Perussuomalaiset

Sirpa Abdallah

Elvytysrahaston perustaminen eduskuntakäsittelyyn

Palataan taas oikeiden asioiden pariin. Nimittäin kyseessä on ei enempää eikä vähempää kuin Marinin hallituksen Eurooppa-neuvostossa tuon otsikossa mainitun rahaston perustamisen hyväksyminen ehdoin, joista Marin ei ole antanut eduskunnalle kokouksen jälkeen välittömästi tietojs, vaikka PS puolue on vaatinut eduskunnan koolle kutsumista lomalta juuri tiedonantoa varten. Tästä lähemmin ihan kirjoituksen lopussa.

Katsotaan hieman tarkemmin miten perustuslakimme Euroopan Unionin asioista päätettäessä sanoo. 

Perustuslain 8. luvun Kansainväliset suhteet 93 §:n 2 momentissa sanotaan ”Eduskunta osallistuu Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansalliseen valmisteluun sen mukaan kuin tässä perustuslaissa säädetään.”

Tässä kohdin ei asiassa ole mitään epäselvää, sillä suuri valiokunta valmistelee muiden tarpeelliseksi katsottujen valiokuntien lausuntojen pohjalta oman lausuntonsa, jossa on luonnollisesti huomioitu valtioneuvoston oma näkökulma päätettävään asiakokonaisuuteen. Kuitenkin suuren valiokunnan kantaan pitää vaikuttaa keikkein vahvin lakiime eli perustuslakimme säädökset. Ko. säädöksiin ottaa lausunnossaan kantaa perustuslakivaliokunta.

Sen sijaan perustuslain 94 §:n i momentin mukaan Eduskunta hyväksyy sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen. Eduskunnan hyväksyminen vaaditaan myös tällaisen velvoitteen irtisanomiseen.” ja edelleen 3 momentin mukaan Kansainvälinen velvoite ei saa vaarantaa valtiosäännön kansanvaltaisia perusteita.”

On selvää, että perustuslakiamme sekä Suomen ratifioimaa EU perussopimusta tulee noudattaa kaikilta osin. EU perussopimus kieltää selvääkin selvemmin jäsenmaata osallistumasta toisten jäsenmaiden velkoihin ja myös erityisten tuotteiden saatavuusongelmista johtuen tai luonnonkatastrofi tai poikkeuksellinen tapahtuma jollekin jäsenvaltiolle (artikla 122). Luottojärjestelyt jäsenmaiden keskushallinnoissa ovat kiellettyjä (artikla 123). Kaiken lisäksi perussopimuksen 124 artiklassa kielletään tyystin velanottaminen unioniin seuraavsti; Kaikki toimenpiteet, joilla unionin toimielimille, elimille tai laitoksille, jäsenvaltioiden keskushallinnoille, alueellisille, paikallisille tai muille viranomaisille, muille julkisoikeudellisille laitoksille tai julkisille yrityksille annetaan erityisoikeuksia rahoituslaitoksissa, ovat kiellettyjä, jos ne eivät perustu toiminnan vakauden valvontaan liittyviin seikkoihin.”  

Miten ihmeessä elvytysrahaston lukuun jäsenmaiden veloiksi on muuta kuin em. artiklan mukaan kiellettyä toimintaa? Kyse ei todellakaan ole vakauden valvontaan liittyvistä seikoista, kun lahjarahaa tuosta rahastolle otetusta velkarahasta jaetaan pahoin velkaantuneille maille. Velkaantumisaste yllittää ja on ylittänyt reippaasti vuosikausia (ellei kymmeniä vuosia) asetetun velkaisuusrajan 60 % BKT:sta. Italian julkinen velka n. 132 % ja Ranskan n. 95 %.  

Missä viipyy komission toimenpiteet perussopimuksen artiklan 126 toimista Komissio voi laatia kertomuksen silloinkin, kun arviointiperusteiden mukaiset vaatimukset täyttyvät, jos se katsoo, että jäsenvaltiossa on liiallisen alijäämän vaara.” Näitä toimenpiteitä ko. artikalan mukaan voi olla; Kyseistä jäsenvaltiota vaaditaan tekemään unionille aiheellisen suuruinen koroton talletus ajaksi, joka päättyy silloin, kun liiallinen alijäämä on neuvoston käsityksen mukaan oikeistu, tai sitten voidaan määrätä aiheellisen suuruinen sakko. Kertomuksi tosin komission on silloin tällöin uutisoinnin mukaan kirjoitellut, mutta ei sen kummempia sanktioita ole asetettu. Ilmeisesti nämä sanktiot määrätäänkin nettomaksajamaiden veronmaksajien harteille. Muutoinhan tällaisen lahjarahan antaminen suomalaisten veronmaksajien kukkarosta ei ole käsitettävissä.

Nimenomaan tuosta velakaantumisvaarasta niin valtion kuin pankkien suuntaan on pitkälti kyse myös elvytysrahan nimissä jaetuista lahjarahoista, sillä lahjarahan saajamaina ovat ylivelkaantuneita maita. Nämä suuret jäsenmaat, kuten varsinkin Italia, jolle kaikkein suurin lahjaraha n. 172 mrd kokouksen antina, on tuosta huolimatta maa vaarassa joutua seuraavan suuren pankkikriisin kouriin. Tämä lahjoitus ja velkavastuu on vain pisara meressä, kun varsinainen kriisi kouraisee uudelleen myös Suomen veronmaksajia. Näin todellakin tulee käymään, sillä elvytysrahasto ei pelasta jäsenmaiden ylivelkaantumiselta eikä tulevilta pankkikriiseiltä. Ei, vaikka kuinka hallituksen taholta on yritetty vakuutella kyse olevan kertaluonteinen tapahtuma. Lainvastaiset toimet ovat siis hallituspuolueiden suosimaa tiomintaa päätöstenteossa.  

Suomen perustuslaki on sopusoinnussa unionin perussopimuksen säädösten kanssa. Tästä on sanottu perussopimuksen 131 artiklassa näinJokainen jäsenvaltio huolehtii siitä, että sen kansallinen lainsäädäntö, sen kansallisen keskuspankin perussääntö mukaan luettuna, on sopusoinnussa perussopimusten ja EKPJ:n ja EKP:n perussäännön kanssa.”

Onkin tässä kohtaa kyse siitä tahtooko Marinin hallituspuolueet noudattaa omaa perustuslakiamme ja samalla myös unionin perussopimusta vai sooloilla aatepohjalta. Unionin perussopimuksen mukaan jokainen jäsenmaa vastaa omasta taloudestaan (tuota on Keskustan taholta painotettu, mutta jääkö kuolleeksi sanomiseksi?), kuten myös valtion velkaisuusasteesta. Perusteluna esitetty koronaepidemiasta johtuva talouden elpymisen ei siten pidä olla jäsenmaiden yhteisellä kontolla vaan kukin hoitakoon oman osuutensa parhaaksi katsomallaan tavalla.

Sitten takaisin kansalliseen perustuslain käytäntöön kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamiseksi lain mukaisesti. PL 95 §:n mukaisesti Valtiosopimuksen ja muun kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset saatetaan voimaan lailla.” Tämä tarkoittaa perustuslain kirjaimen mukaan sitä, että päätös elvytysrahaston perustamisesta tulee tehdä tapauksessa, jossa Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle, eduskunnan on se hyväksyttävä sitä lepäämään jättämättä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä. Tuon elvytysrahaston perustamisen yhteydessä on Suomen edustajana pääministeri Marin hyväksynyt näköjään komissiolle Suomelta vallan siirtona uusien unionille kerättävien verojen perimisen. Tuo, jos mikä on huomattavaa vallan siirtoa valtioltamme komissiolle sen lisäksi, että elvytysrahaston perustaminen jo sinänsä rikkoo unionin perussopimusta oman perustuslakimme kanssa.

Lopuksi sitten se tärkein puhemiesneuvoston ja valtioneuvoston rikkomus perustuslaissa säädettyä kohtaan. Nimittän 97 §:ssä Eduskunnan tiedonsaantioikeus kansainvälisissä asioissa on säädetty lain 2 momentissa näin Pääministerin tulee antaa eduskunnalle tai sen valiokunnalle tietoja Eurooppa-neuvoston kokouksessa käsiteltävistä asioista etukäteen sekä viipymättä kokouksen jälkeen. Samoin on meneteltävä valmisteltaessa muutoksia niihin sopimuksiin, joihin Euroopan unioni perustuu.”

Voiko tuota enää selvemmin perustuslaissa määrätä. Kuitenkin puhemiesneuvoston puhemies Vehviläisen (kesk/hallituspuolue) ilmoitti, ettei ole pikaista tarvetta eduskuntakäsittelyyn. Noin, vaikka perustuslain mukaan viipymättä kokouksen jälkeen pääministerin tulee antaa eduskunnalle tietoja Eurooppa-neuvostossa käsitellyistä asioista. Etenkin, kun käsittelyyn liittyi olennaisesti asioita, jota pohjaavat unionin perustamiseen liittyviin sopimuksiin.

Syksy tulee olemaan mielenkiintoista seurattavaa eduskunnasta käsin. Varsinkin se millä tavalla ja sanakääntein hallituspuolueet, ehkäpä Kokoomuskin oppositiosta käsin, sanailee tuntoja ilmoille huomioiden lainmukaisuudet.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


12 kommenttia
Nimetön
Tyytyväinen
#1

Sirpa kyllähän ne yrittävät kiemurrella , kuka mitenkin !? Kuinkaha se kokoomuskin pyrkii kielikeskellä suuta , asiat esittämään ?? Ettei gallupit syöksyisi , aivan pohja mutiin ?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#6

Kokoomuksen kohdalla tuo kiemurtelu on sisäänpiirrettyä politikointia. Kiemurrellaan ahdollisimman epäselvin sanakääntein.

Hallituspuolueiden on kasvonsa säilyttäen pitäydyttävä Marinin tukena.

Mielenkiintoinen syksy on edessä. Tulee näkyviin mitkä puolueet ajavat tosiasiassa suomalaisten etua.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Nolostuin. Riikka Purra keskustelemassa ympäristöpolitiikasta. Ei riittänyt kompetanssi asiakysymyksissä. Pitäiskö kieltäytyä debanteista joissa joutuu vain nolatuksi ?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

tepXO
Tyytyväinen
#11

Aiheena oli väitellä taloudesta. Ympäristöasiat on silloin väistöyritys. Vihreilllä näyttää olevan pula talouden asiantuntijoista niin hallituksessa kuindebateissa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#13

Kyllä, näyttää todellakin siltä ettei vihreille merkitse mitään taloudelliset kysymykset. On ihan sama liittyykö ne ilmastonmuutoskysymyksiin tai muutoin vihreään politiikkaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Utelias
#9

Elämme ARVOPOHJIEN mielenkiintoisia aikoja. Käytännön esimerkki:
-Koronatestaukseen pääsyä ja tuloksia odotutetaan suomalaisilta päiviä/viikonkin, pitäen ihmiset tarpeettomassa jännityksessä ja monesti myös poissa tuosta Hallituksen hellimästä työputkesta.
Avun hakemisen esteenä Yksityiseltä puolelta, jossa kapasiteettia olisi, on kuulemma NIIN kallista!
Samaan aikaan SDP:n tuleva Puheenjohtaja ja PÄÄMINISTERI Marin vetää nimensä vähintään seitsemän miljardin velkapaperiin, saksalais-ranskalaisten pankkien saamisten pelastamiseksi ja Italian ruoan ALV:n laskemiseksi.
Eli onko asiat todella rahasta kiinni, vai niistä Arvopohjista? Arvopohjista, joissa muiden maiden etu tallaa suomalaisten edun?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Hallituksen onnistunut koronapolitiikka on johtanut siihen, että vain 1 testattu 23.456 testatusta on viruksen saanut. Eli 100 sairastunutta kohtaan täytyy testata 2.3milj. henkilöä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

tepXO
Hämmentynyt
#2

Ulkoministeri Pekka Haavisto kertoi EU:n Valko-Venäjä-hätäkokouksen jälkeen EU:n viestinä, että (”valittu”) presidentti on sen mielestä rikkonut maan perustuslakia, minkä vuoksi kansalaiset ovat nousseet (ymmärrettävästi).vastarintaan.

Hymyilytti moniselitteisesti.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#4

Puhemies vehviläinen ja kumppanit ovat siis sitä mieltä , ettei ole aihetta / pikaista tarvetta puuttua , aiheeseen !!? ” Gallupit ei ilmeisesti ole vielä heidn mielestään , riittävän alhaalla ?! On vara laskea vielä monta % , % ?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

vaalit pian
#5

Marin on poliitikkotyyppinä Kataisen kaltainen, tavispolittikkoa enemmän moraalipuutoksinen mutta kyvykäs pyrkyri ja Suomen etu tuskin on pääministerimme mielessä ollut vakavasti mielessä missään vaiheessa. En ihmettelisi jos loppusijoituspaikkakin olisi sama kuin Kataisella. Se että Marinin johdolla Suomi päätyi käsittämättömästi neuvotteluissa kannattamaan rahanjakoa vastoin hallitusohjelmaansa ja pidättäytyminen vaatimasta jäsenmaksun alennusta viittaavat siihen että Marin valmistelee siirtymistään EU-politiikkaan. Marin tarvitsee komissaarin paikkaan enää vaalivoiton v. 2023 eduskuntavaaleissa ja se näyttää realistiselta, ainakin koronan avustuksella. Myös Katainen pidättäytyi aikanaan vaatimasta muiden maiden mukana jäsenmaksualennusta ja valitsi myös ”kirjekuoren” sen sijaan koska rahakuoren poliittinen hyöty on välitön.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

vaalit pian
#7

Täytyy vielä lisätä että jo Kataisen loikan aikoihin oli Yhdysvaltalaisessa talousjulkaisussa juttu juuri tästä EU:n pienten maiden moraalikato-ongelmasta. Kun poliittisen uran huippu ei olekaan pääministeriys niin syntyy eturistiriita. Oman poliittisen uran kannalta on kiusaus tinkiä maan edusta vielä toimiessan pääministerinä. Harmillisesti en enää löydä tätä artikkelia mutta vaara on mielestäni todellinen ja Suomen osalta ilmeinen. Erityisesti koska Suomesta puuttuu kriittinen media, joko suomettumisen aika tuhosi sen tai sitä ei ole koskaan ollutkaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#10

Moraalikato on todellinen. Se on alkanut eurovaluutan perustamisesta ja siihen liittymisestä alkaen.

Alla olevan linkin kirjoituksesta poimittuna;
”Vastuuttomammat hallitukset hyötyvät toisella tavalla – epätasaisen rahan luomisen kautta. Koko maa voi hyötyä, jos sen julkisen talouden alijäämä on suurempi kuin muiden maiden. Sen hallitus painostaa valtion joukkovelkakirjalainoja, jotka ovat ostaneet pankit, jotka voivat käyttää niitä vakuutena EKP: n lainoille. Rahan tarjonta kasvaa. Uuden rahan ensimmäiset vastaanottajat hyötyvät myöhempien vastaanottajien kustannuksella. Otetaan Kreikan esimerkki: EKP hyväksyi Kreikan valtion joukkovelkakirjalainat vakuutena lainaustoimilleen. Eurooppalaiset pankit voisivat ostaa Kreikan valtion joukkovelkakirjalainoja ja käyttää näitä joukkovelkakirjalainoja saadakseen lainaa EKP: ltä alhaisemmalla korolla.”

Muutoinkin koko kirjoitus on täyttä asiaa.

https://mises.org/library/eurozone-moral-hazard-morass

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000