Perussuomalaiset

Saija Granlund

AUTOILU ON KALLIS VÄLTTÄMÄTTÖMYYS SUOMESSA

Meillä Suomessa autoilijan verotaakka on raskas. Autoveron osuus hankintahinnassa on merkittävä. Tämän lisäksi on tuo verotuksen kukkanen eli ajoneuvovero, jonka hinta koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.

Voi olla, että käyttövoimaveroa diesel autoissa pidettiin perusteltuna, kun dieselöljyn hinta oli huomattavasti bensiiniä edullisempaa ja päästöt olivat suurempia kuin bensiini käyttöisillä autoilla. Nykyisin uusien dieselautojen päästöissä ei ole merkittävää eroa bensiini käyttöisiin verrattuna ja koska dieselin hinta on jatkuvasti noussut ja on jopa bensiiniä kalliimpaa, voitaisiin dieselautojen käyttövoimaverosta luopua kokonaan.

Suomi on paikoitellen harvaan asuttu maa, meillä on haja-asutusalueita vailla sujuvaa joukkoliikennettä ja lähipalvelutkin on ”kannattamattomina” siirretty asutuskeskuksiin. Pelkästään ruokakauppaan voi olla jopa kymmenien kilometrien matka tästä johtuen on asukkaiden pakko käyttää omaa autoa pystyäkseen käymään töissä ja hoitamaan jokapäiväiset asiointinsa.

Suurten kaupunkien ulkopuolella asuville auto on välttämätön ja kallis kustannuserä, verojen lisäksi yksityisautoiluun liittyy suuri joukko erilaisia muita käyttökustannuksia kuten polttoaine, vakuutusmaksut, pysäköinnit, korjaukset ja huollot. Kaikista näistä kuluista, vakuutusmaksuja lukuun ottamatta, valtio nappaa omansa arvonlisäveron muodossa. Autoilijoista on tullut valtiolle suoranainen raha sampo. Alunperin vuonna 1994 tilapäiseksi suunniteltu käyttömaksu on vakiintunut ajoneuvoveroksi ja siitä olisi jo aika luopua.

Osallistu keskusteluun!


4 kommenttia
ruska pakkasessa
#1

Sitten vielä isompi asia on se, mitä tulee tapahtumaan kaiken kuljetettavan tuotteiden rahdille. Tottakai ne nousevat! Eli kaikki kallistuu. Onko halua pitää matalaa inflaatiota ja näin ostovoima suurempana tavan tallaajalle..?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Saija Granlund Sairaanhoitaja amk
#5

Autoilun kustannuksia tulisikin alentaa kautta linjan. Käyttövoimaverosta pitäisi luopua kokonaan ja polttoaineveroakin voitaisiin alentaa jolloin tankkaus olisi edullisempaa. Suomalaisilla on oltava oikeus autoiluun.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Persut ajaa Mersulla ja Mersut on Dieseleitä, Kommunisti puolueet ei hyväksy Diesel veron poistoa vaikka osa kommunisteistakin ajaa nykyään Diesel Citroenille ym. Ranskalaisilla romuilla (Ranska on niiden uusi Ihanne maa Euroopassa ,kun niiden ykkös ihanne maissa Venetsuelassa,Kuubassa ,Pohjoiskoreassa ei ole autotuotantoa jota voisi tukea ) Ladatkin on jo kuollut sukupuutton.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Minusta autoveroa pitäisi nostaa,niin silloin kannataisi hakea esim. Venäjältä vanhoja Ladoja -80 luvullakin oli suuri autovero ja uusissa Ladoissa veroa ei käytänössä ollut ollenkaan ,nin niitä sai halvalla uusiakin.
Ne on hyviä lähtemään pakkasella käyntin ja lämpimiä talvella ja nihin on halvat varaosat,ei nitä sen kummempia autoja Suomalaiset näillä nopeus rajotuksilla tarvitse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000