Perussuomalaiset

Teemu Suominen

Kun veturimiehet heiluttaa

Tässä tätä kirjotettaessa veturimiehet heiluttaa kätöstään ja ovat lopettelemassa työnsä alkavan junalakon merkeissä. Mielenilmaus alkoi klo 18 ja kestää vuorokauden. Vaikka puheet ovatkin liittojen suunnasta kovasti sympanneet veturimiehiä, eivät ne kuitenkaan ainakaan YLEn uutisen mukaan ole järjestämässä tukilakkoja.

Toisaalta lakkoherkkyydestä tunnettu Merimiesunioni puheenjohtajansa suulla toteaa, että ”Mutta jos liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tai muu hallitus ei ymmärrä tilannetta, sitten täytyy tehdä jotain muuta

Mistä sitten oikeastaan on kysymys. Asiaa voidaan valaista vähän Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteesta. Ministeriön mukaan ”tavoitteena on parantaa asiakaslähtöisyyttä, palelutasoa sekä alentaa kustannuksia”. Ihan yleviä tavoitteita sinänsä. Toisaalta samainen tiedote puhuu myös siitä, että EU tasolla kilpailua raiteilla on avattu vuodesta 2003 alkaen ja viimeisin ns. neljäs junapaketti pakottaisi tähän. Väistämättä tulee mieleen, että on tässä tarkoituksena saada tavoitettua tavoitteet vai toteuttaa EU tahto. Millään en pysty olla ajattelematta aikaisempi Bernerin aivopieruja, kuten autojen reaaliaikaista seurantaa.

Rautateiden kilpailua on ajettu hiljalleen Suomeen jo pitkän aikaa. Aikanaan, kun tavaraliikenteen kilpailu raiteilla sallittiin, meinattiin, että nyt loppuu VR rahtikuljetus kokonaan. Toisin kävi. Meni vuosikymmeniä, ennen kuin raiteille ilmaantui kilpailija. Toisaalta muita kuin VRn kuljetuksia raiteilla tänäkään päivänä vain häviävän vähän. Päällimmäisenä syynä ministeriön selityksen mukaan on se, että kaluston hankinta olisi pullonkaula. Tosiasiassa se ei sitä ole, vaan vapaan radan saanti. Tässä suhteessa minkäänlaista helpotusta ei ole luvassa, piukemminkin päinvastoin.

Ministeriö puhuu pilkkomiskohteena lähinnä VR, mutta itse radoista ei tiedote puhu mitään. Toisaalta radat omistaa ja ylläpitää Ratahallintokeskus eli RHK. Ainakaan tässä kohtaa ministeriö ei puhu mitään mahdollisesta muutoksesta. Myös tämä asia puoltaa sitä, että muut toimijat kuin VR tuskin tulee saamaan millään järkevillä ehdoilla pääsyä kiskoille.

Ratojen kunnossapito poistuu VRltä omaan valtion yhtiöön. Tämä epäilyttää siinä mielessä, että miksi sitä ei yksinkertaisesti siirretä RHKlle? Se olisi looginen suunta, jos se kerta halutaan pitää valtiolla. Ainona syynä miksi näin ei tehtäisi, on se, että tuo ratojen kunnossapitoyhtiö on tarkoitus laittaa lihoiksi heti kun mahdollista. Näistähän on kokemusta mm. sähköinfran, TV infran tai vaikka tiestön kunnossapidon kohdalta.

Ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus kilpailuttaa Helsingin lähiliikenne. En oikein ymmärrä miksi tästä nousee poru. Helsingin seudun liikennettä hoitaa HSL ja HSL ja VR ovat jo vuosi sitten perustaneet kalustoyhtiön, johon lähiliikenteen junat kuuluvat. Ensimmäiseen kilpailutuskierrokseen ei ole montaakaan kuukautta aikaa ja voittavan firman liikennöinti pitäisi alkaa 2021 ja tämä kaikki on valmisteltu jo vuosia sitten. Miksi poru nousi vasta nyt?

Ehkä tässä hiertää se, että kaukoliikenne siirtyisi myös kilpailutuksen alle. Siis nimenomaan kilpailutuksen, sillä varsin huomattava osa kaukoliikenteestä kun on ostoliikennettä jo nyt. Tuota ostoliikennettä valtio on jo vuosia ollut ajamassa alas. Vaikuttaisi myös kovasti siltä, että valtio olisi pesemässä näppinsä kokonaan raiteilla tapahtuvasta ostoliikenteestä, kun tähän halutaan kytkeä tiiviisti maakunnat mukaan. Käytännössä siis tulevaisuudessa voisivat kaupungit ostaa omaa lähi- tai seutuliikennettä yksityiseltä rautatieyhtiöltä tai maakunnat liikennettä isompiin keskuksiin, lähinnä ilmeisesti Helsinkiin, Ouluun tai Turkuun. Eri asia mistä tähän leikkiin löytyy rahat. Itse epäilen, ettei mistään.

Olisiko kaukoliikenne sitten Suomalaisilla raiteilla sellainen business, että sinne syntyisi uusi yhteyksiä tai uusia toimijoita, jotka tätä hoitaisi.

No Helsingin Metroa operoi HKL ja se kuljettaa noin 70 milj. matkustajaa vuosittain. Raitiotieverkosto kuljettaa suurin piirtein saman verran. HSL lähiliikenteessä liikkuu myös jotakuinkin tuon verran ihmisiä junalla. VR on joitakin reittejä vetänyt pidemmälle kuin HSL liikenne ja nostaa tällä tavoin omaa matkustajamääräänsä 6-8 miljoonalla matkustajalla vuosittain. Se on todella paljon kun kokonaismatkustaja määrä on n. 33 miljoonaa. Varmasti tuolla määrällä joku business idealtaan Onnibussin kaltainen toimija voisikin toimia ja sinällään se olisi tervetulluttakin, mutta olisiko se sitten sitä mitä haluttiin. Varmasti tällöin keskusten välinen liikenne voisi jopa parantua, mutta häviäjänä varmasti ovat maakunnat. Sitten on se ostoliikenne, siis jos on rahaa.

Yhtenä kummastuttavana asiana tässä on vielä tuo kalustoyhtiö. Liikenneministeri perperi kertoi, että sellaisesta saa kaluston niin markkinoille tulo on helpompaa. Lykkääkö VR siis kaiken vanhan paskan kaluston sinne et kilpailkaa noilla? Saisiko mahdollinen operaattori edes tuoda raiteille omaa kalustoaan? En tiedä, mutta jos ei niin palvelutasona tai asiakaslähtöisyyden parantaminen jää kyllä puhtaasti juhlapuheisiin. Mäkin voisin mieluusti vaihtaa auton junaan jos junassa olisi ravintolavaunu, siis sellainen jossa on alhaalla ravintola, josta saisi muutakin kuin mikrossa lämmitetyn roiskeläpän ja ylhäällä pubi tupakkakoppeineen. Tuskin tulemme sellaista näkemään.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


1 kommenttia
Yuri Komissarov
#1

Henkilökohtaisesti lakko ei heilauta pätkääkään. Viimeksi matkustanut junalla 35 vuotta sitten, riittää kun mannelavetin tankissa on tiisseliä. Viimeksi VR on tuottanut voittoa 1917 taisi olla koko suuriruhtinaskunnan ajan voittoa tuottava laitos. Pilkkominen on kermojen kuorintaa. Tietyt matkusta- ja rahtiilinjat kinnostavat muu saakin sitten rapautua rauhassa. Tämä on veronmaksajien rahojen hävittämistä. Toinen vähemmän puhuttu asia on huoltovarmuus ja poikkeustilat jolloin tarvitaan myös vähemmän käytössä olleita rataosuuksia. Samoin on lyöty laimin uusiutuvan kotimaisenenergian eli polttoaineen käyttöä kuljetuskalustossa. Kun vanhat ristot ja ukkopekat tehtäisiin nykyaikaisilla höyrykoneilla käyttäen kotimaista koivuklapia saataisiin ympäristöyställisiä kestävää kehitystä edustavaa raskasta kuljetuskalustoa joka ei ole riippuvaista haavoittuvasta sähköverkosta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000