Perussuomalaiset

Mika Niikko

Pääsiäinen ja ylösnousemuksen hullutus

Pääsiäinen on kristinuskon merkittävin juhla. Sen merkityksen ymmärtäminen ei kuitenkaan ole helppoa. Vielä vaikeampaa se on, jos lähtökohtaisesti oma usko Jumalaan on heikko tai sitä ei ole. Miten voidaan käsittää, saati uskoa, henkiolentoon, jota Jumalaksi kutsutaan? Kaiken lisäksi kun on olemassa tuhansia uskontoja ja kertomuksia pääsystä hänen mielisuosioonsa.

Yksinkertaisimmillaan vastaus on, ettei mitenkään. Jumalaa ja hengellisyyttä ei voi käsittää inhimillisen ymmärryksen keinoin. Samoin on esimerkiksi rakastumisen kanssa. Et voi ymmärrettävästi kuvata, mitä rakastuminen on. Et tiedä siitä, ellet itse sitä ole kokenut. Samoin on uskoontulon eli uudestisyntymisen kanssa.

Jumalaa on mahdotonta käsittää ilman Pyhää Henkeä. Miten muutoin voi ymmärtää rakastavan Jumalan haluavan kärsimystä leppyäkseen – jopa siinä määrin, että hänen ainosyntyinen poikansa kärsi niin hirvittävän kuoleman? Raamattua ja uskoa ei voi käsittää inhimillisen järjen avulla, koska Jumalan Sana edustaa korkeampaa ulottuvuutta kuin inhimillinen järki ja tunteet. Siihen liittyy hengellinen ulottuvuus ja Pyhä Henki, jota maailmalla, ihmisellä, ei luonnostaan ole.

OIkeasti ihminen ei luonnostaan edes kaipaa Jumalaa. Elämme pääosan elämästämme paatumuksessa. Lihan halujen mukaan 24/7. Etsikkoaika, hengellinen herääminen tulee kohdallemme vain kahdesti tai kolmesti koko lyhyen elämämme aikana. Useimmiten vain silloin, kun elämää ravistelee jokin kriisi. Minun hengellinen heräämiseni ja nöyrtymiseni tapahtui vasta vuosien ahdistusten jälkeen. En enää kyennyt pakenemaan ahdistusta alkoholiin tai muuhun. Onneksi.

Rauhaa ja puhtautta ei osaa kaivata, ellei ensin ole kokenut olevansa täydellisen epäonnistunut. Useimmiten jopa syntinen. Uudestisyntyminen on Jumalan teko. Sitä ei voi valita tai meditoimalla löytää. Uudestisyntyminen voi tapahtua yhden rukouksen kautta. Yksin tai yhdessä. Ei ulkoa opittujen rukousten kautta. Rukous sydämen yksinkertaisuudessa riittää.

Pääsiäisen sanoma on sijaiskärsimys ja sovitus. Uudestisyntyminen on osallisuus tähän sovitukseen ja ylösnousemiseen. Muuta tietä ei ole. Yksin uskosta, yksin armosta. Siihen joko kompastuu tai siitä elämä alkaa.

“Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Suuressa laupeudessaan hän on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista. Häneltä me saamme perinnön, joka ei turmellu, ei tahraannu eikä kuihdu. Se on varattuna teille taivaissa.” 1. Piet. 1:3-4

Osallistu keskusteluun!


3 kommenttia
Lasse Hietanen
Iloinen
#1

Hei. Kiitos Mika. Siunausta, Lasse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Raamatun viimeisessä kirjassa , ilmestyskirjassa luvussa 14 , puhutaan kolmen enkelinsanomasta ”viimeisen ajan Sanomasta” sanotaan myös , tässä pyhiltä kysytään kestävyyttä : ketkä pitää Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon ! Siis uskovat Jeesukseen! Myös Jumalan Käskyt !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#3

Raamatussa sanotaan myös, että
tulee sekin aika, jolloin jokainen, joka surmaa jonkun teistä, luulee toimittavansa pyhän palveluksen Jumalalle

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000