KOVAA PELIÄ MALMIN LENTOASEMALLA
Näkeekö Helsinki, että nyt on kuolettavan iskun paikka. Ainakin siltä näyttää – peli Malmin osalta on edennyt vaiheeseen, jossa tyylipisteitä ei enää jaeta – on aika kaikkien Malmin ystävien nousta barrikadeille ja laitettava Pajunen ja Sinnemäki kuriin.
Joulukuussa 2016 Helsingin kaupunki ei suostunut tekemään kuin kuuden kuukauden vuokrasopimuksia Malmin lentoasemalla toimivien yritysten ja yhdistysten kanssa sisätilojen, ns. hangaarien vuokraamisesta. Hangaareissa säilytetään lentokoneita mutta ennen kaikkea siellä tapahtuu kaikki koneiden huoltotoiminta. Nyt kaupunki on ilmoittanut, että kaikki koneet on oltava ulkona 16.5.2017. Tämä käytännössä tarkoittaa lentotoiminnan halvaantumista Malmilla. Hangaarit on säilytettävä lentokäytössä niin kauan kuin Malmilla ilmailutoimintaa on – tämä on aivan välttämätöntä (nykysopimus on vuoden 2019 loppuun asti). Nyt tilat siirtyvät Helsingin Tukkutorin hallintaan.
Helsingin tilakeskuksen virkamiehiä ei ole asiasta syyttäminen. He toimivat täysin poliittisten ohjeiden mukaan, eli tässä tapauksessa apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäen käskyläisinä.
Lentokentän kiitorata, lennonjohtotorni, hangaari yms. vuokrattiin nykytoimijoille kovaan hintaa, noin 144.000.- / vuosi. On aika vaikea uskoa, että muutamalla konsertilla kesäaikana saataisiin tuo summa katetuksi tahi kirpputoreja ylläpitämällä.
Muistetaan että Malmin rakennukset ovat museoviraston suojelemia ja muutosten tekeminen niihin on erinomaisen vaikeaa. Esimerkiksi lattiat ovat vanhoja suuria betonilaattoja jotka ovat laskeneet ja kohoilleet, eivät siis vaarallisuutensa takia sovellu massatapahtumien areenaksi.
”Vanhaan hangaariin mahtuu 50 lentokonetta, Patrialta mahdollisesti vapautuviin tiloihin vain 15 konetta. Valtaosaa koneista ei voida säilyttää ulkotiloissa, joten ne siirtyvät muualle.
Näyttääkin siltä, että ainoa tarkoitus on saada lentotoiminta kuolemaan Malmilla tekemällä se mahdottomaksi. Ilman kunnollisia ja suojattuja sekä suljettuja huoltotiloja, ei laillisen lentotoiminnan vaatimuksia voida taata. Huoltojen taso laskee liikaa. Tämän Vihreät, Kokoomus ja apulaiskaupunginjohtaja Sinnemäki eturivissä hyvin tietävät.
Malmin rakentamiselle on vaihtoehtoja – maata on löydettävissä riittävästi Helsingin tarpeisiin maavaihdoin valtion kanssa, jos vain poliittista tahtoa riittää.
On luvattu, että korvaava lentokenttä on osoitettu ennen Malmin lakkauttamista – spekulointi asialla voidaan lopettaa, kun todetaan että Malmin lentoasema säilyy ja sitä kehitetään voimakkaasti tulevaisuudessa kotimaan ja lähialueiden lentoliikenteen solmukohdaksi – HUBiksi!.
Tekstin aiheet:
Malmin lentokenttä on ainutlaatuinen keidas keskellä kaupunkia, mutta valitettavasti osalla päättäjistä ei ole eväitä asiaa käsittää. Kun kenttäkokonaisuus on menetetty niin se on yhtä lopullista kuin Helsingin keskustan arvokiinteistöjen tuhoaminen.
Pajusella on oma lehmä pahasti ojassa tässä asiassa, Sinnemäki on puolestaan hyvä esimerkki Vihreiden politiikan raadollisuudesta; kaikki on kaupan kun vain hinnasta sovitaan – oli kysymyksessä sitten liito-orava tai historiallinen suojelukohde. Tampereella Vihreiden taktikointi on tuonut tunnelin, ja ratikkakin on hyvässä vauhdissa, muista höpöhankkeista puhumattakaan. Kuntavaaleissa on paljon pelissä – etenkin Helsingissä ja Tampereella.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vasemmistovihreiden ja kokkareiden rakennuttajaporhojen epäpyhä allianssi on pannut likaisten temppujen osaston töihin.
Tämä oli kyllä odotettavissa, ei haisunäätäkään rannustaan eroon pääse saati mätä poliitikko paskaraidasta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti