Perussuomalaiset

Tuukka Saimen

Joku tolkku Suomen ratahankkeisiin

Suomeen on suunnitteilla peräti kolme suurta raideliikennehanketta: rata Helsingistä Turkuun, Suomi-rata Helsingistä Tampereelle ja rata Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan. Ratojen rakentamisen hintalappu olisi yli kymmenen miljardia euroa linjauksista riippuen.

Valtiovarainministeriö ja liikenneministeriö ovat tutkineet niiden rahoitus- ja investointimahdollisuudet. Tulos oli tyly.

Ratahankkeiden tulot eivät kattaisi kustannuksia eikä mikään kolmesta hankkeesta nousi liiketaloudellisesti kannattavaksi, kertoi valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen (HS 25.1.2023).

Ratojen rakentamista on perusteltu matka-aikojen nopeutumisella, mutta esim. uusi Turun rata nopeuttaisi matkaa Helsingistä Turkuun vain kahdeksan minuuttia. Suomi-radankaan matka-aika Helsingistä Tampereelle ei vähenisi merkittävästi verrattuna kunnostetun pääradan matka-aikaan.

Toinen peruste ratojen rakentamiselle on ollut, että ilmastopäästöt vähenisivät. Raportin mukaan hankkeiden ilmastopäästöjen laskennallinen takaisinmaksuaika liikennöinnistä saatavilla päästövähenemillä olisi jopa 140–330 vuotta. Ylivoimaisesti pisin aika olisi Suomi-radalla. Emme edes tiedä, miten liikumme 330 vuoden päästä. Todennäköisesti nykyisen kaltaiset junaradat ovat silloin auttamattoman hitaita ja vanhanaikaisia.

Suomi-ratahanke on käsittämättömin ja sulaa hulluutta. Helsingistä lentoasemalle menisi rinnakkain kaksi junarataa: maan alla kulkeva Lentorata ja maan päällä jo nyt hyvin toimiva Kehärata. Jos Suomi-rata rakennettaisiin, Vantaan keskus Tikkurila sekä moni muu kaupunki, kuten Kerava, Hyvinkää, Riihimäki ja Hämeenlinna, jäisi sivuraiteille.

Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan ratahankkeiden vuosittaiset kustannukset julkiselle taloudelle olisivat yhteensä keskimäärin 133 miljoonaa euroa 65:n vuoden ajan. Pelkästään Helsingistä ja Tampereelta lentokentälle kulkevia matkustajia tuettaisiin 50 miljoonalla eurolla per vuosi.

Ratojen rakentamisen vaihtoehdot ovat selvät. Junaliikenteen selkäranka eli päärata on kunnostettava kasvavan tavaraliikenteen takia.

Tieliikennettä tarvitaan harvaan asutussa maassa joka tapauksessa, sillä junaratoja ei mene kaikkialle. Huonossa kunnossa olevat päätiet on korjattava ja niistä on jatkuvasti pidettävä huolta. Pitää muistaa, että tulevaisuuden tieliikenne tulee olemaan lähes päästötöntä.

Järkyttävintä on, että ratoja suunnittelevat hankeyhtiöt jatkavat työtään ilman huolen häivää, vaikka päätöksiä ratojen rakentamisista ei ole tehty. Väkisin mieleen tulee kotikaupunkimme Vantaa, ratikan suunnittelu kaavarunkoineen jatkuu, vaikka päätös ratikan rakentamisesta tehdään vasta kesällä.

Vantaan Perussuomalaisten valtuustoryhmä on alusta lähtien johdonmukaisesti vastustanut Suomi-radan rakentamista. Syyskuussa kaupunginhallituksessa esitimme hylkäystä, kun muut puolueet kannattivat, että Vantaa jatkaa Suomi-ratahankkeen rahoittamista.

Tuukka Saimen

Yrittäjä, valtuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen

Kai-Ari Lundell
kaupunginvaltuutettu
kaupunginhallituksen jäsen

Osallistu keskusteluun!


12 kommenttia
Nimetön
#1

Näin se suurinpiirtein on, minuutit voi säästää matka-ajassa, mutta kun se junan rata ei vie kaikkialle, vaan on käytettävä muita kulkuvälineitä poikittais ja pitkittäis ja vaikka mihin suuntaan juna-asemilta. Käynti vaikka Turussa ottaa aikaa, kun pitää pyöriä taksilla siellä sun täällä, ja kantaa tavarat mukana. Voihan se lomalaista ilostuttaa, kun pääsee muutaman minuutin aikasemmin perille, mutta kun on paljon muutakin liikennettä. Taksimatkailukaan ei ole halpaa, tai sitten on vuokrattava auto yhden päivän takia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Kysymys on raiteiden linjauksista.
Annetaan nostetta uusille paikkakunnille, kun junien reittejä muutetaan. Jotkut paikkakunnat taas joutuvat vaikeuksiin.

Esim. Turun uusi raidelinjaus toisi nostetta Lohjalle ainakin,
ja toisaalta Raaseporiin ja Hankoon suuntautuva junaliikenne joutuisi vaikeuksiin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Hölmöjä hankkeita.
Kuka niitä suunnittelee?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Suomi on pitkä maa,nopempia junia saisi olla jotka ei joka pysäkillä pysähdy (Suurissa kaupungeissa vaan noin 200 km välein) koska sähkö autot yleistyy väkiselläkin ja niillä menee hermot jos pitää pitkälle matkalle talvella lähteä.
Voihan se olla että sähkö autot kehittyy joskus ? asemilla voisi olla sähköauto vuokraamoja.
Koska nykyiset parhaatkin sähköautot on soveltuvia vain kaupunki liikenteeseen ainakin talvella jolloin sähkön kulutus on tähti tieteellistä.
Voisiko koko sähköauto bisnestä kehittää kohtileasing hommaa jolloin oman auton sähkö voisi jättää asemalle lataukseen / toisten käyttöön ja ottaa toisesta päästä saisi toisen auton tilalle. (eihän niitä autoja kannata junassa alkaa edes takaisin kuljettaan ) Näin saataisiin leasing kuluja kohtuullisemmaksi ja ei tarvitsisi ajaa kallillaa huijaus takseilla eikä jättää autoja kalliisiuin parkkeihin asemalle.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Miettikää esim. sitä kun Suomalaiset menee lomalle ulkomaille ,niin noin 200 km säteeltä tuelvat Helsinkiin voisi jättää lentoasemalle oman auton tienesti hommiin,siellähän suurin kysyntä vuokra autoille on missä iso lento kenttä on ! (nyt joutuu maksamaan 70 ,- parkki maksua) tämähän olisi selvää säästöä samaan aikaan kun autot seisoo lumihangessa vieressä vuoraamossa pitää olla autot lähtö valmiina nyt tämähän olisi kansan taloudellisestikin järkevää.

Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa että toisena autona pitää olla polttomoottori auto varalta joka talossa jolla voi pidemmälle lähteä ja talvi pakkasella käyttää joka lämpiää ilmaisella hukka energialla ja lumihangessa säilyttää (sähköautot vaatii lämpimän tallin ,jos niitä järkesvästi ja taloudellisesti meinaa käyttää.
Sähköautojen päästö laskelmissa ei ole huomioitu sitä tosiasiaa että talvella sähköauton lämmitys vie sähköä enemmän kuin sillä ajo
kun taas polttomoottori autot lämpiää ilmaisella hukka lämmöllä

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Eikö olisi egologista rakentaa asemien läheisyyteen Helsinkin ja ympäri Suomen parkkihalleja vuokra/ leasing sähköautoille maan alle jossa on n. +4 lämpötila kesät telvet ilman lämmitystä ja viilennystä jossa olisi hyvä säilyttää sähköautoja , kesällä ei tarvitsisi kallista energiaa ilmastointiin tuhlata eikä talvella lämmitykseen !
ESITTÄKÄÄPÄ PERSUT TÄLLAISTA MALLIA JOSSA LEASING JA VUOKRAAUTON VÄLIMUOTO ON JÄRKEVÄLLÄ KUUKAUSI MAKSULLA KÄYTÖSSÄ JONKA VOI LAITTAA VÄLILLÄ KATKOLLE KUN SITÄ EI TARVITSE. Tämä olisi kaikkien etu ja säästö tulisi sitä kautta ! (Kyllä Vihreitä vituttaisi )
Uskon että autokulut laskisivat suurimalla osalla Suomalaisilla kun tällainen systeemi saataisiin laajamittaiseen käyttöön…
Kaiken a ja on on juuri volyymi..ei niitä muutamaa autoa kenekään kannata liisata se tulee kalliiksi.
Esim. eteläeuroopassa voit uuden auton viikoksi 70,- Eurolla lentoasemalta, se perustuu juuri volyymiin.. ei pikku vuokraamot niihin hintoihin pysty

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#10

Helsingissä ei kannata pysäköidä autoaan ja jatkaa vaikka ratikalla, koska pysäköinti maksaa enemmän kuin vaikka ajelisi taksilla kaikki ajot päivän aikana. Helsinkin on ahne, joku sanoisi, täys paska, jota käskyttää viherkommarit.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Järkevämpää on yksityisautoilijan pysyä ikuisesti poissa Helsingistä silloin jos sinne ei oikeasti ole ihan pakko mennä. Sen verran kalliiksi, vaikeaksi, hitaaksi, monimutkaiseksi tulee autoilu ja parkkeeraaminen Helsingissä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Eikö kukaan muka enää osaa ajaa polkupyörällä?

Polkupyörällä asemalta kotiin!

Polkupyörille vois olla omia turvallisia säilytystiloja asemilla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Jos on paljon kantamuksia, niin vitsiksi tuo on luettava. Meillä on lisäksi myös niitä, joilla on eritasoisia liikuntaa estäviä ongelmia, että ei se aina niin helppoa ole. Jokaiselle ihmisellä on omat tarpeensa, kuten transu saa vaihtaa sukupuolta miten haluaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#11

Ei niitä isoja kantamuksia nyt joka päivä voi olla.

Ja saahan polkupyörään helposti pienen peräkärryn tapaisen, jonka voi tarvittaessa yhdistää pyörään.
Jos on kantamuksia tiedossa iltasella, niin peräkärry vaan kiinni pyörään aamulla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Toivottavasti noita ratahankkeita toteutuukin vaikka ne eivät halpoja olekaan koska autoilulle vaihtoehtoisia liikkumisen tapoja on lisättävä muistakin kuin ilmastosyistä. Liikenneturvallisuus ja sujuvuus on parhaimmillaan kun ne ihmiset joilla on aitoa halua autoiluun ovat niitä autoilla ajavia ihmisiä. Sitten ne ihmiset joille autoilu on epämiellyttävää, olosuhteiden pakosta tapahtuvaa pysyvät julkisten liikennevälineiden käyttäjinä ja ikuisesti poissa autoilusta.

Nämä ihmiset jotka autoilevat vain olosuhteiden pakosta ovat useimmiten niitä jotka tahallaan laiminlyövät autojen säännöllisiä huoltovälejä ja sitten ajavat huonosti huolletulla autoilla kunnes auto ennenaikaisesti menee rikki. Vaihtoehtoisesti määräaikaiskatsastuksessa auto saa hylkäyksen tai ajokiellon esimerkiksi viallisten jarrujen takia, kudoksille kuluneiden renkaiden takia. Näillä ihmisillä on yleisintä autoissa 9+vuotta vanhat liukkaiksi kovettuneet renkaat tai kesällä talvirenkaat joista on nastat poistettu.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000