Perussuomalaiset

Matti Haapala

Itä-Lapin väylät runkoverkkoon

4 kommenttia

Liikenne- ja viestintäministeriö on laatimassa uutta runkoverkkoasetusta, jolla osoitetaan liikenteellisesti tärkeimmät liikenneväylät maanteitse ja rautateitse. LVM:n puolelta on sikäli hyvin valitettavaa, että se on jättänyt pohjaesityksessään Itä-Lapin väylät kokonaan runkoverkon ulkopuolelle. Ainoa toivo on, että LVM:ssä oikeasti kuunnellaan Itä-Lapin kuntayhtymää ja tilanne korjataan.

Oikeutetusti runkoverkkoa jatketaan Rovaniemeltä nelostietä pitkin Ivaloon asti ja rautatie Rovaniemelle asti on kuulunut nykyiseenkin runkoverkkoon. Itä-Lappi olisi kuitenkin laiminlyöty kokonaan tästäkin runkoverkkoasetuksesta. Liikenteellisesti valtatie 5 ja kantatie 82 kasvavat lähitulevaisuudessa merkittävästi ja nykyiselläänkin kyseiset maantiet ovat merkittäviä. Pelkästään Sallan rajanylityspaikan takia näistä alueista on aihetta pitää huolta.

Lisäksi Rovaniemen ja Kemijärven Patokankaan välisen rataosuuden merkitys kasvaa suurten teollisuushankkeiden myötä, toivottavasti myös matkailun kohdalla. Eikä suinkaan tule unohtaa Soklin kaivoksen tulevaisuutta, joka lisäisi vielä enemmän rataliikennettä Itä-Lappiin ja voisi palauttaa Sallan radan takaisin käyttöön.

Olen itse ollut viime kesän ja alkusyksyn töissä Misi-Kemijärven radan peruskorjauksessa. Työ kemijärveläisten ja muiden itälappilaisten eteen toi työlleni paljon merkitystä. Jos kuitenkin Liikenne- ja viestintäministeriö päättää ministeri Anne Bernerin johdolla jättää Kemijärven radan runkoverkon ulkopuolelle, koen aiheellisesti kädenjälkeni tulleen jossain määrin haaskatuksi. Kyseinen miljoonahanke ansaitsee kuulua rautateiden runkoverkkoon.

Osallistu keskusteluun!


4 kommenttia
Hämmentynyt
#1

Ainoa väylähanke, jolla olisi todellista merkitystä Lapin kehitykselle on rautatieyhteys Jäämerelle.

Eikös siellä ole vielä valtion suorassa omistuksessa [Muurmanskiin johtavan] radan ratapohja. Ei muuta kuin kiskot takaisin paikalleen ja menoksi. Muitakin linjauksia varmaan löytyy, mutta kannattaisi ensimmäisenä toteuttaa halvin ratkaisu.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Alakurtissa on motorisoitu prikaati, niin ei venäläiset raiteita Suomeen tarvitse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#3

> Alakurtissa on motorisoitu prikaati, niin ei
> venäläiset raiteita Suomeen tarvitse.

Olet aivan oikeassa. Venäjän kautta kulkevan raideyhteyden toteuttamisella ei tosiaankaan ole mitään tekemistä Suomen puolustamisen kanssa. Vaikutus on nolla. Kyse on vai politiikasta ja siitä kenen kaveri halutaan olla. Ja (Lapin) kansa maksaa.

Raidehan kulkee kahteen suuntaan! Voidaan myös kysyä myös suostuisiko venäjä tällaisen raideyhteyden rakentamiseen, jota pitkin raskaat NATO-joukot voivat helposti tunkeutua maahan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#4

Vielä haluan korostaa tätä raskaan (juna)liikenteen Jäämeri-yhteyden tärkeyttä.

Kiinalla on menossa erittäin suuret investoinnit sen takaamiseksi, että se myös tulevaisuudessa pystyy käymään tavarakauppaa Euroopan, Venäjän ja Lähi-Idän kanssa. Yksi näistä kuljetusreiteistä on pohjoinen laivareitti Eurooppaan. Tällaisen reitin avautuminen olisi pohjoiselle Suomelle merkittävä tulonlähde, jos meillä olisi yhteys johonkin Jäämeren satamaan.

Kiina on aloittanut oman jäänmurtajatuotannon.
http://www.globaltimes.cn/content/1095766.shtml
Xuelong 2, Jäälohikäärme, on valmistunut telakalta. Sen suunnittelussa on käytetty ”Suomalaisen yhtiön tarjoamaa teknologiaa”.

Nyt olisi kiireintä saada avattua raskaan tavaraliikenteen yhteys Jäämerelle. Ei sillä merkitystä mitä kautta se kulkee. Muuten jäämme koko logistiikkaketjun ulkopuolelle, kun tavaraliikenne toden teolla alkaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000