Hyödytön ja kallis biodiesel
Raaka-aineiden hinta ja riittämättömyys
Suomen hiilineutraaliusvaatimus on tiukimpia kansainvälisessä vertailussa. Tähän liittyy myös epärehellistä viherhumppaa. Koko maapallolla Suomen hiilidioksidipäästöt ovat 1 promillen luokkaa. Tästä yhdestä promillesta ainoastaan 10 prosenttia tulee henkilöautoliikenteestä.
Biodiesel tulee suomalaisille kalliiksi, eikä se vähennä hiilipäästöjä. Näin kertoi ST 1:n Nordicin hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Mika Anttonen Talouselämä -lehden numerossa 45–46 18.12.2020 sivuilla 42–48, artikkelissa ”Kallis biopakko”. Jätteistä ja tähteistä tehdystä biodieselistä ei voi tulla suurta ilmastonmuutoksen ratkaisijaa. Sen estää pula raaka-aineista sekä raaka-aineiden hinta.
Ekoteko vai viherpesu
ST 1 ja UPM valmistavat biodieseliä jätteistä ja metsähakkuutähteistä. Neste on tehnyt hyvää tulosta biodieselistä, jonka raaka-aineena on ollut palmuöljy. Palmuöljyn tuotannossa ilmenee tuhoisia vaikutuksia sademetsille ja se saa aikaan kiistoja paikallisten viljelijöiden kanssa, jotka ovat joutuneet väistymään suuryritysten jaloista. Myös kuljetus maapallon toiselta puolelta lisää hiilidioksidipäästöjä. EU alkaakin rajoittaa palmuöljyn käyttöä polttoaineiden raaka-aineena ja siitä on tarkoitus päästä eroon kokonaan vuoteen 2030 mennessä. Alussa sitä hehkutettiin ekotekona, vaikka se oli viherpesua. On tärkeää huomata, että palmuöljystä luopuminen kiristää kilpailua muista raaka-aineista ja nostaa sitä kautta biodieselin hintaa.
Jakeluvelvoite
Suomen lainsäädännön mukainen jakeluvelvoite määrää suomalaiset huoltoasemat myymään sakon uhalla biopolttoaineita tietyn määrän. Ongelmana on, ettei Suomessa välttämättä pystytä tuottamaan biodieseliä tarpeeksi paljon raaka-ainepulan takia. Tällöin tuodaan ulkomailta biodieseliä. Pitkät biodieselin kuljetusmatkat lisäävät hiilidioksidipäästöjä ja nostavat kustannuksia.
Nollavaikutus hiilipäästöihin
ST 1–konserni investoi 200 miljoonaa euroa biodieselin jalostamohankkeeseen Göteborgissa Ruotsissa. Asiaa liputetaan ilmastotekona, mutta se ei sitä ole. Biodieselillä ei saada ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta laskemaan yhtään. Siis ei yhtään. Nolla.
Yllättävästi edellä olevien ajatusten takana on energiayhtiö ST 1:n Mika Anttonen. Biodieselin tuotantoa tuetaan sadoilla miljoonilla euroilla, vaikka itse tuottajatkaan eivät usko tuotteensa positiivisiin ilmastovaikutuksiin! On kannattavaa investoida biodiesel-hankkeisiin, koska siihen saa niin hyvin tukea, vaikka siinä ei olisi mitään ilmastovaikutuksia. ”Bio” vain kuulostaa niin hyvältä viherpäättäjän korvaan, että tukea ropisee. Tarvitsemme ilmastotekoja, mutta emme hyödyttömiä sellaisia.
Välivaiheeseen panostetaan liikaa
Hallitus pakottaa biopolttoaineisiin. Tästä pitäisi ottaa pakottaminen pois. Näitä rahoja voisi suunnata tutkimukseen, jotta pääsemme kestävään ratkaisuun, eikä niin, että tähän välivaiheeseen, jota biodieselkin edustaa, panostetaan aivan liian paljon.
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia