Perussuomalaiset

Henna Kajava

Espoon nuorisotiloissa jatkuvia etnisiä konflikteja

Eräässä Espoon nuorisotalossa työskentelevä kertoo, että etnisiä konflikteja on useita viikoittain. Noin 90 % on maahanmuuttajataustaisten nuorten välienselvittelyjä. Tilanteet kriisiytyvät helposti, kun eri maahanmuuttajaryhmät provosoivat toisiaan omilla kielillään, jolloin nuorisotyöntekijät eivät ymmärrä puuttua tilanteisiin ennen kuin ne ylikuumenevat. Samasta syystä myös nuorisotyöntekijöistä on helppoa puhua sopimattomuuksia, vaikka he seisoisivat vieressä. Punavihreään ideologiaan ei kuitenkaan sovi, että nuorisotaloilla puhuttaisiin vain suomea, vaikka se parantaisi konfliktien ehkäisyn ohella suomen kielen osaamista ja maahanmuuttajanuorten integroitumista. Poliisi on melko hyvin tilanteen tasalla, koska joutuu puuttumaan selkkauksiin.

Olen itse ollut huolissani, että valtaavatko eloisat ja isoissa porukoissa kulkevat maahanmuuttajanuorukaiset nuorisotilamme karkottamalla tahattomasti hillitymmän suomalaisen nuorison pois. Näin on kuulemma maahanmuuttajarikkailla alueilla pitkälti tapahtunut. Suomalaisen nuoriso-ohjaajan tehtävä on siten usein hyvin erilainen kuin aikaisemmin, kun joudutaan olemaan paljolti sivullisina järjestyksenvalvojina, kun muualta tulleet nuorukaiset puhuvat omia kieliään, ja ottavat varmasti esikuvansa aivan muualta, kuin suomalaisista miehistä.

Samalla, kun nuorisotilojen etninen koostumus on monin paikoin pääkaupunkiseutua muuttunut, on myös sukupuolirakenne vinoutunut. Ujot maahanmuuttajatytöt – joista monilla liikkuminen on hyvin rajoitettua – eivät mene nuorisotiloihin. Tämän vuoksi on perustettu tyttöjen taloja. Tyttöjen talo -konsepti on aika kyseenalainen etenkin nykyisenä sukupuolettomuuteen pyrkivänä aikana.

Espoon nuorisotilojen johtamisessa on nykyään pahoja ongelmia, mikä näkyy henkilökunnan suurena vaihtuvuutena. Myös henkilökunnan tyytyväisyyskyselyissä näkyi raju romahdus muutama vuosi sitten. Enää viidennes henkilökunnasta oli tyytyväisiä johtoon. Eräs asia, mikä haastattelemani nuorisotyöntekijän mukaan tarvitaan takaisin, on vaatimus nuorisotalon jäsenkortista. Jäsenkorttien avulla rettelöitsijät ja varkaat voidaan tunnistaa. Sekä täysin avoimien nuorisotilojen, että avoimien rajojen toimimattomuus on jo nähty.

Kolmanneksi nuorisotiloissa tarvitaan ala-asteikäisten avointa toimintaa, kuten ennen. Kun nuoriso-ohjaajat ovat tunteneet nuoret lapsista saakka, näihin kehittyy läheinen suhde ja heihin kyetään vaikuttamaan paremmin. Nyt nuorisotyön johto on kuitenkin menossa aivan toiseen suuntaan, Saksan malliin, jossa nuorisotilojen käyttöä ohjataan yhä vanhemmille, aina 29-vuotiaisiin saakka!

Nuorisotilat ovat eriytyneet etnisesti ympäröiviä asuinalueitaan enemmän – aivan, kuten Hesari uutisoi juuri koulujen kanssa käyneen. Nuoret ovat sanoneet suoraan – omine nimityksineen – etteivät halua mennä tietyille nuorisotaloille, kun muut ovat ne vallanneet. Ongelmaan täytyy keksiä toimivia ratkaisuja.

Nuorisotalot ja koulut kertovat osaltaan, ettei etäisistä kulttuureista tulleiden integrointi onnistu. Etniset ryhmät sekoittuvat jonkin verran kantaväestön kanssa, mutta valtaosin pysytään omissa ryhmissä. Jo tietyn ryhmän tyttöjen lähes sataprosenttinen hunnuttautuminen kertoo halusta pysyä erillisenä ryhmänä suomalaisten joukossa.

On itse asiassa aika hurjaa, että Suomessa lasketaan etäisistä kulttuureista tulevien integroituminen käytännössä täysin koulujärjestelmämme varaan. Uskotaan, että se kasvattaa lapset ja nuoret suomalaisiin arvoihin ja kulttuuriin. Kuitenkin suomalaisessa järjestelmässä toiseutetaan muualta tulleet nykyään jo päiväkodista lähtien palkkaamalla kiekuja – omien kielten ja kulttuurien opettajia – maahanmuuttajalapsia varten. Toisaalta, voiko koulu ohittaa vanhempien roolin kasvatuksessa? Vanhempien vaikutus kasvatuksessa on varmasti sitä merkittävämpi, mitä vähemmän nuori on kiinnostunut kouluopetuksesta. Koraanikouluissa puolestaan opetetaan suomalaisista poikkeavia arvoja.

Sanotaan, että kieli on avain kulttuuriin. Sen avulla on toki mahdollista ymmärtää toista kulttuuria, mutta tämä ei merkitse, että kyseisen kulttuurin arvot omaksutaan. Kyllähän Youtubesta voidaan kuunnella vaikkapa täydellistä brittienglantia saarnaavia radikaali-imaameja.

Varmasti etäisistäkin kulttuureista tulevilla nuorilla on kova halu integroitua. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se onnistuisi laajassa mitassa. Ihminen hakeutuu yleensä mahdollisimman omantyyppiseensä seuraan ja kantaväestökin on varsin jakautunutta. Yhteisöllisissä kulttuureissa maassamme elävät kokevat tällöin väistämättä ulkopuolisuutta ja tämä johtaa yhteiskunnallisiin ongelmiin.

Osallistu keskusteluun!


13 kommenttia
Late
#1

Varo vaan, rasismikortti lentää!
Ei voi yleistää, mutta maahanmuuttajien joukossa on ihmisiä joiden ARVOT ovat ihan muuta kuin länsimaisessa sivistyneessä yhteiskunnassa.
Ja sitten vielä kehdataan haukkua Perussuomalaisten arvoja Orpon ym toimesta!
Enemmistö varmaan haluaa elää maassa maan tavalla, joillakin on vaikeuksia tulla toimeen omankin maansa kansalaisten kanssa, miten he tulisivat toimeen täysin erilaisen kulttuurin omaavien kanssa?
Jos kehitysmaalaiset eivät anna lastensa muuttua länsmaalaisiksi tuloksena on katastrofi.
Ääripäässä sellaisia jotka suorastaan vihaavat Länsimaita, eikä heillä ole tarkoitustakaan sopeutua yhteiskuntaamme.
Kun heitä on riittävästi he alkavat vaatia sharialakia voimaan ja Suomen muuttamista kalifaatiksi.
Herääkin kysymys: Miksi he tulevat tänne?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Kysyisin mieluummin: Miksi heidät houkutellaan tänne?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

jari karppanen
#9

Enemmistö tulokkaista on muslimeja, joiden ohjenuorana elämässä on elää maassa muslimien tavoilla, ei maan tavoilla. Se siitä sopeutumishalusta yhteiskuntaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#2

Espoolla on pikaisesti katsottuna 15..20 eri nuorisotilaa. Pidetäänkö noissa tiloissa esiintyvistä järjestyshäiriöistä yhtään minkäänlaista kirjaa?
-päivämäärä,
-miten monta henkilöä konfliktiin osallistui,
-mistä asiasta konfliktissa oli kyse,
-osallistuneiden henkilöiden nimet, tai ainakin ikä ja kansallisuus
Jos listoista alkaa ilmetä että 20 nuorisotilassa häiriöt ovat hyvin saman tyyppisiä, niin silloin kaupungin on helpompaa puuttua niihin sopivilla vastatoimilla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Reviirikiistaa tai mahdoton yhtälö
#3

Nuoret hakevat reviiriä. Asuin 5n aravakerrostalon muodostamassa ”yhteisössä”, joissa siihen aikaan oli lapsina tuo suuri ikäryhmä. Kakaroita oli kymmenittäin joka talossa. Oman pihan reviiriristä pidettiin huolta. Lähimmän talon kakaroita vielä siedettiin ja liittouduttiin kauempana asuvia vastaan. Hampaat irvessä ei tapeltu, vaan tönittiin ja vähän lyötiin. Yksinäisen kulkijan kimppuun ei käyty. Noin ennen murrosikää.
Murrosiän jälkeen olimme kaikki kavereita.
Nykyään tumma ihonväri varmaankin aiheuttaa tunteen tunkeutumisesta reviirille. Syynsä on myös ”tummissa”, joiden käytös koetaan meluavana, ylimielisenä ja suomalaiseen hillittyyn tyyliin kuulumattomana. Ystävällisiä aitoja, luotettavia kontakteja on vaikea solmia koska käytös, tavat, ulkonäkö, tietty uskontokin esittää osaansa tässä vaikeassa asiassa.
Vertaapa sitä, miten suhtaudutaan Suomen Mustalaisiin ja miten he suhtautuvat meihin. He ovat olleet täällä sentään ainakin 600 vuotta!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

jari karppanen
#7

Tuttavapiiriini kuuluu myös romaaneja. Vaikka heillä on oma kulttuurinsa ja arvomaailma, en koe sitä ongelmaksi. Jokainen tavallaan. Todellisen ongelman muodostaa tänne hilattava värillinen väki islami-kultteineen ja koraaneineen. Koraanissa yks-kantaan kielletään ankarimmam kautta kaikenlainen sopeutuminen ja mukautuminen muihin kulttuureihin. Ken sitä ohjenuoranaan pitää, niin ei ikinä mukaudu elämänmenoomme. Päin vastoin islamin lähtökohta on saattaa kaikki ”vääräuskoiset” allahin alaisuuteen, joita tulokkaiden elämänkatsomuksen mukaan olemme.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#10

Minun paras inttikaveri Hennalassa oli romaani. Hän ja häneen suhtauduttiin kuin olisi yksi meistä. Mukava ja luotettava kaveri, joka teki mitä piti tunnollisesti. Hänen kanssaan iltalomilla Lahdessa ollessa, kävi tyttöjen kanssa hyvä säkä!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Jatkan vielä..
#12

..jatkan vielä. Sama pätee erääseen Helsingin juutalaiseen siellä Hennalan kassuilla. Ei ongelmia puoleen, eikä toiseen. Nämä kaksi olivatkin sitten saman Koitajoki- tuvan kaveria, jotka poikkesivat valtavirrasta olemuksellaan ja taustaltaan. Silloin meitä oli samassa tuvassa 18 kerrossängyissään.

Kuinkahan mahtaa olla tänä päivänä meininki?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Tapio
Vihainen
#11

Työkaveri aikoinaan jätti mustalaistyttöystänsä. Siitä seurasi pitkään jatkunut koko suvun vihanpito, ”meikäläisiä ei jätetä”! Ei halua enää olla heidän kanssaan missään tekemisissä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Espoo v. 1819
Iloinen
#4

Noi Espoon Tyttöjen Talon ohjelmat näköjään kasvattaa 16-28 vuotiaista tytöistä ihan kunnollisia, perinteisiä tyttöihmisiä. Tekeville miehille sopiviksi vaimoiksi.
“ Ryhmissä voit
– keskustella
– harjoittaa kuvallista ilmaisua
– draamaa ja kirjoittamista
– voit tutustua liikkeen,
– rytmien
– värien ja
– makujen maailmoihin.
– voit pelata lautapelejä
– lueskella lehtiä ja kirjoja
– tehdä käsitöitä,
– nauttia höyryävää teetä”
Mopotytöillekään ei opeteta mopojen korjaamista, vaan nekin saa juoda höyryävää yrttiteetä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Etnisten ryhmien lasten ja nuorten vanhemmat ja muslimiyhteisö pitävät huolen siitä, että lapset ja nuoret eivät integroidu eivätkä sopeudu kunnolla Suomeen.

Läheskään kaikki mamut eivät edes halua intergroitua Suomeen ja suomalaisuuteen. Tältä selvästi näkyvissä olevalta asialta ei saa sulkea silmiään.

Kantasuomalaiset muuttavat pois mamulähiöistä. Viimeksi Helsingin tekemä tutkimus pienlapsiperheiden muutosta todistaa tämän asian selvästi. Sama tapahtuu Vantaalla ja Espoossa.

Kaikkialla mamulähiöt tyhjenevät kantasuomalaisista.
Jokainen kantasuomalainen joka suinkin pystyy, muuttaa pois mamulähiöstä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

jari karppanen
#8

Sama on ”menetetyn naapurimme” ruotsin kohdalla. Siellä kantaväestö hiljaa hylkää alueen toisensa perään loisien temmellyskentäksi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000