ASIAKAS ENSIN
Terveydenhuollossa potilasturvallisuus ja sosiaalipalveluissa asiakasturvallisuus ovat hoidon ja palvelun keskiössä ja tulevaisuuden valttikortti, kun kilpaillaan asiakkaista. Kuntalaista koskeva valinnanvapaus lisääntyy. Pitää olla myös mahdollisuuksia päästä nopeasti hoitoon ja kohtelunkin tulisi olla tasavertaista. Hoidon hyvän laadun merkitys kasvaa: haetaan toiminnan läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta eli tuloksia annetusta hoidosta tai palvelusta. Tähän päästään vain hyvällä, koko henkilöstön yhteistyöllä. Hoidon laadun kulmakivenä on sitoutuminen kehittämään omaa työtään ja koko toimintaa. Yksi tärkeä osa-alue siinä on kaikki toiminnan turvallisuutta parantavat hoitomenetelmät ja toimintamallit. Kyse ei saa olla vain sanahelinästä tai ylimmän johdon juhlapuheista, vaan työtä ihan konkreettisella tasolla. Jokaisen työntekijän panos laatuun on tärkeä.
Sosiaalipuolella ovat käytössä laadun omavalvontasuunnitelmat, jotka ovat julkisia asiakirjoja, eli se täytyy olla kaikkien nähtävillä. Näin itse kukin voi tarvittaessa tarkistaa, mitä toimipaikka lupaa, ja miten se lupaa toimia. Suunnitelmassa tulisi olla kirjattuna, miten hoitoa tai palvelua saavan henkilön itsemääräämisoikeus toteutuu. Asia on erityisen tärkeä muistisairaiden potilaiden ja asiakkaiden kohdalla.
Hyvinvointivaltion tehtävänä on toimia yhteistyössä asiakkaan kanssa häntä kuunnellen ja hänen parhaakseen. Siinäpä sitä onkin tavoitetta kerrakseen – myös uudessa Sotessa!
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia