Lakialoite kansalaisuuden asumisaikavaatimuksen nostosta
Olen jättänyt eduskunnassa lakialoitteen Suomen kansalaisuuden asumisaikavaatimuksen nostosta.
Nykylain mukainen yleinen asumisaikavaatimus on viisi vuotta ja turvapaikan saaneille neljä vuotta. Esitän asumisaikavaatimuksen nostamista kymmeneen vuoteen.
Suomen asumisaikavaatimus on useita Euroopan maita matalampi. Esimerkiksi Itävallassa yleinen asumisaikaedellytys on kymmenen vuotta, Tanskassa yhdeksän vuotta, Saksassa kahdeksan vuotta ja Norjassa seitsemän vuotta.
Suomen kansalaisuuksia jaetaan nykyisin liukuhihnalta kymmenen tuhannen kansalaisuuden vuosivauhtia, mikä osoittaa arvostuksen puutetta ja välinpitämättömyyttä tänne tulevia kohtaan. Kansalaisuuden tulisi olla kunnia ja osoitus kiistattomasta sopeutumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan.
Minimaalisen sopeutumisen vaatiminen ja nopea kansalaisuuden myöntäminen ovat huomattava vetovoimatekijä siirtolaisille.
Suomen kansalaista ei voi karkottaa, joten emme mahda nykyisin mitään, jos henkilö tekee ensimmäisten Suomessa asumiensa vuosien aikana sellaisia rikoksia, joihin hänen syyllisyytensä käy ilmi vasta sitten, kun Suomen kansalaisuus on jo myönnetty.
Suomeen saapuu yhä suuri määrä turvapaikanhakijoita. Kansalaisuudesta on muodostunut heille merkittävä jatkomaahanmuuton väylä, koska kansalainen saa tehdä perheenyhdistämiset ilman toimeentuloedellytystä eli ihmisiä muuttaa asumaan Suomeen puhtaasti sosiaaliturvan varaan.
Kansalaisuuden nopea myöntäminen turvapaikanhakijoille todistaa, että nykyinen turvapaikkajärjestelmä tähtää tilapäisen suojelun sijaan siirtolaisten pysyvään asuttamiseen.
Nykyisissä neljässä tai viidessä vuodessa emme opi tietämään henkilöstä vielä paljoakaan. Esittämissäni kymmenessä vuodessa näkisimme jo paljon paremmin, mikä henkilön sitoutumisen taso on ja ansaitseeko henkilö kansalaisuuden.
Tekstin aiheet:
Kannatettava ehdotus!
Nykyinen käytäntö on aivan naurettava.
Kymmenen vuotta vähintään asumista Suomessa ja suomen kielen vähintään tyydyttävä osaaminen sekä kirjallisesti että suullisesti.
Ennen näiden ehtojen täyttymistä kansalaisuuden saannille ei pitäisi olla mitään perusteita.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Järkevä esitys.
Nythän tuntuu, että Suomen kansalaisuuksia jaetaan kuin ”Hyvä Sanomaa”, kakkine, joskin tulevaisuudessa kaventuvine. etuisuuksineen.
Hallitus helpottaa itsisanomisia ja pidentää perustelematonta aikaa määräaikaisten työsuhteiden solmimiselle. Aktiivimalli vielä oma lukunsa.
Työntekijöiden aseman muuttaminen ja heikentäminen tuntuu käyvän, ”yleisen edun” nimissä tuosta vaan. Sama vauhti ja käytäntö myös tähänkin asiaan.
Vai meneekö ”arvopohja” kansallisen edun edelle, tässä tapauksesa?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Asumisaika ei ole niin tärkeä edellytys kuin toimeentuloedellytys. Pitäisi mielestäni mielummin laskea niin, että ko.perheen tulotaso on riittävän suuri, jotta he itse käytännössä kustantavat terveydenhuollon, koulutuksen, työttömyysturvan ym. Näin on monessa muussa maassa, kuten Singaporessa. Pitkäänkin asuva voi rasittaa taloutta, tai lyhyen ajan sisällä kansalaisuuden saanut ei välttämättä rasita, jos hoitaa asiat oikein.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Todella vaikea juttu määriteltäväksi. Juurihan tuossa oli juttu tänne jo -80 luvulla ”kotoutuneesta” irakilaisesta. Oli myönnetty jo kansalaisuuskin. Niinpä vain, välkky kaveri, haistoi tilaisuuden ja tekeytyi uudelleen maahantulijaksi. Ilmeisesti oli jäänyt aikoinaan osattomaksi nykyisistä runsaista vastaanottorahoista ja eduista.
Asia paljastui ihan sattumalta, eihän meillä noita kustannuseriä kukaan ehdi, eikä osaa seurata.
Asioiden kiristäminen hieman hirvittää. Mieluimmin lakiin lievennys, että vääräuskoisten huijaamisesta saa lievemmän tuomion. Aivan samoin kuin taparikolliset saavat alennusta useammista rötöksistä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mites tää Berneri sai ykskaks kansalaisuuden?
Paljon paskaa olis jääny syntymättä kun ei ois päässy tänne sähläämään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti