Turvallisuutta moottoriteille
Täällä Oulussa pääsee aina välillä eli päivittäin kokemaan hiuksianostattavia tilanteita liikenteessä. Moottoritielle liittyminen on aina yhtä jännää kun turvavälejä ei pidetä ja ylinopeutta ajetaan.
Suomessa moottoritielle liittyjällä on väistämisvelvollisuus. Mutta mitäs sitten tehdään, kun moottoritielle ei mahdu liittymään? Kiihdytyskaistat ovat varsin lyhyitä, jolloin liittymään pitäisi päästä heti kun tarvittava nopeus on saavutettu.
Ruotsissa moottoritielle liittyjällä ei ole yksipuolista väistämisvelvollisuutta. Moottoritiellä kulkevien pitää päästää liittyjä liittymään. Liittyjän pitää kuitenkin huomioida moottoritien liikenne eikä saa aiheuttaa vaaratilannetta. Ruotsissa on lisäksi noin 50 metrin jakso sulkuviivaa kiihdytyskaistan alussa, jolla estetään äkkinäinen liittyminen moottoritielle.
Mielestäni sama malli sopisi Suomeenkin, etenkin kun meillä kiihdytyskaistat saattavat olla alle 200-metrisiä. Pääväylällä ajavien pitäisi ajaa tasaista vauhtia kiihdytyskaistojen kohdalla, ohituskaistalta palaamisen oikeanpuolimmaiselle kaistalle pitäisi olla kielletty kiihdytyskaistan kohdalla sekä laissa tulisi olla esimerkiksi 3 sekunnin mittaiseen aikaan suhteutetut vähimmäisturvavälit.
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia