Kuulosuojaimia alaluokille
Aloitin työni Vantaan Hiekkaharjun koulussa.
Luokkani sijaitsi samalla käytävällä, missä oli myös kolme tarkkailuluokkaa. Luokkia opetti kolme kokenutta ja osaavaa tarkkismaikkaa, joita arvostin kovasti. He olivat ymmärtäväisiä, mutta samalla jämptejä miehiä.
Ihmettelin, kun luokissa oli muutamia karsinoita. Oppilaiden työpisteet oli eristetty väliseinillä, että oppilas näki vain eteenpäin, ei taakse tai sivuille. Karsina auttoi oppilasta keskittymään opiskeluun.
Syksyllä kouluuni tilattiin 40 kappaletta kuulosuojaimia. Ihmettelin asiaa, teknisessä käsityöluokassa on riittävästi kuulosuojaimia, eikä siellä muutenkaan opiskele 40 oppilasta kerrallaan.
Uudet kuulosuojaimet tilattiin alaluokille. Mihin ihmeeseen kuulosuojaimia normiluokissa tarvitaan?
Sain vastaukseksi, että on oppilaita, jotka tarvitsevat kuulosuojaimia, koska muuten he eivät pysty keskittymään opiskeluun. Pienikin häiriö voi keskeyttää opiskelun.
Mistä tämä kertoo?
Onko aistiyliherkkien lasten määrä kasvanut? Vai onko luokkien melutaso noussut?
Joka tapauksessa on selvää, että inkluusion (erityisoppilaita on siirretty normiluokkiin) myötä on tapahtunut odotettu ketjureaktio.
Harvoissa erityisluokissa on käyttäytymishäiriöisiä oppilaita, mutta toisaalta myös harjaantumisoppilaita. Opetus ei kohtaa, erityisluokanopettajat painivat yksinään ylivoimaisten haasteiden kanssa.
Perinteisten erityisluokkien oppilaat ovat nyt normiluokissa. Oppilaita voi olla monta, viisi-kuusi-seitsemän-kahdeksan. Opetus ei kohtaa, luokanopettajat painivat yksin ylivoimaisten haasteiden kanssa.
Normiluokissa opiskelevat perinteiset erityisoppilaat saavat tukea laaja-alaisten erityisopettajien ryhmissä. Tavallisista luki- tai matematiikan häiriöistä kärsivät oppilaat, entiset viitos-kuutosarvosanojen oppilaat, jäävät ilman laaja-alaisen opettajan tukea. Opetus ei kohtaa, laaja-alaiset erityisopettajat painivat yksin ylivoimaisten haasteiden kanssa.
Pian ensin yläkouluissa, sitten lukioissa, ja lopuksi yliopistoissa ihmetellään oppimisen tason romahdusta.
Hyvin mielenkiintoista on, että samaan aikaan ollaan siirtymässä ns. uuteen oppimisympäristöön.
Rakennetaan avoimia oppimisympäristöjä, pieniä oppilaita sijoitetaan yksin, kaksin tai pienissä ryhmissä opiskelemaan aula- ja käytävätiloihin räpläämään tablettejaan. Opettajan perään saa huhuilla.
Luin Hesarista tai paikallislehdestä artikkelin, jossa oli kuva kahdesta pienestä tokaluokkalaisesta pojasta. He istuivat tabletit käsissään naulakon alla kenkätelineessä. Artikkelissa koulun rehtori suurin piirtein posket hehkuen totesi, että meillä on nyt siirrytty uuteen oppimisympäristöön.
Luokista poistetaan pulpetteja, luokkiin sijoitetaan sohvia, säkki- ja pallotuoleja. Tavaroille ei ole enää kunnon säilytystiloja. Ei kait liikoja tavaroita kohta tarvitakaan, kun käytetään sitä yhtä tai samaa tablettia.
Johtava koulutoimen virkamies toteaa valtuustosalissa, että uusi oppimisympäristö tuo selvää tilasäästöä.
Ja lapsille ostetaan kuulosuojaimia.
http://www.properuskoulu.net/2016/01/kuulosuojaimia-alaluokille.html
Tekstin aiheet:
Onko tarkkiksia nykyään olemassa tavallisissa peruskouluissa?
Jos on, niin millaiset oppilaat ohjataan tarkkailuluokille?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tarkkiksia ei enää ole, tarkkavaisuushäiröisiä oppilaita on sijoitettu tavallisiin erityisluokkiin, mutta muuten he ovat normiluokissa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mihin tavallinen peruskoulu on menossa? Jorpakkoonko?
Luokaton lukio, avoin oppimisympäristö, ja mitä kaikkia termejä sitä onkaan vuosien saatossa kuultu……………
Kauanko sama luokanopettaja, joka aloittaa 1.luokalta opettaa oppilaita?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yleensä kahdesta kolmeen vuotta, mutta jotkut opettajat ovat vieneet ekaluokkansa yläkouluun saakka eli kuusi vuotta.
Itse pidän parhaana, että yksi luokanopettaja opettaa 1-3, ja toinen 4-6. Uusi opettaja tuo aina ”uusia kujeita” opetukseen.
Viidennellä ja kuudennella on paljon vaihtotuntejakin, eli moni maikka opettaa luokkaa, vrt. kielet, käsityö, liikunta, musiikki…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Siis onko kouluissa pantu puurot ja vellit sekaisin ja sanottu että opiskelkaa nyt itse niin hyvin kuin osaatte?
Minusta tuo kuulostaa tyhmältä ellei suorastaan heitteillejätöltä.
Oppilaiden pitää yrittää opiskella kun koulussa ei ole mitään järjestystä ja huligaanit metelöivät ympärillä?
Ymmärrän jos huippuopiskelijat saavat tilaisuuden vapaaseen opiskeluun mutta yleensä heitäkin valvotaan, mentoroidaan ja suojellaan häiriötekijöiltä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pian koulut täyttyvät maahantuojalapsista. Miten koulu aikoo selvitä? Katselin Saksan tv:ssä, kun pieni, kieltä osaamaton lapsi meni ensikertaa kouluun ja luokassa täytyi olla kaksi avustajaa/tulkkia norm. opettajan lisäksi.
Kuka kustantaa tämän?
Osaatko kertoa, mitä velvollisuuksia meillä on turvapaikanhokijoita ja mahdollisen määräaikaisen oleskeluluvan saaneita kohtaan, kiitos.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Koulut selviävät kyllä, mikäli yhteiskuntapolitiikka on sellaista, ettei tehdä ruotsalaismallisia maahanmuuttajakeskittymiä.
Ikävä kyllä pikkuhiljaa Itä-Helsinkiin on muodostumassa keskittymä, ellei jotain tehdä. Osa keskiluokan lapsista on jo kaikonnut muihin Helsingin kouluihin. Vuokra-asuntoja pitää rakentaa myös ns. hyville asuinalueille.
Muutama oppilas / luokka on ok, mikäli maahanmuuttajalapset ovat ensin käyneet valmistavissa luokissa, joissa on jo opetettu suomen kieltä. Kun oppilaita on vain muutama, he eivät eriydy omiin ryhmiinsä.
Hyvin tärkeää on, että lapset menisivät päivähoitoon ja esikouluun, niin kouluvalmiudet olisivat hyvät.
Tietenkin kaikki opetus kustannetaan verovaroin.
Suomen kielen opetus aloitetaan heti vastaanottokeskuksissa:
https://rednet.punainenristi.fi/node/27161
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Siis onko suomalaisten koulutettava turvapaikan HAKIJOIDEN ja määräaikaisen turvapaikan saaneita lapsia? Kuuluuko islamin opetus koulujen lukujärjestykseen?
Kovasti on tänään uutisissa kuulutettu islamin opettajien perään. Lapsia vai meitä suomalaisia varten? Kiitos.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
omihli…
Islam kuten muutkin uskonnot kuuluvat opetusohjelmiin. Opetukseen osallistuvat luonnollisesti vain muslimit.
Ryhmän koon on oltava riittävä.
Onneksi esim. Vantaalla islaminopettajat ovat jo pätevöityneitä. Opetus ei ole siis ”koraanikoulua”.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Edelleen ihmettelen, että turvapaikanhakijoiden lapsen laitetaan kouluihin ennen mahdollista turvapaikkaa. Heillähän ei ole muuta osoitetta, kuin joku Vok. Entä, jos tulee kielteinen päätös ja lapsi joutuu lähtemään pois Suomesta?
Nykyinen käytäntö tulee olemaan kallis kunnille.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tutkimuksen mukaan jos koulu on iso, sitä herkemmin oppilaat jakautuvat omiin etnisiin ryhmiin.
Sama koskee asuinalueiden syntymistä etnisyyden perusteella.
Etnisyys siis korostuu joa porukkaa on paljon eikä muiden ryhmien edustajia suvaita.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
http://www.dt.se/dalarna/borlange/problem-med-religionskrankningar-pa-skola-flicka-fick-skorna-nerspolade-i-toan-for-att-hon-inte-bar-sjal
Jatkossa suvaitaan että muslimit vainoavat kouluissa ei-muslimeita – kyllä alkaa kristittyjä lapsia kääntymään islamiin…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti