Perussuomalaiset

Jarmo Hussi

Bud Light, oluiden kuningatar

Panimojätti Anheuser-Busch päätti uudistaa Bud Light olutmerkin imagoa. Päädyttiin vaikuttavaan toimenpiteeseen. Kaikista paras vaikutus saavutetaan kun keulakuvaksi palkataan sosiaalisen median vaikuttaja, influensseri. Influensserin täytyy edustaa nykyään muodissa olevaa inkluusiota ja transaatetta. Tähän tehtävään löydettiinkin täydellinen henkilö.

Ei, en kirjoittanut mies, enkä kirjoittanut nainen, kirjoitin nimenomaan henkilö. Kyseiseksi henkilöksi valikoitui Dylan Mulvaney, entinen setä, nykyinen täti. Bud Light tuotti Dylanille hänen naiseutensa vuosipäiväksi erikoiserän olutta varustettuna hänen kuvallaan. Kampanjan takana oli woke-aatetta kannattava naisoletettu Alissa Heinerscheid. Hän päätti markkinoida oluen lisäksi woke-aatetta ja inkluusiota Bud Lightin siivellä.

Kun oikea aate on valittu, ja keulakuvana on vaikuttaja, kampanja on vaikuttava. Brändi uudistui. Bud Light ei enää ollut oluiden kuningas vaan kuningatar. Ostajakunnalle ei kelvannutkaan inkluusio, transhumppa eikä Bud Lightkään. Tavara jäi hyllylle, panimon osake on laskenut muutamalla miljardilla dollarilla ja kampanjan ideoinut markkinointijohtaja sai lähteä.

Heinserscheid joka kuvaili Bud Lightin vanhaa imagoa tunkkaisen osakuntasekoilun kaltaiseksi, on todettava että hän mahdollisesti tiesi mistä puhui. Eipä aikaakaan kun hänen kaljanhuuruiset osakuntasekoilukuvat tulivat julkisuuteen kampanjan aloittamisen jälkeen. Älkää osakunnissa dokatko niin kuin minä dokasin, vaan olkaa inkluusivisia, oli Alissan viesti. Näinhän tämä on mennyt maailman sivu woke-ihmisten kanssa. Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon.

Eniten ihmettelen jälleen maamme valtamediaa. Miksi tästä menestyksekkäästä markkinointitempauksesta ei ole kerrottu? Siinähän on kaikki mitä nykytoimittaja voi toivoa: wokea, inkluusiota ja seksuaalisesti epämääräinen henkilö.

On myös todettava että kampanja innosti ihmisiä postaamaan omia mielipiteitään, kokemuksia, tuntemuksia Bud Lightistä. Niitä voit katsoa tästä, tästä ja tästä.

Tekstin aiheet: