Auton rattiin 15-vuotiaana
Suomen ajokorttiluokat pitäisi uudistaa ja pyrkiä eroon mopoautoista. Ruotsissa on käytössä Epa- ja A-traktoreita, joissa runkona on normaali auton kehikko. Olisikin järkevää ottaa käyttöön myös Suomessa A-traktori tai kevytauto (L7e), jossa normaali autoon asennettaisiin nopeuden rajoitin. Ajokorttiluokan vaihtuessa olisi auton omistajalla hänellä jo tuttu ajoneuvo heti käytössään. Vain nopeuden rajoitinta tarvitsisi säätää. Rajoitin maksaa asennettuna 300-500€.
15-vuotias voisi ajaa kyseisellä ajoneuvolla AM121-luokkaan (kevyt nelipyörä) oikeuttavalla ajokortilla 45 km/h. 16-vuotias voisi ajaa samalla ajoneuvolla ja uudella B1 ajokorttiluokalla 60 km/h. Kyseinen B1 ajokorttiluokka on EU-säädöksissä olemassa, muttei käytössä Suomessa. 17-vuotiaana saisi ajaa jo liikennerajoitusten mukaisesti B-ajokortilla. Tämä on EU-direktiiveissäkin sallittua, vaikkakin useimmissa EU-maissa, kuten Suomessa noudatetaan 18 vuoden alaikärajaa B-ajokortille. Portaittain suomalaiset oppisivat turvallisen ajamisen taidon. Mikäli EU-direktiivit antaisivat periksi, voisi puolestani jo 15-vuotiaat saada B1-ajokortin eli ajaa liikenteessä 60 km/h kevytautolla.
Nykyään 15-vuotiaille sallittu mopoauto eli kevyt nelipyörä on vaarallinen liikenteessä. Vaarallinen kuljettajalle ja matkustajalle, joita saa kyydissä olla kuljettajan lisäksi yksi. Suomen teillä päristelee muutama tuhat mopoautoa ja niiden liikennevahingot ovat nelinkertaisia mopoihin ja kolminkertaisia henkilöautoihin verrattuna.
Mopoautoja pidetään liikenteessä tien tukkoina, sillä ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h. Kevyt nelipyörä saa painaa kuormittamattomana enintään 350 kg, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että sen turvallisuusominaisuudet ovat heikot. Esimerkiksi Liikenneturva on ollut huolissaan mopoautojen hitauden muulle liikenteelle aiheuttamasta vaarasta. Syyskuun 2006 alusta mopoautoihin tuli Suomessa pakolliseksi hitaan ajoneuvon kolmio, joka vaaditaan myös traktoreissa ja niihin kytkettävissä hinattavissa ajoneuvoissa.
Mopoautot kuuluvat L6e-ajoneuvoluokkaan ja niistä ei peritä Suomessa autoveroa, käyttömaksua (ajoneuvoveron perusosaa) eikä dieselveroa (käyttövoimaveroa). Mopoautojen hinnat alkavat kuitenkin 10 000 eurosta eli samalla rahalla saisi pienen uuden tai käytetyn henkilöauton. Henkilöauton turvallisuus- ja ajomukavuusominaisuudet ovat kuitenkin huomattavasti mopoautoa paremmat. Mopoauton vakuutusmaksut ovat myös erittäin korkeat. Pelkkä liikennevakuutus voi maksaa 1500€ vuodessa ja siihen vielä päälle kasko. Mopoauto on siis vain varakkaiden perheiden lasten ulottuvissa.
Uudet ajokortti- ja ajoneuvoluokat mahdollistaisivat syrjäseutujen nuorten turvallisen kulkemisen harrastuksiin. Joukkoliikenne ei ole vaihtoehto harvaan asutuilla alueilla. Kaupunkilaisnuorista muutkin kuin varakkaimpien lapset pääsisivät näinollen liikenteeseen omalla autolla.
Insinööri Jari-Pekka Teurajärvi (ps.), Oulu
Kirjoitus on julkaistu mm. Forum24-lehdessä 8.3.2016 (verkko) ja 8.3.2016 (printti)
Uusi Suomi uutisoi 6.3.2016 blogiini perustuen: Uusi ehdotus Suomen liikenteeseen: ”Eroon mopoautoista”
LÄHTEET
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kevyt_nelipy%C3%B6r%C3%A4
https://fi.wikipedia.org/wiki/EPA-traktori
Tekstin aiheet:
15/16-vuotias ei ole kypsä auton rattiin. Esim. tämänikäisillä ei riitä ymmärrys, ettei risteysalueella voi lähteä ohittamaan muita rinnakkaisella, toisaalle kääntyvällä kaistalla. Katsanto on kovin kapea, ja seurakset siitä huomattavan vakavat.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Olen kanssasi tässä asiassa täysin samaa mieltä. Kaikki 18v. täyttäneetkään eivät ole vielä kypsiä liikenteeseen. Yksin ehkä ovat, mutta kun autossa on liuta kavereita kannustamassa, syyllistytään usein älyttömyyksiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
4-12v ohjattua liikennekasvatusta enemmän.
15v teoria Liikenteen asetuksista peruskouluin oppimääränä.
16v ajoharjoittelua ja testien läpäistyä oikeus ajaa arkipv 7-18 ja työmatkaajot enintään 80km/h, ensin kesäkelillä vähintään 6kk ja senjälkeen talviajotestit , siten talvikeliajo sallittu mutta 80km/h säilyy 18v, Pienistä Rikkeistä 6kk x rike, 2 = 1v, vakavammat rikokset väh 2v, jatkuvista törttöilyistä; ei ajooikeutta ollenkaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ruotsissa oli jo 1980-luvulla lupa muuttaa, rakenteellisia muutoksia tekemalla, vanhoja autoja traktoreiksi.
Nyt kun ruotsinmalli kelpaa jopa palkkojen muodostumiseen, niin eiko voisi samaa harkita meillakin? Nuo turvattomat, kalliit, kopperot joutaisivat vahemmalle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Muistan joskus kaukaa historiasta, kun isäukko löysi minut virittelemästä mopoa, nappasi mukaan autoon ja kävi ostamassa moottoripyörän.
Perusteluna oli, että kun kuitenkaan et meinaa sitä viittäkymppiä ajaa, niin tässä on rakenteet, jarrut ja kone tehty kestämään noita nopeuksia.
Ukko oli oikeassa. Kun et voi pitää huolta siitä, että killi pysyy rajojen sisällä, luo sitten edes se sääntöjen rikkominen mahdollisimman turvalliseksi.
En silti kannata kakaroiden siirtymistä täyskokoisen auton rattiin, joka on varustettu nopeudenrajoittimella.
Tuolla ajelee lippis vinossa nuuskahuulta, tyttöä jotka räpläävät luuria ja kaikkea muuta vähän vähemmän viisasta sakkia.
Mopoauton turvallisuus on ensisijaisesti kiinni kuljettajasta, ei siitä laitteesta.
Ohituksetkin helpottuvat, jos nuuskahuuli katsoisi välillä peiliin ja ajaisi reunassa.
Kanssakulkijalle mopoauto on turvallisempi kuin täysikokoinen auto, juuri tuon massansa vuoksi. Tonni terästä tekee pahempaa tuhoa kuin parisataa kiloa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti