Perussuomalaiset

Henna Kajava

Amranin - 90-luvun somalipakolaisnaisen kirja & runo

Rauhaa etsimässä – Amran Mohamed Ahmedin tarina oli neljäs somalinaisen kirjoittama kirja, jonka olen lukenut. Tai ei hän tuota ole kirjoittanut, mutta kertonut sisällön kirjoittajalle. Kaikki kirjat ovat olleet eri somalinaisilta, joten kokonaiskuva on joka kirjan jälkeen laajentunut somalialaisesta elämänmenosta. Aman – Somalitytön tarina oli kuin suoraan helvetistä ja kuvasi köyhän maalaistytön elämän kauhuja. Tämä Amranin tarina oli täysin toisenlainen ja hirvittävää sukuelinten silpomiskohtausta lukuun ottamatta antoi – varmasti paljolti Amranin vauraasta yhteiskuntaluokasta johtuen – paljon parempaa kuvaa somalialaisesta elämästä. Kaikissa lukemissani neljässä kirjassa tuomitaan tyttöjen silpominen jyrkästi, mikä johtuu varmasti paljolti myös kirjoittajien valikoituneisuudesta ja poikkeuksellisista hengenlahjoista. Amran on myös runoilija ja runous onkin Somaliassa ja islamilaisessa kulttuuripiirissä laajemminkin suosittu kirjallisuudenlaji.

Amran oli ensimmäisiä somaleja, jotka tulivat Suomeen. Hän suhtautuu myönteisesti suomalaisiin ja hänellä on suomalaisia ystäviäkin, eikä hän siten edusta sitä omaan kulttuuriinsa sulkeutuvaa lajityyppiä, jota Suomesta löytyy paljon. Tuskin hän olisi saanut mitään julkaistuakaan, ellei asenne olisi avoin ja ystävällinen. Tästä huolimatta Amranille olisi ollut vaikeaa hyväksyä, jos hänen tyttärensä olisi avioitunut suomalaisen miehen kanssa ja hän perustelee tätä tietenkin islamilla:

”Kulttuuriimme kuuluu kuitenkin, että vaikka muslimimies voi avioitua esimerkiksi juutalaisen tai kristityn kanssa, pitäisi muslimitytön aina mennä islaminuskoisen miehen kanssa naimisiin. Olen kasvanut niin tuohon ajatukseen, että huomasin sen olevan nyt minulle tärkeää, ja ilahduin, kun Ibtisam kertoi miehen olevan myös muslimi.”

Tällainen ajattelutapa vaikuttaa olevan vallitsevaa somaliyhteisöissä, todennäköisesti jopa kaikkein vapaamielisimpien keskuudessa. Mielestäni kyseinen asenne suomalaisia kohtaan on suuri loukkaus, eikä ole hyväksyttävä, johtuipa se sitten vaikka uskonnosta. Yksin tämä asenne tekee toiskulttuuriset tulijat sopimattomiksi suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämän uskonnon säännöksen hyväksyminen tekee myös islamilaisen feminismin mahdottomaksi.

Vaikka Amran korostaa tasa-arvoa ja sitä, ettei ole väliä, onko mies tai nainen, hänkin odottaa tyttäriltään selvästä vapaamielisyydestään huolimatta orjallista käytöstä. Hän esimerkiksi kertoo, että antoi tytärtensä kuunnella musiikkia kotona, koska tärkeintä on, etteivät nämä vietä aikaansa ulkona. Hän oli myös pahoillaan, ettei pystynyt yksinhuoltajana pitämään tytärtään kurissa niin, että tämä olisi tullut aina koulusta suoraan kotiin. Toisaalta Amranin poika joutui todelliseksi uhriksi, kun tätä kiusattiin koulussa, minkä seurauksena hän alkoi käydä Helsingissä hengailemassa työttömien somalimiesten kanssa kouluun menon sijaan. Amran lähetti hänet nimittäin tämän seurauksena isänsä luokse Qatariin. Poika olisi halunnut täysi-ikäisenä muuttaa takaisin Suomeen, mutta hänelle ei enää myönnetty oleskelulupaa samalla, kun äidistä ja siskoista tuli Suomen kansalaisia.

Amran tuli perheineen Neuvostoliiton kautta Suomeen. He eivät ensin saaneet viisumeita Neuvostoliittoon, mutta kun Amran selitti, että he eivät halunneet jäädä Neuvostoliittoon, vaan jatkaa matkaa sukulaistytön luokse Norjaan, perhe sai viisumit. Perhettä ei kuitenkaan päästetty Norjaan, mutta Suomi toivotti heidät tervetulleiksi.

Kirja oli kiinnostava ja nopeaa luettavaa. Mieltä jää askarruttamaan, että miksei Amran ole muuttanut takaisin rakkaaseen kotimaahansa, koska hän on Somalimaasta kotoisin, jossa vallitsee rauha ja joka on julistautunut itsenäiseksi jo vuonna 1991. Amran pohtii kirjassa, että haluaisi vielä palata kotimaahansa, mutta ei sitä kuitenkaan tee jostain syystä. Amranin suku on hajallaan diasporassa eri maissa, joten mikseivät sukulaiset palaa yhteen kotimaahansa?

Ehkä selitys löytyy osittain siitä, että Somalimaa olisi BKT:ltaan maailman neljänneksi köyhin maa – jos olisi kansainvälisesti tunnustettu. Lisäksi maan pääasiallinen tulonlähde on juuri pakolaisten lähettämä valuutta karjatalouden ohella. Somalimaata ei ole myöskään kansainvälisesti tunnustettu valtioksi, mikä on sääli, koska se lisäisi turvallisuuden tunnetta, jotta pakolaisilta voisi paremmin odottaa paluuta takaisin. Ehkä kansainvälinen yhteisö näkee siinä konfliktin riskin, koska Etelä-Somalia on ehdottanut Somalimaalle yhdistymistä, josta se on ymmärrettävästi kieltäytynyt.

Alla vielä Amranin runo nimeltä ”Voi te nykynuoret!”, joka moralisoi somalinuoria siitä, etteivät nämä kanna huolta ja vastuuta Somaliasta. Runossa pidetään myös tärkeänä oman kulttuurin säilyttämistä. Amran on hunnuttautunut, mutta myötätuntoinen ihminen, joten en usko hänen tarkoittavan tällä kuitenkaan kulttuurinsa monia kammottavia puolia.

”Voi te nykynuoret,

valheiden lumoon ja houreiden hohtoon uskoneet

Voi te nykynuoret, yli Euroopan ja pitkin maailmaa hajonneet

Voi te nykynuoret, isienne tavat ja kulttuurin hylänneet

Ette te voi kaivautua maahan, halkoa taivasta,

läimäyttää vuorta

Kuulkaa tätä runoa – vaikka tulisi kuolema,

se on joskus elämää parempi

Sivistys ei ole sitä että matkustaa, oppii kieliä, kääntyilee nykytyylin mukaan

Että ryyppää päänsä täyteen, eikä muotivaatteita,

vaan sopu elämän kanssa

Sen perusta on rauha, sen hyvyys kuin hunajaa,

sen perintö on voitto

Se vaatii taitoa, täyttä tukea, ponnistuksia

Tässä muuttuvassa maailmassa on jo lennetty ohi kuun,

tieto kiitää itsensä ohi

Talot yltävät maasta pilviin, kun me kivikauden tapaan

kaivamme kuivasta kamarasta juuria syödäksemme

Kuten ennen on pata kolmen kiven varassa

Kuten ennen ryöstävät hyeenat lapsosia

Kuten ennen raadamme ruokamme eteen

Kuten ennen verhoudumme vuotiin

Kuten ennen tuhoamme metsää hiiltä saadaksemme

Kuten ennen vedenhakumatka kestää koko yön

Kuten ennen vilahtaa päivä pois vailla tarkoitusta

Kuten ennen saumaamme majat lehmänlannalla

Kuten ennen meitä hyytävät kaste ja tuuli ja kylmyys

Voi te nykynuoret, jalkanne ovat juuttuneet hiekkaan

ja kahden kiven väliin

synnyinmaassanne ikiaikainen vaiva jatkuu

Vahvat sortavat niitä, jotka ovat alttiimmat taipumaan

Teidän jalastanne avun ja tuen on tultava pian

Tämä ei ole naurahduksen ja olankohautuksen paikka”

(Amran Mohammed Ahmed)

Blogisti on espoolainen kaupunginvaltuutettu

Osallistu keskusteluun!


14 kommenttia
Nimetön
Utelias
#1

Siis , mitä Henna sinun miesestäsi , olisi tehtävissä somalitilanteessa ?? En oikein nähnyt , esititkö jotakin vaihtoehtoa ?!?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Tässä ei ollut tarkoitus etsiä vaihtoehtoja, vaan kyse oli lähinnä kirjaesittelystä ja jättää pohdinta lukijalle tällä kertaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#2

HEI. KIITOS 😕 HENNAKIN. ME IHMISET, OLEMME, KUIN ❤️ JOKISIMPUKAT, KUN MEIDÄN ❤️ ”ASUINKOTILOOMME” TULEE PIENIKIN, MEITÄHIERTÄVÄ KIVI MEISTÄ, VOI TULLA ISÄMME KÄDESSÄ RUNOILIJA, JA SITÄKAUTTA ARVOKAS HELMI, TÄNNE YHTEISEEN ELÄMÄÄMME, JA TÄTÄKAUTTA ISÄMME IHANA 👼❤️ RAKKAUS VOITTAA SYDÄMIÄ IHASTELEMAAN, TÄMÄN IHANAN HELMEN TAIVAALLISTA LOISTOKKUUTTA, JA IHANUUTTA, JA KAIKKI TUNTUU, KUIN ❤️, OLIS’, AIVAN UUTTA. KIITOS 😕. SIUNATEN, LASSE HIETANEN.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

eastfinn
#3

Eikö alkaisi olla jo aika somalien lähteä kotiin?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Aliina
#4

Vain Ayaan Hirsi Alin kaltainen poikkeusyksilö kykenee irrottautumaan kulttuuristaan. Suurin osa maahamme tulleista olisivat itsekin onnellisempia Somaliassa. Kiinnittyminen tuhoisaan islamiin osoittaa etteivät he kotoudu. Kuinka paljon Somalia voisi kehittyä, kun ympäri maailmaa asuvat somalit pakkopalautettaisiin, ja alkaisivat käyttää muualla oppimiaan tietoja ja taitoja kotimaansa hyväksi. Ilman pakkoa he eivät näytä lähtevän.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#6

Hirsi-Ali viljelee kirjassaan Neitsythäkki sellaista kielenkäyttöä että jos perussuomalainen sanoisi saman valtionsyyttäjä Toiviainen olisi välittömästi niskassa.
Jos kiinnostaa niin voit käydä lukemassa valtionsyyttäjän päätöksen kirjaa koskevasta tutkintapyynnöstä perussäijien sivulta. Valtionsyyttäjälle ei ole tärkeää mitä sanotaan vaan kuka sanoo. Se siitä perustuslain takaamasta yhdenvertaisuudesta. https://www.facebook.com/groups/perusaijat/permalink/6028007287240719/

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#10

HEI. KIITOS 😕 JARMOKIN. NIIN, PITÄÄ OLLA SAMA herra SYDÄMESSÄ, KUIN ❤️❤️ RAIJA TOIVIAISELLAKIN, JA PRESITENTILLÄKIN, ETTÄ, HEIDÄNKANSSAAN PÄRJÄÄ, MUUTENHAN HE, MELKEIN TAPETTAVATKS VÄRJÄÄ, KUTEN PÄIVI RÄSÄSENKIN. HEILLÄ ON ❤️ BELSEBUUT SYDÄNTEN VARTIJOINA, JA, ME: KRISTUSUSKOVAT OLEMME: TAPETTUJEN PUNAISTEN KALTAISIA, JA ASEMASSA: ILMEISESTI, SEURAAVA LUMIPUKUISTEN: ”VALKOISTEN LAMPAIDEN”, TAPETTAVAT. LH.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#11

Hirsi-Alia on luettava intersektionaalisesti. Se on kuin vammaisurheilua katsoisi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Miten Norjan hiihtourheilu eroaa vammaisurheilusta?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Somalit ovat rakentaneet selkeän oman rinnakkaisyhteiskunnan Suomeen. Somaleilla ei ole minkäänlaista halua tai tahtoa sopeutua, integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan.

Raha kelpaa kyllä somaleille. Somalit ovat hyvin tietoisia rahasta, ovat vaatimassa etuisuuksia, rahaa omille järjestöilleen, omille kulttuurimuodoilleen ja ties mille.

On hyvin tavallista kuulla somalin sanovan, ettei voisi ikinä kuvitella menevänsä naimisiin suomalaisen kanssa.

Tunteeko joku somalin, joka olisi mennyt naimisiin kantasuomalaisen kanssa? Tai edes jonkun muun mamuryhmän edustajan kanssa?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Rahaa lähiliikentee busseille – muilta matkustajilta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

#7, en edes haluaisi somalin kanssa naimisiin

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000