Perussuomalaiset

Jani Laaksonen

Kaipaako uusi ajokorttilaki välitarkastuksen?

Moni hyvää tarkoittava ei menekkään maaliin niinkuin ajateltiin.

Olen tutustunut vuonna 2018 voimaan astuneeseen uuteen ajokorttilakiin ja tämä siitä syystä, kun autokoulusta on allekirjoittanutta lähestytty. Siellä on noussut huoli siitä, kun teillämme on lisääntyvässä määrin erittäin kokemattomia kuljettajia. 

Uusi ajokorttilaki luotiin pienentämään ajokortin hintaa ja siinä onnistuttiin. Se laski noin 36% 2500 eurosta 1600 euroon. Tämä on kuitenkin tilastokummajainen koska samalla autokoulun käyneistä inssin läpäisee ensimmäisellä kerralla enää vain 55%. Ennen uutta ajokorttilakia tämä oli 68%. Hinta nousee siis, koska teoria- ja ajokoetta joudutaan uusimaan jopa useita kertoja. Traficom ei pidä tilastoa uusimisten määrästä ja mielestäni tämä olisi hyvin oleellinen tieto kun käydään keskustelua uuden lain onnistumisesta. Uusi laki ei myöskään enää velvoita ottamaan lisää tunteja ennen koetta vaan voit suoraan varata uuden ajan.

Mutta mikä johti siihen, että taso laskee ja näitä uusitaan? No siinä on muutama syy… Pakollisia ajotunteja on enää 10 joista oikeasti autokoulun mukaan ajellaan autoa n.5.5h. Tällä ajomäärällä sitten liikenteeseen. 4h teoriaa liikenteen perusteista, 4h teoriaa riskien tunnistuksesta sekä 4h ajotuntia siihen liittyen. Osa tästä käydään simulaattorilla. Autokoulun mukaan todellinen luku on teoriaa kaikesta yhteensä 8h ja simulaattorissa 4h. Liukkaalla radalla ei käydä enää ollenkaan. 

Opetusluvat tuplaantuivat. 2017 niitä oli 11000 ja 2021 22000. Se johtui siitä, että opetuslupa ei tarvitse enää teoriakoetta eikä opetusautoa tarvitse muutoskatsastaa.

On hyvin vaikeaa löytää yhteenvetoa tai ajantasaista tietoa siitä, miten ollaan onnistuttu kun näyttäisi siltä, että tiedonlähteenä on vain mielipiteitä eikä dataa ole tarkennettu.

Itselleni tuo pakollisten ajotuntien määrän raju lasku tuo sellaisen kysymyksen mieleen, että ollaanko nyt oikealla tiellä koska jos vertaa opetusluvalla ajaneisiin niin ensimmäisen inssin reputtaneita on vain 1% enemmän kuin vuonna 2017. Tämä mielestäni kertoo aivan suoraan sen, että heillä on enemmän ajokokemusta. Olisiko tässä asiassa syytä tehdä pieni väliarvointi ja tuoda kaikki tieto lainsäätäjille yhteenvetoon?

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


5 kommenttia
Nimetön
#1

Pitäisikö iäkkäillä ajokortin uusijoilla olla pakollinen ajokoe???

Nykyään vaaditaan vain lääkärintodistus. Tietysti sekin on tärkeä vaatimus, mutta ei oikeastaan ollenkaan riittävä vaatimus.

Monet yli 70-vuotiaat ajavat harvoin ja edellisestä ajokerrasta voi olla pitkä aika. Kaikilla ei ole omaa autoa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Kyllä ne on ne nuoret kaaharipojat, jotka liikenteessä törttöilevät.
Itse huolestuisin miksi esim. irakilaisella ajokortilla saa Suomessa ajaa, varsinkin talvella. Irakissahan lunta ja jäätä piisaa. Heidän ei tarvitse suorittaa talviajoa?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#2

1600€ on todella paljon rahaa 18v:lle. Ettei olisi koulutuksessa tms. vikaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

USA:ssa ja Kanadassa ajokortti maksaa luokkaa satasen. Jos on kortti, saa vakuutuksesta alennusta. Autojakaan ei tarvitse katsastaa, mutta rikkinäisestä autosta saa kovat sakot tienpäällä. Autojen tulee olla ajokuntoisia, eikä katsastus todista, että auto olisi kunnossa koko kauden, sen enempää, että jo pienestä lähtien osataan ajaa autoja, ajokortti ei todista auton ajon osaamista, jokainen sekunti tienpäällä on korvien välistä ajattelua ja päätöksiä, vaikkakin ajovirheistä tulee jälleen isot sakot. Virheiden välttämisen vuoksi on hyvä osata liikennesäännöt, muutoin tulee kalliiksi joka päivä. Korvien välinen toiminta ratkaisee, pitkäänkö pysyt hengissä vaarallisessa liikenteessä. Itse sain harjoitella ajamista jo viiden vanhana yksityisteillä. Ajokyky ratkaisee, kuten selväpäisyys, liikennemerkit eivät ole ongelma, ne jokainen oppii ilman tonnien autokoulun käyntiäkin, yhtä hyvin kuin kaupan tarjoukset.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Valveilla
#3

Asian perään on kysytty. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_805+2022.aspx

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000