Huijaritakseja liikenteessä
Uusi tieliikennelaki tuli voimaan heinäkuun alussa. Siirryttiin säännellystä ja rajoitetusta järjestelmästä täysin vapaaseen markkinajärjestelmään.
Kaikki asiaan perehtyneet tiesivät, että täysin vapaa tuo mukanaan myös ongelmia. Odotettiin väljyyttä hinnoitteluun. Näin kävikin, ainakin hinnoittelun yläpäässä joustettiin, joissain tapauksissa onneksi myös alapäässä.
Monelle asiakkaalle voi olla järkytys, jos taksista puuttuu taksamittari. Hinnasta pitää silloin neuvotella kuten itäblokissa ennen muinoin piti tehdä.
Odotettavissa oli, että markkinoille tulee myös kriminaalitakseja. Vielä ei Suomessa ole ruotsalaistyyppistä balkanin taksimafiaa.
Odotettavissa on, että jossain vaiheessa tulee julkisuuteen ensimmäiset kilpailutukseen liittyvät ongelmat. Kaikki taksifirmat eivät ole vakaalla taloudellisella pohjalla, silloin houkutus lähteä mukaan tarjouskilpailuihin epäterveeltä pohjalta on suuri.
Ensimmäiset huijaritaksit on jo bongattu. Liikenteessä on valetakseja. Auton katolle on lätkäisty Taksi Helsingin valokupu, vaikka taksi ei olekaan ko. firman auto.
Kannattaa hypätä edelleen luotettavan taksin kyytiin, mikäli vain tunnistaa, että taksi on luotettava.
https://kaiarilundell.blogspot.com/2018/09/huijaritakseja-liikenteessa.html
* * *
26.9. HS
”Minä en ole yhtään yllättynyt.”
Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen ei tunne Suomelan tapauksen yksityiskohtia, mutta ilmiön yhtiönsä brändin luvattomasta käytöstä hän kyllä tunnistaa.
”Minä en ole yhtään yllättynyt. Tuolla näkee mitä ihmeellisimpiä kopioita meistä”, Kantonen kertoo.
Kopiointi on Kantosen mukaan alkanut viime heinäkuussa tapahtuneen taksiliikenteen vapautumisen jälkeen. Taksilupien määrää ei enää rajoiteta, ja kopioijat pyrkivät hyödyntämään toisten brändejä.
”Meillä on nyt käynnissä kartoitusvaihe, jonka aikana olemme ottaneet rekisterinumeroita ylös. Meidän lakimiehemme kyllä pyrkivät reagoimaan”, Kantonen sanoo.
”Joihinkin tapauksiin olemme jo puuttuneetkin ja lähettäneet kirjeitä. Että ilmiasu ei voi olla ihan yksi yhteen.”Huijaritakseja liikenteessä
Tekstin aiheet:
Vauhti korvasi järjen, taas kerran.
Berner tiennee ettei ole toista kertaa ministerinä ja silloin kun on, pitää laittaa tuulemaan. Itse asiasta, sääntelystä vapauttamista vastaan tuskin monellakaan käyttäjällä on vastaansanomista, mutta, mutta tuo koheltaminen ja sen myötä syntyneet/syntyvät ongelmat arveluttaa.
Tulee vaan mieleen, kun aikoinaan ”vapautettiin” rahamarkkinat. Sitä kaaosta sitten setvittiinkin monta vuotta, taitaa olla vieläkin kesken?
Tämä on tietysti paljon piemenpi rytinä, mutta olisi sitäkin voitu hallitummin hoitaa. Pirunmoinen kiire oli saada edes jotain aikaan, kansalaisten seurantasysteemi kun ei mennyt oikein läpi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Keskusta on vaan niin perseestä että.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin taksiasiakkaana olen katsonut tätä uudistusta hyvänä. Asun Helsingissä ja käytän aika usein taksia ja minulle tärkeätä on se, että auton saa kohtuu helposti tilattua ja, että hinta on kohtuullinen. Nyt olen havainnut, että hinnat ovat ainakin minun tapauksessa laskeneet. Ennen lentokentälle kyyti maksoi 45e ja nyt fixutaksin tai lähitaksin kyyti maksaa 35…37e. Samoin taksiyhtiöt ovat tuoneet markkinoille toimivat ja kätevät mobiilisovellukset, joiden kautta tilaaminen on entistä helpompaa ja, jonka avulla hinnan voi tarkistaa. Olen ollut tähän uudistukseen todella tyytyväinen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti