopaikkoja….
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Varmaan monet politikot ajattelee että nekin rahat pitäs lähettää Israeliin ja Ukrainaan sota hommiin !
Sota on niin ihanaa Politikkojen mielestä.
Nykyajan Sota on vaan niin kallista hommaa että ei sitä käydä jos ei lompsaa raoteta !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Entäs se rekka-autojen tunneli? Siitähän on tehty suunnitelmia.
Helsingin alle, mutta mihin suuntaan laajentuen?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
2miljarttia = 2000 miljoonaa euroa , näin esitettynä tavallinenkin , kadun mies / nainen ymmärtää , että miljartti on iso raha !?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Usa on laittanut 130 Miljarttia jo Venäjää vastaan sotimiseen VELKARAHAA ( Siis Ukrainan tuhoamiseen ja ihmisten tappamiseen)
Suomikin on laittanut muutamia kymmeniä Miljardeja !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei ihme että valtio velkaantuu ja säästää pitää kaikesta !
Kun sota ja Politikkojen tulevat Brysselin paikat menee kaiken edelle ja kansa ja yritykset maksaa…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Toivottavasti hanke toteutuu vaikka maksaakin paljon. Ihmisten liikkumista paikasta toiseen ilman autoa pitää helpottaa vaikka se ei halpaa olekaan. Liiallinen autoilun suosiminen aiheuttaa ongelmia saasteiden, melun, ruuhkien lisäksi tusinan muitakin ongelmia. Auto soveltuu parhaiten ihmisille joita kiinnostaa, haluavat, nauttivat autoilusta, ovat kiinnostuneita autotekniikasta ja toimintavasta.
Sellaisten ihmisten jotka kokevat autoilun epämukavaksi pakkopullaksi on parasta pysyä kokonaan poissa autoista koska juuri nämä ihmiset eivät pidä autojansa hyvässä kunnossa ilman, että poliisi tai katsastusmies siihen pakottaa. Vaan huoltoja/korjauksia jätetään tahallaan tekemättä tai tehdään ne liian halvalla käyttäen huonolaatuisempia varaosia jolloin autosta voi tulla vaarallinen ja epäluotettava. Tämmöiset ihmiset myös raivoavat herkästi tieliikenteessä, ajavat usein päihtyneinä, somettavat puhelimella yms. tehden auton liikkuessa sellaisia asioita jotka eivät kuulu autoiluun.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Auto kuuluu kaupunkiin yhtä lailla kuin hevonen maaseudulle. Sitä paitsi autot ovat varsin saasteettomia nykyisin, kun hevonen voi maalla paskoa mihin tahansa, autoissa ei ole sitä ongelmaa, ja autot haisee vähemmän, kuin huolimaton nainen tai mies.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Täsmälleen näin, ajatellaanpas tilanne esim. korona-aikoina, mitä helvettiä siitä olisi tullut, jos sairaalahenkilökunta olisi kaikki menetetty joukkoliikenteessä koronaan tai muuhun tappavaan tautiin. Nyt saisi nuo autonvihaajat pitää vähän kerrallaan turpansa kiinni, autot ovat ja pysyvät liikenteessä, vaikka joukkoliikennettä voidaankin suosia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Otsikko jäi vähän kesken, voiko tämä edes olla totta. Myös taksiliikenne on autoliikennettä, joka hyväksytään mukisematta, tosin tuossa ei ole muuta eroa, kuin kuskin paikalla istuu joku toinen, kuin yksityinen. Matkat toimivat tosin takseilla vailla rajoituksia, kunhan vaan on rahaa tuohon, ja joukkoliikenne kaistaa voi käyttää vapaasti. Mitään ruuhkia ei olisi, jos liikennejärjestelyt ja joukkoliikenne olisivat kunnossa ja hinta kohdillaan. Rautateillä sen sijaan paikoitusalueita radan varsipysäkeiltä löytyy, mutta eipä juuri muualta. Yhden kaistan taktiikalla saadaan ruuhkia syntymään, kuten tie- tai katuremontit ovat tarkoin suunniteltu aiheuttamaan ruuhkia, kiitos vihreille.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sinun väitteesi ei poista sitä tosiasiaa, että jos autojen määrä kasvaa kaupungeissa liian suuriksi. Tarvitaan silloin paljon lisää parkkipaikkoja, pahimmassa tapauksessa tapahtuu se virhe että kaupunkien keskustoihin pitäisi rakentaa myös monikaistaisia autoteitä. Sitten päästään tilanteeseen jossa suuri määrä parkkipaikkoja ja monikaistaisia autoteitä kasvattaa asuntojen, kauppojen, työpaikkojen yms. etäisyyttä toisistaan pirstaloiden kaupunkeja niin pahasti että etäisyydet kasvavat liikaa sillä seurauksella, että useampi ihminen lopettaa kokonaan lihasvoimin liikkumisen. Ainoa keino estää tämän ongelman tapahtuminen on kehittää myös muitakin liikkumisen tapoja kuin autoilu. Autoilu on hyvä asia niin kauan siihen ei keskitytä liian voimakkaasti vaan huomioidaan myös muillakin tavoilla liikkuvat ihmiset. Siksi tämä persujen toimintapa torjua vaihtoehtoisia liikkumisen keinoja vain siksi koska ne ovat kalliita on suoraa tyhmyyttä. Autoilu, tiestö ja näiden korjaaminen on kallista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Esim. Kulosaaren siltaremonttiin tulisi valmistautua kunnolla, ei vain tehdä ensin kaoottinen ruuhka, vaan suunnitelma. Kulosaari tai Herttoniemeen voi tehdä parkkialueet metron lähelle jo ajoissa, eikä leikkiä ensin ruuhkaa ja syytellä taas autonomistajia. Vihreät suunnittelevat kaiken autovastaisesti, varmaan vihaavat autoa henkeen ja vereen. Kun autoja on liikaa, valittamisen ja kiusan sijaan voi suunnitella asiat oikein, kohtuullisen helppo siirtymä kaupungin laidalla joukkoliikenteeseen ja hinnat kohdilleen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
”Vihreät suunnittelevat kaiken autovastaisesti, varmaan vihaavat autoa henkeen ja vereen.”
Tietysti he vihaavat autoja. He tunnustivat tämän vihansa jo useita vuosia aiemmin.
https://www.is.fi/autot/art-2000005044698.html
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nyt kannattaa muistaa, että autojen paljoudesta huolimatta suuri osa tarvitsee autoa, liikuntavammaiset, tavaran kuljettajat, lääkärit, taksit ja laskematon määrä satunnaista tarvetta, ei vain julkisen liikenteen pakoilua. Meitä on paljon, myös autoja on paljon. Auto sinänsä ei ole susi, peto joka vaanii metsän laidassa, se ei syö ketään, vain siistiä metallia ja kumia. Ongelma on itse kaupunki, joka on kerännyt sisäänsä kaikenlaista toimintaa, palveluja, sairaaloita ym. Tarttuvat tautiryppäät ovat pelotelleet monet henkilöautoon, ja hyvä näin, kaikki munat eivät ole samassa korissa. Liiallinen autojen määrä on suhteellista, ilmamme kaupungissa on puhdasta, koska autojen polttotekniikka ja katalysaattorit päästävät käytännössä vain vettä kadulle. Toista se on Intiassa, jossa pellot poltetaan kaupunkien ympärillä, miljoonia hehtaareita, ja savua riittää joka ainoa syksy, kulttuurinen ilmasaastutus on siis perinne. Savusumu ei vähene, vaikka liikenne pysäytettäisiin kokonaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomalaistenkin tulee olla valmiina Islannin tulivuori tulee aiheuttamaan historian ehkä suurimman saastepilven ihmiskunnan aikana, kun tuhannet kuutiokilometrit laavaa päätyy pintaan ja mereen. Pahimmassa tapauksessa maapallon pohjoinen puolisko saa ylleen hiukkaspilven, josta seuraa jääkausi-ilmiö useammaksi vuodeksi. Evakuoinnit ovat jo alkaneet. Tässä yhteydessä on syytä mainita viherkommunisteille, että henkilöautot eivät aiheuta ehkä maapallon suurinta ilmastokatastrofia, tapahtuma liittyy sekä vuorimuodostuma että isostasia, eli geologiseen toimintaan. Rikkipäästöt tulivuoritoiminnasta evakuointitilanteita myös Suomen alueella tuulen suunnista riippuen. Jo yhden tulivuoren rikkidioksidipäästöt joitakin vuosia sitten olivat kolminkertaisia koko Euroopan alueen päästöihin verrattuna, se laitettiin laivojen ja teollisuuden syyksi, joka on tietysti kallista ymmärtämättömyyttä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, konvektiovirtaukset tuovat pintaan lisää nestemäistä kuumaa laavaa pinnan antaessa hieman myötä, ja näin magmakammioiden tilavuus vaan kasvaa, ja tulevat laavapurkaukset kasvavat edelleen. Kaikki tuo perustuu uloimman ytimen jäähdytysmekanismiin, eli ilman konvektiota uloin ydin voisi yli kuumeta, josta ketjureaktiona olisi elinkelvoton kuuma pinta Venuksen tapaan. Venuksessa ei ole kasvihuoneilmiö, vaan krematorioilmiö, joka johtuu Venuksen historiasta, jossa massiivisia planetaarisia törmäilyjä ja niistä aiheutuvia ongelmia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, mm. maapallon ilmastoihinkin vaikuttavat sisältä purkautuvat päästöt johtuvat maapallon dynamomekanismiinkin miljardeista ampeereista sähkövirtauksista uloimmassa ytimessä, joka tarvitsee jäähdytysmekanismin. Ilman tuota systeemiä maapallon magneettikenttää ei olisi, ja olisimme suoraan tappavan aurinkotuulen armoilla. Puuskuttavat tulivuoret ja nestemäiset laavavirrat toimivat kuin hiki iholla, ja ovat siis osa suurta koneistoa, joka tuottaa niitä ns. fossiilisia ilmakehään, olisi meillä autoja tai ei. Systeemi on pyörinyt satoja, ellei tuhansia miljoonia vuosia, ja tulee tekemään sitä vastakin. Sillä ei ole merkitystä, mitä ihmiskunta tuottaa, puolen prosentin muutokset suuntaan tai toiseen hiilidioksidin tasossa ei ole merkitsevää, joskin ravinnon kannalta CO2 pitoisuus tulisi olla vähintään kaksinkertainen nykyiseen verrattuna. Lisäksi konventionaaliset virtaukset ovat jatkuvasti elävä prosessi maapallon asennon muutoksesta radallaan ja auringon painovoimakentässä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti