Radalle rahaa
Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti loppuvuodesta 2019 Suomi-Rata hankeyhtiön perustamiseen liittyvät neuvottelut. Hanke tulisi koskettamaan enemmän eteläsuomalaisia kuin pohjoisen väkeä. Päästäisiinhän toki viisitoista minuuttia aikaisemmin Helsinkiin, sujuvasti ja häiriöittä, Näin ainakin luvattiin hanketta markkinoitaessa. Mielestäni enemmän pitäisi saada kuin tuo 15 minuuttia ja ainakin lupaus, että tulevaisuudessa näin on. Ollaan kyllä epävarmoilla vesillä nyt.
Mukaan kutsuttiin: Akaan kaupunki, Finavia Oyj, Helsingin kaupunki, Hämeenlinnan kaupunki, Janakkalan kunta, Jyväskylän kaupunki, Kangasalan kaupunki, Lahden kaupunki, Lempäälän kunta, Nokian kaupunki, Oriveden kaupunki, Oulun kaupunki, Pirkkalan kunta, Porin kaupunki, Riihimäen kaupunki, Seinäjoen kaupunki, Tampereen kaupunki, Vaasan kaupunki, Vantaan kaupunki, Vesilahden kunta sekä Ylöjärven kaupunki. Valtiota pyydettiin myös tukemaan tätä.
Suunnittelun on arvoitu maksavan 154 720 000 euroa, Oulun kaupungin osakeomistus koko hankeyhtiön osakekannasta olisi 0,58 prosenttia ja samalla omistusosuutta vastaava rahoitusosuus 903 400 euroa. Kustannus jakautuu noin kymmenen vuoden ajanjaksolle, joka on suunnittelun arvioitu kesto. Rahoitusyhtiöön kerätään oma pääoman ehtoisena rahoituksena suunnittelun aikana. Kuluvan vuoden osalta Oulun arvioitu rahoitusosuus olisi 12 783,11 euroa, joka on samalla yhtiön perustamiseen liittyvä osakkeiden merkintähinta.
Kuntien rahoitusosuudet on jaettu asukasluvun ja vaikuttavuuden perusteella. Eniten hyötyville Helsingin, Vantaan ja Tampereen kaupungeille rahoitusosuus on suhteellisesti korkein. Esimerkiksi Tampereen ja Vantaan kaupunkien rahoitusosuudet ovat molemmille 11,1 miljoonaa euroa. Radan suoran vaikutuspiirin ulkopuolella oleville kaupunkien rahoitusosuus on matalin. Halvalla saataisiin, sanoisi Sulo Vilen aikoinaan. Vajaan miljoonan euroa epävarmaan hankkeeseen on Oulu laittamassa kymmenen vuoden aikana rahaa, sopii kyllä ihmetellä eikö Oululla ole muka muuta käyttöä tuolle rahalle? Onko unohdettu 56 miljoonan euron leikkauslista?
Miltähän tuntuu yt-neuvotteluissa olevista Oulun kaupungin henkilöistä tällainen rahan haaskaus? Kyläkouluja lopetetaan kyllä säästötoimen nimissä mutta rahaa riittää laittaa epävarmaan ratahakkeeseen. Kukaan ei tiedä miten jylläävä koronavirus tulee kohtelemaan Oulun taloutta, epäilen että ei kovin hyvin. Asia oli esillä Kaupunginhallituksessa 16.3. jolloin asia jätetiin pöydälle ja asiasta päätetään 23.3.
Tekstin aiheet:
Eiköhän kannata ottaa aikalisä? Kivaahan se on visioida ja ideoida uutta, mutta meneeköhän tämä maailma siihen suuntaa, mitä vaikka vielä pari kuukautta sitten ihannoitiin?
Hidastuuko Helsingin kaupungin kehitys aktiiviseksi ja kansainväliseksi kaupungiksi, ja miten paljon, jos korjataan vanhaa rataa? Onko muulle Suomelle suurikin haitta, jos Helsinki jää jälkeen Tukholman ja Oslon monikulttuurisuudesta? Itseasiassa, mitä Helsinkikään siitä höytyisi? Siis asukkaidensa kannalta?
Onko kyseenalaistaminen Impivaaralaisuutta, sitä halveksituinta järjenjuoksua?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei nyt taida olla kaikkein tärkein asia tällä hetkellä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Väärin.
Logistiikka nimenomaan on avainasemassa huoltovarmuusketjujen toiminnassa.
Rataliikenteessä kuljetuskapasiteetti on toista kuin kumipyöräliinkenteessä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Rataliikenteessä liittyen: Kimmo Sasi (kok) oli Lipposen halltuksessa liikenneministerinä v.1999 ja 2002-2003.
Tuolloin asiaa tuntevat tahot varoittivat ratojen huonosta kunnosta.
VR jaettiin osiin, joista yhdeksi osaksi tuli VR-rata.
Kimmo Sasi vain nauroi asiantuntijoiden varoituksille.
Sittemmin ratoja Suomessa on suljettu liikenteeltä, ja nyt ollaan ihmeissään rahoituksen kanssa vielä toimivien ratojen kohdalla.
Toisaalta liikenteitä Etelä-Suomen satamiin on parannettu ja kuljetuskapasiteettiin investoitu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti