Menestyksekkäitä wokepridekampanjoita
Kilpailu kiristyy wokeltelussa. Go woke, Go broke toimii. Ensin esimerkkiä näytti Anheuser-Busch joka wokelteli naista näyttelevän homon, Dylan Mulvaneyn kanssa. Panimo lähetti Mulvaneylle hänen kuvallaan varustetun Bud Light tölkin. Siitäkö metakka nousi jota kiihdytti entisestään naispuolisen markkinointijohtajan jutustelut.
Tölkki on tullut kalliiksi, sillä vajaassa parissa kuukaudessa Bud Ligthin myynti on laskenut noin 28%, ja panimon arvosta pörssissä on hävinnyt 15,7 miljardia dollaria. Vaikka Mulvaneylle lahjoitettu tölkki on tullut panimolle huomattavan kalliiksi, Bud Lightin hinta taas on muodostunut huomattavan halvaksi. Kori/laatikko eli 24 tölkkiä Budia irtoaa nyt joistain kaupoista 3,49 taalalla. Tämä siksi että on halvempaa myydä reiluun alihintaan kuin kuskata kellekään kelpaamaton tavara takaisin panimolle hävitettäväksi. Alhaisesta hinnasta huolimatta näyttää siltä että joukko ei ole rynnännyt edelleenkään ostamaan tuotetta ihan homona.
Siitä tulikin mieleeni, että vahvistaakseen imagoaan Bud Light on ilmoittanut olevansa Pride-kuukauden virallinen olut. Tämän takia sitä voi ostaa ihan homona.
Yhdysvallat on kilpailuyhteiskunta, ja wokeltelussakin kilvoitellaan. Tuorein yrittäjä on kauppaketju Target. Se julkaisi Pride-kuukauden kunniaksi LGBTQ-ystävällisen vaatemalliston. Lapsille. Target näytti närhen munat Anheuser-Buschille kuinka kunnolla toteutetaan teemaa Go woke, Go broke. Viikossa pörssiarvosta hävisi yhdeksän miljardia, kun AB-panimo pystyi vain 5-6 miljardiin samassa ajassa. Näyttää siltä että näitäkään rättejä ei olla rynnätty ostamaan ihan homona, lesbona, transuna tai jonain muunakaan. Target ymmärsi yskän, ja on poistanut joitain tuotteita mallistosta. Nyt kyseisiä tuotteita ei voi ostaa minkäänlaisena. Siis suhtautumisen suhteen.
Myös Adidas on kunnostautunut wokeltelussa. Se julkaisi mainoksen jossa esitelty uimapuku sopii möreä-äänisen naisen käytettäväksi Järvenpääläisessä uimahallissa. Adidaksen myynnistä tai pörssiarvosta minulla ei ole kerrottavaa. Sen sijaan alan epäillä Adidaksen ylpeyttä (pride), koska en löytänyt mainosta Adidaksen youtube-sivulta.
Wokeltelu on aiheuttanut vastareaktion. Yhdysvalloissa on julkaistu palvelu Public Square. Palvelu on suunnattu konservatiivisille kuluttajille jotka ovat saaneet tarpeekseen wokeltelusta. Katsoin sovelluksen saamat arvostelut ja yllätyin. Applen sovelluksena se on saanut neljä ja puoli tähteä, mutta android-sovelluksena vain puolitoista. Onko android-sovellus huonommin koodattu vai mikä on syynä eroihin arvioissa?
Tekstin aiheet: