Perussuomalaiset

Olli Kekkonen

Muutama sana rantaradasta

Kun muutimme Kotkaan 80-luvun loppupuolella oli suurena puheenaiheena HELI-rata. Kotkassa odotettiin, että tänne pääsisi kulkemaan junalla suoraan Helsingistä – odotellaan yhä. Helirata ikävä kyllä haudattiin, koska yhteys Pietariin tulikin Lahden kautta. Silloin molempia, sekä Kotkan, että Kouvolan kautta kulkevia yhteyksiä aletiin pitää turhina.

Asiassa on kuitenkin aina tuijotettu vain ja ainoastaan henkilöliikenteeseen. Kouvolaankin pitäisi kuulemma rakentaa rata siksi, että sieltä pääsisi kulkemaan laskennallisesti 12min nopeammin Helsinkiin. Jos on noin kova kiire niin kannattaa muuttaa lähemmäs.

Kouvolan kohdalla radasta puhutaan, että sen vaikutusalueella on suunnaton määrä käyttäjiä. Täytyy kuitenkin muistaa, että jos rata rakennettaisiin Kotkan kautta sillä olisi yli satatuhatta kokonaan uutta radan käyttäjää, joilla ei ole ollut aiemmin realistisia mahdollisuuksia junan käyttöön.

Rantarata Helsinki – Porvoo – Loviisa – Pyhtää – Kotka – Hamina – Luumäki toisi rannikolle lisää infraa ja laajentaisi Helsingin työssäkäyntialuetta. Samalla se toisi turvaa Suomen huoltovarmuuteen, yhdistäisi kaksi Suomen suurinta satamaa toisiinsa Venäjän yhteydellä, sekä loisi Porvoon Nesteelle hyvän infran joka suuntaan. Haminan kaasu- ja öljysataman reittejä olisi turvattu jos Itämerellä sattuisi kriisi ja toimitukset myös pääkaupunkiseudun suuntaan toimisivat varmemmin.

Kun asiaa miettii juurikin huoltovarmuuden ja koko Suomen viennin osalta on ihmeteltävä miksei sitä ole rakennettu ja vuosikymmeniä sitten ja vielä tuplaraiteilla.

Kouvolan suunnasta on kuulunut purinaa, että Kotka jarruttaa heidän ratahankettaan. Täytyy muistaa, että maakuntakaavaan on merkitty toistaiseksi vain ja ainoastaan rantarata. Tämän puolella ovat kaikki Kymenlaakson kunnat, Kouvolaa lukuun ottamatta, joten kukahan se jarruttaa ja ketä? Kouvolanhan pitäisi kymenlaakson isoimpana kaupunkina olla yhteisten hankkeiden veturi eikä jarrumies ja sitä kautta ajaa oman maakunnan yhteisiä etuja myös muiden maakuntien suuntaan sillä Kouvola on siinä neuvotteluasemassa koko Kymenlaakson maakunnan suhteen, ei vain oman napansa.

0

Osallistu keskusteluun!


2 kommenttia
Nimetön
#1

Tavallinen kuolevainen ei enää saa mitään tolkkua näistä ratasuunnitelmista. Niitä tulee ja häviää jatkuvalla syötöllä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#2

Hei. Kiitos Ollikin. Osasit hyvin puntaroida Rantarata hankkeita. Kouvolalla ei taida oikein olla; oikean Hengen valoa ajatella järkevästi asioita. Taitaapa monelta päättävältä ihmiseltä puuttua Jeesus Kristus sydämestä. Kiitos. Siunaten, Lasse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000