Vantaan talousarvio suunnitelma vuodelle 2023 on susi
Vantaan kaupunginhallitus päätti vuonna 2020 koronanepidemian iskiessä, että virkahenkilöitä ei lomauteta, vaikka työt loppuisivat. Tämä päätös maksoi veronmaksajille kymmeniä miljoonia. Nyt talouden uhkakuvat ovat jopa suuremmat. Kuluttajien luottamus on ennätysalhaalla (luottamusindikaattori -17,6), korot vetävät pystysuoraa ylöspäin, eikä kansantalous kasva. Epävakaudesta huolimatta Vantaa ei varaudu riittävästi talouden tasapainottamiseen.
Talousarvioesitys vuodelle 2023 ei ole realistinen. Ratikasta toivotaan tulevaisuuden pelastajaa, vaikka rakennusala on laskusuhdanteessa ja esimerkiksi vapaita vuokra-asuntoja on Vantaalla enemmän kuin koskaan historian aikana. Mikäli ratikan rakentamispäätös tehdään kesällä 2023, niin velalla rakennettavat ratakiskot vievät Vantaan manalan porteille. Tällöin kevään eduskuntavaalit ja tuleva hallituspohja ovat ratkaisevat Vantaan tulevaisuuden kannalta. Mikäli perussuomalaiset ovat hallituksessa, valtio tuskin tulee myöntämään 30 % rahoitusosuutta Vantaan ratikkahankkeelle.
Vuoden 2023 budjetissa synnytetään kymmeniä virkoja lisää mm. kulttuuritoimen alalle. “Mittaristoja” tehottomuuden seuraamiseen tehdään useita valtuutettujen iloksi, eikä hallintoa kevennetä, vaikka tulopuoli kutistuu noin 700 miljoonalla.
Tällaista taloudenpitoa on yrittäjän vaikea ymmärtää.
Kaupunginjohtajan alaisuudessa on 465 hallintotyöntekijää. Määrä on järkyttävän suuri, kun sitä verrataan liikevaihdoltaan samankokoiseen yritykseen ja kaupungin vaatimattomiin myyntituottoihin (74 milj.) Miksi demokratian hintana pitää olla kallis ja byrokraattinen järjestelmä, vaikka lainalaisuudet ovat samat kuin yksityisten yritysten liiketoiminnassa?
Vastuut ja velvollisuudet vähenevät hyvinvointialueen perustamisen takia. Tästä huolimatta kaupungin kuntademokratiayksikön henkilöstön määrä nousee vuodelle 2023, vaikka lainsäädännöltään työllistävän ja merkittävän sosiaali- ja terveyslautakunnan toiminta loppuu vuoden 2022 lopussa.
Toimivimmat ratkaisut budjetin tasapainottamiseksi löytyvät kaupunkistrategian ja johdon yksiköistä sekä kaupunkikulttuurin toiminnoista. Hallintoviroista noin kolmannes pitää lopettaa ja toimenkuvia yhdistää. Jo pelkästään tällä ratkaisulla saadaan kaupungin velkavipu kiinni ja kassavarat nousuun.
Kaupungin viestinnän toiminnat pitää keskittää yhden yksikön alle. Tutkimustiimin ja rahoituksen sekä riskienhallinnan osalta on harkittava toimenkuvien ulkoistamista. Soten takia taloushallinon tehtävät kevenevät. Paperiton hallinto ja tarkka-alaisesti suunnitellut toimenkuvat ovat ratkaisevia tulevaisuuden kannalta.
Kaupungin kokonaan tai osittain omistamien yhtiöiden määrää (75 kpl) on karsittava rajusti. Konsernihallinnon vuonna 2022 esittelemä salkun kevennys ei ole riittävä. Yhtiöiden määrän merkittävä vähentäminen mahdollistaa konsernihallinnon henkilöstökustannuksien kevennyksen.
Kaupunkikulttuurin budjettia pitää leikata rajusti. Vuosikymmeniä jaettuja korruptiotukia eli poliittisia sekä ideologisia järjestöavustuksia jaetaan edelleen miljoonia kaupunkikulttuurin toimialan budjetista. Myöntämisperiaatteet ja säännöt on oltava läpinäkyviä, ja tukien saajien pitää aidosti paikata sitä osaamisalueen vajetta, mihin julkinen sektori ei pysty vastaamaan.
Kansainvälisen Vantaan on keskitettävä tulevaisuudessa osaamisensa elinkeinoelämän ja työllisyyden hoitoon.
Tuukka Saimen
yrittäjä, valtuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen (ps)
Tekstin aiheet:
Vantaa taitaa olla monessa suhteessa nykyään susi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Joukkoliikennettä pitää joka tapauksessa tehostaa, että nekin ihmiset jotka eivät halua ollenkaan omistaa autoa pääsevät myös liikkumaan pidempiäkin matkoja. Ratikkaa järkevämpi ratkaisu voisi olla joidenkin bussien vaihtaminen nykyaikaisiin kaksikerrosbusseihin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kaksikerrosbusseja????
Vantaan sisällä, jossa etäisyydet eivät ole moniakaan kilometrejä, kaksikerrosbussi tuntuu todella omituiselta ehdotukselta.
Vantaan sisällä ei ole pitkiä matkoja paikasta toiseen.
Ympyräradalla pääsee idästä länteen, ja junaliikenne sujuu hyvin.
Ratikka on ikään kuin vähän ekstraa, jotain hiehoa mukamas, mutta ei mitenkään välttämättömyys.
Bussilinjoja voi tarvittaessa lisätä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ymmärtääköhän Saimen, mikä ero on kunnalla ja bisnesmaailmalla? Saimen ihmettelee, miksi kaupungilla on paljon henkilöstöä, vaikka kaupungin ”myyntitulot ovat pienet”. Hän myös kirjoittaa, että julkisen sektorin ja yritysten ”lainalaisuudet ovat samat”. Näin ei ole. Yrittäjä tekee rahaa itselleen, kun taas kunta pitää huolta vanhuksistaan, koululaisistaan ja sairaistaan. Tavoitteena ei ole rahanteko yrittäjälle, vaan yhteinen hyvä. Ihmisistä huolen pitäminen ei ole ”bisnes”, eikä sen tavoitteena ole myyntitulojen maksimointi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jatkaakseni vielä edellä olevaan kommenttiini: bisneksessä siis saa tehtyä enemmän tulosta, kun joko heikentää palvelun laatua tai pyytää siitä kovempaa hintaa. Esimerkiksi nostaa terveysasemien maksuja, bussilippujen hintoja jne. Yrittäjä voi päättää ”palvella” vain niitä maksukykyisimpiä, kun taas kunnan pitää huolehtia, että heikompiosaisillakin on varaa bussilippuun. Haluammeko todella ottaa mallia kunnan toimintaan bisnesmaailmasta?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Bissnesmaailman pitäisi maksaa riittävästi veroja, jotta kunnalla olisi rahaa tarjota kaikenlaista tarpeellista edullisin hinnoin.
Kunnan ei pitäisi lähtökohtaisesti toimia taloudellisena yrityksenä, mutta se voi huolehtia voittoa tavoittelematta esim. sosiaali- ja terveysalan yksiköiden toiminnasta. Tähän tarvitaan riittävä verotulojen määrä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti