FINNAIRIN MONOPOLIASEMAN HINTA
FINNAIRIN MONOPOLIASEMAN HINTA OULUN LENTOKENTÄN MATKUSTAJILLE: 72 MILJOONAA EUROA/VUOSI!
MENETETYT LENTOMATKUSTAJAT 204000 MATKUSTAJAA/VUOSI!
Syksyllä 2022 Norwegian ilmoitti lopettavansa Oulu-Helsinki välin lennot. Kyseisenä vuonna 2022 Oulun lentoaseman matkustaja määrä (Finavia) oli 110 % nousussa vuoden 2021 tasosta. Kasvuvauhti oli vastaavaa kaikkien suurimpien suomalaisten lentoasemien joukossa (yli 200000 matkustajaa/vuosi).
MATKUSTAJAMÄÄRIEN ROMAHDUS OULUN LENTOKENTÄLLÄ VUONNA 2023
Vuonna 2023 lentomatkustajien määrä Suomessa jatkoi toipumistaan Covid-19-aikaisesta pudotuksesta. Yli 200 000 vuosittaisen matkustajamäärän lentokentillä matkustaja määrät lisääntyivät keskimäärin 29,1 % (Finavia 2023). Ainoa poikkeus Suomessa oli Oulun lentoasema: Finnairin monopoliaseman riuduttaman lentoliikenteen matkustajamäärä romahti 12,3 %. Syynä tähän Norwegianin syrjäyttämisen aiheuttama lentovuorojen vähentyminen sekä samalla Finnairin rutkasti ylihinnoitellut lennot aiheuttivat lentomatkustuksen vähentymisen; 600 euron lippuhinnat eivät olleet harvinaisuuksia. Muilla lentoasemilla saatiin nauttia edelleen matkustajamäärien ripeästä kasvusta.
FINNAIRIN MONOPOLIASEMAN KUSTANNUS OULUN LENTOKENTÄN KÄYTTÄJILLE VUONNA 2023
VÄLITTÖMÄT KUSTANNUKSET SEKÄ MENETETTY HYVINVOINTI AIHEUTUVAT
1. LENTOJEN YLIHINNOITTELUSTA.
2. MENETETYISTÄ MATKUSTAJA MÄÄRISTÄ.
YLIHINNOITTELUN KUSTANNUS 55 MILJOONAA EUROA
Tänäkin päivänä Finnairin Oulu-Helsinki-lennot ovat rutkasti ylihinnoiteltuja, kirjoitus hetkellä lentolippujen hinnat hipovat 200-300 euroa. HIeman yli 100 eurolla Finnair lentää tuplasti kauemmas Ivaloon verrattuna Ouluun. Puolestaan Norwegianin Helsinki-Rovaniemen lennoilla on vaikea saada yli 100 euroa tuhlattua lentolippuostokseen. Kittiläkin on saavutettavissa reilu 100 euron lentolippupanostuksella.
Finnairin ylihinnoitteluksi aiheuttama kustannus on yhä minimissään Oulu-Helsinki linjalla noin 100 e. Tämä vuoden 2023 matkustaja määrällä aiheuttaa 55,4 miljoonan lisähyödyn Finnairille monopoliaseman hyväksikäyttämisestä.
Voidaankin esittää kysymys: Näytteleekö 55,4 miljoonaa euroa itseasiassa leijonan osaa Finnairin kvartaalituloksissa? Ja tämä ylimääräinen ’Finnair-tuki’ siis Oulun kenttää käyttäville veronmaksajille entisten valtion tukien lisäksi!
MENETETTY MATKUSTAJA MÄÄRÄ 204000 MATKUSTAJAA SEKÄ MENETETYT LIPPUTULOT 16 MILJOONAA!
Oulun lentoaseman olisi pitänyt tarjonta tilanteen kehittyessä muita lentokenttiä vastaavasti pystyä lisäämään matkustaja määräänsä edes 20 %:lla vuodesta 2022. Matkustaja määrän olisi siten pitänyt saavuttaa 2023 helposti 759000 matkustajaa. Nämä 204000 matkustajaa olisivat tuoneet 80 euron lentolipun hinnalla 16,32 miljoonaa uusia lentolipputuloja (lentolipun hinta 80 e Norwegianin lentämillä Rovaniemi-Helsinki lennoilla).
Suora hyvinvoinnin väheneminen voidaan siten arvioida yhteensä 72 miljoonaksi euroksi. Näiden menetysten lisäksi aiheutuu lentoliikenteen supistumisen pitkäaikainen kuristava vaikutus Oulun talousalueen bruttokansantuotteeseen: osaajia on muuttanut Oulusta heikentyneiden lentoliikenneyhteyksien vuoksi.
Taannoin suunnittelimme tuttavan kanssa pitkän viikonlopun viettoa. Lentolippupaketin hinnan kohotessa kestämättömälle 800 euroon Helsinki-Oulun välille, jouduimme myös tinkimään yhdessäolosta.
Tekstin aiheet:
Jos on paljon rahaa, niin halpojahan nuo liput on. Jos Suomessa olisi paljon upporikkaita, niin kaikki olisi hyvin, mutta kun sosialistisen systeemin tavoite on köyhdyttää väestöä. Tuohon tähtää myös ilmastoverot ja vihersiirtymä. Kommarit laulaa, että jos köyhä mies mä oisin niin…kaiken päivää laiskottelisin…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Rikkaat no nuukia,ne menee junalla mieluummin !
(Eihän ne rikkaita olisi jos ne olisi nuoresta asti tottuneet jakamaan rahansa taivaan tuuliin ja turhuuksiin)
Ne jotka rahaa jakaa ympäriinsä on tyhjä taskuja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Olemme pohjoismaiden köyhimpiä. Koska Finnair ryöstää meitä, on halvempaa ajella vaikkapa Uumajasta Ruotsin puolelta lentelemään. Suomalainen ilmeisesti haluaa olla ruoskittavana oman valtion yhtiön puolesta, muuten ei liene olisi mahdollista moinen kyykytys.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Finnairin Oulu -Helsinki lennot on aina perustunut siihen että yhteiskunnan varoja sirretään valtion yhtiö Finnairille järjettömän korkeiden lippujen hintojen avulla.
Oulunkaupungin herrojen Nokian , Stora enson,Outokummun ja Ssab :n
pikku herrojen edestakasin lentelyn takia tämä homma onnistuu…
Vaikka tämä on Eu sääntöjen vastaista kilpailun estämistä ja valtion yhtiöiden tukemista.
Itse lentonsa maksavien pitää mennä lomalle tai muualle Junalla tai Omalla autolla kun Norwegian lopetti Oulun lennot.
Eihän tuollaisia ryöstö hintoja kukaan järkevä ala maksamaan omasta kukkarosta. Eikä kannata on väärin tukea tuollaista hommaa.
Norwegian pitäisi saada takaisin Ouluun !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onkin mielenkiintoinen tarina, miksi Norwegian lopetti? Kasvavan linjan , jossa nousut 100 % vuodessa. Tuo pitäisi tutkia.
Kirjoitin jutun, jotta jokainen suomalainen alkaa herätä, miten paljon jokainen monopoli imee rahaa meidän suomalaisten taskusta. Tässä tapauksessa Oulun alueen elinvoimaa leikataan. Ja tämä vain vääristävän kilpailun ja Finnairin häikäilemättömän tilanteen hyväksi käytön vuoksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miten voi olla mahdollista että Oulusta Helsinkiin maksaa Finnairilla monta kertaa enemmän kuin Ryanairilla tai Norwegianilla Helsingistä – välimerelle vaikka matka on 5 kertaa pidempi ?
ei ymmärrä !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kotimaan lentoja erikoisen hyvä vertailla saman yrityksen lentämänä. Lappiin lennot Oulun yli, mutta maksavat vähemmän. tupla matka, jopa puolet hinnasta. Erona on, että Rovaniemeltä/Kittilästä lentoja useilla yhtiöllä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Persut on Hallituksessa !
Asialle pitäisi tehdä jotain että valtion tuki saadaan loppumaan ja varsinkin piilo tuki ja Finnair konkurssiin !
Sen jälkeen tänne tulisi oikeita yksityisiä yhtiöitä kilvan ja hinnat tippuisi murto osaan.
Näillä yksityisillä on vielä uudemmat koneetkin ! Kaikki yleensä tuliteriä toisin kuin Finnairin vanhat romut.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä lentolippu pitää selkeästi alle satasen tuolle matkalle saada. Ehdotin lentokoneen ostamista Oululle, mutta en saanut vihreää valoa kaksi vuotta sitten. Olisi jo tullut pitkälle kuoletetuksi. Ja muutama työpaikkakin lisää yläilmoihin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Junakin oon vittumianen kun kartelli on ,niiin pitää varata lippu kuukausia etukäteen jos halvalla meinaa päästä . Muuten joutuuu omalla autolla ajaan ja lentoparkki ryöstää säästetyt rahat.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kansaa kyykytetään slaavikyykkyyn. Milloin alkaa perskarvoja huuhdella merivesi?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti