Perussuomalaiset

Juha Vuorio

Biokaasua joukkoliikenteeseen

4 kommenttia

Tein kirjoituksen erityisesti Oulun seutua koskemaan, mutta uskoisin että samat asiat pätevät moneen muuhunkin kaupunkialueeseen. Lisäksi mainittakoon, että ainakin Vaasa, Seinäjoki ja Jyväskylä ovat nimenomaan joukkoliikennepuolella jo tehneet hyvää työtä.

”Liikenteessä on kaksi käyttökelpoista mahdollisuutta päästöjen vähentämiseen. Toinen on biokaasu ja toinen sähkö. Keskityn tässä kirjoituksessa omalla alueellamme tuotetun biokaasun käyttämiseen ja siitä saataviin etuihin.

Kaupungin ja lähikuntien omistama Kiertokaari, entinen Oulun Jätehuolto, on tehnyt ennakkoluulotonta työtä monella saralla jätteenkäsittelyn ja kierrätyksen alueella. Eräs näistä on biokaasun tuotanto kaatopaikkakaasuista, jossa voimakkaat kasvihuonekaasut otetaan talteen ja hyödynnetään energiaksi.

Kiertokaari on myös ennakkoluulottomasti ottanut käyttöön kaupunkilaisten biojätteen hyödyntämisen biokaasun tuotannossa. Tuossa puolestaan käytetään hyväksi valtionyhtiö Gasumin reaktoria sekä Kiertokaaren kaasun puhdistuslaitosta. Tuon myötä Ruskon jätekeskuksen yhteyteen on avattu viime vuonna biokaasun tankkausasema liikennekäyttöön. Käytännössä biokaasu maksaa ajokilometriä kohden vain noin puolet vastaavasta bensiininkulutuksesta. Kaasua käyttävät henkilöautot ovat usein hybridejä, jossa toisena polttoaineena on bensiini. Tämä tarvitaan koska tankkausasemia on toistaiseksi meillä harvassa. Toinen asema on Gasumin toimesta tulossa piakkoin Limingantulliin.
Tällä hetkellä Oulun Ruskon biokaasuntuotanto riittäisi palvelemaan vaihtoehtoisesti jopa sataa linja-autoa tai kolmea tuhatta henkilöautoa, tai näiden yhdistelmiä. Lisäksi voi arvioida, että kysynnän kasvaessa tuotannon määrää pystytään raaka-aineiden puolesta lisäämään runsaasti.

Kuitenkin jos biokaasua halutaan hyödyntää vaikkapa joukkoliikenteessä tai vain lähialueilla toimivilla esimerkiksi jakeluautoilla, voidaan käyttää puhtaasti kaasulla toimivia ajoneuvoja. Tällöin ajoneuvojen hankintahintakin on käytännössä suunnilleen sama noissa yleisesti käytettyyn dieseltekniikkaan verrattuna. Huomionarvoista on, että kasvihuonekaasujen vähäisyyden/olemattomuuden lisäksi myös terveyshaittoja aiheuttavat hiukkaspäästöt vähenevät olemattomiksi erityisesti dieselautoihin verrattuna. Tämä on tärkeää tiiviisti rakennetuilla kaupunkialueilla.

Olen monien muiden kanssa ihmetellyt, miksi Oulun Joukkoliikenne ei ole tiettävästi ottamassa käyttöön nyt tulevassa kilpailutuksessa omalla alueella tuotetun vähäpäästöisen biokaasun hyödyntämistä. Tällainen omien luonnonvarojen käyttö edistäisi myös aluetaloutta muiden etujen lisäksi. Joukkoliikenne voisi aloittaa pilotoimalla 2 – 3 linja-autolla ja myönteisten kokemusten myötä kaasuntuottaja rakentaisi bussiterminaalin tankkausta varten, kunhan määrät ovat vähintään kymmenen auton luokkaa.

Linnanmaan laajentuvan yliopistokampuksen myötä kasvava joukkoliikenne kaupunkimme kahden keskuksen välillä olisi luonnollinen paikka käyttää vähäpäästöisiä kaasuautoja. Sama koskee ydinkeskustassa kulkevia citybusseja.”

Kirjoittaja on diplomi-insinööri ja kaupunginvaltuutettu

Osallistu keskusteluun!


4 kommenttia
Heikki K.
#1

Meillä täällä pohjanmaalla tosiaan on otettu viime vuonna käyttöön biokaasun tankkausasema yleisötankkaukseen ja Vaasan kaupunki hankki 12 biokaasulla toimivaa bussia, jotka tankataan meillä varikolla. Kaasubusseista on pelkästään hyviä käytökokemuksia. Samoin henkilöautojen tankkausmäärät ovat jatkuvassa kasvussa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Heikki K.
#2

http://www.kaasuyhdistys.fi/sites/default/files/html/kaasuviestit_html5/kv10_lores_20180207/index.html lue koko tarina uusimmasta kaasuviestistä

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Se joka pierua pidättää ,se tautia elättää
#3

Bussithan kulkee helposti ilman tankkausta kun laitetaan jokaisen istumen alle imuputki suoraan moottoriin ja siihen kaasu tunnistin läppä joka avautuu aina kun kaasua on ilmassa (penkissä)
Tähän järjestelmään pitäisi laittaa laskuri joka laskee kenellä (millä penkillä) on ollut läppä auki pisimpään ,niin Bussi kuski voisi pahimille pierijöille palauttaa kyyti maksun tai jopa maksaa piereskelystä ja matkustamisesta.
Tässä olisi sekin etu että näin menetellen ei tarvitsisi lisätä Ureaa Ad blue lisä ainetta Euro 6 moottoreihin ,kun imu putkien kautta menisi Ureanhajutkin samalla moottorin.Näin kaikkien matkustus mukavuus lisääntyisi kun hajut menisi penkistä moottororiin alipaineella ja näin bussien täyttö aste saataisiin kohennettua kun onhan päivänselvää ettei tyhjä bussi kulje pelkästään kuskin pierujen voimalla.
Kannattaisi ottaa huomioon suunnitellussa että jos oikein pierua vääntää ja sattuu tulemaan kiinteäpääkin ainetta kaasun sijaan niin että järjestelmä osaisi kompostoida.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Se joka pierua pidättää ,se tautia elättää
#4

Bussin taka osassa olevalla kompostilla olisi sekin etu että se tuottaa myös kaasua ja lämpöä lämpö voitaisiin käyttää hyödyksi bussin lämmitykseen ja kaasulla voitaisiin ajaa silloin kun bussi/ kuljettajan suoli on tyhjänä . Kompostin mustassa mullassa voitaisiin kasvattaa tomatteja ja kurkkuja ja myydä matkustajille niitä.
Tällainen on tulevaisuuden Bussi !
Nyt haaveillaan ja kehitellään esim. Helsinkiin Sähköllä (Kivihiilellä toimivia busseja) niin että ne toimisivat samalla kivihiilellä kuin metrot ja ratikat toimii.
Pitää muistaa myös että Helsingin sähköautot toimii Kivihiilellä !!
Miten niiden päästö arvo voi olla nolla ??? eikö Vihreiden suosima Kivihiili juuri saastuta eniten ?
On päivän selvää että Kivihiili Tesla saastuttaa moninkertaisesti kuin nyky Diesel ! se taas onkin toinen juttu jos Kivihiili-Tesla viedään johonkin mualle Suomeen ja ladataan Ydinsähköllä silloin se saastuttaa paljon vähempi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000