Autoilija lypsylehmänä
Luen juuri uutista Keskisuomalaisesta, jossa kerrotaan, että 370 metallityöntekijää on lakossa. Syynä tähän on mm. työpaikkapysäköinnin muuttuminen maksulliseksi.
Voin täysin ymmärtää työntekijöiden tunteen, sillä on käsittämätöntä, että töihin tulosta laskutetaan. Olen ymmärtänyt, että maksullista pysäköintiä on perusteltu ainakin Jyväskylän kaupungin työntekijöille tarpeena vähentää yksityisautoilua ja saada ihmiset pyöräilemään ja käyttämään joukkoliikennevälineitä.
Tosiasiassa kyse on uudesta piiloverosta, joka otetaan yksityisautoilijoilta. Edellä esitettyjä tavoitteita ei kyllä pakolla saavuteta. Toisekseen ne eivät ole realistisia. Työpäivän jälkeen sitä kyllä ollaan uupuneita, että ei tee mieli lähteä seisomaan ruuhkabussiin ja matkustamaan tunteja saatikka pyöräilemään usein kymmeniäkin kilometrejä.
Ideologiaa ei pitäisi sotkea ihmisten arkeen, sillä juuri siitä kaikkeen tunkevasta viherryksestä on kyse myös työpaikkapysäköinnin maksullisuudessa. Tieliikenne maksaa jo nyt noin 7 mrd. erilaisia veroja vuodessa. Tähän samaan saumaan ollaan nyt iskemässä kaupunginkin toimesta.
Ei riitä, että ydinkeskustasta ajetaan yksityisautoilijat ulos ja kaupat kuolee vaan nyt myös puututaan työntekijöiden työviihtyvyyteen pakkokeinoin. Yksityisautoilijan rahastamisella ei tunnu olevan rajoja.
Verottajan mukaan asunnon ja työpaikan välisiin matkoihin liittyvistä pysäköintikuluista ei saa verovähennyksiä. Ne jäävät siis työntekijän itsensä maksettaviksi.
Tekstin aiheet:
Ja täystampio liikenneministeri yrittää saada satelliittiseurantaan perustuvan autoilijan kuppaamisen!
Niinkuin bensavero ei riittäisi.
En ainakaan siihen pelleilyyn lähde, ajan ikivanhalla V-8 moottorilla ja sillä sipuli. Mitään elektroniikkaa ei min autoon tule.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti