Noin 60 syytä oppimistulosten romahtamiseen
Suomalainen koulutusjärjestelmä oli oikealla tiellä aina vuoteen 2006. Pisa-tulosten mukaan olimme silloin ykkösiä. Jos kerran olimme ykkösiä, olisi pitänyt opetusta ja järjestelmää kehittää valitulla tiellä.
Sen sijaan alkoi hämmentävä uudistuskierre. Kaikkihan ymmärtävät, että kaikki uudistukset eivät aina onnistu. Ne voivat mennä pieleenkin.
Koska ns. asiantuntijoiden on vaikea arvioida, mistä oppimisen tason romahtaminen voisi johtua, listasin vauhdilla erilaisia mahdollisia syitä. Ikään kuin vinkiksi.
Varmaan syitä löytyy muitakin.
Poimi listasta vaikka oma Top Kymppisi.
X Pisan jälkeinen ylimielisyys
X Koulujärjestelmän sisäsiittoisuus
X Huono ja ei ohjaava OPS
X Sokea usko lasten itseohjautuvuuteen
X Opettajista tehtiin oppimisen ohjaajia
X Opettajista tehtiin nössöjä sätkynukkeja
X Opettajienkoulutuksen fokus karkasi vallitsevasta todellisuudesta
X Opettamisesta tehtiin kirosana
X Uudistustahdin kiivas sykli
X Arvioinnin ylikorostaminen
X Rehtoreiden ylityöllistäminen
X Opettajien väsyminen
X Koronavaje oppimisessa
X Rahoitusvaje
X Oppimisteknologian ylikorostaminen
X Jatkuva suorittaminen
X Suorituspaineiden kasvu
X Kiire
X Aikapulan illuusio
X Koulun kerhotoiminnan puute
X Priorisoimisen uskallus
X Kova kilpailu jatkopaikoista
X Koulujen väliset erot ovat revähtäneet
X Luokkien väliset erot koulujen sisällä ovat revähtäneet
X Maaseudun pojat ovat pudonneet kyydistä
X Epäonnistunut kolmiportainen tuki
X Inkluusio
X Erityisosaamiskeskusten lopettaminen
X Erityisopettajista tehtiin hanttiopettajia
X Liian suuri luokkakoko
X Unohdettiin pojat
X Liian vähän miesopettajia
X Hyljeksittiin oppikirjoja
X Kaikissa oppiaineissa oppilailla ei ole omia kirjoja
X Ulkoaluku laitettiin pannaan
X Työkirjojen puute
X Käsin kirjoittamista vähennettiin
X Käsialakirjoituksen opettaminen lopetettiin
X Ei opeteta lukemaan kunnolla
X Kaunokirjallisuuden lukeminen on vähäistä
X Teknisen- ja tekstiiliopetuksen sisällöt sekoitettiin
X Vieraskielisten ja kantaväestön PISA-tulosten ero OECD:n suurin
X Uusi oppimiskäsitys
X Oppiaineiden rajat häivytettiin
X Opiskelun systemaattisuus hukattiin
X Vaatimustason lasku
X Ei saada ehtoja, ei jätetä luokalle
X Ei sijoituspaikkoja lapsille, jotka eivät pysty käymään koulua
X Lastensuojelun kankeus
X Tarkkailuluokkien lopettaminen
X Liian vähän koulupsykologeja – ja kuraattoreita
X Lapsi ei pääse tutkimuksiin ajoissa
X Opettajien auktoriteetin heikentyminen
X Poikien holtiton tietokonepelaaminen kodeissa
X Kännyköiden luvaton käyttö kouluissa
X Uusi oppimisympäristö
X Lasten kunnon heikentyminen
X Huonot ruokailutottumukset
X Kodin tuen puute
X Lasten ja nuorten unenpuute
X Sosioekonomisten erojen kasvu
X Maahanmuuttajalapsi liian vähän aikaa valmistavassa opetuksessa
Tekstin aiheet:
Taitaa suurin syy olla suomea (ruotsia) osaamattomat maahanmuuttajat?
Jos ei kieltä osaa, ei pärjää myöskään Pisassa?
Jos luette ulkomaan uutisia, niin myös niissä nimetään juuri maahanmuuttajalapset, jotka eivät osaa maan kieltä ja siksi Pisatulokset laskevat.
Sama Suomessa, änkyräsuomella ei pärjää. Ja kuitenkin heidät päästetään peruskoulusta läpi. Säälistä?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pitäis jättää mamut armotta luokalle kertaamaan. Tarvittaessa vaikka joka toinen vuosi!!!
Nyt päästetään osaamattomia noin vain luokalta toiselle, naurettavaa.
Eihän tollasesta touhusta voi mitään hyvää seurata.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tai kielikoe ENNEN kuin voi aloittaa ensimmäisen luokan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Rahoitus vajetta voisi paikata opettajien palkkoja laskemalla !
Miksi noin vähästä työstä pitää maksaa non sikamaista palkkaa ? (työ tunnit noin -50% vähemmän kuin oikeilla työmiehillä mutta pakkka yli 50 % isompi )
MITÄ JÄRKEÄ ON TUHLATA VALTION RAHOJA NÄIN JA VELKAANTUA ?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Opettajien palkatko alemmaksi?! Ei missään nimessä. Moni opettaja suunnittelee jo muutenkin alan vaihtoa työn haastavuuden vuoksi. Parempi on laittaa työolot kuntoon.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tarkkikset ja erityisluokat takaisin!!!
Annettiin kunnille oiva säästökohde, joka vei koko koulun kaaokseen, kun tarkkisluokat ja erityisluokat lakkautettiin.
Kunnat tarttui heti tähän täkyyn rahojen säästämiseksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Inkluusio on ihan persxxstä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On vain yksi syy !
Vapaa kasvatus josta alettiin puhua jo 30 v. sitten
Tässä on tulos !
Ennen opettajat käytti kartta keppiä,tukkapöllyä ja jopa nyrkkiä jos ei muu auttanut.
Kotona heilui tuppi vyö ja koivuvitsa.
Ja pennut oli kurissa ja moraali tuli päähän.
Nyt eletään kuin siat pellossa ja sen lisäksi Homotetaan ja huumeistaan lapsia ykteiskunnan taholta !
mm. Helsingissä homot kiertää kouluissa palkan edestä puhumssa pedofilia propakandaa ala ikäisille lapsille orka ei saa edes ikänsä puolesta perinteisellä hetero tyylillä naida ja kaupunki järjestää ilmasi konsertteja joissa huume hörhö laulaa !!!!!
Järjtöntä menoa !
Persujen on vaaditava muutosta asiaan !
Kuri pennuille niin kotona kuin kouluissa ja homot ,pedofiilit ja huumehörhöt pos lapsille huonoa esimerkkiä näyttämästä ja moraalia tuhoamasta !
Ja kännykät tietenkin pois kouluista se on sanomattakin selvää.
(aina kun kännykkä koulusta löytyy opettaja on lyötävä vasaralla rikki se )
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sinä olet itse huumehörhö, isäsi oli väkivaltainen juoppo.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Muslimipojat eivät kunnioita opettajia, varsinkaan naispuolisia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Peruskoulu on vasemmistolaisten toteutus. Kaikille samaa.
Ennen oli kansakoulu, MAKSULLINEN oppikoulu, jossa kaikki piti maksaa itse (kirjat, vihkot, kynät, kumit ja kouluruoka ym.) jos oppikoulua kävi. Silloin ei ollut varaa lusmuilla. Jos olit tunnin pois, piti saada lappu kotoa.
Ben Zyskowicz voi kertoa niistä ajoista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Huono kielitaito alkaa jo varhaiskasvatuksen laitoksista, kun niihin on palkattu maamme kieliä osaamattomia henkilöitä. Jos lapsi kuulee päivittäin useita kieliä, niin sotku on valmis ja mamulapset eivät opi suomea, kun kaikki saavat omalla kielellä kommunikoida omaa kieltä puhuvan kanssa.
Kielitaito on hieno asia, mutta sekakielitaito ei.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lundellin listalta puuttuu PAKKORUOTSI!
Turha, hyödytön pakkoruotsi syö lasten aikaa ja energiaa.
Pakkoruotsista on päästävä eroon!
Ruotsi muutettava valinnaiskieleksi!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lauri Nurmen kirjoitus, olikohan iltalehdessä vai iltasanomissa, oli tosi hyvä kiteytys tästä oppimistulosten romahduksesta.
Oppilasaines ei enää ole yhtenäistä johtuen mamuista. Mamut painaa tuloksia alas, vääjäämättä.
Mamuoppilaat ei osaa suomea tarpeeksi hyvin! Eivätkä jaa suomalaisten viitekehystä asioissa. Siinä pääsyy tulosten romahtamiseen.
Lopputulos: suomenkieliset vanhemmat etsivät asuinpaikkoja ja kouluja sen perusteella, mistä löytyy suomenkielisten oppilaiden täyttämiä kouluja. Näin asuinalueet eriytyvät. Syntyy mamuslummeja Ruotsin mallin mukaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lauri Nurmen kirjoitus kannattaa ehdottomasti lukea!
Nurmella on aineenopettajan koulutus, joten hän tietää, mistä puhuu.
Nurmi on myös toimittaja ja kirjailija.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On myös perussuomalaisten mollaaja. Mitään hyvää ei löydy.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Oisko kokoomuslainen?
Se kirja oli omanaikansa tuote.
Joka tapauksessa Nurmi on oikeassa peruskoulun suhteen, ei ainakaan ole suvakki.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kuka näistä ”toimittajista” on kokoomuslainen? Eiköhän suurin osa kumarra vasemmalle?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ja varsinkin niiaa!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Keski-Euroopassa on ongelma ala-asteen kouluissa, joissa maahanmuuttaja/kielitaidotonta oppilasta avustaa ”tulkki”, joka on henkilökohtaisesti paikalla luokkahuoneessa. Opetus hidastuu, kun tulkki kääntää kaiken oppilaille. Ja mitä se maksaa kunnille, kun tulkkeja tarvitaan paljon? Ei ilme, että esim. Saksa kiristää maahanmuuttoa. Rahat alkavat loppua.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ylen uutisissa on ollut juttuja Viron kouluista (tänäänkin 9.12).
Yksi asia kiinnittää huomion:
Luokassa näkyy iloisia oppilaita, mutta ei ainuttakaan somalia, irakilaista ym. tai huivipäistä, pientä muslimityttöä.
Olisi kiva tietää montako maahanmuuttajataustaista oppilasta Viron kouluissa on.
Kun Yle haastattelee Suomen koulujen oppilaita, varsinkin pääkaupunkiseudulla, heitä kyllä löytyy ja useimpien suomenkielentaito on heikkoa (jopa yläluokilla).
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eiköhän kaikki epäonnistuminen perustu ilmastonmuutoksesta jankuttamiseen, liharuoan vähentämiseen ja vitamiiniköyhän kasvisruoan lisäämiseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, märehtijöiden ruoka ei pidä virkeänä ja lapset laiskistuvat, ja vielä se maailmanlopusta ruplattaminen jos ei päästä alle puolentoista asteen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näille tulevaisuudessa kypärät päähän ja rintamalle rajaa puolustamaan, huh huh ei hyvältä näytä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Samoin koululaisilta vietiin itsenäisyys ja oma päätäntävalta, terveysdiktaattorit poistivat mm. limonadi- tai välipala-automaatit kouluista, joka totta kai oli ihmisoikeuksien polkemista. Koululaisetkin ovat ihmisiä, ja motivaatioita ovat oman itsetunnon ja harkintakyvyn kehittyminen, ja tarvitsehan nuo välipala-automaatit myös kolikoita. Koulussa pärjääminen ja opinnot valmistavat ammatteihin ja rahan niukkuus valmistelee maailmaan, jossa tuloja on oltava, jotta automaatteihin ja muuhun kulutukseen riittää rahaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yksi suuri syy on tuo opettajien auktoriteetin puute,jonka Kai mainitsee listauksessaan.Kun tilanne päästettiin siihen,että opettajat eivät saa oikein minkäänlaista kuria enää pitää oppilaille,joutumatta itse syytteeseen.Niin eihän ne muksut mitään opikkaan,kun saavat”mellastaa”melkein oman tahtonsa mukaan?Kuri pitäisi kouluissa olla,ja opettajilla enemmän valtaoikeuksia toteuttaa kuria.1950/1960 luvuilla kun itse kävin koulua.Meillä oli sellainen johtaja-miesopettaja,joka vei poikaviikareita niskasta pihalle.Jos meno meni vähän liian villiksi.Eikä muuten yhtään varoitusta saanut kouluhallitukselta tuo opettaja.Eikä tullut yhdestäkään oppilaasta kouluampujaa,joka sai kyydityksen niskaotteella luokasta.Päinvastoin kun olen vuosikymmenien varrella koulukavereitani nähnyt.Ovat kehuneet tuota opettajaa,ja sanoneet että samanlaisia tarvittaisiin tänäkin päivänä.Tuokin miesopettaja,isolla M:lä on jo aikojasitten edesmennyt.Mutta kunnioituksella häntä muistelen.Ps.Itseäni ei kyyditetty.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nössöt opettaa nössöjä, tuloksena samaa harmaata mössöä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Monikulttuurin punahenki vuodatettiin kansakunnan ylle presidentin vaihduttua 2000. Kielet sekoittuivat kuin Baabelissa, talous sekosi, päät sekosivat. Juurisyihin uskotaan vasta nyt, kun muukin Eurooppa ne tunnustaa. Käänne on hyvä, ja se vaatii useamman hallituskauden juurtuakseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti