PISA tuloksiin on syynsä
On aivan selvää, kun pienryhmiä poistettu ja luokka kokoja kasvatettu, opetuksen laatu on kärsinyt.
Resursseja vähennetty, niin se näkyy tuloksissa ja mikä tärkeämpää koulusta tulee ulos vähemmillä tiedoilla ja taidoilla oppilaita.
Opetusta pitää antaa myös perinteisesti, eikä vaan digi tavalla.
Opetusta pitää olla myös opettajajohtoisesti eikä liikaa tukeutuen ryhmätöihin. Lapset on yksilöitä ja pitää olla enemmän opettajajohtoista opetusta
https://www.sool.fi/soolibooli/artikkelit/opettajajohtoinen-opetus-voi-olla-oppilaslahtoista-tehokkaampaa/
Mikäli luokkaan tulee haastava lapsi, hän vie opettajan resursseja, joten tavalliset lapset saa vähemmän opetusta.
Jos luokkaan laitetaan kieltä kunnolla osaamattomia, on selvää että luokan oppiminen häiriintyy.
Kotoutumisen varjolla tehdään paljon hallaa sekä kotoutujalle että muulle luokalle.
On päivän selvää, jos ei pysty seuraamaan opetusta kielellisten haasteiden vuoksi: riski häiriökäyttäytymiselle kasvaa.
Tarhassa voi jo nähdä millaisia haasteita, jotkut lapset tuovat siirtyessään koulun puolelle.
Mikäli halutaan tarjota laadukasta varhaiskasvatusta, myös tämä kärsii jos erityislapsia ja maahanmuuttajataustaisia paljon ryhmässä.
Vanhemmathan jo valitsevat asuin alueensa sen mukaan missä on vähemmän maahanmuuttajia, joten tarhoissa ja kouluissa on vähemmän kieltä osaamattomia.
Kaikkihan haluaa jälkikasvulleen parasta, joten jos mahdollista yritetään vaikuttaa siihen että koulutie olisi paras mahdollinen.
jo vuonna 2013
Tutkimus: Yli neljännes välttelee maahanmuuttajien lähiöitä
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/131773-tutkimus-yli-neljannes-valttelee-maahanmuuttajien-lahioita
2014 vuodelta
Maahanmuutto keskittyy Helsingissä – kantasuomalaiset välttävät alueita
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002772586.html
Psykologian tohtori saa ympäri maailmaa yhteydenottoja, joissa ihmetellään, miksi Suomi muutti menestyksekkään koulujärjestelmänsä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006208500.html
Löytyy myös puheenvuorosta:
http://jariekilpinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/279733-pisa-tuloksiin-on-syynsa
Tekstin aiheet:
Entisaikojen kansakouluissa luokat olivat aika isoja (jotain 30 – 35 oppilasta), mutta tulokset olivat silti hyviä.
Tämä johtui paljolti siitä, että oli apukoulu heikoille oppilaille (oppimisvaikeudet, ylivilkkaus, muu häiriökäyttäytyminen).
Nyt kun tarkkailuluokat on lähes kokonaan lakkautettu, niin heikko aines on sekoitettu muiden joukkoon. Tähän sitten lisänä vielä mamut, jotka eivät osaa kunnolla suomea eivätkä kunnioita naisopettajia.
Tulos ei voi olla kuin huono.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Opetushallinnossa on menty ehkä hyvän rajan yli, siitä huolimatta että maailma muuttuu.
Ne kuuluisat peruspohjatasot ? alkutaipaleella on kaiken A ja O.
Onko kaikki liian hektistä, urbaania, jossa unohdetaan tietty yksilöllisyys. Taas politiikka ja raha kuin sen käyttö raameineen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti