Perussuomalaiset

Antti Rantakokko

Turvallisuutta moottoriteille

Täällä Oulussa pääsee aina välillä eli päivittäin kokemaan hiuksianostattavia tilanteita liikenteessä. Moottoritielle liittyminen on aina yhtä jännää kun turvavälejä ei pidetä ja ylinopeutta ajetaan.

Suomessa moottoritielle liittyjällä on väistämisvelvollisuus. Mutta mitäs sitten tehdään, kun moottoritielle ei mahdu liittymään? Kiihdytyskaistat ovat varsin lyhyitä, jolloin liittymään pitäisi päästä heti kun tarvittava nopeus on saavutettu.

Ruotsissa moottoritielle liittyjällä ei ole yksipuolista väistämisvelvollisuutta. Moottoritiellä kulkevien pitää päästää liittyjä liittymään. Liittyjän pitää kuitenkin huomioida moottoritien liikenne eikä saa aiheuttaa vaaratilannetta. Ruotsissa on lisäksi noin 50 metrin jakso sulkuviivaa kiihdytyskaistan alussa, jolla estetään äkkinäinen liittyminen moottoritielle.

Mielestäni sama malli sopisi Suomeenkin, etenkin kun meillä kiihdytyskaistat saattavat olla alle 200-metrisiä. Pääväylällä ajavien pitäisi ajaa tasaista vauhtia kiihdytyskaistojen kohdalla, ohituskaistalta palaamisen oikeanpuolimmaiselle kaistalle pitäisi olla kielletty kiihdytyskaistan kohdalla sekä laissa tulisi olla esimerkiksi 3 sekunnin mittaiseen aikaan suhteutetut vähimmäisturvavälit.

Osallistu keskusteluun!


0 kommenttia

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000