EU ja kieroa politikointia
Elvytysrahaston perustaminen on herättämässä ainakin meillä Suomessa kiihtyvää keskustelua. Hyvä niin. Miksi tästä uudesta EU:n rahoittamiseen perustettavasta rahastosta ei käyty laajempaa keskustelua jäsenmaiden kansalaisten keskuudessa? Onko EU:n vaikeista asioista parempi tapa tehdä päätöksiä ”pimeästi” ja enemmän salassa kansalaisilta? Pidemmän päälle ei tällainen toimintatapa tule toimimaan. Tapa, jota noudatetaan ainakin meillä eu-asioista päätettäessä. Avoimmuus olisi eu-asioitakin käsiteltäessä ennen päätösten tekemistä veronmaksajien, siis jäsenmaksun maksavien kannalta, hyvä tietää sekä muodostaa oma mielipide, käytännössä siihen mihin hallituspuolueet enemmistöhallituksessa haluavat veronmaksajat sitouttaa. Sitouttaminen vuosikymmenien päähän, kuten tässä mainitussa elvytyspaketissa aina vuoteen 2058 saakka.
On sanottu, että onhan jo aiemmin jäsenmaat ottaneet vastattavakseen muiden maiden veloista EVM:n kautta. EVM rahaston kautta on annettu velkaa jäsenmaille tiukoin ehdoin mm. Kreikalle. EVM-rahastoon eurojäsenmaat perustettaessa sijoittivat alkuun vain osan pääomasta. Suomi n. 12,4 mrd pääomasijoituksesta 1,44 mrd euroa.
Elvytysrahaston perustamiseen ottavat osaa kaikki jäsenmaat. Uusi rahasto eroaa siten jo tässä suhteessa EVM-rahastoon. Elvytysrahaston kautta, joka käytännössä onkin budjettirahasto, joutuvatkin jokainen jäsenmaa valuutasta riippumatta osallistumaan budjetin menojen rahoittamiseen jäsenmaksun muodossa. Budjettiin kertyneillä jäsenmaksuilla sitten rahoitetaan rahastolle otetun velan pääomakustannukset, lyhennykset korkoineen. Elvytysrahasto on siten budjetin lainoittaja, joka on selvästi unionin perussopimuksessa kielletty toimi.
Tämä selvä lainanoton yhteys eu-budjettiin todetaan myös neuvoston kokouksen päätelmissä ”Next Generation EU -väline ja monivuotinen rahoituskehys ovat sidoksissa toisiinsa. Elpymistoimia tarvitaan nopeana ja tehokkaana vastauksena tämänhetkiseen haasteeseen, mutta ne tuottavat halutun tuloksen ja ovat kestäviä vain, jos ne liittyvät perinteiseen monivuotiseen rahoituskehykseen ja ovat yhdenmukaisia sen kanssa, sillä rahoituskehys on muokannut finanssipolitiikkaamme vuodesta 1988 lähtien ja tarjoaa pitkän aikavälin näkökulman.”
Kyse ei siis ole tuonkaan mainitun päätelmäkirjauksen mukaan koronaepidemian rahoittamisesta vaan pidemmän aikavälin ongelmista finanssipolitiikassa. Syynä tähän suurimmalta osalta on vaikuttanut eurovaluutta, joka ei sovi kaikille valuutan ottaneille maille kuten ei Suomellekaan. Tämän virheen eurosta on moni suomalainen asiantuntija myöhemmin ilmaissut todeksi.
Elvytysrahaston (Next Generation EU -väline) onkin perustettu yksinomaan siitä syystä, että kaikki jäsenmaat saadaan osallistumaan eu-budjetin korottamiseen ja korotetun jäsenmaksun maksumiehiksi. Rahaa budjettiin tarvitaan aiemman väärän finassipolitiikan aiheuttamiin vääristymisiin, joka näkyy etenkin eräiden jäsenmaiden huomattavan suureen velkaantumiskehitykseen. Italia, joka on velkaantunut erittäin voimakkaasti ja ”uhkaavasti” pankkisektoreille Saksassa ja Ranskassa. Jo EVM:n perustaminen Kreikan kriisin kohdalla johtui em. jäsenmaiden pankkisaamisista Kreikalta. Tuolloin vain euromaat osallistuivat (EVM) Kreikan velkojen takaajiksi ja velka-ajan pidentämiseen vuosikymmeniksi. Tässä operaatiossa kuitenkin Kreikka joutui kovien uudistustoimien toteuttajaksi taloudessaan. Nyt elvytysrahaston kohdalla ei tällaisia vaateita ole lahjarahan ja velkaa ottaneiden maiden kohdalla. On hyvin kyseenalaista voiko komissio sellaista valvontakoneistoa toimeenpanna joka pystyy valvomaan, että budjetista saadut rahat (elvytysraha-nimikkeellä) on käytetty juuri siihen tarkoitukseen kuin maa on ilmoittanut käytettävän ja johon ne on hyväksytty.
Neuvoston kokouspäätelmässä myös todetaan ”EU:n lainanotosta saatavat lisävarat maksetaan avustuksina ja lainoina monivuotisen rahoituskehyksen välineiden ja ohjelmien kautta. Näin varmistetaan johdonmukaisuus ja yhtenäisyys. Sekä Next Generation EU -väline että monivuotinen rahoituskehys auttavat muuttamaan EU:ta sen keskeisten politiikkojen, erityisesti Euroopan vihreän kehityksen ohjelman, digitaalisen vallankumouksen ja palautumiskyvyn, kautta.”
Tuossakin tunnustetaan suoraan EU:n ottavan lainaa sen vuoksi, että voidaan kattaa lisääntyneet budjetin monivuotisen kehyksen menoja avustuksina (lahjarahoina) ja lainoina.
Mitään epäselvyyttä edellä esitetyn perustein ei pitäisi olla laillisuuden näkökulmasta katsottuna, etteikö EU ole tekemässä kiellettyä tointa ottaessaan lainaa rahoittaakseen budjettimenoja. Suomen liittyessä Unionin jäseneksi hyväksyttiin perussopimuksen kirjaukset, joissa nimenomaan kielletään EU:n lainan ottaminen. EU:n perussopimusten keskeinen periaate on ollut ja pitäisi olla edelleen, että jokainen jäsenvaltio huolehtii omasta taloudestaan ja vastaa veloistaan.
Selvää näyttää olevan myös se, että jopa Ranskan presidentti Macron on iloinnut portin avaamisesta yhteisen velan ottamisesta. Noin, vaikka meilläkin tuppuraiset kuinka kertoilevat mainitun rahaston olevan vain kertaluontoinen. Ei se sitä tule olemaan vaan kyllä toinen kerta on helpompi käsitellä ja päättää. Onhan jo rahastokin tätä tarkoitusta valmiina.
Eikö maastamme löydy yhtä ainoaa lakimiestä tai -naista joka vie elvytysrahaston perustamisen 750 mrd euron korotetun budjettirahoituksen rahoittamisen (=jaksotettavaa jäsenmaksua varten perustettu) lainmukaisuuden EU tuomioistuimen ratkaistavaksi?
Tekstin aiheet:
Ei yksin suomalaisia asiantuntijoita ole euron tuomasta vahingosta talouteemme vaan myös ulkomaisia on. Tässä eräs huomio; ”Toimittaja Matt O’Brien vertasi Washington Postissa talouden kehitystä euroalueeseen kuuluvissa Suomessa ja Alankomaissa sekä sen ulkopuolella olevassa Islannissa.
O’Brien liittää Suomen ja Alankomaiden talousongelmat euroon.
– Ne ovat noudattaneet sääntöjä, mutta silti tulokset ovat olleet katastrofaalisia. Se johtuu eurosta, O’Brien kirjoittaa. ”
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eikö Perussuomalaiset voisi laittaa liikkeelle adressia,johonka kansalaiset saisivat kirjoittaa nimensä?.Ja sitten tämä adressi lähetettäisiin EU- tuomioistuimen ratkaistavaksi.Adressissa kyseenalaistettaisiin elpymispaketin laillisuus Suomen perustuslaissa,ja EU:n yhteisissä säännöissä.Paljon pienemmistäkin asioista on EU-tuomioistuimelle valitettu,kuten esim.luonnonsuojelijat ovat valittaneet jatkuvasti suden kannanhoidollisista metsästysluvista,ja suden uhanalaisuudesta Suomessa,ja susien suojelusta.Ja EU-tuomioistuin antoi hyvin jyrkän päätöksen viimeisessä jutussa käsitellessään edellä mainitsemaani asiaa.Nyt tässä EU:n yteisessä”Elpymispaketissa”on kysymys paljon suuremmista asioista,verrattuna susien suojeluun.Niin eikö tämmöistä nimien keruuta?voisi tuommoisella”Kansalaiadressilla”toteuttaa?.Ja mukaan hankkeeseen voisi kysyä myös Kristillisiä,koska ovat samoilla linjoilla Perussuomalaisten kanssa?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiitokset ehdotuksestasi! Katson kuitenkin ettei pelkkä adressin lähettäminen ole peruste tuomioistuimen käsittelyyn vaan kyllä käsittelyyn otetaan valitus siinä esitettyinen perusteluineen. Näin ollen toki liitteenä voinee olla kansalaisten yhtyminen tuohon valitukseen adressinimilistalla. Siis pelkkä adressiin kerättävä nimilista ei tulle valituksena käsittelyyn.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
OK!hyvä tietää!Tarkoituksenani olikin juuri,että mukana olisi hyvin seikkaperäisesti selvitetty vaatimus,jonka tukena kansalaisilta ardessilla kerätyt nimet!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Täsmennän vielä tuota aiempaa kommenttiani EU:n nettisivulla olevalla;
”EU-lainsäädännön kumoaminen (kumoamiskanteet) – Jos EU-säädöksen uskotaan olevan EU:n perussopimusten tai perusoikeuksien vastainen, Euroopan unionin tuomioistuinta voidaan pyytää kumoamaan se. Pyynnön voi esittää EU-maa, EU:n neuvosto, Euroopan komissio tai (joissakin tapauksissa) Euroopan parlamentti.
Myös yksityishenkilö voi pyytää tuomioistuinta kumoamaan EU-säädöksen, joka vaikuttaa häneen henkilökohtaisesti.”
Siis yksityishenkilö yksinään voi noiden muiden tahojen ohella tehdä kumoamiskanteen elvytysrahaston perustamisesta ja että vaikutus on veronmaksajalle korottava tekijä jäsenmaksuosuuteen. Myös eu perussopimus kieltää budjetin rahoitukseen otettavan velan.
https://europa.eu/european-union/about-eu/institutions-bodies/court-justice_fi
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Wanha Wiitasaarelainen wiisaus : Kaikki saavat, kaikilta saa, mutta kaikki ei saa kaikilta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ee – Uuu ja kieroa politikointia !!! Sitä se on , eikä muuksi muutu !! Tämä tuppuraisten ja tappuraisten niin sanottu , kertakorvaus , tarkoittanee sitä , että nyt kun se alkaa , niin loppuu vasta sitten kun Eee Uuuu , hajoaa lopullisesti !?!?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
”Sitouttaa veronmaksajat vuoteen 2058 saakka.” Siis 38:ksi vuodeksi. Tämä hallitus toisin sanoen katsoo olevansa oikeutettu sitomaan ainakin yhdeksän tulevan eduskunnan ja hallituksen budjettivaltaa, jo pelkästään tällä yhdellä rahoitusjärjestelyllä. Saati sitten ne seuraavat elvytykset, joita jo uumoillaan tuleviksi. Ei saatana akoilla paljon päätä palella! Tämä elvytysrahastohanke on ehdottomasti kaadettava, ilman mitään kompromisseja tai välistävetoja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä, yrittävät sitouttaa veronmaksajat 38 vuotta eteenpäin jäsenmaksujen korotusten maksajiksi.
Minulle on epäselvää ministerien sanomisissa se, kun sanovat eu tuomioistuimen olevan lopullinen ratkaisija elvytysrahaston perussopimuksen mukaisuudesta, niin onko Marinin hallitus tehnyt tuon rahastopäätöksen kumoamisvaateen eu tuomioistuimelle? Uskonpa että puhuvat päät vain puhuvat ilman toimenpidettä laillisuuden selvittämisestä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eipä hätiä mitiä. Aikanaan asia tulee eduskunnan käsittelyyn. Silloin pyhä allianssi PS+Kd kaatavat hankkeen.
Perussuomalaiset mepit ovat hoitaneet loistavasti kansan etua koskevat vääryydet Brysselissä. Tai Espanjassa. Tai Hondurasissa.
Täsmälleen Salvinin ohjeiden mukaisesti, mitä ei voi kaataa sen kannattaa antaa lahota toimimalla passiivisesti.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Riippuu kuitenkin pitkälti perustuslakivaliokunnan antamasta lausunnosta äänestyksessä käytettävän äänimäärän suhteesta eli tarvitaanko rahaston kaatamiseen 2/3 määräenemmistö. Jos tuo kanta on PeLv:n kanta, niin silloin kaatuminen lienee selviö.
Oman mausteensa soppaan antaa kuitenkin Kokoomuksen edustajat, sillä osa kokoomuksen edustajista olivat hyvin tiukalla kannalla jo suurelle valiokunnalle antamassaan lausunnossa ja suuren väliokunnan käsittelyssäkin antoivat oman eriävän lausumansa. PS ja Kd taas eivät hyväksyneet koko rahaston perustamista eli vastustivat suuressa valiokunnassa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Orpo on luiskassa. Eiköhän siellä ole Paasikiven sanoin tosiasioden tunnustamisen aika. Kentän paineet aktivoivat myös Sarin arvioimaan 5-kolonnan vaikutuksen puolueen linjaan. Ja se linja ei ole apupuolue suomalaisten alasajossa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Edelliseen jatkoksi;
”Perustuslain 94 ja 95 §:ään ehdotetaan otettavaksi nimenomaiset säännökset toimivallan siirrosta kansainvälisille toimielimille. Jos kansainvälisen velvoitteen hyväksyminen tai voimaansaattaminen koskee Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle, asiasta päätetään kahden kolmasosan enemmistöllä.”
jatkuu
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Linkki valiokunnan käsittely pöytäkirjaan;
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=pevm+9/2010
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
jatkoa…
”Ehdotettua sääntelyä voidaan pitää yhtäältä nykyisen täysivaltaisuuden rajoitusten tulkintakäytännön kirjaavana selkeytyksenä siltä osin kuin kysymys on eron tekemisestä täysivaltaisuuden kannalta merkittävän ja muun toimivallan siirron välillä. Toisaalta muutos on myös periaatteellisesti merkittävä, koska toimivallan siirrot tulevat näin selkeämmin osaksi kotimaista perustuslaillista järjestelmää. Sääntely vastaa valiokunnan mielestä varsin hyvin tapahtunutta eurooppalaistumis- ja kansainvälistymiskehitystä sekä tarvetta ottaa tämä kehitys huomioon valtiosääntöisessä järjestelmässämme.”
Tämä ja edellä oleva kommentissa ilmaistu on kopioituna -PERUSTUSLAKIVALIOKUNNAN MIETINTÖ 9/2010 vp- asiakirjasta ja on nykyisin voimassa olevan perustuslain mukainen.
Tuon mukaan tulkinta ei voine olla mikään muu kuin että vaaditaan 2/3 määräenemmistöinen äänestyspäätös elvytysrahaston hyväksymiseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sirpa, maailma on rikki. Koulutettuna ja avarakatseisena tulevaisuuden näkijänä voit tehdä läpileikkauksen Brexitin tilanteesta. Seuraavan puolen vuoden ajanjaksolla Bojo on jättämässä tehtävänsä ”terveydellistä” syistä. Kuten edeltävät ”isänmaalliset” britit.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei varmaan ole tehnyt!Mutta EU-tuomioistuimen kanssa on jo varmasti ennalta keskusteltu,että elpymispaketti on läpihuutojuttu,kun se aikanaan siellä käsitellään?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hei. Kiitos Sirpakin. Macron ja mammonaruhtinas; ovat; Maailman henki. Maailman henkeä ei pysty ihmisestä; hänen sydämestään kukistamaan kukaan muu, kuin; vai; Jeesus Kristus. Kiitos. Siunaten, Lasse.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nimimerkille Nimetön!Kyllä sieltä ”Vihervasemmistostakin niitä löytyy!joille ”hapan”maistuu!.Eräskin Ministeri sekoili,ja sammui Shotsin Olympialaisten aikoihin.Ja jos oikein aletaan kaivelemaan,niin löytyy varmasti muitakin ”Takavuosina kunnostautuneita”?!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti