Satakunnan Kansa 9.9.2018 Porin Lentokenttäalue
Tempoileva päätöksenteko karkoittaa kaikki toimijat Porin lentokenttäalueelta- suurin este on pitkäjänteisyyden ja ideoiden puute
Julkaistu Satakunnan Kansa 9.9.2018, tekstiä hieman editoitu
Porin lentokentän aukioloajoista tai reittiliikennettä tärkeämpää on miettiä lentokenttäalueen mahdollisuuksia pitkällä tähtäimellä.
Lentokentän olemassaolokeskustelu ja aukiolokeskustelu pyörii lähes yksinomaan sen ympärillä, onko Poriin lentoliikennettä vai ei. Pahimmillaan tämä puolen vuoden välein käytävä ”kenttä suljetaan, eikun eipäs suljetakkaan”- keskustelu ja tempoileva päätöksenteko karkoittaa kaikki toimijat lentokenttäalueelta. Mikään yritys ei voi suunnitella toimintaansa noin tempoilevaan ja lyhytjänteiseen toimintaympäristöön.
Laajennetaan hieman näkökulmaa. Avataa keskustelu lentokenttäalueen kehittämisestä aluksi viiden vuoden aikajänteellä. Reittiliikenne on vain yksi osa sitä. Porin lentokenttä on yksi Suomen vilkkaimmin käytetyistä kentistä Suomen Ilmailuopiston ansiosta. Moni lentokenttä olisi kiinnostunut saamaan noin merkittävän operaattorin kentälleen. Suomen Ilmailuopiston asiakkaita tulee eri puolelta maapalloa ja he käyttävät merkittäviä määriä majoituspalveluita ynnä muita palveluita koulutuksensa aikana. (Normaalina aikana hotelliyöpymisiä 1000 vuodessa)
Lentokenttäalueella on Länsi-Suomen pelastusharjoitusalue. Vastaavan tasoinen harjoitusalue löytyy Kuopiosta. Tässä harjoitusalueessa on potenttiaalia ja sillä ei ole kilpailijoita lähialueella. Lentokenttäalueella toimii lisäksi Winnovan lentokoneasentajalinja, joka kouluttaa tulevia lentokonemekaanikkoja. Koulutusta annetaan eurooppalaisten EASA:n määräysten mukaisesti ja valmistuneilla on koko Euroopan alueella tunnustettu kansainvälinen koulutus.
Lentokenttäalueella on satunnaisesti puolustusvoimien toimintaa miehittämättömillä ilma-aluksilla.
Terminaalirakennuksessa toimii Ravintola Lento lounasravintola, joka on suosittu lähialueen yrityksissä.
Edellä on kuvattu jo lentokenttäalueella olemassa olevaa toimintaa
Honkaluodon sillan lähettyvillä Pinomäen suunnassa on useita suuria rekkaterminaaleja. Sijainti on erinomainen koska se sijaitsee Tampereen, Helsingin, Vaasan ja Turun teiden läheisyydessä, eikä häiritse Porin keskustan liikennettä. Lentokentän kautta tuleva ja lähtevä lentorahti voitaisiin helposti siirtää rekkojen edelleen vietäväksi läheisessä rekkaterminaali keskittymässä. Rautatie on muutaman sadan metrin päässä ja siitä on suora yhteys satamaan. Toimiva satama, rautatie, rekkaterminaalit, yhteydet neljään suureen kaupunkiin ja lentokenttä, tämän potenttiaalin hyödyntämättä jättäminen on näköalattomuutta ja saamattomuutta.
Lentokenttäalue soveltuisi erinomaisesti ajoneuvojen testaamiseen koeajoratana. Monet testiradat ja moottoriradat ovat kaukana kaupungeista ja Porin kaupungin läheisyys on etu. Testirataa ei pidä sotkea moottoriratoihin ja niiden meluhaittoihin. Testaaminen ei tuota yhtään sen enempää melua kuin 2-tie.
Winnovalla olisi erinomaiset mahdollisuudet aloittaa miehittämättömien ilma-alusten ohjaajien koulutusta, yhdessä Suomen Ilmailuopiston kanssa. Tämä koulutus on vielä monin paikoin aivan lasten kengissä ja siinä on markkinarako ja Porista löytyy osaajia tämän koulutuksen aloittamiseksi.
Miten lentokenttäalue sitten saadaan toimivaksi? Ensin pitää tehdä periaatepäätös lentokenttäalueen kehittämiseksi pitkällä tähtäimellä, eikä muuteta sitä puolen vuoden välein. Toiseksi, etsitään useampia vaihtoehtoja toiminnan saamiseksi lentokenttäalueelle. Vaikka reittiliikenteellä on merkittävä osuus, se on vain yksi muiden joukossa. Tällä hetkellä kentän sulkemis- ja aukiolopäätökset ovat keskittyneet yksinomaan reittiliikenteen ympärille.
Kehittämistyö vaatii usein pääomaa, mutta Porin tapauksessa suurempana esteenä on ideoiden puute. Porin lentokenttäalueessa on potenttiaalia enemmän kuin monessa muussa lentokentässä. Kehitetään sitä.
Kirjoituksen julkaisun aikana olin Suomen Ilmailuopiston pääteoria- ja lennonopettaja
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia